de roe(de)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

de roe(de)

Berichtdoor Hodia » 05 dec 2020 08:47

In deze tijd van het jaar komt het woord, roe(de) menigmaal weer is in onze vocabulaire. Je hoort de kleine kinderen zingen: “wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe”. O wat menigmaal heb ik dat liedje gezongen als sinterklaas en zwarte piet ons land weer aandeden. De roe van zwarte piet, menigeen had er ontzag voor. Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik u vertellen dat zodra de tijd van sinterklaas weer aanbrak, de jeugdige baldadigheid bij mij een heel stuk minder werd. Want ja, ik hoopte dat als dat ik de klomp mocht zetten met hooi een wortel en een kommetje water voor het paard van sinterklaas, dat ik een suikermuisje kreeg of een chocolaatje. Tja, en het is mij weleens overkomen dat ik wel 5 dagen mijn klompje zette en dat alles er de volgende morgen nog net zo bijstond. O wat was ik weer stout geweest die dag, ik had mijn broertje of zusje geplaagd, en sinterklaas die weet alles! De roe(de), daar had ik ontzag voor, net zoals je zak van sinterklaas, want ook daarin was ik al eenmaal verzeild in geraakt omdat ik het leven van de juffrouw op de kleuterschool het soms wel heel lastig maakte. Wat een boefje was ik soms
.
Maar terug naar het waarom deze topic, de roe(de).
Als ik in de dikke vandale zoek op het woord roe(de) dan geeft het als eerste: samengebonden bundel twijgen om slaag mee te geven. Nou dat doet zeer.
Ook in de Bijbel komt het woord roe(de) menigmaal voor, met verschillende betekenissen. Ik wil het enkel over de roede hebben als tuchtiging.
God heeft zijn roede niet gespaard tijdens de plagen over het land van Farao.
In Psalm 89 vs 33 schrijft Ethan den Ezrahiet: “dat God hun de overtredingen met de roede zal bezoeken.
Salomo schrijft: “In de lippen des verstandigen wordt wijsheid gevonden, maar op den rug des verstandelozen de roede.
Het is een woord dewelke nauwelijks meer gehoord wordt tijdens preken.
Alsof het iets beangstigends is. En ja, dat is ook de bedoeling. De geheiligde tucht van Zijn roede is er opdat men daardoor weerhouden wordt van zondige afdwalingen van Hem is zijn wegen en waarheden. Christus pleegt Zijn kinderen geen voedsel te schenken zonder tucht en dat is hun genade. Want beide hebben wij van node. In ons leeft de verdorvenheid en boosaardigheid, dat, zo wij niet onder de roede gebracht worden, wij ons zelf niet meer zouden kennen als zijn de kinderen van God. Elifaz zegt tegen Job: “Zie, gelukzalig is de mens dewelke God straft; daarom verwerp de kastijding des Almachtigen niet”. Job 5 vs 17. Ook Paulus spreek in zijn brief aan de Hebreën over de kastijding als zijnde dat men de kastijding moet verdragen. (Hebr.12 vs 1-13).
Het gebruik van het woord roede komt dus bijna niet meer voor in preken.
Toch is het een heel belangrijk onderdeel in het geloofsleven van een christen. Laat ons de tuchtiging van God ons welgevallen, Hij schenkt die uit liefde omdat de beproeving van ons geloof zoveel kostbaarder is dan goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid in de openbaring van Jezus Christus.
Nu besef ik heel goed dat preken over de roede niet geliefd zijn. Het zijn vooral de oudgereformeerde gemeenten waar dat woord nog weleens uitgesproken wordt en behandeld wordt in een preek. Voor velen is dat niet meer nodig. Daar wordt de boodschap van Gods liefde en genade verkondigt. Maar als ik het vanuit mijne “kleine wijsheid” bezie, dan hoort de tuchtiging net zo goed in een preek als dat men in de boekhouding het positieven saldo benoemd als wel het negatieve saldo. Mijns inziens is het met de mens als zo. Ons leven ten opzichte van ons geloof kent heel veel negatieve kanten (zonden) ten opzichte van positieve kanten (goede werken).
Dus ja, de tuchtiging hoort ook verkondigt te worden in een predikatie, en ja, de roede zal over eenieder komen. Dat is Gods Woord en heel Het Woord behoort verkondigt te worden. Niet alleen maar de genade en het halleluja, maar ook de vermaningen, de tuchtiging en de roede die God over eenieder zal doen neerkomen. Wie zich daaraan probeert te onttrekken, ja, erger nog, God daarover veroordeelt, die bevindt zich op die “mooie” brede weg, daar waar uiteindelijk geen genade zal zijn als men voor Gods troon zal moeten verschijnen. Dan zal het een eeuwige, wee, zijn, eeuwige smarten en het knersen der tanden omdat men niet heeft willen horen.

Deze woorden kwamen in mij op de laatste dagen, toen ik telkens weer de kinderen hoorde zingen over de roe(de).
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de roe(de)

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:10

de roede / tuchtiging...
Het is met name bedoeld om je tot een hoger level te brengen uit en in Liefde inderdaad.
Het mag nooit als machtsmiddel gebruikt worden....
Het is een inzetting uit goede bedoelingen.
Hoe zou het komen dat preken over tuchtiging niet goed vallen?
Ik denk door het verkeerde gebruik vanuit het verleden.
Gelukkig heb ik dat zelf zo nooit meegemaakt of hoeven te ervaren...ik ken wel de ervaringen van anderen die dat wel hebben....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten