Bidden om einde coronavirus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2020 15:04

Teus schreef:Wie zegt dat ik dat nooit doe? Soms weten mensen het al als je bid tijdens het eten op je werk, gezien ik op vele plekken kwam om te werken.

Ik bedoel jou niet letterlijk, dat is soms het lastige van gesproken taal.
Het is wijzer om te zwijgen soms.
Ik weet soms ook niet waar mensen het aan zien of horen.

Ik ben net als Jesaja40 van mening dat het gebed eerst is voor de binnenkamer. We moeten terughoudend zijn om er een "schouwspel" van te maken.
Elke situatie is anders en moet dus beoordeeld worden op het wel of niet doen van een gebed.
Als het vijandschap dreigt op te roepen, niet doen.

Zoals ds Visser zei, openbaar bidden om het wegnemen van het Coronavirus kan leiden tot vijandschap tegen God.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Teus » 10 jun 2020 21:05

Jesaja40 schreef:
Kijk Teus, het gebed is een zaak van de binnenkamer, zeker voor een gelovige die weet dat de wereld er heel anders tegenaan kijkt. Zij willen (massaal?) iets evenaren vanuit hun eigen idool. De wereld heeft geen enkel beeld van hoe de Eeuwige is en denken dat een massaal gebed als een talisman werkt. En als dat niet uitkomt volgt daar direct de opmerking: waar is jullie G'd?

Daarnaast vraag ik mij af wat het signaal is als er massaal opgeroepen wordt om te bidden? Doen wij dat normaal dan niet, want daar lijkt het voor de buitenwereld wel op. Dat is een verkeerd signaal en voedt juist de gedachte bij de ongelovige dat G'd wreed is en niet naar mensen wil luisteren.


Je reactie doet overkomen dat ik te pas en onpas met mensen bid. Als ik met anderen bid dan doe ik het uitsluitend met één persoon en voor die persoon en nooit zonder het te vragen.
Het gebed is m.i. zeker niet altijd een zaak van de binnenkamer.
Ik weet niet exact hoe het komt maar mensen beginnen er vaak zelf over terwijl ik met geen woord over God of de Bijbel gesproken heb.
Ik ben ook geen voorstander van een algemeen gezamelijk gebed. Net wat je zegt, alsof we anders niet bidden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 21:23

Teus schreef:Je reactie doet overkomen dat ik te pas en onpas met mensen bid. Als ik met anderen bid dan doe ik het uitsluitend met één persoon en voor die persoon en nooit zonder het te vragen.
Het gebed is m.i. zeker niet altijd een zaak van de binnenkamer.
Ik weet niet exact hoe het komt maar mensen beginnen er vaak zelf over terwijl ik met geen woord over God of de Bijbel gesproken heb.
Ik ben ook geen voorstander van een algemeen gezamelijk gebed. Net wat je zegt, alsof we anders niet bidden.


Daar kan ik me aardig in vinden, als je in de Bijbel kijkt lijkt Jezus vooral te bedoelen dat het gebed een interne aangelegenheid is voor christenen en niet iets waarmee je te koop loopt voor de ander om maar vroom over te komen. Het wil echter niet zeggen dat bidden alleen maar een persoonlijk iets is en niet iets is wat je samen kan doen. Je ziet in de Bijbel twee soorten gebed: persoonlijk gebed / stille tijd waarin je je terugtrekt, volledig op God richt en met Hem praat en naar je luistert. Daarnaast is er ook gebed dat je samen doet. Dat kan 1 op 1 zijn of in een groep. Denk aan Handelingen 1 als de volgelingen van Jezus wachten op de Geest, aan de eerste gemeente (handelingen 4) en hoe ze samenkomen als Petrus gevangen genomen is en ze daar bidden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Bidden om einde coronavirus

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 19:54

God, toevlucht in onze nood,
kracht in onze vertwijfeling en angst,
vertroosting in ziekte en lijden.
Wees ons, uw volk, nabij en genadig
nu wij allen de gevolgen ondervinden
van het uitgebroken corona-virus.
Wees een Beschermer voor hen
die dit virus hebben opgelopen,
Wij bidden voor hen om hoop en genezing.
Wij bidden voor hen die aan de gevolgen van dit virus
zijn overleden, dat zij bij U geborgen mogen zijn.
Wij bidden voor allen die werkzaam zijn
in de gezondheidszorg en het openbaar bestuur,
dat zij uw nabijheid en zegen mogen ervaren in hun werk
ten dienste van heel de samenleving.
Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons
en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons
bestaan ervaren.
Versterk ons geloof en onze hoop
zodat wij ons altijd zonder aarzelen overgeven
aan uw vaderlijke voorzienigheid.
Door Christus onze Heer.
Amen.


Dit gebed bidden wij bij het einde van iedere Getijden.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten