Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor elburger » 02 jul 2020 21:38

Zijn wij niets?
Galaten 6: 3, waar geschreven staat:" Want zo iemand meent iets te zijn, daar hij niets is, die bedriegd zichzelf in zijn gemoed".

Paulus spreekt hier tot bekeerde mensen want in hoofdstuk 4 noemde hij hen:" mijn kinderkens"! en hoodstuk 5:1 tot dezulken die door Christus waren vrijgemaakt.

Mijn vraag/stelling bij deze is, zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?
Als ik Ps. 14 lees en dan vers 2, dan lees ik dat van nature de mens God niet zoekt.
Afgelopen week , na het avondeten las ik 1 Cor 3:18 waar staat geschreven :" Niemand bedriege zichzelve. Zo iemand onder u denkt dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas opdat hij wijs moge worden".

Maar als ik daartegeover zet wat in Spr 12: 26 staat, :" de rechtvaardige is voortreffelijker dan zijn naaste....".

Paulus schrijft echter ook in Rom:" Als ik het goede wil doen, dat het kwade mij ligt".

Zijn wij, ben ik dan met mijn zwak geloof niets?
Want al doe ik het goede toch is de zonde daarbij.
Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik voor een naaste iets goeds heb gedaan en dat ik dan dacht: dat zal God plezieren.
Dat is toch goed doen EN zondigen?

Ik hoop hierover iets te leren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2020 08:54

elburger schreef:Zijn wij niets?
Galaten 6: 3, waar geschreven staat:" Want zo iemand meent iets te zijn, daar hij niets is, die bedriegd zichzelf in zijn gemoed".

Paulus spreekt hier tot bekeerde mensen want in hoofdstuk 4 noemde hij hen:" mijn kinderkens"! en hoodstuk 5:1 tot dezulken die door Christus waren vrijgemaakt.

Mijn vraag/stelling bij deze is, zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?
Als ik Ps. 14 lees en dan vers 2, dan lees ik dat van nature de mens God niet zoekt.
Afgelopen week , na het avondeten las ik 1 Cor 3:18 waar staat geschreven :" Niemand bedriege zichzelve. Zo iemand onder u denkt dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas opdat hij wijs moge worden".

Maar als ik daartegeover zet wat in Spr 12: 26 staat, :" de rechtvaardige is voortreffelijker dan zijn naaste....".

Paulus schrijft echter ook in Rom:" Als ik het goede wil doen, dat het kwade mij ligt".

Zijn wij, ben ik dan met mijn zwak geloof niets?
Want al doe ik het goede toch is de zonde daarbij.
Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik voor een naaste iets goeds heb gedaan en dat ik dan dacht: dat zal God plezieren.
Dat is toch goed doen EN zondigen?

Ik hoop hierover iets te leren.


Ik lees in de teksten die je aanhaalt twee dingen:

1. Over wat je van nature bent. Zondig, niet op zoek maar God, sterfelijk. De staat waar we door de zondeval in terecht zijn gekomen als mensheid. En daar komen we zelf niet uit. Het houdt niet in dat we niets kunnen. De mens is tot veel in staat omdat hij naar Gods beeld is gemaakt en zelfs na de zondeval kunnen we veel. Dingen uitvinden bijvoorbeeld. Mensen helpen. Maar onze natuur kan alleen door Christus worden veranderd. En dan wordt je van “niets” “iets”. Als je Romeinen 7 leest moet doorlezen in hoofdstuk 8. Want Paulus stopt niet bij “het goede wat ik wil doe ik niet, het kwade wat ik niet wil doe ik wel”. Hij sluit af met de vraag wie hem zal verlossen en gaat dan verder: die verlossing is er in Jezus Christus. En kijk dan eens in hoofdstuk 8 wat hij daar allemaal zegt over wat we in Hem zijn: kinderen van God, erfgenamen samen met Christus, bestemd om het evenbeeld te worden van Jezus, meer dan overwinnaars. Het gaat dus om twee zaken: wat ben je van jezelf? En wat ben je niet van jezelf maar in Hem. Daarin zit het grote verschil. Je kan niet zeggen: van nature, van mezelf, ben ik iets. Maar je kan ook niet zeggen: In Hem ben ik nog steeds niets. Wat je bent in Hem ben je niet van jezelf maar door Zijn liefde en genade. Hij verandert je.

2. Hoe je er vervolgens mee omgaat. Als punt 1 helder is is punt 2 ook duidelijk. Als je niet uit jezelf maar door Hem iets bent is het niet op zijn plaats om zelf met je goede werken te koop te lopen. Je hebt ze dankzij Hem en dus mogen en moeten je werken ook tot Zijn eer zijn. Als Paulus zegt: “Wie meent iets te zijn is niets” gaat het daarover. Lees maar verder:

Laat iedereen zijn eigen daden toetsen, dan heeft hij misschien iets om trots op te zijn, zonder zich er bij anderen op te laten voorstaan.

Kortom, niet bij mensen te koop lopen met je daden want je identiteit is in Christus. Doe wat je doet niet tot eer van jezelf maar tot eer van God. Als je dan zonder het voor je eigen eer een ander helpt doe je goed en doe je het tot eer van God en is Hij blij met wat je voor een ander doet. Lees het slot van Matrheus 25 eens. Wat je aan je naaste doet, doe je aan Hem. Hij heeft je bestemd om zo te leven, om goede werken te doen. Maar als je dan gaat denken: “Kijk mij eens goed bezig zijn, ik ben best een prima vent” moet je weer terug naar de basis: dat het Gods genade is die je redt en je tot een ander, beter mens heeft gemaakt. Je bent niet heilig uit jezelf maar door Hem dus geef jezelf nooit credits maar Hem!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2020 12:48

elburger schreef:
Zijn wij, ben ik dan met mijn zwak geloof niets?
Want al doe ik het goede toch is de zonde daarbij.
Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik voor een naaste iets goeds heb gedaan en dat ik dan dacht: dat zal God plezieren.
Dat is toch goed doen EN zondigen?

Ik hoop hierover iets te leren.

Het is Genade als je zo aan jezelf ontdekt wordt Elburger.
Jij bent al wat ouder en misschien heb je vroeger ook weleens de term gehoord: "Je moet geen gist in de schoenen krijgen"?
En iets goed doen voor de ander moet je niet doen omdat je God wil plezieren.
Het is andersom, iemand die goede werken wil doen, voelt dat van binnenuit, en doet het om God aan Zijn eer te laten komen.
Want dat is het doel.
Het is een roomse gedachte als we denken dat we een plaatsje in de hemel kunnen verdienen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2020 14:38

Chaya schreef:Het is Genade als je zo aan jezelf ontdekt wordt Elburger.
Jij bent al wat ouder en misschien heb je vroeger ook weleens de term gehoord: "Je moet geen gist in de schoenen krijgen"?
En iets goed doen voor de ander moet je niet doen omdat je God wil plezieren.
Het is andersom, iemand die goede werken wil doen, voelt dat van binnenuit, en doet het om God aan Zijn eer te laten komen.
Want dat is het doel.
Het is een roomse gedachte als we denken dat we een plaatsje in de hemel kunnen verdienen.


Met dat laatste helemaal eens. Het is geen doel op zich en al helemaal niet om een plaats in de hemel te verdienen. Maar ik geloof wel dat God met vreugde naar je kijkt als je Zijn wil doet zoals een vader (of moeder) er plezier en vreugde aan kan beleven als zijn / haar kind goede dingen doet. Dat immers waar God ons voor gemaakt en bestemd heeft?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor elburger » 03 jul 2020 17:58

Psalm 51 vers 2;
........
Ik heb gedaan wat kwaad was in uw oog:
Dies ben ik, Heer! uw gramschap dubbel waardig.
'k Erken mijn schuld, die u tot straf bewoog:
Uw doen is rein, uw vonnis gansch rechtvaardig.

Dan zijn wij toch niets waardig?
Wij zijn niets en Christus is alles!
Dat is troostvol, wonderlijk en een heerlijke boodschap.
Laat ik het zo eens zeggen dan
Ik ben een 0 ( nul )
Of 000, of 00000.
Met 0 kun je niets kopen, niets geven.
Ik weet wel dat er 1 is.
Een die zijn leven gaf voor niets. voor 0.
Maar zet ik die 1 voor welke 0 dan ook, dan ben ik iets.
Dan ben ik iets in Jezus, maar van mijzelf uit toch niets?

Nog even over dat iets goed doen voor iemand.
@Marnix haalde precies aan wat ik bedoelde.
Maar die gedachte dat ik iets goed deed en dat ik God daarmee welbehaagde, ik deed het aan mijn naaste, die gedachte die ik dan heb, daar heb ik het dan toch moeilijk mee.
Want.... moet men een naaste niet liefhebben als zichzelf!
Daar mag ik toch geen eer uithalen?
Dan ben ik toch niets?

Weer die cirkel dus.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2020 22:33

elburger schreef:Psalm 51 vers 2;
........
Ik heb gedaan wat kwaad was in uw oog:
Dies ben ik, Heer! uw gramschap dubbel waardig.
'k Erken mijn schuld, die u tot straf bewoog:
Uw doen is rein, uw vonnis gansch rechtvaardig.

Dan zijn wij toch niets waardig?
Wij zijn niets en Christus is alles!
Dat is troostvol, wonderlijk en een heerlijke boodschap.
Laat ik het zo eens zeggen dan
Ik ben een 0 ( nul )
Of 000, of 00000.
Met 0 kun je niets kopen, niets geven.
Ik weet wel dat er 1 is.
Een die zijn leven gaf voor niets. voor 0.
Maar zet ik die 1 voor welke 0 dan ook, dan ben ik iets.
Dan ben ik iets in Jezus, maar van mijzelf uit toch niets?

Nog even over dat iets goed doen voor iemand.
@Marnix haalde precies aan wat ik bedoelde.
Maar die gedachte dat ik iets goed deed en dat ik God daarmee welbehaagde, ik deed het aan mijn naaste, die gedachte die ik dan heb, daar heb ik het dan toch moeilijk mee.
Want.... moet men een naaste niet liefhebben als zichzelf!
Daar mag ik toch geen eer uithalen?
Dan ben ik toch niets?

Weer die cirkel dus.


Je kan niet 1 stukje uit de Bijbel, een boetepsalm van David nadat hij zich aan verschrikkelijke dingen (moord, overspel) heeft schuldig gemaakt aanhalen om te stellen dat we niets zijn. Zoals ik in mijn vorige reactie zei: uit jezelf ben je niets, in Christus ben je dat wel. David was de man naar Gods hart. Dat hij zich daar niets voelde was omdat hij vergeving nodig had. Zonder vergeving van God ben je leeg, door Zijn vergeving ben je rechtvaardig.

En zo ook jij als je kind van God bent. Je voelt je dan allicht vaak genoeg een 0 maar dat wil niet zeggen dat je dat ook bent. Je gevoel is daarin ook niet bepalend. De vraag is wat God van je vindt. Als je in Christus bent ben je voor Hem geen 0 want Hij ziet je door Hem. Je bent waardevol. Zijn kind. Denk je dat God Zijn kinderen niet waardevol vindt? En waar het om gaat is dat je steeds meer mag leren om niet te zien op jezelf en je eigen natuur (de 0) maar dat je steeds meer mag zien op Christus en veranderd worden naar Zijn beeld. Want het gaat niet in de eerste plaats om wat jij doet masr om wat Hij voor je geeft gedaan. En dat is meer dan vergeving. Dat gaat om heiliging, steeds meet hervormd worden naar Zijn beeld. En zo mag je ook goede dingen doen, tot eer van Hem. Niet tot eigen eer, als je goede dingen doet en ermee te koop loopt en denkt: “eigenlijk ben ik wel een prima vent, God mag wel blij met me zijn” vergeet je waar je vandaan komt en wie ervoor heeft gezorgd dat je goede dingen doet. Zoals ik al zei: als je kind wat goeds doet kan je dat als ouder vreugde en plezier geven. Je kan ervan genieten. En als kind kan je ook je ouders een plezier doen door iets voor ze te doen bijvoorbeeld. Maar als je vervolgens ermee gaat pronken (kijk mij eens goed bezig zijn) zullen ze allicht zeggen: een beeje meer bescheiden... liefde moet niet gericht zijn op jezelf maar op de ander. Maar dat is wat anders dan jezelf een 0 vinden. Je kan wel zeggen: ik heb niks aan mezelf te danken en alles aan Hem. Ik was een 0 maar nu ben ik Zijn geliefde kind.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor hans0166 » 04 jul 2020 13:13

Chaya schreef:Het is een roomse


je bedoeld RK ? .. gebruik dat dan svp.
(overigens is dat dezelfde leer als de orthodoxie)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2020 14:17

hans0166 schreef:je bedoeld RK ? .. gebruik dat dan svp.
(overigens is dat dezelfde leer als de orthodoxie)

Nee. We geloven in één Heilige Katholieke kerk, zoals de Geloofsbelijdenis zegt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor hans0166 » 05 jul 2020 11:07

Chaya schreef:Nee. We geloven in één Heilige Katholieke kerk, zoals de Geloofsbelijdenis zegt.


klopt, maar jij blijft heel hardnekkig maar de term rooms gebruiken. Dat zijn we niet, en is ook niet onze naam.
Jou voortaan maar griffomeisje/vrouwtje noemen?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2020 11:19

...dat komt denk ik niet door de taalkundige beugel :-k :-$
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor gravo » 05 jul 2020 14:10

Om even op de topic-titel in te gaan: als gelovige ontlenen we onze identiteit aan Christus. Gal. 2,20: "Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij".
Er is dus sprake van twee identiteiten. Een oude mens, het vroegere "ik" en een nieuwe mens. Die nieuwe mens wordt gekenmerkt door alles wat Christus heeft gedaan. Hij heeft zich omwille van Christus bekeerd, afgewend van een zondig bestaan, hij heeft vergeving ontvangen, zijn schuld is vereffend waardoor hij vrij en verzoend tegenover God staat. Hij heeft het eeuwige leven ontvangen en staat in een goede verhouding tot God. Zonder angst, vrees en zonder slaafse, werkheilige gehoorzaamheid. Hij is een vrij mens, bevrijd vooral van de zonde, de wereld en het eigen boze hart. Hij is opnieuw geboren en wandelt daarom verlost en verheugd met God. Het is de vrijheid van de kinderen van God (niet langer slaaf, maar kind).

Noem dat maar niks! De stelling dat wij niets zouden zijn, ook al zijn wij ware gelovigen is dus niet juist. In de ogen van God zijn wij niet niets. Wij zijn voor hem rechtvaardig en heilig. Om het nog even Bijbels te zeggen:

2 Kor.5,17-21: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft. Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem."

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2020 21:20

Overigens kom je dit in het OT ook wel tegen. Ik las vandaag in Jesaja:

In zijn ogen zijn de volken
als een druppel in een emmer,
als een stofje op een weegschaal;
de eilanden weegt hij als zandkorrels.


En dan denk je: de mens stelt niet veel voor. Het hoofdstuk gaat over Gods almacht en hoeveel groter is dan wij. Daarmee vergeleken zijn we nietig. En het gaat over de heidenvolken die ook bij Zijn heiligheid in het niet vallen. En er is ook kritiek richting Israel. Maar als je verder leest ontdek je dat we desondanks waardevol zijn in Gods ogen.

Want ik, de HEER, ben je God,
de Heilige van Israël, je redder.
Voor jou geef ik Egypte als losgeld,

Nubië en Seba ruil ik in tegen jou.
Jij bent zo kostbaar in mijn ogen,
zo waardevol, en ik houd zo veel van je
dat ik de mensheid geef in ruil voor jou,
ja alle volken om jou te behouden.


ortom, de mens valt bij Hod in het niet. Maar toch zijn Zijn kinderen waardevol in Zijn ogen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Gtn » 06 jul 2020 16:27

Ik citeer hier een gedeelte uit een column, welke ik vorig jaar zó raak vond dat ik deze bewaard heb. Toen ik dit topic las moest ik meteen hieraan denken omdat dit precies dit thema is.

Citaat:

We knielen op de rafels van een verdwenen tapijt. Daarom kunnen we die genade niet hartelijk en aanstekelijk vóórleven. We vullen vele preken met de noodzaak om leeggeschud te worden voor God. We moeten ‘niets’ worden voor God. En zo is het ook! Wij hebben en zijn in geestelijk opzicht niets. Maar van die leegheid hebben we een enorm verhaal gemaakt. Niets worden voor God is ook echt niets. Wij maken echter van dat ‘niets’ een heel ‘iets’. Je moet wel oprecht ‘niets’ zijn en van dat ‘niets’ ook grote indrukken hebben.

We beseffen niet dat we genade zo steeds kleiner maken. Erger nog, deze boodschap is genadeloos. We vullen ons weegschaaltje en maken ons geschikt voor Gods genade, denken we. We ploeteren en slaven ons hele leven en vragen ons verbitterd af waarom God toch niet hoort. Afstotelijke twijfel en halfheid resteren. Maar God nodigt goddelozen. Hij geeft alles voor niets. Onze zaligheid geschiedt van Boven naar beneden. Nooit van beneden naar Boven.

Dat is eng. Dan beheersen wij God niet meer. Dan is er geen controle door ons en blijft er geen plekje voor onszelf. Daarom maken wij altijd van die loopjes naar God toe en bedenken we gestalten die geschikt zijn voor Hem. Een zondaar is echter nooit geschikt voor God. Christus is wel geschikt voor elke zondaar. Niemand kan te vroeg tot Jezus gaan.

Einde citaat.

Voor de volledige column: https://www.rd.nl/opinie/column-refo-in ... -1.1587610

Hier ben ik het van harte mee eens. Dit was precies mijn onderbuik gevoel waar ik de vinger niet op kon leggen. Dit was nog voordat ik tot geloof kwam. Maar dit is wel exact hoe ik het nog steeds beleef: we maken van het niets zijn een heel iets. Een soort voorwaarde.

Natuurlijk ben ik het ermee eens dat een zondaar niets in zichzelf over moet houden. Er wordt wel eens gezegd dat hoe zwarter de achtergrond is hoe meer de genade kan schitteren. Dit is een mooie gedachte, maar moeten we niet teveel doortrekken. Iemand met een minderwaardigheidscomplex zal niet of minder makkelijk kunnen roemen in Christus door genade, en dan schiet het niets zijn het doel voorbij. Ook hierin is dus evenwichtigheid nodig. Een gezonde dosis niets-zijn kan dus heel goed zijn mits het je niet gaat beheersen.

Wat mij zelf vaak enorm troost geeft:

Matteüs 10: 29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet één van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
31 Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.

In Gods ogen gaan wij vele musjes te boven. Dat is toch wel even iets meer dan niets! Maar vooral de troost hieruit dat God voor ons zal zorgen.
Laatst gewijzigd door Gtn op 06 jul 2020 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Teus » 06 jul 2020 18:59

Voor een waar gelovige is het geen vraag.
Waar kun je de zekerheid van vergeving anders uithalen dan door de woorden van God die persoonlijk aan je bekend gemaakt zijn? Dat gaat toch gepaard met een onbeschrijflijke liefde?
Die omarming van God zegt wel degelijk dat je geliefd bent.
Van nature zijn we niets en kunnen we niets maar een waar gelovige gemeente is in Christus en is voor God alles.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor elburger » 07 jul 2020 09:51

@Gtn

Wat een mooi stuk heb ik via u kunnen lezen, bedoelende de link u u meestuurde.
Wat een nuchterheid maar bovenal, welk een waarheid schuilt daarin.
Heb gelijk het boek van Jacobus Koelman besteld.

Teus schreef

Van nature zijn wij niets.............


Mooi gezegd, niets zijn wij, een NUL -0- , maar zoals ik al opmerkte, als je dasr een 1 voorzet, en bovenal Die Een, dan mag je iets zijn. Maar niet uit jezelf.
Heb kort geleden een preek gelezen dat een mens zich beter kan vernederen dan verhogen. Beter zich niets voelen in zijn natuur dan iets zonder het oprechte geloof.

Allen dank voor deze mooie discussie.
Leerzaam.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten