Mijn leven is van mij

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Mijn leven is van mij

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2021 12:24

Prima opiniestuk van de heer van den Brink in Dwars.
https://www.refoweb.nl/dwars/1573/het-leven-is-van-mij

Ik verbaasde mij regelmatig erover dat ook serieuze christenen met een gerust hart een musical bijwoonden - soms meerdere keren - terwijl er in gevloekt wordt.
Ja ze beaamden dat wel, het was jammer, maar toch, ach het is zo mooi.
En ook de andere musicals, kunnen die de toets wel doorstaan als er gezongen wordt:

Mijn leven is van mij?
Van wie is mijn, ons leven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 12:57

Chaya schreef:Prima opiniestuk van de heer van den Brink in Dwars.
https://www.refoweb.nl/dwars/1573/het-leven-is-van-mij

Ik verbaasde mij regelmatig erover dat ook serieuze christenen met een gerust hart een musical bijwoonden - soms meerdere keren - terwijl er in gevloekt wordt.
Ja ze beaamden dat wel, het was jammer, maar toch, ach het is zo mooi.
En ook de andere musicals, kunnen die de toets wel doorstaan als er gezongen wordt:

Mijn leven is van mij?
Van wie is mijn, ons leven?

Ik heb het stuk ook gelezen. Een prima stuk kan ik het niet vinden, maar hij heeft zo hier en daar best een punt.
Ik verbaas me er ook regelmatig over welke zaken bekeken worden in "onze kringen". En dan gaat het over TV (desnoods via een omweg) films, maar ook dit soort musicals.

Waarom vind ik het dan toch een slecht opiniestuk?
Vooral zijn bedenkingen bij Soldaat van Oranje zijn wel grappig. Het liederlijke studentenleven wat uitgebeeld is kost hem moeite, maar het stuk persoonsverheerlijking wat er in zit over Hazelhoff Roelfsema, Wilhelmina en nog een paar andere dubieuze figuren accepteert hij als feiten (hoewel hij in de verheerlijking van Wilhelmina nog wat verder zou willen gaan).
Het stuk is met een behoorlijk setje oogkleppen op geschreven.

Het is vooral stuitend dat hij het schrijft alsof de titel een citaat uit een van de musicals is, maar het blijkt ook nog eens een redelijk mank gaande samenvatting van hemzelf te zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2021 16:37

Chaya schreef:Prima opiniestuk van de heer van den Brink in Dwars.
https://www.refoweb.nl/dwars/1573/het-leven-is-van-mij

Ik verbaasde mij regelmatig erover dat ook serieuze christenen met een gerust hart een musical bijwoonden - soms meerdere keren - terwijl er in gevloekt wordt.
Ja ze beaamden dat wel, het was jammer, maar toch, ach het is zo mooi.
En ook de andere musicals, kunnen die de toets wel doorstaan als er gezongen wordt:

Mijn leven is van mij?
Van wie is mijn, ons leven?


Jammer dat het gelijk weer wordt doorgetrokken naar "de musicals en de televisie". Er zijn tal van goede musicals en er zijn slechte. Met films / tv-programma's hetzelfde. Het is goed om je te verdiepen in wat je wil zien en wat niet. En het kan zijn dat je denkt: Dit is mooi en goed... maar dat er vervolgens toch wordt gevloekt. Net als dat je een beetje kan bedenken waar je wel en niet naartoe gaat maar dat het kan zijn dat je dan op een verjaardag zit en er iemand vloekt. Los van vloeken kan er inderdaad ook zoals bij Soldaat van Oranje een goede en historische boodschap worden overgebracht (zij het door een wat roze (of oranje) bril waarbij God niet wordt gedankt maar daarmee is het nog niet fout. Je kan dat vervolgens zelf alsnog doen. Ik heb vaak genoeg na een musical of film of TV-programma dat gedaan omdat ik dat had gemist. Je hoeft niet alles wat je ziet te geloven of over te nemen, als mensen die God niet kennen Hem ook niet noemen wordt je daarmee niet zelf iemand die God niet kent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2021 22:02

2 keer ben ik bij de musical "soldaat van Oranje" geweest.....schitterend....en beide keren zag je weer andere of nieuwe zaken.

Dat gevoel dat dhr vd Brink in zijn opinie zet is niet de mijne en ook niet realistisch tov bijvoorbeeld een musical als soldaat van Oranje.

Wat ik mis in de opinie van dhr vd Brink is de positieve musical "The Passion", gemiste kans om deze niet aan te halen.

Dhr vd Brink in citaat
Het lijkt dat een absoluut “verbod” door allerlei varianten van mobiele media in de praktijk niet (meer) werkt. Wie, zij het met distantie, met enige regelmaat kennis neemt van hedendaagse cultuuruitingen merkt werkelijk hoe de beïnvloeding van het denken waarin voor God geen plaats meer is in een beangstigend tempo doorgaat.


Is wel heel kort door de bocht gesteld...the Passion is er bijvoorbeeld ook.....wat een uitwerking....
Verder vraag ik me af of er nog steeds tv verbod geldt in zijn achterban? want het is eigenlijk wel humor dat de achterban net als ieder mens behoorlijk ongehoorzaam is....niet geheel menselijk vreemd...

Ben benieuwd of Dhr vd Brink de musicals die hij aanhaald ook zelf bezocht heeft?
Dat is voor mij toch wel een belangrijke voorwaarde om een goede eerlijke opinie van een musical te kunnen geven.

Dhr vd Brink haalt bijvoorbeeld van het lied
"Vrij met mij" maar slechts 4 regels aan....maar voor een goed beeld moet je de gehele songtekst weergeven en ook in het licht van de situatie en (oorlogs)tijd van dat moment....



Kom vrij met mij
Neem mijn hart en breek het open
Kom vrij met mij
Alsof morgen niet bestaat
Maar hou niet van mij
Vroeg of laat raak je me kwijt
Je verliest me aan de tijd
Kom vrij met mij
We zijn een kaarsvlam in het donker
Kom vrij met mij
In de stilte voor de storm
En we dansen door
Tot de wind ons heeft gedoofd
Tot de zon je van mij rooft
Nog een nacht
Laat het goed zijn
Het vuur in ons bloed zijn
Een enkele nacht
Laat me verdwijnen
Verdwaal maar in mij
Straks is het voorbij
Til me uit de oorlog
Draag me hier vandaan
En laat vannacht de wereld niet bestaan
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2021 10:16

MoesTuin schreef:2 keer ben ik bij de musical "soldaat van Oranje" geweest.....schitterend....en beide keren zag je weer andere of nieuwe zaken.

Dat gevoel dat dhr vd Brink in zijn opinie zet is niet de mijne en ook niet realistisch tov bijvoorbeeld een musical als soldaat van Oranje.
Ik heb de musical niet gezien, maar ik heb wel de film gezien. En die film weerhoudt mij van het bezoeken van de musical.
MoesTuin schreef:Wat ik mis in de opinie van dhr vd Brink is de positieve musical "The Passion", gemiste kans om deze niet aan te halen.
heb je echt de indruk dat hij ook naar positieve voorbeelden gezocht heeft? Of wil hij gewoon zijn punt maken, en is daarin wat selectief in zijn voorbeelden?
MoesTuin schreef:Ben benieuwd of Dhr vd Brink de musicals die hij aanhaald ook zelf bezocht heeft?
Dat is voor mij toch wel een belangrijke voorwaarde om een goede eerlijke opinie van een musical te kunnen geven.
Ik vermoed van niet. Zoals wel vaker op Refoweb staat zijn verhaal bol van de oordelen, maar krijg je nergens de indruk dat hij daadwerkelijk een idee heeft waar hij het over heeft.
En dat hij een stukje oranjeverering mist in de vorm van haar in zijn ogen nogal sterke geloofsleven (in een toch al bizar gekleurd stuk (als ik de recensies mag geloven, en als de strekking vergelijkbaar is met de strekking van de film)) is voor hem wel een item, maar dat de rol van Wilhelmina sterk overdreven wordt (nogmaals: uitgaand van wat anderen er over vertellen) is dan weer niet zo'n ramp.
MoesTuin schreef:Dhr vd Brink haalt bijvoorbeeld van het lied
"Vrij met mij" maar slechts 4 regels aan....maar voor een goed beeld moet je de gehele songtekst weergeven en ook in het licht van de situatie en (oorlogs)tijd van dat moment....



Kom vrij met mij
Neem mijn hart en breek het open
Kom vrij met mij
Alsof morgen niet bestaat
Maar hou niet van mij
Vroeg of laat raak je me kwijt
Je verliest me aan de tijd
Kom vrij met mij
We zijn een kaarsvlam in het donker
Kom vrij met mij
In de stilte voor de storm
En we dansen door
Tot de wind ons heeft gedoofd
Tot de zon je van mij rooft
Nog een nacht
Laat het goed zijn
Het vuur in ons bloed zijn
Een enkele nacht
Laat me verdwijnen
Verdwaal maar in mij
Straks is het voorbij
Til me uit de oorlog
Draag me hier vandaan
En laat vannacht de wereld niet bestaan

Wat ik kwalijker vindt is dat hij zijn eigen samenvatting van een liedtekst als titel gebruikt, en daarbij anderen deze woorden in de mond legt.
Het geeft een beetje aan hoe superieur hij zijn eigen mening acht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2021 14:01

Marnix schreef:Jammer dat het gelijk weer wordt doorgetrokken naar "de musicals en de televisie". Er zijn tal van goede musicals en er zijn slechte. Met films / tv-programma's hetzelfde. Het is goed om je te verdiepen in wat je wil zien en wat niet. En het kan zijn dat je denkt: Dit is mooi en goed... maar dat er vervolgens toch wordt gevloekt. Net als dat je een beetje kan bedenken waar je wel en niet naartoe gaat maar dat het kan zijn dat je dan op een verjaardag zit en er iemand vloekt. Los van vloeken kan er inderdaad ook zoals bij Soldaat van Oranje een goede en historische boodschap worden overgebracht (zij het door een wat roze (of oranje) bril waarbij God niet wordt gedankt maar daarmee is het nog niet fout. Je kan dat vervolgens zelf alsnog doen. Ik heb vaak genoeg na een musical of film of TV-programma dat gedaan omdat ik dat had gemist. Je hoeft niet alles wat je ziet te geloven of over te nemen, als mensen die God niet kennen Hem ook niet noemen wordt je daarmee niet zelf iemand die God niet kent.

Dat laat ik dan verder voor wat het is, maar dat er gevloekt wordt in S v O weet iedereen. Dus als je dit weet zou je er als christen niet heen willen. Het is niet een keertje dat er een "knoop" valt, maar er wordt echt grof in gevloekt. Dat heb ik van verschillende mensen gehoord. Ook niet-christenen stoorden zich daar aan.
Ik houd helemaal niet van musical, ook niet van opera trouwens. :D
Heb daar het geduld niet voor.
Ik denk dat de heer van den Brink getriggerd werd door die vloeken en bepaalde liederen en hij heeft wel gelijk dat dit de toets niet kan doorstaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2021 14:23

Chaya schreef:Dat laat ik dan verder voor wat het is, maar dat er gevloekt wordt in S v O weet iedereen. Dus als je dit weet zou je er als christen niet heen willen. Het is niet een keertje dat er een "knoop" valt, maar er wordt echt grof in gevloekt. Dat heb ik van verschillende mensen gehoord. Ook niet-christenen stoorden zich daar aan.
Ik houd helemaal niet van musical, ook niet van opera trouwens. :D
Heb daar het geduld niet voor.
Ik denk dat de heer van den Brink getriggerd werd door die vloeken en bepaalde liederen en hij heeft wel gelijk dat dit de toets niet kan doorstaan.

Ik ben ooit in Florence naar de Opera geweest, had op zich wel wat, maar ik was blij dat het afgelopen was. Herken je gevoel dus wel ;-)

En inderdaad, sommige liederen kunnen de toets niet doorstaan. Maar daarin ben ik het met Moestuin eens dat je de hele tekst moet lezen, en dan de tekst moet interpreteren, en niet een paar regels eruit moet halen.
En nogmaals: hij zet er zelf bij dat het cursief zijn eigen samenvatting is, maar bespreekt het verder (en gebruikt het als titel) alsof het citaten zijn.
En dat is op zijn zachts gezegd kwalijk te noemen.

Ik ben ooit naar een poplezing geweest waar "tears in heaven" van Clapton als "spottend, want er zijn geen tranen in de hemel" werd neergezet.
Dat de letterlijke tekst "because I know there will be no more tears in heaven" was bleek de spreker niet eens te weten.
En dat herken ik bij vd Brink ook, hij heeft de kok horen zingen, maar geen idee waar de lepel hangt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2021 14:26

StillAwake schreef:hij heeft de kok horen zingen, maar geen idee waar de lepel hangt.

Uhhhh, hij heeft de klok horen luiden..... :wink:

Ik heb trouwens wel The Sound of Music gezien.
Als het lied: Climb every mountain, gezongen wordt, krijg ik nog steeds kippenvel.
Wat een prachtige stem heeft deze vrouw, die moeder overste speelt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2021 14:30

Chaya schreef:Dat laat ik dan verder voor wat het is, maar dat er gevloekt wordt in S v O weet iedereen. Dus als je dit weet zou je er als christen niet heen willen. Het is niet een keertje dat er een "knoop" valt, maar er wordt echt grof in gevloekt. Dat heb ik van verschillende mensen gehoord. Ook niet-christenen stoorden zich daar aan.
Ik houd helemaal niet van musical, ook niet van opera trouwens. :D
Heb daar het geduld niet voor.
Ik denk dat de heer van den Brink getriggerd werd door die vloeken en bepaalde liederen en hij heeft wel gelijk dat dit de toets niet kan doorstaan.


Ik wist dat niet toen ik daar naartoe ging. Ik lees me altijd wel in als ik ergens naartoe ga en soms lees je wel over "grof taalgebruik" als dat de standaard is en dan ga ik niet. Maar dat er een keer een vloek valt is dat niet altijd terug te lezen zoals dat bij films bijvoorbeeld wel het geval is. En als ik dat niet weet nadat ik me wat heb ingelezen en het gebeurt toch, dan vind ik dat pijnlijk maar voel ik me daarmee niet medeverantwoordelijk, net zo min als wanneer ik op straat, op een feestjem in de winkel of waar dan ook iemand hoor vloeken. Het is pijnlijk dat mensen zo vaak de naam van God misbruiken maar daarmee ben je nog niet zelf schuldig als anderen dat doen en jij bent daar aanwezig. Ik ben bij verschillende musicals geweest en meestal was dat zonder dat er werd gevloekt. De lijn "dan moet je maar helemaal niet naar een musical gaan, dan kan je er ook niet zitten als er gevloekt wordt" deel ik niet. Want met die redenering kan je beter helemaal niet meer op straat komen. En ook niet "dan dat niet meer doen als het doel vermaak is" want films en musicals en dergelijke zijn zoveel meer dan plat vermaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2021 14:39

Chaya schreef:Uhhhh, hij heeft de klok horen luiden..... :wink:

Ik weet het, maar dit is de variant die in mijn familie daarvan de ronde doet.
Mijn vader zei altijd "Hij heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt". Maar die zal wel niet refo-webwaardig bevonden worden [-( :-({|=
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2021 15:16

StillAwake schreef:Ik weet het, maar dit is de variant die in mijn familie daarvan de ronde doet.
Mijn vader zei altijd "Hij heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt". Maar die zal wel niet refo-webwaardig bevonden worden [-( :-({|=


Mwah ik zou niet weten waarom niet, de enigen die bij mijn weten interesse hebben in melk uit een tepel zijn baby's en in die context zijn borsten en tepels dus enkel functioneel dus is het geen probleem ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor MoesTuin » 16 feb 2021 22:15

StillAwake schreef:heb je echt de indruk dat hij ook naar positieve voorbeelden gezocht heeft?
Wat ik kwalijker vindt is dat hij zijn eigen samenvatting van een liedtekst als titel gebruikt, en daarbij anderen deze woorden in de mond legt.
Het geeft een beetje aan hoe superieur hij zijn eigen mening acht.

Precies dat ja.....
Maar nu verbieden niet meer werkt anno 2021 zal deze manier van eenzijdig belichten al helemaal niet gaan werken omdat de achterban ondertussen ook wel beter weet veelal.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Mijn leven is van mij

Berichtdoor MoesTuin » 16 feb 2021 22:21

StillAwake schreef:Ik weet het, maar dit is de variant die in mijn familie daarvan de ronde doet.
Mijn vader zei altijd "Hij heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt". Maar die zal wel niet refo-webwaardig bevonden worden [-( :-({|=


Hij is geweldig :mrgreen: k lig dubbel hier =D>


Marnix schreef:Mwah ik zou niet weten waarom niet, de enigen die bij mijn weten interesse hebben in melk uit een tepel zijn baby's en in die context zijn borsten en tepels dus enkel functioneel dus is het geen probleem ;-)


...en nu lig ik onder de tafel... hysterisch-smile :muhahaha:

...want dat doet me denken aan de meest beste theater voorstelling van Brigitte Kaandorp waarin ze bovenstaande haar fijn uitlegd....

Zeker luisteren vanaf minuut 02.00 :wink:

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten