Wat is, de ziel.....?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Wat is, de ziel.....?

Berichtdoor elburger » 27 jun 2020 21:54

Wat is de ziel.
Ik had hier al een heel stuk geschreven over de ziel maar heb het gewist.
Ik vraag aan mujn mede refo-web leden wat zij denken wat de ziel is.
Mijn stuk kan ik altijd nog plaatsen, ik heb er met hart en ziel aan geschreven.

Wat is de ziel?
Waar huist de ziel?
Wat ben je zielloos?
En wat kan men er nog meer over schrijven?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat is, de ziel.....?

Berichtdoor MoesTuin » 27 jun 2020 22:31

Mooi onderwerp Elburger...
In het verleden heb ik een topic hierover opgestart, met mooie bijdragen erin....

Zie

viewtopic.php?f=2&t=28068&p=1977385&hilit=Ziel#p1977442
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat is, de ziel.....?

Berichtdoor elburger » 28 jun 2020 12:11

Moestuin schreef

In het verleden.....


Volgens mij was ik toendertijd nog niet bekend met Refo-web.
Heb het eens doorgelezen.
Mooie getuigenissen staan daar opgetekend.
Het lijkt mij dan ook een mooi idee om dit onderwerp anno 2020 maar weer eens onder de aandacht te brengen om al die nieuwelingen ook eens de vraag te stellen: Wat is de ziel?
Ik hoop ook nu op mooie getuigenissen en leervolle bijdragen.
Maar bedankt voor de link, zodat ik het heb kunnen lezen.

In Psalm 84:3a staan geschreven de woorden van David:" Mijn ziel is begerig en bezwijkt van verlangen".
Ieder mens heeft een lichaam en een ziel, waarvan onze ziel het allerbelangrijkste is. Ons lichaam is stervelijk, onze ziel leeft voort als wij het aardse moeten verlaten.
Ik heb mij wel eens afgevraagd: waar zit onze ziel?
Zit het in onze borst, ons hoofd of in ons hele lichaam?
Ons verstand zit in ons hoofd/ hersenen, en onze wil in ons hart. Want liefde, haat, blijdschap, verdriet, begeerte en angst zijn harte gevoelens, althans, dat denk ik. Maar onze ziel? Dag en nacht is onze ziel in ons lichaam werkzaam. Al het vorige opgesomde komt m.i. voort uit de ziel.
Zolang wij leven is de ziel altijd in ons. Maar sterven wij, leeft de ziel voort, zoals Jezus zegt in Matth. 10:28, :" En vreest niet voor degenen die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden...". of om Paulus te citeren:" .... om ontbonden te worden en met Christus te zijn: want dat is zeer verre het beste". ( Filli.1: 23b)

Laat dit dan een troost zijn voor hen die een oprecht en waar geloof hebben, maar ook een ernstige waarschuwing voor hen die nog onbekeerd zijn.

Dus de ziel is het allerbelangrijkste in ons leven, vind ik, en men mag daar anders overdenken.

Hier worden de wwoorden: hij gaf zijn ziel en zaligheid of met hart en ziel, om een doelstelling te behalen.
Dit is in bijna alle gevallen een verkeerde interpretatie van de ziel als men behouden wil worden.

Wat valt er nog veel te ontdekken.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat is, de ziel.....?

Berichtdoor benefietdiner » 28 jun 2020 14:33

Niet alleen MoesTuin maar velen andere hebben het onderwerp ‘ziel’ ter sprake gebracht op het forum:
viewtopic.php?t=22300
viewtopic.php?t=11548
viewtopic.php?t=10212
viewtopic.php?f=30&t=25309
viewtopic.php?t=3801

Ook de vragen rubriek:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/ziel/


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten