De 7 hoofdzonden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De 7 hoofdzonden

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2020 13:47

De kerk der eeuwen heeft altijd gewaarschuwd voor zonden en noemt zeven hoofdzonden:

(1) hoogmoed (en ijdelheid),
(2) hebzucht (en gierigheid),
(3) onkuisheid (en wellust),
(4) afgunst,
(5) onmatigheid (en gulzigheid),
(6) woede (en wraak),
(7) gemakzucht (en traagheid).

Als je dit rijtje ziet, zijn dit niet de zonden waaraan velen zich schuldig maken?
De zonden waardoor het grote Babylon ten onder ging.

In welk licht komt dan deze crisis te staan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor benefietdiner » 11 mei 2020 14:18

Je vergeet wat want die zelfde kerk heeft naast de zeven hoofdzonden ook een lijst opgesteld van de zeven deugden, bestaande uit:
1 Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid
2 Rechtvaardigheid
3 Matigdheid / zelfbeheersing
4 Moed
5 Geloof
6 Hoop
7 Liefde

De (corona) crisis hoort in dit licht te staan.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 11 mei 2020 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2020 14:40

Mooie aanvulling...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor DeLange » 11 mei 2020 18:17

Chaya schreef:De kerk der eeuwen heeft altijd gewaarschuwd voor zonden en noemt zeven hoofdzonden:

(1) hoogmoed (en ijdelheid),
(2) hebzucht (en gierigheid),
(3) onkuisheid (en wellust),
(4) afgunst,
(5) onmatigheid (en gulzigheid),
(6) woede (en wraak),
(7) gemakzucht (en traagheid).

Als je dit rijtje ziet, zijn dit niet de zonden waaraan velen zich schuldig maken?
De zonden waardoor het grote Babylon ten onder ging.

In welk licht komt dan deze crisis te staan?

Het klinkt gek, maar ik denk dat ik tegenwoordig alleen maar last heb van punt 6. Punt 1 heb ik nooit gekend, punt 2 ook niet. De rest is me wel bekend. Echter toch wijs met de jaren geworden, denk ik :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2020 20:19

Chaya schreef:De kerk der eeuwen heeft altijd gewaarschuwd voor zonden en noemt zeven hoofdzonden:

(1) hoogmoed (en ijdelheid),
(2) hebzucht (en gierigheid),
(3) onkuisheid (en wellust),
(4) afgunst,
(5) onmatigheid (en gulzigheid),
(6) woede (en wraak),
(7) gemakzucht (en traagheid).

Als je dit rijtje ziet, zijn dit niet de zonden waaraan velen zich schuldig maken?
De zonden waardoor het grote Babylon ten onder ging.

In welk licht komt dan deze crisis te staan?


Bedoel je dat je corona dan wil plaatsen in het licht (of misschien eerder de duisternis) van de eindtijd en de daarbij horende ellende? En misschien ook als straf op die zonde? (Even om je vraag helder te krijgen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor irmo » 11 mei 2020 20:30

Nummer 5: Chocola! Ijs! Wijn! Lekkah! :D
Nummer 6: wraak zeer zeker. en ik zou eigenlijk iets aan mijn woedebeheersing moeten gaan doen, maar te lui.
Nummer 7: Liever lui dan moe. Als iemand anders het oppakt, wat zou ik me drukmaken dan? :mrgreen:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2020 21:23

Chaya schreef:De kerk der eeuwen heeft altijd gewaarschuwd voor zonden en noemt zeven hoofdzonden:

(1) hoogmoed (en ijdelheid),
(2) hebzucht (en gierigheid),
(3) onkuisheid (en wellust),
(4) afgunst,
(5) onmatigheid (en gulzigheid),
(6) woede (en wraak),
(7) gemakzucht (en traagheid).

Als je dit rijtje ziet, zijn dit niet de zonden waaraan velen zich schuldig maken?
De zonden waardoor het grote Babylon ten onder ging.

In welk licht komt dan deze crisis te staan?

Is dat niet altijd zo geweest?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor DeLange » 12 mei 2020 07:21

De crisus zie ik vooral als teken van het menselijk falen, er van uitgaande dat er iets mis gegaan is in het lab. Maar God houdt het ook niet tegen, en daar zouden we over na kunnen denken. Waarom staat God het toe? Misschien om onze vertrouwen op de economie in plaats van op Hem eens flink aan te pakken?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2020 08:54

DeLange schreef:De crisus zie ik vooral als teken van het menselijk falen, er van uitgaande dat er iets mis gegaan is in het lab. Maar God houdt het ook niet tegen, en daar zouden we over na kunnen denken. Waarom staat God het toe? Misschien om onze vertrouwen op de economie in plaats van op Hem eens flink aan te pakken?


Misschien beginnen om van de feiten uit te gaan. Dat er iets in een lab is misgegaan is een theorie waar geen enkel bewijs voor is. Wetenschappers zijn het er wel over uit dat het heel waarschijnlijk is dat het virus natuurlijk geëvolueerd is. Dus waarom je er vanuit gaat dat er iets mis is gegaan in het lab en daar je visie op baseert vraag ik me sterk af.

Over het waarom kunnen we heel veel dingen bedenken maar ik vind dat gevaarlijk. Pandemieën zijn er door de eeuwen heen altijd geweest. Het hoort bij de gebroken wereld als gevolg van de zondeval. Maar bij iedere pandemie staan er ook wel predikers op die het als straf op de zonde bestempelen. Maar ziekte als straf zien is best gevaarlijk, helemaal als het net zo goed christenen raakt als niet-christenen. Want als God corona stuurt om ons te straffen voor ons vertrouwen in de economie en jij wordt vervolgens ziek.... dan moet er met jou ook iets niet goed zijn. Misschien vertrouw je dan wel teveel op andere dingen.

Ik hou het liever bij Romeinen 8:

Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 mei 2020 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor Chaya » 12 mei 2020 11:10

Marnix schreef:Bedoel je dat je corona dan wil plaatsen in het licht (of misschien eerder de duisternis) van de eindtijd en de daarbij horende ellende? En misschien ook als straf op die zonde? (Even om je vraag helder te krijgen)

Omdat we deze hoofdzonden toch wel om ons heen konden zien.
De ijdelheid en hoogmoed (influencers, alsof het universum om hen draait)
Onmatigheid, gulzigheid, wellust, onkuisheid, drugs, seksuele uitspattingen, alles moet kunnen
Woede, de terroristische aanvallen.

En het is niet alleen de wereld die zich schuldig maakt, deze zonden leven in ons aller hart. Het is Genade als je bewaard wordt voor de uitleving daarvan.
Marnix schreef:Maar bij iedere pandemie staan er ook wel predikers op die het als straf op de zonde bestempelen

Dat zou kunnen, ik zou het meer als een sprake Gods willen bestempelen.
Marnix schreef: Want als God corona stuurt om ons te straffen voor ons vertrouwen in de economie en jij wordt vervolgens ziek.... dan moet er met jou ook iets niet goed zijn.

Nee, want: Enerlei wedervaart de rechtvaardige en de goddeloze. Prediker 9:2
Er vielen veel COVID doden onder de christenen. De kerkgang kreeg de schuld...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2020 11:19

Chaya schreef:Omdat we deze hoofdzonden toch wel om ons heen konden zien.
De ijdelheid en hoogmoed (influencers, alsof het universum om hen draait)
Onmatigheid, gulzigheid, wellust, onkuisheid, drugs, seksuele uitspattingen, alles moet kunnen
Woede, de terroristische aanvallen.


Klopt. Alleen zijn de hoofdzonden volgens mij gekoppeld aan "De werken van het vlees" zoals die beschreven zijn in Galaten 5. Dus waar zonden zijn zullen ze doorgaans ook in deze 7 hoofdzonden ingedeeld kunnen worden. Daarin is deze tijd niet uniek.

En het is niet alleen de wereld die zich schuldig maakt, deze zonden leven in ons aller hart. Het is Genade als je bewaard wordt voor de uitleving daarvan.


Absoluut waar, maar als christenen leef je als het goed is niet onder de wet maar onder de genade en is er vergeving voor je zonden in Christus.

Dat zou kunnen, ik zou het meer als een sprake Gods willen bestempelen.


Wat is dat? Ik ken die uitdrukking niet.

Nee, want: Enerlei wedervaart de rechtvaardige en de goddeloze. Prediker 9:2
Er vielen veel COVID doden onder de christenen. De kerkgang kreeg de schuld...


Klopt. Daarom heb ik ook moeite als mensen direct met een verhaal komen dat de pandemie een straf van God is. Gelukkig ga je daar niet in mee!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor MoesTuin » 12 mei 2020 12:46

Chaya schreef:Er vielen veel COVID doden onder de christenen. De kerkgang kreeg de schuld...

Ik zou het zo zeggen, " Er vielen onder andere COVID doden onder de christenen. (.....)"
Voor je gevoel leek het misschien veel als het dichtbij komt, maar dan is dat over het geheel genomen nog niet zo....
Ook is het niet zo dat alleen de kerkgang werd genoemd, ook carnaval wintersport enz.....veel bredere groep dus...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor schaapje » 12 mei 2020 12:49

8En omdat het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen.
29Ze zijn vervuld van allerlei ongerechtigheid, hoererij, boosaardigheid, hebzucht, slechtheid. Ze zijn vol afgunst, moord, ruzie, bedrog, kwaadaardigheid.
30Kwaadsprekers zijn het, lasteraars, haters van God, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, bedenkers van slechte dingen, ongehoorzaam aan hun ouders,
31onverstandigen, trouwelozen, mensen zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, onbarmhartig.
32Zij kennen het recht van God, namelijk dat zij die zulke dingen doen de dood verdienen, en toch doen zij niet alleen zelf deze dingen, Hos. 7:3maar stemmen ook van harte in met hen die ze doen
Romeinen 1

Alsof ik de krant lees.
Hoelang zal onze God nog geduld hebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor Chaya » 12 mei 2020 13:19

Marnix schreef:Wat is dat? Ik ken die uitdrukking niet.

Het betekent niets anders dan dat de Heere spreekt. Zoals men vroeger dacht dat Hij sprak in het onweer.
Marnix schreef:Daarom heb ik ook moeite als mensen direct met een verhaal komen dat de pandemie een straf van God is. Gelukkig ga je daar niet in mee

Dan zou ik zeggen: Hij straft ons, maar naar onze zonden niet!
Want dan God het aardrijk verdelgen, maar het is nog Genadetijd.
schaapje schreef:Alsof ik de krant lees.
Hoelang zal onze God nog geduld hebben.

Ja he?
En hoe lang werd er niet overlegd, vergaderd, over de fijnstof, het milieu en niemand die er echt uitkwam.
Nu zorgde 1 onzichtbaar virusje ervoor dat alles stilstond.
De lucht werd weer schoon.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De 7 hoofdzonden

Berichtdoor DeLange » 12 mei 2020 16:40

Marnix schreef:Misschien beginnen om van de feiten uit te gaan. Dat er iets in een lab is misgegaan is een theorie waar geen enkel bewijs voor is.
Trump beweerd daarvoor het bewijs gezien te hebben. Daar ga ik gemakshalve maar op af.
In ieder geval was er in het nieuws dat er al jaren met deze virus in laboratoriums getest wordt, ook in Wuhan.


Wetenschappers zijn het er wel over uit dat het heel waarschijnlijk is dat het virus natuurlijk geëvolueerd is. Dus waarom je er vanuit gaat dat er iets mis is gegaan in het lab en daar je visie op baseert vraag ik me sterk af.

Ook vanwege een visioen die een Arubaanse vriend van me uit mijn vorige kerk gehad heeft, maar goed dat is niet te controleren voor jou en denk ik ook niet wat voor Refoweb om te delen. Te charismatisch :mrgreen:


Over het waarom kunnen we heel veel dingen bedenken maar ik vind dat gevaarlijk. Pandemieën zijn er door de eeuwen heen altijd geweest. Het hoort bij de gebroken wereld als gevolg van de zondeval. Maar bij iedere pandemie staan er ook wel predikers op die het als straf op de zonde bestempelen. Maar ziekte als straf zien is best gevaarlijk, helemaal als het net zo goed christenen raakt als niet-christenen. Want als God corona stuurt om ons te straffen voor ons vertrouwen in de economie en jij wordt vervolgens ziek.... dan moet er met jou ook iets niet goed zijn. Misschien vertrouw je dan wel teveel op andere dingen.


Ik zie het niet zo zeer als straf van God, maar als het toelaten door God om ons dwars door het vuur rein en puur te maken. Daarom kan ook een christen gemakkelijk erdoor ziek worden. Kijk maar eens wat dit virus met ons doet:
-het verwoest onze economie
-het treft het sociale leven en kerkelijk leven

We leren hierdoor na te denken over de zin van het leven en onze oog op de berg te richten en te denken: "waar komt mijn hulp vandaan?"


Ik hou het liever bij Romeinen 8:

Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt.


Barensweeën. Dat klinkt echt als een eindtijdsgericht 8)
Ergens staat er ook in de bijbel dat een goede vader zijn kind tuchtigt, wat op het moment zelf niet leuk is, maar wat op de langer termijn zijn vruchten afwerpt. Ik geloof dat die opvoeding die God geeft gebeurd dwars door de moeilijkheden heen. Ook door Corona en de verwoestende uitwerking ervan op onze sociale leven en onze economie. Het leven zal nooit meer worden, zoals het was.
Er zal een duidelijk significant verschil zijn tussen de wereld voor en die van na de Corona.
En zeker als je het hebt over Barensweeën wat duidt op Gods plan om Zijn Zoon Jezus terug te laten komen, dat er op duidt dat het steeds heftiger wordt, hoe dichter we bij Zijn komst zijn. En ik vind dit toch wel een zeer heftige gebeuren met wel een heel grote wereldwijde impact. Dan hebben we het alleen al over Nederland, maar wat te denken van landen waar de mensen erdoor sterven op straat en dakloos zijn?
Trouwens, ook Nederland levert dit nog meer daklozen op. Hele gezinnen zelfs.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten