Vrezen voor God?!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Vrezen voor God?!

Berichtdoor Hodia » 22 aug 2020 07:55

Lang niet alles lees ik hier op refoweb, maar het is mij opgevallen dat er zo weinig over vrees wordt geschreven. Vrees voor God.
Men leest in de commentaren van de liefde van God voor de mens, dat God barmhartig en lankmoedig is, vol goedertieren, maar bij een enkel commentaar lees ik iets over de vrees voor God en dat terwijl het een eis van God

Als wij Deut. 10 :12 bezien lezen wij: Wat eist de Heere, uw God, van u? Dan den Heere uwen God te vrezen, in alle zijne wegen te wandelen, en Hem lief te hebben.

De vreze is ontzag, of schrik, doorgaans met het Hebreeuwsche magor en pachad uitgedrukt. De vreze of ontzag wordt in het Hebreeuws genoemd, jira.
Waarvoor kan men vrezen?
Een oudvader schreef: “De wet eist, onze naaste lief te hebben als onszelf”. Matth. 22 vs 39. Ook Jezus kende vrees gelijk men kan lezen in Matth. 26 vs 39 :”En een weinig voortgegaan zijn, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk, laat deze drinkbeker van mij voorbij gaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt”. Ook hangende aan het kruis riep Jezus uit, ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI? Hetgeen betekend, Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
Vrees hebben mag. Een mens kan zovele angsten hebben. Men vreest voor de dood, voor ziekten, men kan vrezen voor wilde dieren als men in een oerwoud loopt, men kan vrezen voor de medemens. Maar is dat zoals God het bedoelt?
Dan lees ik Matth. 10 vs 28 waar Jezus tot zijn discipelen zegt:” En vreest niet voor degenen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veelmeer Hem die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel”.

De Bijbel staat vol met teksten waarin men wordt geattendeerd op de vrees voor God.
Enige voorbeelden. David zegt in Psalm 34 vs 10:”Vreest den Heere, gij zijne heiligen!
In Psalm 2 vs 11 staat:” Dient den Heere met vreeze, en verheugt u met beving.
Ook in het boek Spreuken leest men diverse malen van de “vreeze des Heeren”.

God eist het van alle mensen zoals ook geschreven staat in Deut. 6 vs 13:”Gij zult den Heere uw God vrezen Hem dienen……….”. Ook Prediker 12 vs 13 waar staat: “Van alles wat gehoord is, is het einde van de zaak: vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamd alle mensen”.

Zo kan ik nog wel het een en ander opsommen maar ik denk dat dit al duidelijk genoeg is.
Het is niet alleen de verkondiging dat God, liefde is, maar de vrees voor God is hier onlosmakelijk aan verbonden.

Natuurlijk is liefde het belangrijkste, heb uw naaste lief als uw zelf, maar waar geen vrees voor God is, daar mist men mijns inziens iets wat zeker zo belangrijk is.

Ieder mens kent vrees, velen ook in hun geloof, maar dat werkt juist ten goede tot de relatie met God, is mijn mening.
Als ik geen angst ken als ik bijv. in woeste bergformaties rondstruin ligt een ongeluk op de loer. Ken ik angst, ben ik voorzichtiger. Dit geldt volgens mij ook in het geloofsleven.
Dus vandaar deze opstart van deze topic, genaamd: vreze voor God?!

Sta ik hier alleen in of zit er toch een kern van waarheid in.
God is liefde, maar vreest God ook!
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Chaya » 22 aug 2020 08:48

Ik moest meteen denken aan deze tekst in Spreuken: De vreze des Heeren is het beginsel der wetenschap.
Maar ook in Deuteronomium zegt Mozes: Nu dan Israël, wat eist de Heere uw God van u dan de Heere uw God te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen en Hem lief te hebben en de Heere uw God te dienen met uw ganse hart en met uw ganse ziel."

Nu betekent het woord vrezen iets anders dan het vrezen zoals wij dat gewoonlijk gebruiken.
Je vreest = je bent bang.
Dit gaat over de God van het Verbond, die rechtvaardigt oordeelt over degenen die hem vrezen en die hem niet vrezen.

Voetius zei eens in een rede, hoe het leven van een christen er uit moet zien: Nederig in de omgang, standvastigheid in het geloof, bescheidenheid in woorden, rechtvaardigheid in daden, in de werken barmhartigheid, in de levenswandel tucht; geen kennis hebben aan het bedrijven van onrecht, maar het aangedane onrecht verdragen; vrede houden met de broeders, God liefhebben van ganser harte, Hem beminnen als Vader, Hem vrezen als God, niets boven Christus stellen, omdat Hij ook niets boven ons gesteld heeft; zijn liefde onafscheidelijk aanhangen.

In Openbaring zingen de mensen die aan de glazen zee staan:
‘Wie zou U niet vrezen, Heere en uw Naam niet verheerlijken? Want Gij zijt alleen heilig. Want alle volken zullen komen en voor U neervallen in aanbidding.’

Een godsdienst waarin geen plaats is voor eerbied en ontzag voor de heiligheid van God, is een oppervlakkige. Want die mist de diepte en de hoogte van het ware geestelijk leven.

Mooi topic Hodia!
Ik hoop dat het mooi blijft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2020 13:15

Volgens mij zijn er drie dingen heel belangrijk om te noemen;

1. Vrees is voor een gelovige wat anders dan angst. Chaya merkt al terecht op dat vrees gaat over eerbied en ontzag, om respect. God vrezen is niet dat je bang voor Hem bent maar dat je ontzag en respect voor hem hebt. De Van Dale geeft dan ook twee definities: “angst hebben” en “ontzag hebben voor God”. Die twee moeten we niet door elkaar halen want dan wordt het verwarrend en onjuist.

2. Of je gelovig bent of niet maakt uit. De Bijbel gebruikt “vrees” in de zin van “angst” ook maar dan gaat het om het buiten God zijn. Om het oordeel als je niet van Hem bent. Dan is er wel reden voor angst.

3. Er is ook wat veranderd door het nieuwe verbond in Jezus Christus. Door Hem hoeven we niet bang meer te zijn voor God en Zijn oordeel als Hij voor ons gestorven is.

Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! (Rom 8)

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde. Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft (1 Joh 4)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Gtn » 22 aug 2020 13:16

Volgens mij wordt met het vrezen van God, niet bedoeld het bang zijn voor God. Maar meer zoals Chaya het verwoord:
Chaya schreef: eerbied en ontzag voor de heiligheid van God


Vrezen voor de vijand of vrezen voor de dood is van een geheel andere orde dan het vrezen van God. God wil dat wij Hem vrezen door Hem te geloven, te vertrouwen en lief te hebben. En in dat alles zit als het goed is de eerbied en het ontzag voor Hem.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2020 19:08

Gtn schreef:Volgens mij wordt met het vrezen van God, niet bedoeld het bang zijn voor God. Maar meer zoals Chaya het verwoord:


Vrezen voor de vijand of vrezen voor de dood is van een geheel andere orde dan het vrezen van God. God wil dat wij Hem vrezen door Hem te geloven, te vertrouwen en lief te hebben. En in dat alles zit als het goed is de eerbied en het ontzag voor Hem.


Ik haalde Romeinen 8 aan in mijn vorige bericht. Niet de geest van de slavernij en angst maar de Geest die ons Abba, Vader leert zeggen. Door Jezus Christus is God onze Vader. Dat Vader / zoonbeeld moeten we onthouden. En dan is nu soms misschien qua vormen wel wat amicaal tussen vaders en zonen waardoor het idee van ontzag en eerbied wat verloren gaat (en soms meer dan alleen het idee) maar toch maakt dat beeld wel veel duidelijk. Want dat gaat aan de ene kant om repect en ontzag en tegelijkertijd om een intieme liefdevolle band. Dat vinden mensen soms moeilijk te combineren, dan is het of het een, of het ander. Het maakt ook duidelijk dat het niet om angst gaat want het laatste wat je als vader wil is dat je kinderen bang voor je zijn. Of dat eerbied en respect leidt tot een afstandelijke relatie. Daar moet altijd een gezonde balans in zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor gravo » 25 aug 2020 20:36

Kan me uit het verleden nog een zaaltje moslim kinderen herinneren, die regelmatige bezoekers waren van een christelijke kinderclub.

Dat was nog in de tijd dat moslims hun kinderen liever naar christelijke clubs en scholen lieten gaan (christenen zijn volgens de Koran toch mensen met een Boek), liever dan naar openbare scholen of gewone clubs.

D'r werd daar een liedje gezongen met de tekst:

Je hoeft niet bang te zijn
al gaat de storm tekeer;
leg maar gewoon je hand
in die van onze Heer


Daarna zei één van de juffen van de kinderclub naar aanleiding van het lied tegen de kinderen: "...en ik ben dus niet bang voor God..."

Grote consternatie. Verontwaardiging bij alle kinderen.
Wat bleek?
Het was voor die kinderen werkelijk schokkend om te horen dat iemand durfde te zeggen dat hij niet bang was voor God. Je ging eigenlijk een krachtmeting aan met God en je zei met zoveel woorden: ik ben sterker dan God....ik ben niet bang voor God!

Dat hoorden die kinderen, hoe klein ze nog maar waren, als een hele ongelovige, overmoedige en verkeerde uitspraak.

En hier komt mijns inziens het islamitische godsbeeld naar voren, dat totaal anders is dan het christelijke.
God is in de Islam hoger dan alles en iedereen. En volstrekt soeverein. Hij kan op geen enkele manier worden beïnvloed of aangedaan door menselijke krachten. Hij is een Beschikker. Alles in onder Zijn controle. En dat betekent dat Hij genadig kan zijn, maar ook niet. Daar is niets tegenin te brengen. Er is geen persoonlijk contact of een emotionele band mogelijk. Tegen God is niets opgewassen. Allahu akbar betekent dan ook: God is groter. Dus nergens en nooit menselijk. God daalt niet af.

Welnu, als we dit aspect ook in de Bijbelse term "het vrezen van God" leggen, dan komen we ook uit bij angst voor God.
Als er in het christendom ergens angst gevonden wordt voor God, gaat het altijd over een verminderd besef dat God naar de mensen afdaalt.
Dan blijft Hij in de hemel en zijn we ver verwijderd van de Deur, de Weg tot God.
En dat is Jezus, door God gezonden naar deze wereld. Als één van ons.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2020 12:46

Ja, daarom haalde ik het "Vader-beeld" aan, zoals God zich aan ons bekendmaakt. Dat staat haaks op het islamitische beeld. Daar is God niet als een Vader maar meer als een vorst, een heerser. Die je beoordeelt op wat je doet en waar je daarom ook wel bang voor moet zijn. Je kan hem alleen proberen gunstig te stemmen door op zo'n manier te leven dat hij je daarom waardevol vindt. Er is ontzag maar daardoor ook afstand (want God daalt niet neer inderdaad). Dat is totaal anders dan de verhouding van Vader tot kind die er is door Jezus Christus, God die mens werd. Een kind heeft ontzag voor zijn vader maar is er niet bang voor. Hij durft vertrouwelijk met hem om te gaan en weet zich ook veilig bij Hem. Dat onderscheidt het christendom volgens mij sterk van alle andere religies en maakt het zo rijk. Maar ook in het christendom zie je wel regelmatig mensen moeite hebben met God als Vader en wij als Zijn kinderen. Misschien leert Jezus daarom ook wel dat we moeten worden als kinderen. En dat je kind bent door Jezus Christus door wie we dicht bij Hem mogen zijn... en niet door eigen gedrag. Daar zit vaak de crux. Want alleen door het offer van Jezus Christus en niet door je eigen gedrag mogen we Hem Abba, Vader noemen. En daarom hoeven we niet bang voor Hem te zijn, omdat we door Jezus Christus Zijn kinderen zijn. En welke vader wil nou dat zijn kinderen bang voor hem zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2020 13:08

Marnix schreef:Want alleen door het offer van Jezus Christus en niet door je eigen gedrag mogen we Hem Abba, Vader noemen. En daarom hoeven we niet bang voor Hem te zijn, omdat we door Jezus Christus Zijn kinderen zijn. En welke vader wil nou dat zijn kinderen bang voor hem zijn?

Als je alleen dat Vaderbeeld voorhoudt aan je kinderen, verzwijg je wel de Almachtige God.
Je hoeft je kinderen niet bang te maken, en dit topic dreigt weer de kant op te gaan van het beeld van de lieve Vader.

We gaan eens terug naar enkele regels van de t.s.:
- maar het is mij opgevallen dat er zo weinig over vrees wordt geschreven.
- God eist het van alle mensen zoals ook geschreven staat in Deut. 6 vs 13:”Gij zult den Heere uw God vrezen Hem dienen……….”. Ook Prediker 12 vs 13 waar staat: “Van alles wat gehoord is, is het einde van de zaak: vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamd alle mensen”.

De bedoeling was dat we over de betekenis van het woord vreze (vrees) zouden hebben.
Het vrezen van de Heere is verbonden met het prijzen van hem, zie Psalm 22:24: Gij, die de Heere vreest! Prijst Hem.

Afgelopen zondag heb ik een preek gehoord over Ezechiël, dat is een bijbelboek waar maar weinig predikanten zich aan durven wagen.
Zoals hij zelf ook zei, als je iemand een Bijbel geeft, hoop je eigenlijk dat hij niet begint in het boek Ezechiël.
Want daar kom je die lieve Vader niet tegen.
Wel een God die niet met Zich laat spotten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor MoesTuin » 26 aug 2020 13:20

Angst is niet van God, maar van de duivel.
God is Liefde, een onuitputtelijke Bron...
Laat dat maar eens op je doorwerken en je gaat Zijn Liefde uitstralen....
Als je de Heer Jezus volgt en lief hebt met je hart, niets heb je te vrezen, je bent beveiligd door Zijn reddende bloed.
Allen die niet in Christus zijn, de ongelovigen, de twijfelaars, de..... ja die hebben te vrezen.

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden (1 joh 4 vers 18)

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met 'Abba, Vader (Romeinen 8 vers 15)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Gtn » 26 aug 2020 14:28

Chaya schreef:Als je alleen dat Vaderbeeld voorhoudt aan je kinderen, verzwijg je wel de Almachtige God.
Je hoeft je kinderen niet bang te maken, en dit topic dreigt weer de kant op te gaan van het beeld van de lieve Vader.


De Almachtige God bestaat bij mijn weten uit Vader, Zoon en Heilige Geest. En uiteindelijk heeft God de Vader ons erg veel liefde betoond door ons Zijn Zoon te sturen, en ook nog de Heilige Geest om ons te leren. Dan is het toch ook logisch als iemand die God als Vader mag kennen, Hem roemt om Zijn liefde?


Chaya schreef:Afgelopen zondag heb ik een preek gehoord over Ezechiël, dat is een bijbelboek waar maar weinig predikanten zich aan durven wagen.
Zoals hij zelf ook zei, als je iemand een Bijbel geeft, hoop je eigenlijk dat hij niet begint in het boek Ezechiël.
Want daar kom je die lieve Vader niet tegen.
Wel een God die niet met Zich laat spotten.


Ik heb laatst een preek gehoord uit Ezechiel over de vallei van de dorre doodsbeenderen. Daar werdt toch ook wel benadrukt dat het Gods goedheid is dat doden weer levend worden. Dus toch liefde. Wat niet vreemd is. Gods liefde kom je namelijk door heel de Bijbel heen tegen. Bedenk goed dat de rechtvaardige God zélf besloten heeft om Zijn Zoon te sturen tot onze verlossing. Als dat geen liefde is! Echt een groot wonder! We hebben het namelijk niet verdiend.

En inderdaad laat onze God niet met zich spotten. Iedereen die niet in Hem wil geloven, zal ook niet bij Hem mogen zijn in eeuwigheid. Dat is de ernstige waarheid. Voor degenen die God niet vrezen, mag dat wel tot vrees zijn! Oftewel, voor degenen die God niet als Vader mogen kennen, mag dat wel tot angst zijn. Maar ook als je in angst tot Hem vlucht, wil Hij je genadig zijn!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2020 14:56

Chaya schreef:Als je alleen dat Vaderbeeld voorhoudt aan je kinderen, verzwijg je wel de Almachtige God.
Je hoeft je kinderen niet bang te maken, en dit topic dreigt weer de kant op te gaan van het beeld van de lieve Vader.


Dit is geen tegenstelling voor gelovigen. God is almachtig EN Hij is de Vader. Je mag je kinderen beiden leren. Maar voor wie in Hem geloven is Hij beiden: Almachtig, ontzagwekkend groot en tegelijkertijd je Vader. Dat gaat om je persoonlijke relatie met Hem. Maar dat is wat anders dan wanneer je je kinderen zou leren dat God in het algemeen een liefdevol persoon is die alles maar goed vindt of zo.



We gaan eens terug naar enkele regels van de t.s.:
- maar het is mij opgevallen dat er zo weinig over vrees wordt geschreven.
- God eist het van alle mensen zoals ook geschreven staat in Deut. 6 vs 13:”Gij zult den Heere uw God vrezen Hem dienen……….”. Ook Prediker 12 vs 13 waar staat: “Van alles wat gehoord is, is het einde van de zaak: vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamd alle mensen”.

De bedoeling was dat we over de betekenis van het woord vreze (vrees) zouden hebben.
Het vrezen van de Heere is verbonden met het prijzen van hem, zie Psalm 22:24: Gij, die de Heere vreest! Prijst Hem.

Afgelopen zondag heb ik een preek gehoord over Ezechiël, dat is een bijbelboek waar maar weinig predikanten zich aan durven wagen.
Zoals hij zelf ook zei, als je iemand een Bijbel geeft, hoop je eigenlijk dat hij niet begint in het boek Ezechiël.
Want daar kom je die lieve Vader niet tegen.
Wel een God die niet met Zich laat spotten.


Mee eens. Daar is overigens wel een reden voor. Daarom gaf ik ook aan dat God je Vader is in Christus en als je Hem volgt hoef je niet te vrezen. Maar als je met Hem geen rekening houdt is het een ander verhaal. Dat is het onderscheid tussen "de wereld" en "kinderen van Hem" dat je telkens tegenkomt in de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Chaya » 28 aug 2020 13:40

Gtn schreef:En inderdaad laat onze God niet met zich spotten. Iedereen die niet in Hem wil geloven, zal ook niet bij Hem mogen zijn in eeuwigheid. Dat is de ernstige waarheid. Voor degenen die God niet vrezen, mag dat wel tot vrees zijn! Oftewel, voor degenen die God niet als Vader mogen kennen, mag dat wel tot angst zijn. Maar ook als je in angst tot Hem vlucht, wil Hij je genadig zijn!

Het gericht over Jeruzalem in Ezechiël 9 gaat niet over de ongelovigen! Het betreft mensen die naar de tempeldienst gaan en offeren.
Dus ogenschijnlijk zijn het goede en trouwe christenen.
Maar de man met de schrijverskoker krijgt deze opdracht: "Trek midden door de stad, midden door Jeruzalem, en zet een merkteken op de voorhoofden van de mannen die zuchten en kermen over al de gruweldaden die in het midden ervan gedaan worden."

Dat wil dus zeggen dat er een kleinere groep is die opmerken dat het godsdienst is aan de buitenkant.

Het is niet toevallig dat er zo weinig uit dit bijbelboek wordt gepreekt, omdat men er niet aan wil dat God ook een toornende God kan zijn.
En niet alleen voor de heidenen!
In het Oude Testament staan talloze voorbeelden van straffen. En het waarom.
En God blijft immer Dezelfde. Dus laten we niet vervallen in het hedendaagse denken dat God het wel door de vingers zal zien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2020 16:03

Chaya schreef:Het gericht over Jeruzalem in Ezechiël 9 gaat niet over de ongelovigen! Het betreft mensen die naar de tempeldienst gaan en offeren.
Dus ogenschijnlijk zijn het goede en trouwe christenen.
Maar de man met de schrijverskoker krijgt deze opdracht: "Trek midden door de stad, midden door Jeruzalem, en zet een merkteken op de voorhoofden van de mannen die zuchten en kermen over al de gruweldaden die in het midden ervan gedaan worden."

Dat wil dus zeggen dat er een kleinere groep is die opmerken dat het godsdienst is aan de buitenkant.

Het is niet toevallig dat er zo weinig uit dit bijbelboek wordt gepreekt, omdat men er niet aan wil dat God ook een toornende God kan zijn.
En niet alleen voor de heidenen!
In het Oude Testament staan talloze voorbeelden van straffen. En het waarom.
En God blijft immer Dezelfde. Dus laten we niet vervallen in het hedendaagse denken dat God het wel door de vingers zal zien.


Daar heb je zeker een punt. Daarom gebruikte ik niet de term “heidenen” maar mensen die met Hem geen rekening houden. Dat geldt ook mensen die voor de vorm naar de kerk gaan of denken door eigen gedrag zalig te worden. God is heilig en laat niet met zich spotten en dat wordt inderdaad wel eens vergeten. Tegelijkertijd mag ook benadrukt worden dat we door Christus en door de Geest, als we Hem volgen, kinderen van Hem mogen zijj en niet bang hoeven te zijn voor Hem. Die balans daarin is inderdaad heel belangrijk want als je een kant op doorslaat krijg je of een zoetsappige god die alles maar door de vingers ziet en alles prima vindt, of een god waar mensen bang voor zijn omdat ze zelf niet volmaakt zijn en denken dat Hij boos op ze is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Hodia » 29 aug 2020 07:05

Ik heb deze discussie de afgelopen dagen eens belezen en wil daartoe nog graag het volgende aan toevoegen.
De mening van ieder individu stel ik op prijs en respecteer ik.
Mijn aanvulling is als volgt.


Psalm 86 vs 11: Leer mij, Heer, Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.
De kanttekening zegt hiervan,
Uw weg = hoe ik leven en wandelen zal
Tot de vreze Uws Naams = Hebr. Tot het vrezen van Uw Naam; doe dat mijn hart zich verknocht en verenigd mag houden aan de godzaligheid zonder enige afwijking of scheuring en zonder herwaarts of derwaarts gedreven te worden.

Een christen wil m.i. toch wandelen in de vreze des Heeren? Ik ga ervan uit dat een christen geen lust heeft in de zonde. Is het van nature niet zo dat wij angst hebben als wij iets doen/gedaan hebben dat niet mag?! Zo is het dan toch ook als men gezondigd heeft? Indien een christen dat niet gevoeld is zijn “christen zijn” dan wel oprecht? Is het geloof niet krachteloos, het gebed dan vruchteloos? Maar als men een oprecht geloof heeft, dan is daar toch de schaamte en angst over hetgeen men heeft gezondigd? Dan buigt een christen toch zijn knieën in alle eerbied voor God en smeekt om vergeving?

Job 31 vs 23 waarin Job waarachtig en oprecht is in het bekennen van zijn gebreken: ” Want het bederf Gods was bij mij een schrik”.
Als men God vreest dan smoort men toch de zonde in de kiem, dan gaat men zich toch bezinnen? U kent het spreekwoord toch ook wel; ”bezint eer u begint”’.
Hoe levendiger de vreze Gods is, hoe minder kracht de zonden hebben.
Nogmaals, vele voorbeelden van de vreze voor God staan opgetekend in de Bijbel.
Zal er nog maar eens enkelen plaatsen.
Spr. 9 vs 10 . De vreze des Heeren is het begin der wijsheid.
Spr. 15 vs 33 De vreze des Heeren is de tucht der wijsheid.
Spr. 19 vs 10 De vreze des Heeren is rein.
Spr. 19 vs 23 De vreze des Heeren is ten leven.
2 Cor. 7 vs 1 ….. voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.

[u][u]Men hoeft geen doodsangsten uit te staan voor God als men een christen is, zijne vijanden vreesden God.[/u][/u]
Maar een christen die God lief heeft is de Heere een welbehagen. Dat dat een grote begeerte mag zijn voor een christen.
In de vreze Gods heeft God een welbehagen, want daarmee erkent men en verheerlijkt men de volmaaktheden van God.
Lees Psalm 147 vs 11.: De Heere heeft een welgevallen aan hen die Hem vrezen.
In de Bijbel staan vele voorbeelden van de weldaden beloofd aan hen die God vrezen.

En dat kan op diverse gebieden betrekking hebben, zoals daar zijn
Heil. Ps. 85 vs 10
Verhoring der gebeden. Ps. 149 vs 19
Tevredenheid. Spr. 15 vs 16
En zo kan ik nog wel even verder gaan, maar laat ik het aan u om (indien u wilt) dit zelf verder te onderzoeken.
Dient de Heere door Hem lief te hebben maar ook door Hem te vrezen.
Paulus vermaand de Efeziërs EF.5 vs 21 en m.i. geldt die vermaning ook nog heden ten dage. Paulus zegt: ”Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods”.
God te vrezen is van alle tijden tot het der wereld.
Tenslotte nog een laatst gedeelte uit de Bijbel en wel uit het laatste Bijbelboek, Openbaringen.
Vreest God en geeft Hem de heerlijkheid.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Vrezen voor God?!

Berichtdoor Gtn » 29 aug 2020 08:16

Ik denk dat op veel plaatsen "de vreze des Heeren" vertaald kan worden met: het dienen van God, ontzag hebben voor God.

Als je bijvoorbeeld Spreuken 9:10 in de NBV leest staat daar:

Wijsheid begint met ontzag voor de HEER,
inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.
Spreuken 9:10 | NBV

SV: Spreuken 9:10 De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid, en de wetenschap der heiligen is verstand.

Dan zie je dat vertrouwdheid met de Heilige daar ook bij hoort.

Mooi toch? Voor Gods kinderen geen angst, wel eerbied en ontzag.

In het licht van dit topic moet ik denken aan de meditatie die Moestuin plaatste, sluit hier wel bij aan. Ik denk ook dat dit meer het gevoel verwoord van: er wordt alleen maar over Gods liefde gesproken.

MoesTuin schreef:Ter overweging

“Want er komt een tijd dat men de gezonde leer niet meer zal kunnen verdragen, maar naar zijn eigen smaak leraren om zich heen zal verzamelen, die de oren strelen. En ze zullen hun oren sluiten voor de waarheid, om te luisteren naar allerlei mythen. Maar u, blijf nuchter bij dit alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, vervul trouw uw dienst”

(2 Timotheüs 4:3-4 Willibrordvertaling 1995).


WIL JIJ DAT PREKEN JOUW OREN STRELEN?

Er komt een tijd....
Nee, wij leven in die tijd.
Mensen verdragen heden ten dage ‘de gezonde leer’ niet.

Als 16-jarige jongen hoorde ik in de zestiger jaren in de Nederlands Hervormde Kerk al ketterijen vanaf de kansels en op cathecheselessen.
Toén ging ik al gesprekken aan met predikanten over de dwaasheden die ze verkondigden.
Toén werd ik al boos, toen ik deze zin hoorde: ‘Abraham was ‘zoon van God’ net als Jezus dat was’ (Ds. de Liefde die schreef in het blad van de Nederlandse Zondagsschool Vereniging, de NZV).
Toen al werd op grove wijze de godheid van Jezus in twijfel getrokken.
Als jong predikant sprak ik in Markelo (Ov) bij de begrafenis van mijn kostbare geestelijke moeder, de weduwe van ds. Schellenberg, die 36 jaar Hervormd predikant was geweest in Markelo.
Omdat haar man synodelid was geweest stonden er veel Hervormde predikanten op de begraafplaats.
En de dorpelingen. En voorgangers uit Pinkstergemeenten, omdat zij ook conferenties en gemeenten bezocht waar zij geestelijke voeding zocht.
Ook bij mij in Enschede en ik bezocht haar regelmatig en ik heb veel van haar geleerd.
Na de begrafenis was ik uitgenodigd voor de koffiemaaltijd. Een hoogbejaarde predikant ging staan en vroeg het woord: ‘Geachte aanwezigen. De jonge dominee die vandaag voorging gelooft nog in een opstanding uit de doden. Maar ik mag aannemen dat wij, ouderen, het beter weten. Jezus leeft zolang wij Hem in herinnering houden en over Hem spreken. Zó is het ook met onze geliefde Ger Schellenberg. Zij leeft zolang wij herinneringen ophalen en over haar spreken’, aldus de emerituspredikant uit Borger (Drenthe).
In 2011 werd ik belijdend lid van de PKN.
En tot mijn stomme verbazing hoorde ik dezelfde ketterijen van tientallen jaren geleden. Opnieuw deed het mij pijn.
Bij het koffiedrinken zei een oudere vrouwelijke predikant, toen ik mij voorstelde en ik vertelde dat ik voorganger was geweest binnen de Pinkstergemeenten: ‘O, u gelooft toch niet in het sprookje van de maagdelijke geboorte? Jezus had Maria als moeder en Jozef als vader.
En in de loop der jaren heb ik moeten aanhoren dat Jezus aan een kruis was gestorven om solidair te zijn met allen die lijden. Zoon van God geworden door de lijdensweg die Hij ging. En natuurlijk nooit fysiek verrezen. Nooit wonderen gedaan, omdat de evangeliën bestaat uit getuigenissen van volgelingen van Jezus die wilden laten uitkomen dat Jezus wel heel bijzonder was. En opnieuw heb ik predikanten aan de tand gevoeld.

Dat we redding nodig hebben, ons moeten bekeren, wedergeboren moeten worden, wat het evangelie ten diepste betekent....
daarover werd nooit gesproken.
Het Avondmaal was niet meer dan een solidarteitsmaal van ons, lijdenden in deze wereld in verbondenheid met Jezus die voor ons leed aan het kruis.
Toen er in onze wijkgemeente een nieuwe predikant moest komen en het profiel werd vastgesteld noemde ik de wenselijkheid dat de nieuwe predikant zelf een gelovige moest zijn, waarop de ouderling mij antwoordde: ‘Ach, wat is gelovig?’
En toen zij zich kwam voorstellen, vroeg ik haar: ‘Wie is Jezus voor u, wat betekent Hij voor u?’ Toen kreeg ik als antwoord: ‘Daar kán ik en wíl ik geen antwoord op geven’.
Met overgrote meerderheid werd zij beroepen en nam zij dit beroep aan.

Later heb ik deze gemeente verlaten en nu behoor ik tot een Gereformeerde Bondsgemeente hier in Den Haag.

In coronatijd beluister ik veel diensten die via youtube uitgezonden worden.
Indrukwekkende diensten en niets-zeggende diensten.

En in een aantal Evangelische- en Pinkstergemeenten is de prediking uitermate zwak.
Net als in al die 36 jaar waarin ik actief predikant was.

Onderscheiding van geesten.
Oren strelen, in oudere vertalingen oren kietelen.

Nou dat doe je als je genezing in het vooruitzicht stelt, succes, welvaart, als er goudstof uit de lucht dwarrelt en edelstenen. Als de samenkomsten sterk op de emoties gericht zijn, er een sfeer gemaakt wordt.
En vooral geen moeilijke preken over zonden, de noodzaak van bekering, niet over de eindtijd, niet over Israël, niet over lijden om de naam van Jezus.

In teveel diensten, samenkomsten, conferenties, campagnes worden christenen geëntertained.

Waar splijt het Woord als een hamer ons stenen hart?
Waar beweegt de heilige Geest ons tot bekering, breken met zonden, schuldbelijdenis?
Waar klinkt het Woord profetisch, vermaant het ons, bemoedigt het ons, wijst het ons terecht?
Wáár drijft de heilige Geest ons uit onze kerken en gemeenten om in ons dorp of in onze stad te getuigen van Jezus?
Waar worden we voorbereid op de opname van de gemeente?
Waarom hebben we het alleen maar over de wederkomst?

Timotheüs moet zijn opdracht vervullen.
Het evangelie verkondigen ondanks gemeenten die samenkomen om entertained te worden.
Waar geen bewogenheid voor zielen wordt gevonden.

P Gerrets (emeritus predikant)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten