Bidden om einde coronavirus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Teus » 13 mei 2020 21:29

Paus Franciscus roept gelovigen van alle religies op tot een gezamenlijke gebedsdag om een einde af te smeken van het coronavirus.
Wat vinden jullie daarvan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2020 21:46

Teus schreef:Paus Franciscus roept gelovigen van alle religies op tot een gezamenlijke gebedsdag om een einde af te smeken van het coronavirus.
Wat vinden jullie daarvan?


Ik bid daar wel geregeld voor maar als daar een speciale dag voor komt wil ik daar best tijd voor inplannen. En misschien komen plaatselijke kerken dan ook wel met initiatieven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor gravo » 13 mei 2020 22:00

Teus schreef:Paus Franciscus roept gelovigen van alle religies op tot een gezamenlijke gebedsdag om een einde af te smeken van het coronavirus.
Wat vinden jullie daarvan?

Wat een vreemde vraag. Waarom zouden we daar wat van moeten vinden? Omdat we er vast verschillende meningen over hebben?
Als christenen zijn we vertrouwd met gebed. En met een gebedsdag. En met een gezamenlijk gebed. Iedereen wil verder een einde aan de coronacrisis. Het is dus een alleszins begrijpelijke oproep.
Ik heb eigenlijk geen zin om een geforceerd debat te beginnen over "de paus", of over "gelovigen van alle religies". Want ik vermoed dat dat precies de shibboleth is waarom er nu om mijn mening wordt gevraagd.
Maar die discussie zou ongepast zijn in het oog van deze wereldwijde storm. Ik laat het topic daarom maar voor wat het is: een overbodige enquête.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor irmo » 13 mei 2020 22:04

Ja maar Gravo, de paus is katholiek, en Teus is tegen alle katholieken want das heul errug, jeweetzelluf toch.

ontopic: Hadden bepaalde protestanten niet ook opgeroepen tot een gebedsdag? Ik vind het prima, en ik maak er graag tijd voor vrij.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor DeLange » 14 mei 2020 03:54

Ik doe er niet aan mee. Heb eerder aan zo iets mee gewerkt, maar het heeft toen ook niet geholpen. Ik denk niet dat de Corona virus door zo'n dag nu wel stopt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor gravo » 14 mei 2020 07:38

irmo schreef:Ja maar Gravo, de paus is katholiek (...)

Ik geloof (ook) in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2020 08:36

DeLange schreef:Ik doe er niet aan mee. Heb eerder aan zo iets mee gewerkt, maar het heeft toen ook niet geholpen. Ik denk niet dat de Corona virus door zo'n dag nu wel stopt.


Dat hoeft ook niet. Je kan toch gewoon bidden dat het virus stopt? Ik neem aan dat je dat zelf ook wel doet? Je stopt dan toch niet met bidden als je gebed niet direct beantwoord wordt? Je bidt toch ook voor zieke mensen, ook al is er vast wel eens iemand waar je voor bad niet beter geworden? Dan zeg je toch ook niet: Ik stop ermee, het helpt toch niet? Het gaat er niet om dat je met zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd bidt zodat God dan wel zal luisteren. En als er een paar weken later nog een virus is, het dus niet gewerkt heeft?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor Chaya » 14 mei 2020 09:05

Teus schreef:Paus Franciscus roept gelovigen van alle religies op tot een gezamenlijke gebedsdag om een einde af te smeken van het coronavirus.
Wat vinden jullie daarvan?

Ik begrijp je vraag niet? Vraag je dit omdat het de Paus betreft? Mis je zo'n oproep in reformatorisch Nederland?
Ik weet ook niet hoe de Paus deze pandemie ziet.
De oproep tot een gezamenlijke gebedsdag is op zich niet verkeerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor DeLange » 14 mei 2020 09:30

Marnix schreef:Dat hoeft ook niet. Je kan toch gewoon bidden dat het virus stopt? Ik neem aan dat je dat zelf ook wel doet? Je stopt dan toch niet met bidden als je gebed niet direct beantwoord wordt? Je bidt toch ook voor zieke mensen, ook al is er vast wel eens iemand waar je voor bad niet beter geworden? Dan zeg je toch ook niet: Ik stop ermee, het helpt toch niet? Het gaat er niet om dat je met zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd bidt zodat God dan wel zal luisteren. En als er een paar weken later nog een virus is, het dus niet gewerkt heeft?

Ja, ik weet niet. Heb inderdaad zo iets van: "het moet iets uit jezelf zijn."
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2020 10:10

DeLange schreef:Ja, ik weet niet. Heb inderdaad zo iets van: "het moet iets uit jezelf zijn."


Uiteraard. Ik zie het als een mooi initiatief waarbij ook eenheid wordt uitgestraald dus doe graag mee. Als je dat anders ziet kan niemand je dwingen mee te doen, hooguit vragen waarom je dat niet wil ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor DeLange » 14 mei 2020 17:20

Marnix schreef:Uiteraard. Ik zie het als een mooi initiatief waarbij ook eenheid wordt uitgestraald dus doe graag mee. Als je dat anders ziet kan niemand je dwingen mee te doen, hooguit vragen waarom je dat niet wil ;-)

Ja, goed voor een diepzinnig gesprek ::))
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor Teus » 14 mei 2020 19:16

Chaya schreef:Ik begrijp je vraag niet? Vraag je dit omdat het de Paus betreft? Mis je zo'n oproep in reformatorisch Nederland?
Ik weet ook niet hoe de Paus deze pandemie ziet.
De oproep tot een gezamenlijke gebedsdag is op zich niet verkeerd.


Ik ben het met DeLange eens, Ik vind het altijd een beetje lastig. Iedereen bidt zo verschillend waar het om gaat.
Ik mag het hier niet zeggen want ik ben al vals veroordeeld maar toch doe ik het maar.
Betreft de Paus, daar kan ik me totaal niet in vinden, om met alle religies een gezamenlijke gebedsdag te houden. Voor het overgrote deel een totaal zinloze actie. Ik denk hij het spoor volledig bijster is.
Als we tot een andere god bidden dan De God die de hemel een de aarde gemaakt heeft en de Vader van Jezus Christus is, heb je misschien meer geluk als je tot je kat of broodrooster bidt, die bewegen tenminste nog.
Laten we allemaal ook maar voor de Paus bidden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bidden voor coronavirus

Berichtdoor gravo » 14 mei 2020 19:56

Teus schreef:Ik ben het met DeLange eens, Ik vind het altijd een beetje lastig. Iedereen bidt zo verschillend waar het om gaat.
Ik mag het hier niet zeggen want ik ben al vals veroordeeld maar toch doe ik het maar.
Betreft de Paus, daar kan ik me totaal niet in vinden, om met alle religies een gezamenlijke gebedsdag te houden. Voor het overgrote deel een totaal zinloze actie. Ik denk hij het spoor volledig bijster is.
Als we tot een andere god bidden dan De God die de hemel een de aarde gemaakt heeft en de Vader van Jezus Christus is, heb je misschien meer geluk als je tot je kat of broodrooster bidt, die bewegen tenminste nog.
Laten we allemaal ook maar voor de Paus bidden.


Precies wat ik al dacht. Een dubbele agenda. En wat een misplaatste taal gebruik je Teus! Uit je woorden komt een boze en verongelijkte houding openbaar. En die gaat schuil achter een vrome oproep.

En by the way, er is maar één God. Tot een andere god bidden is volgens de voorzeide leer helemaal niet mogelijk. Wie bidt, bidt tot God.
Iemand zonder kennis van het geloof bidt niet tot een verkeerde god, hij bidt eigenlijk verkeerd tot God. Zo zie ik het.

Er is geen alternatief, of we dat nu zelf door hebben of niet. Lees hoe Paulus het gebed van de Grieken tot een onbekende god ombuigt door te wijzen op die éne God.

Juist die eenheid van God maakt dat de mens in z'n totaliteit ook één is. Eén in zijn zonde, maar ook één in zijn gebrek en roepen om uitkomst.

God laat toch geen bidder staan? Nou, je moet natuurlijk wel van de juiste groep zijn: dus géén Kanaänitische, geen Moabitische, geen Egypenaar, geen Syriër, geen Ethiopiër, Samaritaan, Kretens of Arabier ... o, wacht dat zijn juist Bijbelse voorbeelden waarin dat allemaal wél kan!

Je ziet het, de Bijbel getuigt tegen je. Bidden is openbaar gebied. Iedereen heeft toegang. Laat mensen toch gezamenlijk bidden als ze willen.
Ben jij beter of zo, dat je er voor wil gaan liggen en zo neerbuigend doet?

Bidt en u zal gegeven worden.
Heus, Teus!

OREMUS.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Bessensap » 14 mei 2020 20:09

gravo schreef:(…)

En by the way, er is maar één God. Tot een andere god bidden is volgens de voorzeide leer helemaal niet mogelijk. Wie bidt, bidt tot God.
Iemand zonder kennis van het geloof bidt niet tot een verkeerde god, hij bidt eigenlijk verkeerd tot God. Zo zie ik het.

Er is geen alternatief, of we dat nu zelf door hebben of niet. Lees hoe Paulus het gebed van de Grieken tot een onbekende god ombuigt door te wijzen op die éne God.

(…)


Inderdaad, er is maar één God. Helemaal mee eens.

Vraag me wel of of het vervolg klopt, dat mensen die bidden tot een eigen gemaakte godje ook tot God bidden. Hoe zie je dit?
Wat is naar jou mening de reden dat in de wet een verbod is om geen andere goden te maken en te dienen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2020 21:49

Teus schreef:Ik ben het met DeLange eens, Ik vind het altijd een beetje lastig. Iedereen bidt zo verschillend waar het om gaat.
Ik mag het hier niet zeggen want ik ben al vals veroordeeld maar toch doe ik het maar.
Betreft de Paus, daar kan ik me totaal niet in vinden, om met alle religies een gezamenlijke gebedsdag te houden. Voor het overgrote deel een totaal zinloze actie. Ik denk hij het spoor volledig bijster is.
Als we tot een andere god bidden dan De God die de hemel een de aarde gemaakt heeft en de Vader van Jezus Christus is, heb je misschien meer geluk als je tot je kat of broodrooster bidt, die bewegen tenminste nog.
Laten we allemaal ook maar voor de Paus bidden.


Ach hij zal denken: baadt het niet, dan schaadt het niet. Dan bidden in ieder geval alle christenen ook tot God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten