Tale Kanaäns uitleg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 18 mei 2020 11:55

Misschien een idee om hier een topic over te starten. Om zo de tale Kanaäns beter te gaan begrijpen.

Wat mij betreft eerst de uitleg wat ermee bedoeld wordt. Het komt toch ergens vandaan...

Daarna kan er wat mij betreft prima gediscussieerd worden of iets wel of niet Bijbels is, maar graag eerst duidelijk wat het betekent of ermee bedoeld word.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 18 mei 2020 11:56

Ik trap af met de uitdrukking die ik gisteren hoorde:

levensgenade is nog geen stervensgenade.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2020 12:23

Volgens mij zijn er hier maar weinig die deze taal spreken hier. Dus mogelijk kan je beter zelf de vertaling erbij geven als je die weet.

Wat ik ervan lees en bij zou denken is dat als je genade hebt ontvangen in dit leven, dat nog niet wil zeggen dat je niet bang zal zijn om te sterven. Stervensgenade is dan een soort aparte genade die God ook moet geven zodat je zonder angst sterft?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 18 mei 2020 17:03

Zou kunnen dat het hier niet veel gesproken wordt. Ik ben er zelf ook geen fan van. Sterker nog ik krijg er meestal jeuk van 8-[ . Maar ik wil wel graag weten wat er mee bedoeld wordt, welke gedachte erachter zit. Zonder de achterliggende gedachte te begrijpen kun je iets te gemakkelijk als verkeerd afdoen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor benefietdiner » 18 mei 2020 19:26

Nu..... hier heb je er een paar hoor

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ta ... a%C3%A4ns/

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor ben db bd » 18 mei 2020 20:07

Sterker nog ik krijg er meestal jeuk van . Maar ik wil wel graag weten wat er mee bedoeld wordt, welke gedachte erachter zit.

weet u, ik vind dat eigenlijk helemaal niet erg als u daar de kriebels van krijgt. Taele Kanaäns valt voor mij ook wel een beetje onder jargon, wat ik bijna onder geheimtaal zou willen rekenen. Niet zo positief dus.
Maar met jargon verhef je jezelf wel boven de domme massa, net als overal, en altijd.
En ik vraag mij dan af, wil de Heere dat wel zo graag?
Alle beroepsgroepen bedienen zich m.i. wel van jargon, en zwaere kerken onderscheiden zich daar ook graag mee.
Heel veel christelijk jargon komt nog uit archaïsch woordgebruik, oude niet meer in gebruik zijnde bewoordingen en zinsbouw, zoals we dat ook nog veel in onze statenvertaling tegen komen.
levensgenade is nog geen stervensgenade.

ik geef hier mijn eigen ervaring weer, dus niet onverdeeld positief en sta open voor andere lezingen.
De christelijke kerk leert dat het eeuwig heil in Christus is te vinden en dat wie in Hem gelooft, zalig wordt.
Dat klinkt voor veel rechts gereformeerden bijvoorbeeld, vaak veel te lichtzinnig, te gemakkelijk.
Eer zij zich behouden weten, 'bekeerd' zijn, moet er volgens bepaalde kringen wel verschrikkelijk veel met een mens gebeurd zijn. Zolang zij daar geen duidelijke ervaring over kunnen vertellen, (bevinding hebben), moeten zij het in het dagelijkse leven net als alle gewone onbekeerde mensen, hebben van wat we algemene genade noemen. Dat kan je ook levensgenade noemen, omdat het leven van die mensen doorgaans toch wel in een zekere rust voortkabbelt.
Nadert nu de dood en het eeuwige oordeel dan krijgt men het vaak (m.i. al of niet terecht) best benauwd en wendt men zich hevig tot de God Die zalig maakt. Die geeft dan op onze overgave (we kunnen niet anders meer), een geestelijke rust, wat we stervensgenade noemen. ik nam dat m.i. waar bij mensen met wat we noemen een nauw (m.i. benauwd) leven en dat eindigt dan tot Gods eer in een wat we noemen ruim sterven in genade.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Teus » 18 mei 2020 20:17

Gtn schreef:Ik trap af met de uitdrukking die ik gisteren hoorde:

levensgenade is nog geen stervensgenade.

Ik denk:
Levensgenade ontvangt ieder levende. Het het is de genade die God schenkt aan alle mensen. We verdienen niets en hebben geheel geen recht op leven door onze zonden. Door Gods genade hebben wij leven.

Stervensgenade is genade door God geschonken door het bloed van Jezus aan het kruis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2020 22:04

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor DeLange » 18 mei 2020 23:30

Gtn schreef:Misschien een idee om hier een topic over te starten. Om zo de tale Kanaäns beter te gaan begrijpen.

Wat mij betreft eerst de uitleg wat ermee bedoeld wordt. Het komt toch ergens vandaan...

Daarna kan er wat mij betreft prima gediscussieerd worden of iets wel of niet Bijbels is, maar graag eerst duidelijk wat het betekent of ermee bedoeld word.


Ik had dat vroeger met gewoon woorden uit de bijbel. Dan wordt er gesproken over het Luister des Heeren. Ik vroeg dan aan mijn ouders wat het betekende, maar die wisten het niet. Dus vroeg ik het aan de dominee en die ging daarom die zondag er over preken.
Nog geregeld vraagt mijn ma me nu wat het ook al weer betekend.

Andere woorden zijn: Lankmoedigheid, je verootmoedigen en goedetierenheid. Ik had echt geen idee wat het betekende.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2020 07:57

Klopt. Mijn herinnering is dat dat wel werd uitgelegd op school en zo. Overigens is dat ook gewoon oud nederlands. Heeft wel wat overigens wel wat overlap maar bij de tale kanaans zijn het volgens mij meestal uitdrukkingen met een geestelijke betekenis.

Maar wel waar, de betekenis van woorden in met name oudere vertalingen zijn soms wel wat minder goed te begrijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor benefietdiner » 19 mei 2020 08:17

DeLange schreef:Ik had dat vroeger met gewoon woorden uit de bijbel. Dan wordt er gesproken over het Luister des Heeren. Ik vroeg dan aan mijn ouders wat het betekende, maar die wisten het niet. Dus vroeg ik het aan de dominee en die ging daarom die zondag er over preken.
Nog geregeld vraagt mijn ma me nu wat het ook al weer betekend.

Andere woorden zijn: Lankmoedigheid, je verootmoedigen en goedetierenheid. Ik had echt geen idee wat het betekende.

Waar staat dat in de Bijbel 'luister des Heeren' ?
Ik denk dat je bedoeld 'vreze des Heeren'.
Bij voorbeeld: Spreuken 9;10 De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid, en de wetenschap der heiligen is verstand.
https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... EN&x=6&y=6

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Speedy » 19 mei 2020 08:38

Marnix schreef:Klopt. Mijn herinnering is dat dat wel werd uitgelegd op school en zo. Overigens is dat ook gewoon oud nederlands. Heeft wel wat overigens wel wat overlap maar bij de tale kanaans zijn het volgens mij meestal uitdrukkingen met een geestelijke betekenis.

Maar wel waar, de betekenis van woorden in met name oudere vertalingen zijn soms wel wat minder goed te begrijpen.


Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Onderstaand is niet de tale Kanaäns.
Gtn schreef:Ik trap af met de uitdrukking die ik gisteren hoorde:

levensgenade is nog geen stervensgenade.


Bovenstaande is een uitdrukking zoals die vroeger wel gebruikt werd en die iedereen begreep. Nu wordt de uitdrukking gebruikt, maar alleen de ouderen kennen die. De betekenis is zoals Teus die verwoordde. Bij de ouderen is het onderscheid bekend tussen de algemene genade en de bijzondere genade. De jongeren leren dat hoogstens nog op catechisatie, maar verder worden ook deze begrippen amper meer uitgelegd.

Dan de tale Kanaäns, dat zijn uitdrukkingen die rechtstreeks ter herleiden zijn aan teksten en Schriftgedeelten uit de Bijbel. En die vroeger gelijk herkend werden om zo ook het geestelijke leven in het hart weer te geven. Maar ook dat wordt wel uit zijn verband gerukt. Ik heb altijd begrepen dat de uitdrukking 'laat het maar eens overzomeren en overwinteren' gebruikt werd als wantrouwen en negativiteit. Eerst maar eens zien wat er straks van overblijft. Totdat een collega mij uitlegde dat het juist een tekst vol van verwachting is. De zomer komt, de winter komt en dan mag het tot bloei komen. Iemand die tot geloof komt en dan de hitte van de zomer en de koude van de winter door moet en dan komt het leven en de vreugde openbaar. En gaat zo iemand ook vruchten geven. En als dat er niet zou zijn, dan is het reden tot verdriet, maar ook weer van verwachting want laat hem ook dit jaar nog staan en leg mest rond de boom. Dit is toch wel wat anders dan de negatieve gedachte van nou eerst maar eens afwachten wat het met zo iemand wordt, zal wel niks worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 19 mei 2020 10:36

Kijk dan is er weer wat helder. Zelf dacht ik dat er bedoeld werd dat een kind van God nog een aparte soort genade moest krijgen om "gerust" te kunnen sterven en dat leek me niet Bijbels.

Nu blijkt levensgenade dus gewoon een wat ouderwets woord voor algemene genade.

Zo zie je maar weer dat heldere taal in de prediking erg belangrijk is. Ik kan me wel voorstellen dat oude mensen het jammer vinden dat deze taal tegenwoordig niet meer begrepen wordt, maar taal is aan verandering onderhevig en dat is altijd al zo geweest.

Overigens versta ik onder "tale Kanaäns" een soort jargon wat alleen ingewijden begrijpen. Ontstaan in het gezelschapsleven. Maar veel van deze uitdrukkingen zijn hol en leeg geworden en worden naast het veranderende taalgebruik ook daarom niet meer begrepen. Wat in mijn ogen logisch is want er gaat niets (meer) van uit, en wordt zelfs regelmatig als maatstaf voor anderen gebruikt. Dat is funest. Dan klinkt het vroom maar is het niet. Wat niet wegneemt dat er mensen zijn die het zo beleefd hebben. Al met al ben ik er geen voorstander van.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2020 11:24

Gtn schreef:Kijk dan is er weer wat helder. Zelf dacht ik dat er bedoeld werd dat een kind van God nog een aparte soort genade moest krijgen om "gerust" te kunnen sterven en dat leek me niet Bijbels.

Nu blijkt levensgenade dus gewoon een wat ouderwets woord voor algemene genade.

Zo zie je maar weer dat heldere taal in de prediking erg belangrijk is. Ik kan me wel voorstellen dat oude mensen het jammer vinden dat deze taal tegenwoordig niet meer begrepen wordt, maar taal is aan verandering onderhevig en dat is altijd al zo geweest.

Overigens versta ik onder "tale Kanaäns" een soort jargon wat alleen ingewijden begrijpen. Ontstaan in het gezelschapsleven. Maar veel van deze uitdrukkingen zijn hol en leeg geworden en worden naast het veranderende taalgebruik ook daarom niet meer begrepen. Wat in mijn ogen logisch is want er gaat niets (meer) van uit, en wordt zelfs regelmatig als maatstaf voor anderen gebruikt. Dat is funest. Dan klinkt het vroom maar is het niet. Wat niet wegneemt dat er mensen zijn die het zo beleefd hebben. Al met al ben ik er geen voorstander van.


Dat dacht ik ook, dat het inhield dat genade te hebben ontvangen als je leeft nog niet inhoudt dat je zonder angst kan sterven. Overigens zie ik dat niet totaal als onbijbels. Het gaat dan niet zozeer om de genade maar om de uitwerking ervan. Dat je weet dat je gered bent door Jezus Christus wil nog niet altijd zeggen dat je op je sterfbed niet opziet tegen de dood. Er kan angst zijn vanwege het bijbehorende lijden, het onbekende, omdat je alles op aarde moet loslaten, je partner, je kinderen, je dierbaren. Ja, er is troost, zekerheid, uitzicht. Maar daarmee is sterven nog niet makkelijk geworden of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Jerommel » 19 mei 2020 13:50

Levensgenade: een genadig (dus voorspoedig) leven.
Stervensgenade: genade na dit leven. (?)

en hallo ook. :wink:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten