" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 08 mei 2020 07:47

Gtn schreef:Bij "ons" wordt het volgende geleerd:

De wet ontdekt je aan je zonden, waardoor je Jezus nodig gaat krijgen. (Ellende)

Als je dan vervolgens gelooft in Jezus als Verlosser (Verlossing), dan wil je de wet houden uit dankbaarheid. (Dankbaarheid)

Dus de wet heeft een functie in de ellende en in de dankbaarheid.

Even heel kort in Jip en Janneke taal samengevat.


Dat is ons niet onbekend. We volgen dat ook, alleen met vooral het gewicht op verlossing en "de kracht van de Heilige Geest" en de liefde om goed te kunnen leren leven.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor naamloos » 08 mei 2020 09:06

Volgens het nieuwe verbond schrijft God zijn wet in het hart.
Dan heb je dus gewoon een hartelijke liefde voor voor de dingen die in de wet staan, dat hoort dan bij je "natuur."
Alleen uit dankbaarheid doen wat God wil vind ik nogal arm, ik noem dat altijd mijn reserve-motief.
Je hebt iemand toch lief om hoe hij is, niet alleen om wat hij voor je gedaan heeft.
Stel je voor dat je door iemand gered wordt maar je hebt eigenlijk verder niet zoveel met zijn eigenschappen.
Maar omdat hij je geholpen heeft besluit je uit dankbaarheid net zo te gaan leven als hij. Dat is dan toch niet meer dan goedbedoelde huichelarij?
Maar als je zijn moraal in je hart hebt dan wil je dat uitleven, ook als er geen God en redding zou bestaan.
Ja ik ben dankbaar voor wat Jezus voor me gedaan heeft, maar ik hou van hem om hoe hij is.
En omdat ik van die eigenschappen hou wil ik zelf ook zo leven. Dan heb je eigenlijk niet eens de wet nodig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten