Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Gtn » 24 sep 2020 11:50

Dankjewel voor de terugkoppeling Elburger, sportief van je !

elburger schreef:@ aan al die anderen

Het doet mij verdriet dat er zoveel woorden vallen over iets waar ik mee ben begonnen.
Ik zou zeggen, laat elkaar in zijn/haar waarde.

helemaal mee eens

Dan wil ik nog even reageren in het algemeen.

Het is waar dat ik het idee heb geviseerd te worden door bepaalde mensen hier.
Prima.
Het klopt ook dat ik soms veroordeeld wordt over iets wat schrijf of op de persoon elburger.

ik denk nog steeds dat je dat iets genuanceerder moet zien, maar dat hoef ik niet opnieuw uit te leggen


En dan volgt er soms een excuus.
Prima.
Maar dat al is in mijn ogen niet echt christelijk.
Nu kan dat een ieder overkomen, maar excuses worden altijd snel gemaakt en hoe vaak ( over het algemeen genomen, dus hier en in de buitenwereld, zijn die excuses er voor de vorm.

van het positieve uitgaan, uiteindelijk leven we allemaal van dezelfde genade

Het klopt ook dat ik onderwerpen ter discussie plaats die nogal " moeilijk liggen".
Mijns inziens is daar niets mis mee.
Ook tere onderwerpen als zelfdoding/zelfmoord, eigendunk van zijn godsvrucht en andere onderwerpen die ik plaatste mogen bespreekbaar zijn.
Ook klopt het dat ik zelf nogal graag chargeer, maar dat is juist om discussies te openen.

dat wordt juist heel erg gewaardeerd !! Wees je daarvan bewust, het houdt het forum interessant en levendig !!

Tenslotte maakt men mij nog wel enige andere verwijten, zoals, "elburger" wil gelijk hebben of "elburger" reageert niet terug.
Soms reageer ik niet terug omdat ik al veroordeeld ben.
Soms omdat het kansloos is.
Soms omdat ik echt niet alles lees.
Soms omdat ik verdriet heb over hetgeen wordt geschreven, en over het vooroordeel wat sommigen hebben ten aanzien van "elburger"
Medestanders heb ik hier niet veel, ik prijs mij gelukkig als ik soms "back-ups" krijg.
Tegenstanders heb ik des te meer.
Waarschijnlijk omdat ik als lid van een OGG opkom voor de stigmatisering van die groep.
En tenslotte, ik ben een zondaar, lieve broeders en zusters
U bent het ook.
En ik bevind mij op de laagste trede van mijn geloofsleven.
Zij die menen zich op een hogere of hoogste trede te bevinden, die prijs ik gelukkig. Echter, weet u het wel zeker?

Wees wat vredelievender naar elkaar toe hier op dit forum.
Heb uw naaste lief als u zelf, en ja, bemoedig hem/haar daar waar nodig is en corrigeer met liefelijke hand.

mee eens

Vale in Domino

wat mij betreft welkom terug


Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor MoesTuin » 25 sep 2020 15:08

on topic is toch zeker wel het Bijbelgedeelte waarin de Tollenaar en de Farizeeër tot God bidden.

Lucas 18 vers 9-14

Iedereen heeft wel trekjes van beiden..
Als we maar bij Christus uitkomen uiteindelijk in uit door het Geloof
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor elburger » 28 sep 2020 11:07

Want zo iemand meent iets te zijn, daar hijj niets is, die bedriegt zichzelf in zijn gemoed. Galaten 6:3.

Woorden van Paulus. Hij sprak in hoofdstuk 4 over :" mijn kinderkens".
Echter, al is een wedergeboren christen naar het vernieuwde deel waarlijk meer dan niets, en dat in Christus, dit neemt niet weg dat hij in zichzelf niets blijft tot aan zijn dood toe!
Iemand die zich christen noemt is niets, omdat hij geen macht heeft over zijn gedachten. Het is de keus en begeerte van zijn hart om onder de bezigheden van zijn beroep, tijdens wandelingen of in de stilte van de eenzaamheid aan de Heere te denken.
Maar hoe vaak zijn onze gedachten niet met aardse zaken bezig en voelt die persoon de aardsgezindheid en ijdelheid in zijn hart? Zelf onder het luisteren van een preek, tijdens een gebed. Het gebeurd een ieder, christen of geen christen.

Als christenen erkennen dat zij niets zijn, dan zijn wij in tegenspoed geduldig en onderworpen aan Gods wil. Eli zei:" Hij is de Heere, Hij doe wat goed is in Zijn ogen". Dat is de taal van christenen die het door de Geest geleerd hebben dat zij niets zijn.
Iemand die ervaard dat hij niets is, die is dankbaar in voorspoed en nederig onder de zegen van de Heere. Maar men is net zo dankbaar als er verzuchtingen zijn. Want men weet dat de Heere beproeft.
Eigendunk moet bescheiden zijn. Grote eigendunk stinkt.
Daar kunnen veel christenen nog heel veel over leren.

Ook hier, waar forumleden soms niets ontziende de zeis door geschreven stukken halen. Grote eigendunk?
Graag oordelen over mensen zonder hen te kennen, veroordelen zelfs!

Dit past hier m.i. niet.
Weer die " hoge"eigendunk?
Nederigheid past de mens beter, ook tegenover de naaste.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Gtn » 28 sep 2020 11:47

Ik ben het met je eens, Elburger, dat we wel wat meer nederig mogen zijn naar elkaar. Als je bedenkt hoe Gods Zoon zich heeft weggecijferd voor ons! Dan past het ons ook om onszelf eens weg te cijferen.. wat niet gemakkelijk is want dat zit absoluut niet in onze aard :oops:

Om te stellen dat we niets zijn, is op zich een waarheid maar dat is niet het enige wat we lezen in Gods Woord. Dus laten we wel het evenwicht bewaren. Er staat ook bijvoorbeeld dat wij overwinnaars zijn in Romeinen 8:37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

Maar als we selectief alleen kijken naar het overwinnaar zijn, dan is er óók geen evenwicht. Als we echter alleen selectief kijken naar ons niets zijn, gaan we (denk ik) ons blindstaren op onszelf of we wel genóég niets zijn.

Daar is trouwens al het een en ander over gezegd in dit topic:

viewtopic.php?f=31&t=32086

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2020 15:05

Mee eens. Ik hoorde gisteren tijdens het stukje "Gods wil voor ons leven" waar de 10 geboden of andere bijbelse regels klinken, het volgende:

Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is vervuld in één uitspraak: 'Heb uw naaste lief als uzelf.' Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

De HSV vertaalt het laatste vers zelfs als:

Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden.

Daarbij moest ik ook wel even aan dit topic denken, dat we op het gebied van liefde (ipv elkaar aanvliegen) nog wel een hoop kunnen groeien. Tegelijkertijd gaat dit ook niet alleen om wat je zegt, maar ook om wat je van anderen kan hebben. Liefde gaat om het geven en ontvangen, ook van onderlinge visies, van verschillen. Nederigheid en liefde zijn dan belangrijk... en die zorgen er niet voor dat je het altijd met elkaar eens bent. Maar die zorgen er wel voor dat je ook in onderlinge verschillen liefdevol naar elkaar toe praat en naar elkaar luistert. Dat je elkaar uit liefde en niet omdat je denkt het zelf veel beter te weten dan die ander, elkaar wil leren en van elkaar wil leren.

En als laatste, spreek altijd met twee woorden. Je kan zeggen: Ik ben in mezelf niets. Dat klopt. Dat mag gezegd worden. Maar laat het wel volgen door wat je wel bent door Christus. Uit mezelf niets maar geliefd, gered door Jezus Christus. Dat is geen eigendunk, waar weten dat je van Hem bent. Ook dat mag en moet een christen benadrukken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten