Tale Kanaäns uitleg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor DeLange » 19 mei 2020 14:55

benefietdiner schreef:Waar staat dat in de Bijbel 'luister des Heeren' ?
Ik denk dat je bedoeld 'vreze des Heeren'.
Bij voorbeeld: Spreuken 9;10 De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid, en de wetenschap der heiligen is verstand.
https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... EN&x=6&y=6

Nee, het gaat me om het woord Luister. Kennelijk in een andere zin samenstelling :D . Dat woord wisten wij thuis niet wat het was, in de zin van "Gods Luister" dat van het gezicht van Mozus af te lezen was en verdween. De vertaling van het woord is "Gods Heerlijkheid".
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor hans0166 » 19 mei 2020 17:16

DeLange schreef:Nee, het gaat me om het woord Luister. Kennelijk in een andere zin samenstelling :D . Dat woord wisten wij thuis niet wat het was, in de zin van "Gods Luister" dat van het gezicht van Mozus af te lezen was en verdween. De vertaling van het woord is "Gods Heerlijkheid".


Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd. (2 Kor 3 ; 18)

SV En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

(meer hier http://www.josdouma.nl/3vers18/3vers18preek1.pdf, meer onder nr 2)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor DeLange » 19 mei 2020 21:23

hans0166 schreef:Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd. (2 Kor 3 ; 18)

SV En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

(meer hier http://www.josdouma.nl/3vers18/3vers18preek1.pdf, meer onder nr 2)

Tjonge, is dit keer de SV de uitleg (van wat het woord Luister betekend) van die andere vertaling..wie had dat gedacht :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 03 aug 2020 06:03

Ik heb gisteren nog weer een uitdrukking gehoord die wat uitleg behoeft:

Met Christus het rechthuis binnen sjouwen maar de rechter is er niet.

En vorige week deze:

Gods molens malen langzaam.

Hoop dat er hier mensen zijn die weten wat hiermee bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2020 08:54

https://nl.qwe.wiki/wiki/Mills_of_God

Over de molens.... wat die andere betreft heb ik werkelijk geen idee. Maar ik neem aan dat je er ook wel een context bij hebt gehoord?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 03 aug 2020 09:12

Nee dat is juist jammer het zijn van die geïsoleerde uitspraken waarvan er vanuit gegaan wordt dat je het wel begrijpt.

Ik heb natuurlijk zo mijn eigen gedachten erover maar wellicht wordt er wel heel wat anders mee bedoeld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2020 10:59

Gtn schreef:Ik heb gisteren nog weer een uitdrukking gehoord die wat uitleg behoeft:
Met Christus het rechthuis binnen sjouwen maar de rechter is er niet.
En vorige week deze:
Gods molens malen langzaam.
Hoop dat er hier mensen zijn die weten wat hiermee bedoeld wordt.

De eerste uitspraak ken ik niet, heb ik nog nooit gehoord.
De tweede wel. Die gaat over gebedsverhoring.
God antwoordt niet direkt, en ook heeft Hij een eindeloos geduld.
De straf volgt ook niet direkt op de zonde. We lezen in de Bijbel talloze voorbeelden van mensen die grote zonden bedreven en God zelfs uitdaagden, maar uiteindelijk volledig roemloos ten onder gingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2020 11:32

Gtn vraagt:

Ik heb gisteren nog weer een uitdrukking gehoord die wat uitleg behoeft:
Met Christus het rechthuis binnen sjouwen maar de rechter is er niet.
En vorige week deze:
Gods molens malen langzaam.
Hoop dat er hier mensen zijn die weten wat hiermee bedoeld wordt.


Dit soort uitspraken valt past in de categorie "tegeltjes wijsheid". Simpele clichés, van voorgangers die klakkeloos worden overgenomen.

Verkapte spreekwoorden van voorgangers die "vroom voorkomen" en maar niets te maken hebben met de cultuur van de Bijbel. Het taalgebruik is gewoon een uiting om de aandacht te trekken bij de toehoorders.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 03 aug 2020 12:05

Zelf denk ik bij de uitdrukking: met Christus het rechthuis binnen sjouwen maar de rechter is er niet, dat de zogenaamde vierschaar ervaring bedoeld wordt, en dat hiermee een persoon met een "gestolen Jezus" bedoeld wordt, omdat God de Vader er blijkbaar niet van afweet (de rechter is er niet).

Maar goed dat is mijn interpretatie door gewoon te analyseren wat er gezegd wordt.

Wat googelen op de uitdrukking: Gods molens malen langzaam, leert dat het eigenlijk moet zijn "Gods molens malen langzaam, maar zeker.

Hier is de zekerheid dus eraf gelaten. Jammer. Niet verwonderlijk. De betreffende predikant was sowieso tegen de HSV en tegen de jongeren avonden van heartcry en jijdaar. Dus dit past daar wel bij. Het was sowieso behoorlijk dubbel gevoel. Hij preekte verder in redelijk normaal verstaanbaar Nederlands, gaf ook duidelijk aan dat we niet mogen vervallen in lijdelijkheid. Maar verder stond weer vooral de ellende centraal. En dat terwijl HC11 aan de beurt was, het begin van de afdeling over de verlossing. Ik heb echt bijna zitten janken in de kerk. Zo weinig stond Christus centraal. Meer de ervaring van Gods volk, maar dan volgens de vierschaar beleving en standen leer: "Zulke bekommerde mensen durven het voor zichzelf nog niet te geloven. Zijn hun zonden dan nog niet vergeven? Zeker wel, maar de rechter heeft nog niet gesproken" en dat soort taal. Ook werd er gewoon vanuit gegaan dat iedereen van Gods volk een werkheiligheid heeft die uit handen geslagen moet worden. We moeten de dood in de schoenen geschoven krijgen, want we zijn mensen met gist in de schoenen. Zoals gezegd was de rest van de preek wel goed te verstaan, in gewoon Nederlands. Het was ook een vrij jonge predikant, met jonge kinderen. Ik begrijp dat niet. Zit zo'n predikant dan echt zo gevangen in een bepaalde cultuur? Je hoort wel dat hij het goed bedoelt.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2020 13:08

Gtn merkt op:

Zo weinig stond Christus centraal. Meer de ervaring van Gods volk, maar dan volgens de vierschaar beleving en standen leer: "Zulke bekommerde mensen durven het voor zichzelf nog niet te geloven. Zijn hun zonden dan nog niet vergeven? Zeker wel, maar de rechter heeft nog niet gesproken" en dat soort taal. Ook werd er gewoon vanuit gegaan dat iedereen van Gods volk een werkheiligheid heeft die uit handen geslagen moet worden. We moeten de dood in de schoenen geschoven krijgen, want we zijn mensen met gist in de schoenen. Zoals gezegd was de rest van de preek wel goed te verstaan, in gewoon Nederlands.


Vierschaar, ik weet heel goed wat dit betekend, echter de term komt niet voor in de Bijbel. Waarom dan dit middeleeuws taalgebruik?

Dood en gist in de schoenen? Waarom gebruikt men deze prozaïsche opmerkingen om intelligenter over te komen? De betekenis van "dood en gist in de schoenen" is niets anders dan "iemand te prijzen".

De letterlijke betekenis van "Werkheiligheid" is een term van reformatorische zijde gebruikt om de katholieke leer over de goede werken te diskwalificeren. Dient dat echt het Evangelie, door het hokjesdenken te accentueren? Dan vraag ik mij af of de voorganger een protest preek aan het afsteken is.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Prisma23 » 03 aug 2020 15:45

Dit vind ik een heel mooi voorbeeld:

Waar hij nu altijd nog een voor God geldende voldoening zoekt in de verbeteringen en het opknappen van zichzelf, daar werkt Gods Geest het nergens minder op aan, dan dat hij eens door de kennisneming van de eis van Gods onkreukbaar recht leert wanhopen aan zijn eigen werk .

bron:

https://www.dbnl.org/tekst/_taa00819730 ... 1_0046.php

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 03 aug 2020 17:08

Misschien ben ik wat goedgelovig maar ik denk echt niet dat de predikant(en) dit doen om intelligenter over te komen. Ik denk echt dat het een soort subcultuur is waarin dit als waarachtig word gezien. Sommigen gaan helaas zover dat ze dit anderen ook dwingend opleggen als waarachtig, maw als je dit niet (her)kent heb je geen waarachtig geloof.

Ik ben oprecht overtuigd van de goede bedoelingen van deze predikanten maar ik begrijp het gewoonweg niet. Als ik naar andere predikanten luister dan is het ook absoluut niet nodig om een goede preek te kunnen houden. Zonder is een preek zelfs vaak krachtiger, meer veelzeggend, duidelijker.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2020 17:35

Gtn merkt op:

Ik denk echt dat het een soort subcultuur is waarin dit als waarachtig word gezien. Sommigen gaan helaas zover dat ze dit anderen ook dwingend opleggen als waarachtig, maw als je dit niet (her)kent heb je geen waarachtig geloof.


Iedere predikant krijgt een basisopleiding en neemt het jargon van zijn hoogleraren en jaargenoten gewoon over.
Pas als dat jargon gemeengoed gaat worden en er niet vanaf geweken mag worden is het noodzakelijk om kritisch te kijken naar het waarom het jargon wordt gebezigd. Meestal is het niet Bijbels, maar men herkent door de uitspraken de hoogleraren en hun studenten.

Dwingend iets opleggen is nimmer goed.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor irmo » 03 aug 2020 18:01

Prisma23 schreef:Dit vind ik een heel mooi voorbeeld:

Waar hij nu altijd nog een voor God geldende voldoening zoekt in de verbeteringen en het opknappen van zichzelf, daar werkt Gods Geest het nergens minder op aan, dan dat hij eens door de kennisneming van de eis van Gods onkreukbaar recht leert wanhopen aan zijn eigen werk .

bron:

https://www.dbnl.org/tekst/_taa00819730 ... 1_0046.php


jaaaaaaaja. Deze vond ik ook mooi:

Ontsluiting is nog geen overbezetting.

Geen idee wat er mee bedoeld word, maar het zal wel.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2020 22:10

Gtn schreef:Zelf denk ik bij de uitdrukking: met Christus het rechthuis binnen sjouwen maar de rechter is er niet, dat de zogenaamde vierschaar ervaring bedoeld wordt, en dat hiermee een persoon met een "gestolen Jezus" bedoeld wordt, omdat God de Vader er blijkbaar niet van afweet (de rechter is er niet).

Maar goed dat is mijn interpretatie door gewoon te analyseren wat er gezegd wordt.

Wat googelen op de uitdrukking: Gods molens malen langzaam, leert dat het eigenlijk moet zijn "Gods molens malen langzaam, maar zeker.

Hier is de zekerheid dus eraf gelaten. Jammer. Niet verwonderlijk. De betreffende predikant was sowieso tegen de HSV en tegen de jongeren avonden van heartcry en jijdaar. Dus dit past daar wel bij. Het was sowieso behoorlijk dubbel gevoel. Hij preekte verder in redelijk normaal verstaanbaar Nederlands, gaf ook duidelijk aan dat we niet mogen vervallen in lijdelijkheid. Maar verder stond weer vooral de ellende centraal. En dat terwijl HC11 aan de beurt was, het begin van de afdeling over de verlossing. Ik heb echt bijna zitten janken in de kerk. Zo weinig stond Christus centraal. Meer de ervaring van Gods volk, maar dan volgens de vierschaar beleving en standen leer: "Zulke bekommerde mensen durven het voor zichzelf nog niet te geloven. Zijn hun zonden dan nog niet vergeven? Zeker wel, maar de rechter heeft nog niet gesproken" en dat soort taal. Ook werd er gewoon vanuit gegaan dat iedereen van Gods volk een werkheiligheid heeft die uit handen geslagen moet worden. We moeten de dood in de schoenen geschoven krijgen, want we zijn mensen met gist in de schoenen. Zoals gezegd was de rest van de preek wel goed te verstaan, in gewoon Nederlands. Het was ook een vrij jonge predikant, met jonge kinderen. Ik begrijp dat niet. Zit zo'n predikant dan echt zo gevangen in een bepaalde cultuur? Je hoort wel dat hij het goed bedoelt.


Zo'n predikant weet ook niet beter omdat hij zo opgegroeid is in die strenge sfeer...
Dat blijkt wel met wat je aangeeft dat hij tegen dit is en dat is...
Zo leer je niet zelf na te denken en te onderzoeken.
En dan blijft je wereldje erg smal en beperkt.
Best triest ten diepste.
Tale Kanaäns....die tijd is al lang lang lang geweest...
Als dat vandaag nog gebruikt wordt in de kerk heeft dat geen enkele meerwaarde meer en is het enkel om indruk te wekken of als een stok om mee te slaan.
God raakt er in ieder geval niet van onder de indruk.
Laat Zijn heilige Geest het werk maar doen in Liefde en Eenvoud....
Christus moet voluit klinken voor de volle 100 procent....
En als de tale Kanaäns mensen dan schouderophalend zeggen....
"die heeft er altijd de zakken vol van"
dan mag je dat juist vertalen als zijnde dat Christus in jou geloofsleven centraal staat....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten