De man is het hoofd van de vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2023 20:57

StillAwake schreef:Marnix: 100% mee eens.
Vooral de minderwaardigheid van de taken van de vrouw zoals ik proef bij Gian en Yada (waarvan ik overigens het gevoel heb dat het 1 persoon is, maar dat terzijde) vind ik storend.
Ik vind het heerlijk om de kinderen van school te halen als ik de mogelijkheid heb, en als mijn vrouw eerder naar haar werk moet dan ik zal ik ook met alle liefde mijn kinderen op school brengen.
Als ik eerder thuis ben dan mijn echtgenote trek ik even de stofzuiger door het huis, en als ik een paar weken weg ben doet zij de klussen in huis. Niks mis mee, het is een systeem waar we ons beiden het meest prettig in voelen.


- het zijn niet dezelfde personen, Gian is een man, Yada een vrouw.
- ik vind het ook fijn om te doen en heel waardevol.
De mens is niet gemaakt om alleen maar te werken en sommige dingen zijn veel belangrijker dan geld. En als ik één ding heb geleerd van mensen mannen die wel altijd full time hebben geleerd is het wel dat ze achteraf wilden dat ze meer tijd aan hun gezin hadden besteed.
- nu ga ik even de vaatwasser inruimen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2023 07:55

Marnix schreef:- het zijn niet dezelfde personen, Gian is een man, Yada een vrouw.

OK, in dat geval zit ik fout.
De overeenkomsten in schrijfstijl vielen me nogal op, en het zou niet de eerste keer zijn dat een gebruiker een extra account opent om zichzelf gelijk te geven ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2023 13:59

Wel jammer dat er vervolgens totaal geen reactie meer op komt. Flink met een oordeel klaarstaat en vervolgens niks meer laten horen.... :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Yada » 31 jan 2023 17:42

Sssst.. :-$ ff wachten…ik ben nog m’n Wapenrusting aan het aantrekken… :D

(kHeb net Ex. 14:14 gehad en ben langs Zach. 4:6 gekomen…na Ef.6 en 1 Thes. 5 ben ik nu ongeveer bij 2 Korinthe 6:8, 11-13…wat schrijft tie mooi die Paulus…Ga ondertussen nog maar even m’n vorige bijdragen lezen en die van bijv. selasela)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2023 23:39

Yada schreef:Sssst.. :-$ ff wachten…ik ben nog m’n Wapenrusting aan het aantrekken… :D

(kHeb net Ex. 14:14 gehad en ben langs Zach. 4:6 gekomen…na Ef.6 en 1 Thes. 5 ben ik nu ongeveer bij 2 Korinthe 6:8, 11-13…wat schrijft tie mooi die Paulus…Ga ondertussen nog maar even m’n vorige bijdragen lezen en die van bijv. selasela)


Ohw gelukkig :-) ik wacht weer rustig af ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor StillAwake » 08 feb 2023 10:26

Marnix schreef:Ohw gelukkig :-) ik wacht weer rustig af ;-)

Ik hoop niet dat je je adem inhoudt tot je een atwoord krijgt ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2023 14:12

StillAwake schreef:Ik hoop niet dat je je adem inhoudt tot je een antwoord krijgt ;-)


Haha nee hoor. Ik denk dat ik die ook nooit krijg, het is alleen zo jammer als je als christen je geestelijke wapenrusting ook moet gebruiken om te brandende pijlen en steken onder de gordel van je medechristenen af te weren.... en dat als je ze vraagt waarom, je geen antwoord meer krijgt. Verder is het me door de jaren heen wel opgevallen dat mensen die zeggen dat we moeten oppassen dat we onszelf niet bedriegen voor de eeuwigheid vaak het meest overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Ook zo'n mooie paradox.

Maar als er geen enkele basis is om als gelijken een gesprek te voeren is het maar beter dat de reactie uitblijft, er is dan namelijk geen enkele basis voor een goed gesprek, dus is het niet zo erg dat de reactie uitblijft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Yada » 12 feb 2024 20:58

Ha Marnix,

Leef je nog? :mrgreen:
Ik heb je toch iets te lang laten wachten. :oops: Khad het antwoord al een jaar klaar staan. (op 4 dagen na) Dat was iets te lang. Na die reacties had ik de neiging om hetzelfde te doen als bij m'n verschrikkelijk ongeduldige nichtje: "Geduld is een schone zaak, Anna!" Maar dít is niet mijn zaak maar die van de Heere dus ik had dat hiermee niet mogen doen. Vergeef me. Hier alsnog m'n antwoord:

Het is ook zo lastig praten als we allemaal onze eigen invulling gaan geven aan Bijbelse woorden zoals: dienen, liefde, geloof etc. We horen al deze woorden langs de liniaal van Gods Woord te leggen niet langs de liniaal van de cultuur, tijd of onze eigen verbeelding.

Als dat niet kan omdat:
a1. er delen uit het Woord ‘geknipt’ worden omdat ze ‘verbeterd’ moeten worden of ‘cultuurgebonden’ zouden zijn;
b1. er wordt beweerd dat de gemiddelde Nederlander op straat het gewoon beter en eerder begrepen heeft dan de conservalievelingen; (En ik zeg niet dat de conservatievelingen buiten Christus het wel begrijpen.)
c1. de inhoud van het onderwerp wordt gemeden door het belachelijk maken van mensen, verdraaiing van woorden of de (vermeende) toon van een gesprekspartner zodat je met een strovrouwtje kunt vechten en niet over het eigenlijke onderwerp hoeft na te denken.

Zo probeer je het Zwaard van de Heilige Geest onklaar te maken. Bovenstaande redenen zijn niet zomaar middelmatige zaken. Maar draaien om wie de Heere Jezus Christus IS en wat Hij kwam/komt doen.

Veel Farizeeën en Saduzeeën (rechts en links) verwachtte ook de Christus. Maar toen Hij kwam en onder hen wandelde hebben ze Hem verworpen. Waarom? Omdat ze een andere Christus in hun hoofd hadden. Een eigen beeld van Hem gemaakt. Niet God Zelf en Mens. Alleen een hulpje in tijden van moeite of een triomferende Redder over de vijand (zonder te weten wie nu echt de vijand is) maar niet de lijdende Knecht. Niet de Gezalfde van de Vader, Die met autoriteit sprak. Die in Zijn drie ambten, Allerhoogste Profeet/Leraar, Priester en Koning, je zo aansprak dat je je eigen gedachten van onschuld/het wel goed te doen niet kon vasthouden. Die Messias Die de hoogste plaats in moet nemen en Die geen genoegen neemt met 99% van je hart maar Die je gehele hart wil hebben. Bij Wie je sterft vanbinnen als je Hem ziet lijden door jouw zelfregering door jouw eigenzinnige handelen. Die het Lam is dat Zich liet verbrijzelen in jouw plaats omdat Hij jouw Herder wil zijn en je op Zijn manier wil Thuisbrengen. Bij Wie je niet meer je eigen hart/leven kan regeren maar het aan Hem moet/mag overgeven. Daarom hing er een bordje boven Zijn hoofd. De Koning van de Joden. De Koning gekruisigd... om zelf te regeren.

Laten we daarom extra goed opletten op alles, echt alles, wat Christus zegt. (En dus ook wat Hij door Zijn apostelen zegt die Hij als gave heeft gegeven om uit te delen. Zelfs aan het rebellen nageslacht zodat ze altijd bij Hem mogen wonen.) Een mens zal bij brood alleen niet leven maar bij alle Woord dat uit Zijn mond uitgaat. Leven! Leven met die Kapitein en Voleinder van het geloof.

a2. ‘Cultuur’ volgens van Dale: Het geheel van normen, waarden, tradities, regels, kunstuitingen enz. van een land, volk of groep; = beschaving: eetcultuur, wooncultuur

Cultuur = Dat wat de mens schept
Natuur = Dat wat aangeboren is

(Ik kan het nu mooi aanvullen door te verwijzen naar een ander topic ('geen woorden maar daden') waarin gesproken wordt over onze natuur na de zondeval. Ons 'ik' dat rechtop wil blijven staan. Dat niet wil buigen voor een andere macht/Macht. Tot uw man zal uw begeerte zijn...)

Ik zou graag willen zeggen dat de Heere Jezus juist een nieuwe ‘cultuur’ brengt. Een eigen cultuur, niet de cultuur van de wereld. Maar dat is niet iets wat ‘de mens’ ‘schept’. Ten eerste kan een mens niet echt scheppen want scheppen is iets uit niets maken. Wij hebben altijd iets nodig om iets te maken. Maar God schept wel en Christus is God. Door Zijn spreken gaat al het oude voorbij en worden alle dingen nieuw. Toch zeg ik even dat Hij een nieuwe ‘cultuur’ brengt. Je begrijpt me wel. Hij schept een nieuwe natuur waardoor er vanbinnenuit ook een wil is om te volgen in Zijn cultuur. Verlaat uws vaders huis, uw volk en wat voorheen u dierbaar en beminnenswaardig scheen... Als Hij je tot Zijn eigendom gemaakt heeft met Zijn Eigen bloed. Dan ben je geroepen met een doel. Om Zijn Beeld gelijkvormig te worden. Om Hem te volgen en Zijn kruis op je te nemen. Niet meer een weg te gaan naar je eigen gedachten of naar de gedachten van de geest van deze eeuw. Maar met Hem heeft Hij je gehoorzaam gemaakt aan Zijn Vader… (zie weer topic: 'geen woorden maar daden')
Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.

Lees de Pertrusbrief eens. Als het écht de cultuur van die tijd zou zijn geweest dan zou Petrus toch niet (in opdracht van de Heere) hoeven schrijven dat de huisknechten hun heren onderdaning moesten zijn met vreze? Niet alleen de goede en bescheide meesters maar ook de harde. Nee, hij brengt de nieuwe ‘cultuur’. Een cultuur die de wereld niet kent.

Deze Petrusbrief is mijn schild en verdedigingszwaard. Het gaat over de orde die de Heere in Zijn cultuur wil. Over welke relatie het ook gaat: slaaf/meester, onderdaan/overheid, ouders/kinderen of man/vrouw. Het gaat over het eren van je Schepper. (Romeinen 1) onze cultuur staat 2000 jaar verder bij de scheppingsorde vandaan als in de tijd van de apostelen. En Abraham stond meer dan 3800 jaar dichter bij de scheppingsorde dan wij. Zouden we niet hoogmoedig zijn om te zeggen dat wij en onze cultuur het nu beter doen? En kijk eens verder in onze cultuur. Mannen met mannen, vrouwen met vrouwen... het móet geaccepteerd worden. Terwijl het alleen al fysiek duidelijk tegen het doel van onze Maker in gaat. Of wat te denken van de velen die zeggen: "Nou, ik heb wel een lichaam gekregen van een man maar ik voel me een vrouw"... of andersom… of weet ik wat... Hoe dicht staat onze cultuur bij het oorspronkelijke beeld dat wij droegen? Wat is onze liniaal?

1Petrus 3:1-7 / STV 1 Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam ¹ zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden; ²2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze. ³3 Welker versiersel zij, ⁴ niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;4 Maar de verborgen mens ⁵ des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God. ⁶5 Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, ⁷ die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;6 Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer, welker dochters ⁸ gij geworden zijt, ⁹ als gij weldoet, en niet vreest voor enige verschrikking. ¹⁰7 Gij mannen, insgelijks, woont bij haar met verstand, ¹¹ aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, ¹² eer gevende, ¹³ als die ook mede-erfgenamen ¹⁴ der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden. ¹⁵

De Heere heeft op allerlei manieren Zijn orde gegeven en vermaand ook om daar naar terug te keren of daar bij te blijven. Zoals een goede Opziener van de zielen doet. Hij ziet onze zielen met liefde aan. En juist in het onderwerpen aan Hem en Zijn orde wil Hij je dienen. Om je Zijn wil, kracht, wijsheid en liefde te geven om onder Zijn juk te blijven. Juist als dat juk in onze tijd als onmogelijk, zwaar en achterhaald wordt gezien. Dan zegt Hij: Nee… "Mijn juk is zacht en Mijn last is licht." Want Ik zal je dragen.

Voor de Heere zijn kinderen evenveel waard als hun ouders. Maar zijn ouders en kinderen gelijk?
Nee… de Heere heeft het goede met ons voor door ouders gezag over de kinderen te geven zodat ze niet opgroeien voor galg en rad. Horen ouders te dienen? Jazeker… ouders horen hun kinderen in liefde te dienen maar niet op zo’n manier als wij dienen tegenwoordig vaak opvatten. Zijn kinderen er mee gediend als ze alles mogen waar ze zin in hebben? Dat is makkelijk voor je vlees. Want waarschuwen geeft strijd en strijd mijden we liever…maar daarin wil de Heere je juist dragen.

Hoe vult onze Maker de orde tussen Vader en kind in?
Mattheüs 6:31-33 / STV 31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; ⁴⁰ want uw hemelse Vader weet , dat gij al deze dingen behoeft.33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, ⁴¹ en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. ⁴²

Aan de ene kant de lieve zorgende Vader en aan de andere kant de lieve kastijdende Vader:
Hebreeën 12:5-11 / STV 5 En gij hebt vergeten ¹⁹ de vermaning, ²⁰ die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, ²¹ en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; ²²6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. ²³7 Indien gij de kastijding verdraagt, ²⁴ zo gedraagt Zich God ²⁵ jegens u als zonen; ²⁶ (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. ²⁷9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, ²⁸ en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten ²⁹ onderworpen zijn, en leven?10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, ³⁰ naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid ³¹ zouden deelachtig worden.11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht ³² der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn. ³³

Ik weet niet welke dienende kant van de Vader ik liever heb. Weet jij het? Nu kun je zeggen dat de Bruidegom/Hoofd de Bruid/Kerk op een andere manier dient… maar Hij lijkt op Zijn Vader!… En Hij doet niets anders dan dat Hij bij Zijn Vader ziet. Het dienen van het Hoofd doet Hij door te zorgen dat Zijn Bruid onder Zijn liefdesjuk blijft en Hij draagt het juk voor haar en met/in haar om de Naam van Zijn Vader te verheerlijken. Toen en nu.

En Zijn gezonde leer is:
Titus 2:3-6 / STV 3 ‭De oude vrouwen insgelijks, dat zij in ‭haar‭ dracht‭⁵‭ zijn, gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteressen zijn, zich niet tot‭⁶‭ veel wijns begevende, ‭maar‭ leraressen zijn van het goede;4 ‭Opdat zij de jonge‭⁷‭ ‭vrouwen‭ leren voorzichtig te zijn,‭⁸‭ haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;5 ‭Matig te zijn,‭⁹‭ kuis te zijn, het huis te bewaren,‭¹⁰‭ goed te zijn,‭¹¹‭ haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.‭¹²6 ‭Vermaan den jongen ‭mannen‭ insgelijks, dat zij matig zijn.‭¹³

1Corinthiërs 14:35-38 / STV
35 ‭En zo zij iets willen leren, laat haar‭¹¹⁶‭ te huis haar eigen mannen‭¹¹⁷‭ vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen,‭¹¹⁸‭ dat zij in de Gemeente spreken.36 ‭Is het Woord Gods van u uitgegaan?‭¹¹⁹‭ Of is het tot u alleen gekomen?‭¹²⁰37 ‭Indien iemand meent een profeet te zijn,‭¹²¹‭ of geestelijke, die‭¹²²‭ erkenne, dat,‭¹²³‭ hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn.‭¹²⁴38 ‭Maar zo iemand onwetend is,‭¹²⁵‭ die zij onwetend.‭¹²⁶


Ja, er zijn ook in het OT vrouwen geweest die de Heere gaf om de mannen te beschamen omdat zij niet mannelijk genoeg waren om het op te nemen tegen de vijanden van de HEERE. (Misschien is dat in deze tijd wel te zien in het beeld van de moorman. Die zichzelf gesneden had/ zich onvruchtbaar gemaakt voor zijn carrière…(in de kerk of in de wereld)) Maar toch zie je dat Debora niet zelf voorop gaat. En zie je het werk van Jaël? (JHWH is God) ze lokte de vijand in haar tent… en het was geen schoon werkje wat ze moest doen… kreeg ze wel vieze handen van…
Kijk eens naar de geschiedenis met Naboth, Izébel en Achab. Hoe lelijk ziet dat eruit als Izébel de broek aan heeft en Achab als een vrouw op bed ligt te pruilen? (Openbaringen 2:18-29)

b2. De Heere zegt: De wereld haat Mij omdat zij de Vader niet kennen. De Vader, onze Schepper met Zijn orde. En daarom zullen ze die Mijn woorden horen en doen ook haten. (Joh. 14,15,16 en 17 en de Johannesbrieven) Het is dus een onbijbelse en zeer onverstandige uitspraak om te zeggen dat ‘de cultuur’ ‘de straat’ het beter weet dan het Woord van de levende God.

c1. Zelfmedelijden is eigenlijk verborgen trots. Van mij maar ook van anderen die zich aangevallen voelen op dit onderwerp. De Heere zegt: Kom, neem Mijn juk op je. Mijn geboden zijn niet zwaar... (Zie het topic: Intro & Dilemma voor meer uitleg over wie de Bruid is en hoe het huishouden van de Bruidegom eruit ziet.)

PS er wordt om één of andere reden gezegd dat ik de vrouw en haar huishoudelijke klusjes minacht. Ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik zie er juist zo ontzettend hoog tegenop dat ik er uit mezelf nooit aan zou beginnen. Ik zou er bezwijken onder zo'n groter verantwoording. Een onmogelijke taak om herders en moeders op te voeden. Herders en moeders in de gezinnen, in de kerk en in de maatschappij. Een zaad voor de Heere. Maar nu heeft de Heere gezegd: Zing vrolijk! en Hij roept ons toe: "Zoek eerst het Koninkrijk van God én Zijn gerechtigheid (Langs Zijn liniaal) en dat mijn Vader in de hemel wel weet wat ik verder nodig heb.
Laatst gewijzigd door Yada op 14 feb 2024 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Tonny » 13 feb 2024 20:06

De man is het hoofd van de vrouw, ja. Dat is bijbels. Het gaat hier echter wel om een huwelijk, waarin mijn man, het hoofd is van mij. Niet elke willekeurige man is het hoofd van alle willekeurige vrouw. Dus de situatie binnen de SGP heeft niets te maken deze bijbelteksten, die puur gericht zijn op het huwelijk

'Hoofd van' is niet iets hiërarchisch, waarin ik toestemming moet vragen om iets te doen. Het zegt m.i. iets over de bescherming die ik van mijn man ontvang. Stel dat wij op straat worden overvallen, denk ik dat elke man het met mij eens is dat het de taak van de man is om voor zijn vrouw te gaan staan uit bescherming.
Het zegt ook iets over het respect wat ik heb voor mijn man. Dat ik zijn visie of oordeel laat meewegen ipv zelf alles te regelen, daar zijn wij vrouwen namelijk erg goed in. Dit betekent niet dat mijn man dat andersom niet hoeft te doen. De bijbel roept een man op om 'zijn eigen vrouw trouw te blijven' en 'zijn vrouw lief te hebben zoals christus de gemeente heeft liefgehad'. Dat stelt mij niet vrij van trouw en liefde, alleen maar omdat de bijbel in deze het woord tegen de man roept. Misschien wist Paulus goed wat de valkuilen waren van de verschillende geslachten.

Het is ook niet allemaal in beton gegoten, met vaste kaders. Elk gezin is maatwerk, en dienen kan op vele manieren. Wij werken beiden parttime. Ik dien mijn man, door ervoor te zorgen dat hij financieel een stapje terug kan doen.
Ik dien mijn gezin, omdat mijn kinderen een actieve mannelijke opvoeder in huis hebben.
Ik dien de maatschappij, omdat ik mijn steentje bij draag in de enorme zorgtekorten.
Daarnaast dien ik Jezus, omdat ik regelmatig gesprekken heb met mijn collega's die Jezus niet kennen.

Mijn man is van nature een volger. Ik ben van nature een leider. Moeten wij ons beide in een rol persen, waar we niet in passen, waar we niet gelukkig van worden en waar we niet goed in zijn? Of is het simpelweg puur bijbels dat mijn man de leiding van ons gezin aan mij overgedragen heeft, op basis van de schepping (de vrouw is een hulpe tegenover de man, niet een hulpje die onder hem staat).
Dat de man heerst over zijn vrouw, is tenslotte de situatie die BUITEN het paradijs is ontstaan en moeten we altijd lezen in combinatie met de hoofdstukken ervoor.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2024 20:38

Gezien de lengte van je reactie snap ik dat het ruim een jaar duurde, maar vroeg eigenlijk om een reactie op mijn stukje, niet om een hele preek over culturen en vrouwen. ;-) Misschien goed als je iets bondiger en to the point kan proberen te reageren want ik weet nu niet zo goed waar ik moet beginnen, daarnaast gaat maar een deeltje echt op mijn reactie in.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 feb 2024 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Yada » 14 feb 2024 09:44

Marnix schreef:Gezien de lengte van je reactie snap ik dat het ruim een jaar duurde, maar vroeg eigenlijk om een reactie op mijn stukje, niet om een hele preek over culturen en vrouwen. ;-) Misschien goed als je iets bondiger en to the point kan proberen te reageren want ik weet nu niet zo goed waar ik moet beginnen, daarnaast gaat maar een deeltje echt op mijn reactie in.
Nee, sorry kan niet. Ik ben een vrouw :P
Alles hoort bijelkaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2024 10:21

Yada schreef:Nee, sorry kan niet. Ik ben een vrouw :P
Alles hoort bijelkaar.


Ik snap wel steeds beter waarom de man als hoofd werd aangesteld. Anders wordt er veel te veel gekletst en geen knopen doorgehakt. :-D

(ik begrijp overigens dat in de praktijk kerkraadsvergaderingen met vrouwen in het ambt doorgaans sneller verlopen dan wanneer die er niet zijn)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Prisma23 » 14 feb 2024 10:25

Yada schreef:Nee, sorry kan niet. Ik ben een vrouw :P
Alles hoort bijelkaar.


Een juweel van een reactie !!!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor naamloos » 14 feb 2024 12:07

Yada schreef:Ik zou graag willen zeggen dat de Heere Jezus juist een nieuwe ‘cultuur’ brengt. Een eigen cultuur, niet de cultuur van de wereld.


In ieder geval 1 zinnete waar ik het mee eens ben.
Ik zou het zo zeggen: Jezus is een beetje klaar met de cultuur van de letters en regels en brengt de Geest erin.
Hij heeft al lang door wat Paulus later zei ''de letter doodt, de Geest maakt levend.''
En ook wat Paulus zei over het laten opleggen van geboden die door het gebruik al lang teloor zijn gegaan.
Jezus leerde dat het gaat over wat er in je hart leeft en wat van daaruit naar buiten komt.
Zijn kernboodschap is liefde. Behandel de ander zoals je zelf behandelt wilt worden - wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet.
Paulus zegt: 'Word een ander mens, door uw gezindheid te vernieuwen! ' Door je innerlijk, je hart te veranderen.
Wat de vrucht daarvan is kun je ook lezen, o.a. in Galaten 5.
Dat heeft allemaal bar weinig te maken met ''wie de broek aan heeft'' of wie wat doet in het huwelijk of in de gemeente.
Dat waren hooguit wat cultuuregels die -bij ons in het 'vrije westen'- z'n tijd al lang gehad heeft. (op wat achterblijvers na)
De macht willen hebben, willen heersen dat noemt Johannes in zijn brief juist wereldgelijkvormigheid. (macht, roem, geld en lust).

O, mag jij als vrouw wel zo'n lang onderwijzend antwoord aan een man schrijven? Dit is een openbaar forum, een digitale samenkomst. :-k
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2024 13:40

Yada schreef:Ha Marnix,

Leef je nog? :mrgreen:
Ik heb je toch iets te lang laten wachten. :oops: Khad het antwoord al een jaar klaar staan. (op 4 dagen na) Dat was iets te lang. Na die reacties had ik de neiging om hetzelfde te doen als bij m'n verschrikkelijk ongeduldige nichtje: "Geduld is een schone zaak, Anna!" Maar dít is niet mijn zaak maar die van de Heere dus ik had dat hiermee niet mogen doen. Vergeef me. Hier alsnog m'n antwoord:

Het is ook zo lastig praten als we allemaal onze eigen invulling gaan geven aan Bijbelse woorden zoals: dienen, liefde, geloof etc. We horen al deze woorden langs de liniaal van Gods Woord te leggen niet langs de liniaal van de cultuur, tijd of onze eigen verbeelding.

Als dat niet kan omdat:
a1. er delen uit het Woord ‘geknipt’ worden omdat ze ‘verbeterd’ moeten worden of ‘cultuurgebonden’ zouden zijn;
b1. er wordt beweerd dat de gemiddelde Nederlander op straat het gewoon beter en eerder begrepen heeft dan de conservalievelingen; (En ik zeg niet dat de conservatievelingen buiten Christus het wel begrijpen.)
c1. de inhoud van het onderwerp wordt gemeden door het belachelijk maken van mensen, verdraaiing van woorden of de (vermeende) toon van een gesprekspartner zodat je met een strovrouwtje kunt vechten en niet over het eigenlijke onderwerp hoeft na te denken.

Zo probeer je het Zwaard van de Heilige Geest onklaar te maken. Bovenstaande redenen zijn niet zomaar middelmatige zaken. Maar draaien om wie de Heere Jezus Christus IS en wat Hij kwam/komt doen.

Veel Farizeeën en Saduzeeën (rechts en links) verwachtte ook de Christus. Maar toen Hij kwam en onder hen wandelde hebben ze Hem verworpen. Waarom? Omdat ze een andere Christus in hun hoofd hadden. Een eigen beeld van Hem gemaakt. Niet God Zelf en Mens. Alleen een triomferende Redder over de vijand (zonder te weten wie nu echt de vijand is) maar niet de lijdende Knecht. Niet de Gezalfde van de Vader, Die met autoriteit sprak. Die in Zijn drie ambten, Allerhoogste Profeet/Leraar, Priester en Koning, je zo aansprak dat je je eigen gedachten van onschuld/het wel goed te doen niet kon vasthouden. Die Messias Die de hoogste plaats in moet nemen en Die geen genoegen neemt met 99% van je hart maar Die je gehele hart wil hebben. Bij Wie je sterft vanbinnen als je Hem ziet lijden door jouw zelfregering door jouw eigenzinnige handelen. Die het Lam is dat Zich liet verbrijzelen in jouw plaats omdat Hij jouw Herder wil zijn en je op Zijn manier wil Thuisbrengen. Bij Wie je niet meer je eigen hart/leven kan regeren maar het aan Hem moet/mag overgeven. Daarom hing er een bordje boven Zijn hoofd. De Koning van de Joden. De Koning gekruisigd... om zelf te regeren.

Laten we daarom extra goed opletten op alles, echt alles, wat Christus zegt. (En dus ook wat Hij door Zijn apostelen zegt die Hij als gave heeft gegeven om uit te delen. Zelfs aan het rebellen nageslacht zodat ze altijd bij Hem mogen wonen.) Een mens zal bij brood alleen niet leven maar bij alle Woord dat uit Zijn mond uitgaat. Leven! Leven met die Kapitein en Voleinder van het geloof.

a2. ‘Cultuur’ volgens van Dale: Het geheel van normen, waarden, tradities, regels, kunstuitingen enz. van een land, volk of groep; = beschaving: eetcultuur, wooncultuur

Cultuur = Dat wat de mens schept
Natuur = Dat wat aangeboren is

(Ik kan het nu mooi aanvullen door te verwijzen naar een ander topic ('geen woorden maar daden') waarin gesproken wordt over onze natuur na de zondeval. Ons 'ik' dat rechtop wil blijven staan. Dat niet wil buigen voor een andere macht/Macht. Tot uw man zal uw begeerte zijn...)

Ik zou graag willen zeggen dat de Heere Jezus juist een nieuwe ‘cultuur’ brengt. Een eigen cultuur, niet de cultuur van de wereld. Maar dat is niet iets wat ‘de mens’ ‘schept’. Ten eerste kan een mens niet echt scheppen want scheppen is iets uit niets maken. Wij hebben altijd iets nodig om iets te maken. Maar God schept wel en Christus is God. Door Zijn spreken gaat al het oude voorbij en worden alle dingen nieuw. Toch zeg ik even dat Hij een nieuwe ‘cultuur’ brengt. Je begrijpt me wel. Hij schept een nieuwe natuur waardoor er vanbinnenuit ook een wil is om te volgen in Zijn cultuur. Verlaat uws vaders huis, uw volk en wat voorheen u dierbaar en beminnenswaardig scheen... Als Hij je tot Zijn eigendom gemaakt heeft met Zijn Eigen bloed. Dan ben je geroepen met een doel. Om Zijn Beeld gelijkvormig te worden. Om Hem te volgen en Zijn kruis op je te nemen. Niet meer een weg te gaan naar je eigen gedachten of naar de gedachten van de geest van deze eeuw. Maar met Hem heeft Hij je gehoorzaam gemaakt aan Zijn Vader… (zie weer topic: 'geen woorden maar daden')
Lees de Pertrusbrief eens. Als het écht de cultuur van die tijd zou zijn geweest dan zou Petrus toch niet (in opdracht van de Heere) hoeven schrijven dat de huisknechten hun heren onderdaning moesten zijn met vreze? Niet alleen de goede en bescheide meesters maar ook de harde. Nee, hij brengt de nieuwe ‘cultuur’. Een cultuur die de wereld niet kent.


To nu toe aardig mee eens, de vraag is alleen hoe we Hem het best kunnen volgen en dienen.

Deze Petrusbrief is mijn schild en verdedigingszwaard. Het gaat over de orde die de Heere in Zijn cultuur wil. Over welke relatie het ook gaat: slaaf/meester, onderdaan/overheid, ouders/kinderen of man/vrouw. Het gaat over het eren van je Schepper. (Romeinen 1) onze cultuur staat 2000 jaar verder bij de scheppingsorde vandaan als in de tijd van de apostelen. En Abraham stond meer dan 3800 jaar dichter bij de scheppingsorde dan wij. Zouden we niet hoogmoedig zijn om te zeggen dat wij en onze cultuur het nu beter doen? En kijk eens verder in onze cultuur. Mannen met mannen, vrouwen met vrouwen... het móet geaccepteerd worden. Terwijl het alleen al fysiek duidelijk tegen het doel van onze Maker in gaat. Of wat te denken van de velen die zeggen: "Nou, ik heb wel een lichaam gekregen van een man maar ik voel me een vrouw"... of andersom… of weet ik wat... Hoe dicht staat onze cultuur bij het oorspronkelijke beeld dat wij droegen? Wat is onze liniaal?


Als eerste: De teksten over slaven en meesters maken juist enorm goed duidelijk waarom we ook moeten kijken naar de cultuur waarin dingen geschreven zijn en waar we nu in leven. Als Petrus zegt dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen en meesters hun slaven respecteren, keurt de Bijbel daarmee slavernij dan automatisch goed? Nee, het geeft alleen binnen een cultuur waarin het hebben van of zijn van een slaaf normaal is wel regels hoe je daarmee om moet gaan. Dat wil echter niet zeggen dat de Bijbel slavernij goed of wenselijk vindt en dat we daar wel weer naar terug kunnen gaan. Maar als je heel stellig beweert dat we dingen niet in een cultureel licht moeten plaatsen, in de cultuur van een tijd moet komt het daar wel op neer.

Ten tweede Abraham stond misschien dichter bij de eerste schepping maar wij hebben het geluk dat we na de eerste komst van Jezus Christus naar de aarde leven en Hij zorgde voor een nieuw, beter verbond. Hij bracht nieuwe geboden. in Hem zijn we een nieuwe schepping waarin plek was voor iedereen ook de heidenen, ook onreinen, zieken etcetera. Dat zie je omdat Hij zondaren, kwetsbaren, gebrokenen opzoek. Mensen die in het oude verbond buiten de samenleving stonden.

Ten derde: Er is dan gelukkig in mijn kerk ook alle ruimte en liefde voor mensen die een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht en mensen die zich als jongen of meisje geboren zijn maar zich het tegenovergestelde voelen.

De Heere heeft op allerlei manieren Zijn orde gegeven en vermaand ook om daar naar terug te keren of daar bij te blijven. Zoals een goede Opziener van de zielen doet. Hij ziet onze zielen met liefde aan. En juist in het onderwerpen aan Hem en Zijn orde wil Hij je dienen. Om je Zijn wil, kracht, wijsheid en liefde te geven om onder Zijn juk te blijven. Juist als dat juk in onze tijd als onmogelijk, zwaar en achterhaald wordt gezien. Dan zegt Hij: Nee… "Mijn juk is zacht en Mijn last is licht." Want Ik zal je dragen.

Voor de Heere zijn kinderen evenveel waard als hun ouders. Maar zijn ouders en kinderen gelijk?
Nee… de Heere heeft het goede met ons voor door ouders gezag over de kinderen te geven zodat ze niet opgroeien voor galg en rad. Horen ouders te dienen? Jazeker… ouders horen hun kinderen in liefde te dienen maar niet op zo’n manier als wij dienen tegenwoordig vaak opvatten. Zijn kinderen er mee gediend als ze alles mogen waar ze zin in hebben? Dat is makkelijk voor je vlees. Want waarschuwen geeft strijd en strijd mijden we liever…maar daarin wil de Heere je juist dragen.

Hoe vult onze Maker de orde tussen Vader en kind in?

Aan de ene kant de lieve zorgende Vader en aan de andere kant de lieve kastijdende Vader:

Ik weet niet welke dienende kant van de Vader ik liever heb. Weet jij het? Nu kun je zeggen dat de Bruidegom/Hoofd de Bruid/Kerk op een andere manier dient… maar Hij lijkt op Zijn Vader!… En Hij doet niets anders dan dat Hij bij Zijn Vader ziet. Het dienen van het Hoofd doet Hij door te zorgen dat Zijn Bruid onder Zijn liefdesjuk blijft en Hij draagt het juk voor haar en met/in haar om de Naam van Zijn Vader te verheerlijken. Toen en nu.


NIet van toepassing, ik had het over de verhouding van man tot vrouw. Dat God mensen terechtwijst als ze dwalen is duidelijk, maar niet iedere terechtwijzing komt van God. Ik laat me graag door God terechtwijzen op basis van Zijn Woord maar dit gesprek ontstond nav Gians reacties over mannen die geen echte mannen zouden zijn als ze hun kind van school halen of op andere manieren en daar ging ik tegeninn. Omdat God mannen die hun kinderen van school ophalen (eventueel in een bakfiets) niet veroordeelt. Dat mensen wel snel met een oordeel klaar staan is een totaal ander ding. Die twee moet je leren onderscheiden want anders krijg je een patroon dat zich door de eeuwen heen telkens herhaalt bij mensen, dat ze God voor hun karretje spannen om dat wat ze zelf fout vinden te veranderen in "God vindt het ook fout en wil je terechtwijzen".


Ja, er zijn ook in het OT vrouwen geweest die de Heere gaf om de mannen te beschamen omdat zij niet mannelijk genoeg waren om het op te nemen tegen de vijanden van de HEERE. (Misschien is dat in deze tijd wel te zien in het beeld van de moorman. Die zichzelf gesneden had/ zich onvruchtbaar gemaakt voor zijn carrière…(in de kerk of in de wereld)) Maar toch zie je dat Debora niet zelf voorop gaat. En zie je het werk van Jaël? (JHWH is God) ze lokte de vijand in haar tent… en het was geen schoon werkje wat ze moest doen… kreeg ze wel vieze handen van…
Kijk eens naar de geschiedenis met Naboth, Izébel en Achab. Hoe lelijk ziet dat eruit als Izébel de broek aan heeft en Achab als een vrouw op bed ligt te pruilen? (Openbaringen 2:18-29)


Je verdraait de werkelijkheid. Je bedoelt: Kijk hoe lelijk het eruit ziet als iemand het voor het zeggen heeft die God niet wil dienen. Het probleem is hier niet dat een vouw de broek aan heeft, het probleem is dat het een goddeloze, slechte vrouw is. Er zijn ook tal van voorbeelden waar het een godvrezende vrouw is en dan is wat er gebeurt niet lelijk. Er zijn ook tal van voorbeelden van mannen die de broek aanhebben en wat er gebeurt lelijk is. Kortom, het heeft niets te maken met wie het voor het zeggen heeft maar met of die persoon God vreest of goddeloos is.

b2. De Heere zegt: De wereld haat Mij omdat zij de Vader niet kennen. De Vader, onze Schepper met Zijn orde. En daarom zullen ze die Mijn woorden horen en doen ook haten. (Joh. 14,15,16 en 17 en de Johannesbrieven) Het is dus een onbijbelse en zeer onverstandige uitspraak om te zeggen dat ‘de cultuur’ ‘de straat’ het beter weet dan het Woord van de levende God.


Dat heb ik daarom ook nooit gezegd :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten