" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

" modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 23 apr 2020 01:18

Wie mij een beetje "kent" hier denkt waarschijnlijk," daar heb je elburger weer.
Klopt, want her en der lees ik hier in de diverse topics dat er binnen het kerkelijkleven nogal wat gebeurd is sinds de reformatie. Scheuringen en vanuit een nieuwe kerkgenootschap weer een afsplitsing, door de eeuwen heen ging en gaat het maar door. Gelukkig is het kernpunt van welke gemeente dan ook het verkondigen van Gods Woord. Doop, het Heilig Avondmaal en huwelijken, dat al vindt nog steeds plaats. Ik wil het eens hebben over hoe ik de de afgelopen 50jr ongeveer de Hervormde kerk heb zien veranderen.
Nu gaan sommigen er vast iets beter voor zitten, want het volgende geschreve roept weerstand op.

Voor zover ik terug kan kijken in mijn herinneringen en nog weet ging ik al als kleine kleuter met mijn vader mee naar de kerk. Wij kwamen soms wel eens te laat binnen, de eerste Psalm werd al ingezet. Ik weet vandaag de dag nog waar wij altijd nog een plaatsje hadden. Ik herinner mij zelfs nog de dominee, een grote man, met een "lieve" stem, die ook kon donderen. Weet zeker dat wie dan dommelde, ineens weer klaar wakker was. Als tieners niet opletten dan werd je met naam en toenaam genoemd, en daar was diegene niet blij mee want de ouders wisten zo dat men niet met luisteren bezig was.
Efin, terug naar de kerkdiensten.
Men zong hele noten.
Men las uit de Staten Vertaling.
Men zong 5, 6, plsalmversjes, en 1 versje daarvan had je op school de afgelopen week moeten leren.
Man wat was men blij als het bijv Ps. 100 was, en wat schrok men soms 's maandag 's morgens als er Psalm 68 op het schoolbord stond geschreven.
Dat was wel even veel om te leren hoor, maar ja, je wilde een 10 halen.
Terug naar eind 20e eeuw, en het heden.
In Elburg had/heeft de Hervormde kerk, 2 "afdelingen, de "Bonders", op de gereformeerde leest en de "confessionelen" de " light" versie daarvan.
Hervormd valt nu onder de noemer PKN.
Maar hoe ziet een kerkdienst van de Hervormde kerk er nu uit.
( schrijf zo dadelijk niet alleen over Elburg, maar ook over PKN gemeenten in andere plaatsen in NL, waar ik familie of vrienden heb wonen. De H van Heden is niet overal hetzelfde.)

V = vroeger
H = heden

V- hele noten
H- " full speed.
V- Psalmen
H- Ps/ Gez en soms wel 2 liedboeken
V- Staten Vertaling
H- NBV
V- Censura Morem
H- bijna niet meer.
V- zondagsschool
H- kinderoppas tijdens dienst ( geen moeite mee)
V- dienst van ong 2 uur
H- dienst soms 's avonds van 1 uur. ( afhankelijk van Bonders of Conf.)
V- preek van ong 1 uur a 75 min
H- preek van ong 35 min, B ong 45
V-preek over zonde en vergeving
H- het woord zonde en de toorn Gods worden zelden nog genoemd, het is al vergeving, hel hoor je zelden.
V- bidden/danken, ruim
H- danken het Onze Vader.
V- kerkdiensten
H- jeugd-, doven-, gehandicaptendiensten. ( geen probleem mee.
Er zijn kerkgemeenschappen waar 2 mannen of 2 vrouwen mogen trouwen.
Ik zou hier kunnen omschrijven hoe een dienst er iedere zondagmorgen ongeveer uitziet tot ong op de minuut per onderdeel, dit bespaar ik u. Maar daaruit blijkt zoveel te meer hoe kerkdiensten zijn veranderd door de jaren heen.
Gods Woord staat nog steeds centraal, daar twijfelt niemand aan en zo hoort het ook, maar de " modernisering slaat overal toe.
Ik denk dat hierop al genoeg commentaar kan komen, dus ga ik maar niet verder wat bereft, V en H.

Veel gehoord commentaar in de PKN is dat het niet zo stijf, zwaar moet zijn. Men wil de jeugd in de kerk hebben
Prima! Het gaat er tenslotte om om mensen in de kerk te houden en te krijgen.
Maar is iedereen daar blij mee?
Nee, maar dat zijn dan vooral de "oudjes" zegt men.
De jeugd/ jongvolwassenen in de kerk en jeugdouderlingen, niets mis mee.
Maar het stoort mij, maar ook anderen in Elburg en daarbuiten dat de kerkdiensten veranderen. Gods Woord staat centraal, GELUKKIG!, maar velen met mij voelen ons er niet meer thuis.

Vandaar dat ik sinds een jaar of 10 prima op mijn plekje zit in een "zwartekousen kerk"
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 23 apr 2020 06:18

Ik heb er geen commentaar op, want dit is zoals jij het beleeft. Ik denk dat er met de komst van een (andere) predikant al veel kan veranderen, in ieder geval in de verkondiging.

Wees je ervan bewust dat precies hetzelfde geldt voor de "zwarte kousen kerk"
Daar zijn ook behoorlijke verschillen. Helaas. Daar zijn weer andere dingen die niet goed zijn. Maar hier op aarde zal het nooit volmaakt worden.

Wel fijn dat je een plaats gevonden hebt. Ben je helemaal overgegaan of ben je nog steeds pkn en ga je regelmatig ergens anders kerken?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 23 apr 2020 11:21

Beste Elburger

Een riskant topic inderdaad.
God is niet te vangen in ons kleine menselijke hersenspinsels hoe het zou horen te begaan ....
Gevoel is bedrieglijk.
De tijd gaat door en iedere tijd is tot nu toe anders geweest
God is onveranderlijk...

Momenteel is het door de omstandigheden nog moderner allemaal...
De kerken zijn gesloten en de diensten zijn online via internet.
Wie had dat gedacht een jaar terug...
Toen was daar veel tegenstand voor, nu is iedereen blij en dankbaar dat het er al was en de tegenstand hoor je niet meer en is blij met de digitale middelen.
Dit is de tijd van terugwerping op jezelf...je geloofsleven...je relatie met de Heer Jezus heel persoonlijk...dat komt dicht bij....de Heer Jezus die niet enkel in jou kerk wilt wonen maar juist elke dag in je hart....

Elburger, wij hoorden het afgelopen zondag nog, in de zo verlichte PKN (gereformeerde kerk)

Al jou vragen beantwoord als je via onderstaande link vanaf minuut 0:55 luistert....(bij tijd is de gehele dienst een aanrader vanaf 0:28)

Zondag 19 April (te bekijken, met doventolk omdat de doven gemeenschap met ons verbonden is)

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

De grote almachtige God is niet te vangen in ons beeld en Ieniemienie menselijke verstand....Hij is zoveel onuitspreekbaar niet te noemen grootser rechtvaardiger.....

Lees graag je reactie terug over de inhoud van deze dienst :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Teus » 23 apr 2020 11:39

Tja, de tijden veranderen maar God en Zijn Woord niet.
Zo hebben we allemaal een eigen visie maar het belangrijkste, is het Gods visie?
Willen we doen wat God van ons verlangd? Daarom is het van belang er achter te komen wat Hij van ons wil.
Dat is volgens mij is het de eerste verantwoordelijkheid van een kind van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2020 12:57

elburger schreef:
Veel gehoord commentaar in de PKN is dat het niet zo stijf, zwaar moet zijn. Men wil de jeugd in de kerk hebben
Prima! Het gaat er tenslotte om om mensen in de kerk te houden en te krijgen.

Dit begon al in de jaren '60. Er werden jeugddiensten belegd, maar de kerken liepen stilaan toch leeg.
Men sleutelt wat aan de vorm, maar verliest daarmee inhoud.
En dan bedoel ik niet het ritmisch zingen of een Herziene Vertaling, maar meer dat de wereld de kerk insluipt, door top2000 diensten te beleggen, dansfestijnen of toneelspel e.d.
Preekjes duren soms nog geen kwartier, als er al een preek gehouden wordt.
Terwijl God tot ons komt door Zijn Woord.
elburger schreef:Vandaar dat ik sinds een jaar of 10 prima op mijn plekje zit in een "zwartekousen kerk"

Nu dan even niet elburger. :wink:
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om ook naar andere kerken te luisteren dat bevalt mij uitstekend.
Ik zoek het dan in de midden en rechterflank van de CGK, de HHK of GG.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jess » 23 apr 2020 14:07

De gemeente waar ik jarenlang heen ben gegaan was een van oorsprong Hervormde Bonds gemeente, redelijk "zwaar" Ze zijn in 2004 in zijn totaliteit overgegaan naar de Herstelden. Deze gemeente is ultra rechts aan het worden. Ik hoorde een tijdje geleden een PKN dominee die voorheen hier voorging. Ongelovelijk wat een verschil. Is de HHK dan zo veranderd of de PKN hervomden?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 23 apr 2020 14:17

Chaya schreef:
Nu dan even niet elburger. :wink:
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om ook naar andere kerken te luisteren dat bevalt mij uitstekend.
Ik zoek het dan in de midden en rechterflank van de CGK, de HHK of GG.


Mooi he dat je tegenwoordig zoveel kunt terugluisteren. Ik luister ook veel van HHK , wat GG en soms PKN.

Jess schreef:De gemeente waar ik jarenlang heen ben gegaan was een van oorsprong Hervormde Bonds gemeente, redelijk "zwaar" Ze zijn in 2004 in zijn totaliteit overgegaan naar de Herstelden. Deze gemeente is ultra rechts aan het worden. Ik hoorde een tijdje geleden een PKN dominee die voorheen hier voorging. Ongelovelijk wat een verschil. Is de HHK dan zo veranderd of de PKN hervomden?


Hangt ervan af wat je onder ultra rechts verstaat. Kun je dat misschien toelichten?

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jess » 23 apr 2020 19:54

Zwaarder in de leer. Het evangelie aanbieden en aan het eind de deur weer dichtgooien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 24 apr 2020 06:50

Opmerking van Jess

Zwaarder in de leer. Het evangelie aanbieden en aan het eind de deur weer dichtgooien.


Dat hoor je altijd, zwaar!
Het is Gods Woord.
Zwaar of niet zwaar, als het goed! is, de verklaring van het Woord goed wordt uitgelegd, dan is en blijft het in welke kerkelijke gemeenschap dan ook, hetzelfde.
Maar daar waar men in de "lichtere" kerken om in uw taalgebruik te blijven, zo maar vergeving kunt krijgen, waar aanzitten aan de Tafel des Heeren al genoeg is om al de zonden te doen vergeven?1
Dat is in de "zware" kerkgemeenschappen toch wel iets anders.
Want daar waar wordt gesproken over de poel van vuur en sulfer, waar aanzitten aan de tafel des Heeren een mens maar niet zo de hemel oplevert, daar wordt een mens dus gewaarschuwd dat het leven van een gelovige meer is dan "een goed mens" te zijn.
Maar daar wordt net zo goed verteld van genade en vergeving!
Geloven is leven met God, de geboden onderhouden, standvastig blijven in het geloof en zeker vrucht dragen van het Woord!

Nu zeg ik niet dat wij beter zijn als een lid van de pinkstergemeente of wat dan ook, we zijn allemaal zondaren!
Het zou goed zijn als men dat eerst maar eens beseft.
Laatst gewijzigd door elburger op 24 apr 2020 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2020 07:01

Als er dingen veranderen zijn er altijd mensen blij mee en anderen niet. Jij hoort tot de eerste groep. Ik vind de meeste veranderingen ronduit positief. De muziek is breder en de inhoud van de liederen rijker en veelzijdiger, de taal begrijpelijker, er wordt veel meer gekeken naar hoe je samen christen kan zijn, hoe je je geloof in je omgeving ook handen en voeten geeft. Meer samenwerking tussen kerken eilandjes. En ik hoor hetzelfde evangelie, door het offer van Christus is er redding voor wie gelooft. We moeten geloven leren leven uit die verlossing in plaats van het zelf te willen verdienen met goede werken. Ik ben heel blij en dankbaar met die veranderingen.

En er zijn in alle tijden, ook in de tijd die jij als beter omschrijft, mensen die verandering willen en mensen die verzuchten dat het vroeger allemaal beter was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2020 09:19

elburger schreef:Dat hoor je altijd, zwaar!
Het is Gods Woord.
Zwaar of niet zwaar, als het goed! is, de verklaring van het Woord goed wordt uitgelegd, dan is en blijft het in welke kerkelijke gemeenschap dan ook, hetzelfde.
Maar daar waar men in de "lichtere" kerken om in uw taalgebruik te blijven, zo maar vergeving kunt krijgen, waar aanzitten aan de Tafel des Heeren al genoeg is om al de zonden te doen vergeven?1
Dat is in de "zware" kerkgemeenschappen toch wel iets anders.
Want daar waar wordt gesproken over de poel van vuur en sulfer, waar aanzitten aan de tafel des Heeren een mens maar niet zo de hemel oplevert, daar wordt een mens dus gewaarschuwd dat het leven van een gelovige meer is dan "een goed mens" te zijn.
Maar daar wordt net zo goed verteld van genade en vergeving!
Geloven is leven met God, de geboden onderhouden, standvastig blijven in het geloof en zeker vrucht dragen van het Woord!

Nu zeg ik niet dat wij beter zijn als een lid van de pinkstergemeente of wat dan ook, we zijn allemaal zondaren!
Het zou goed zijn als men dat eerst maar eens beseft.

Ik heb werkelijk waar nog nooit van 'lichte' kerken gehoord dat ze leren dat de hemel en de vergeving van zonden te verkrijgen is door het eten van een stukje brood/matze en het drinken van een slok wijn/druivensap.
En zomaar vergeving kunnen krijgen...? Bij mijn weten leren ze allemaal dat dat 'zomaar' duur betaald is door Jezus.
En die vergeving wordt aan een ieder aangeboden. De 'lichten' hoeven niet aan een set (theologische) bevindelijke voorwaarden te voldoen (waar dan natuurlijk weer niet uit volgt dat ze geen bevindingen hebben).
Wie wil die kome en neme van het water des levens om niet: gewoon 'zomaar!' Niet zwaar, wel waar :!: Daarna volgt het H.A.

Wat me opvalt is dat de 'zwaren' de leer van de 'lichten' vaak onjuist weergeven, en er conclusies uittrekken die er helemaal niet uit volgen.
Zelfs als ze iets correct weergeven fietsen ze er een heel andere kant mee op: Jij gelooft a, dus bedoel je b en daar passen we c op toe want de Bijbel leert duidelijk dat ..... Ik heb het zelf al zo vaak meegemaakt, niet in het minst hier op het forum.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jess » 24 apr 2020 10:01

Wat me opvalt is dat de 'zwaren' de leer van de 'lichten' vaak onjuist weergeven, en er conclusies uittrekken die er helemaal niet uit volgen.
Zelfs als ze iets correct weergeven fietsen ze er een heel andere kant mee op: Jij gelooft a, dus bedoel je b en daar passen we c op toe want de Bijbel leert duidelijk dat ..... Ik heb het zelf al zo vaak meegemaakt, niet in het minst hier op het forum.


Precies dat en daarom heb ik er nu al weer genoeg van om het erover te hebben. Ik reageer ergens op en meteen krijg je weer van iemand te horen hoe het behoort te zijn. Ik heb mijn buik er meer dan vol van, door pijnlijke ervaringen in het verleden.

Bij ons wordt juist gewezen dat we Jezus nodig hebben en na geloof in Hem mogen we aan Zijn tafel komen. Het is een bewuste keuze. Sta op!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2020 10:51

Jess schreef:De gemeente waar ik jarenlang heen ben gegaan was een van oorsprong Hervormde Bonds gemeente, redelijk "zwaar" Ze zijn in 2004 in zijn totaliteit overgegaan naar de Herstelden. Deze gemeente is ultra rechts aan het worden. Ik hoorde een tijdje geleden een PKN dominee die voorheen hier voorging. Ongelovelijk wat een verschil. Is de HHK dan zo veranderd of de PKN hervomden?

Eerstens is het goed om af te leren welk bordje er naast de deur geschroefd zit. :wink:
Ik heb het allang afgeleerd, omdat je soms aangenaam verrast en getroffen kunt worden.
Andersom kan ook, dat je na afloop denkt, "was dit het nou?"

elburger schreef:Dat is in de "zware" kerkgemeenschappen toch wel iets anders.
Want daar waar wordt gesproken over de poel van vuur en sulfer, waar aanzitten aan de tafel des Heeren een mens maar niet zo de hemel oplevert, daar wordt een mens dus gewaarschuwd dat het leven van een gelovige meer is dan "een goed mens" te zijn.
Maar daar wordt net zo goed verteld van genade en vergeving!
Geloven is leven met God, de geboden onderhouden, standvastig blijven in het geloof en zeker vrucht dragen van het Woord!

Zeker waar elburger.
Zwaar wordt geassocieerd met de separerende prediking, Wet en Evangelie, hemel of hel.

Het gaat er om, staat Christus centraal? Staat Jezus als borg en middelaar tussen God en de mens, het bloed van de verzoening gepreekt.
naamloos schreef:Ik heb werkelijk waar nog nooit van 'lichte' kerken gehoord dat ze leren dat de hemel en de vergeving van zonden te verkrijgen is door het eten van een stukje brood/matze en het drinken van een slok wijn/druivensap.

Jij stelt ook regelmatig vast dat het tamelijk eenvoudig is, bekeer je, volg Jezus. Struikelen mag, maar wordt vergeven.
Jij kent geen strijd, je vindt het ook niet moeilijk.

Sorry, maar dat is oppervlakkig als je dat zo aan anderen doorvertelt. Mensen kunnen daar - terecht - niets mee.
Het Heilig Avondmaal is niet ingesteld tot vergeving, maar is een sacrament als bemoediging.
En het moet altijd begonnen worden met de dankzegging!
"Jezus nam brood en toen Hij gedankt had, brak hij het".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 24 apr 2020 11:51

Chaya schreef:Eerstens is het goed om af te leren welk bordje er naast de deur geschroefd zit. :wink:
Ik heb het allang afgeleerd, omdat je soms aangenaam verrast en getroffen kunt worden.
Andersom kan ook, dat je na afloop denkt, "was dit het nou?"
(...........)

Jij stelt ook regelmatig vast dat het tamelijk eenvoudig is, bekeer je, volg Jezus. Struikelen mag, maar wordt vergeven.
Jij kent geen strijd, je vindt het ook niet moeilijk.

Sorry, maar dat is oppervlakkig als je dat zo aan anderen doorvertelt. Mensen kunnen daar - terecht - niets mee.
".


Het bordje naast de deur doet er inderdaad niet toe. Gelukkig mogen wij over kerkmuren heenkijken!

..........

Niet iedereen kan er wat mee. Daarmee betekent het niet dat het voor iedereen oppervlakkig is. Er zijn ook mensen die weinig strijd hebben, maar daarmee is hun geloof nog wel waar. Geloven ís ook niet moeilijk, het wordt vaak moeilijk gemáákt. We hoeven er echt geen vaag moeilijk iets van te maken. Dat kan zelfs in de weg staan.
Laten we maar heel eenvoudig naar Christus wijzen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2020 11:53

naamloos schreef:Wat me opvalt is dat de 'zware' de leer van de 'lichten' vaak onjuist weergeven, en er conclusies uittrekken die er helemaal niet uit volgen.
Zelfs als ze iets correct weergeven fietsen ze er een heel andere kant mee op: Jij gelooft a, dus bedoel je b en daar passen we c op toe want de Bijbel leert duidelijk dat ..... Ik heb het zelf al zo vaak meegemaakt, niet in het minst hier op het forum.
Chaya schreef:Jij stelt ook regelmatig vast dat het tamelijk eenvoudig is,

Je bevestigt mijn bovengenoemde punt.
Er zijn dingen die inderdaad tamelijk eenvoudig zijn. (zie a)
Chaya schreef:bekeer je, volg Jezus. Struikelen mag, maar wordt vergeven.

Als ik iets makkelijk vind (zal ik best wel eens gezegd hebben in een bepaald verband) bedoel ik niet dat bekering en Jezus volgen makkelijk is, dat heb ik nl. nooit gezegd. (zie b) B volgt dus niet noodzakelijk uit a.
Wat ik wél gezegd heb is dat je het kunt, dat je er geen bovennatuurlijk 'orgaan' voor nodig hebt. Daarmee is het niet noodzakelijk makkelijk.
Verder heb ik gezegd dat struikelen gebeurt, niet dat het oké is. Je geeft mijn zienswijze zo verkeerd weer dat ik mezelf er niet in herken.
Chaya schreef:Jij kent geen strijd, je vindt het ook niet moeilijk.

Sorry, maar dat is oppervlakkig als je dat zo aan anderen doorvertelt. Mensen kunnen daar - terecht - niets mee.

Omdat je 'mijn leer' verkeerd weer geeft trek je ook een verkeerde conclusies. En daar kan ik dan weer -terecht- niets mee.
De Bijbel leert duidelijk (zie c) dat het leven een strijd is.
Dat vind ik ook, maar toch zit ik fout omdat mijn ... uhm, nee jouw interpreatie van mijn overtuigingen een leugen is.
Chaya schreef:Het Heilig Avondmaal is niet ingesteld tot vergeving,
Dat zei ik al in antwoord op de veronderstelde leer die Elburger in de schoenen van die 'lichte' schuift. (hij zal ook wel last hebben van de a b c kwestie, en zo niet zou ik graag een bron hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten