" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 29 apr 2020 09:20

Jesaja40 schreef:Gtn brengt in:



Duidelijk geeft u hiermee aan dat u uzelf in een rechtse positie plaatst. Alleen begrijp ik niet waarom u titulatuur rechtse gemeente bezigt. Hoe weet u zo stellig dat er een ultra rechtse prediking is? Wie bepaald overigens de officiële leer? Mag ik dat zien als een aanmatigende houding richting andersdenkenden.

Ik probeer u, en ook anderen, te begrijpen hoe zij tot deze visie zijn gekomen. Is zo een uitspraak dienstbaar naar anderen, die ook oprecht menen dat zij zich uitstrekken naar de Blijde Boodschap? Ik twijfel aan geen van beiden aangezien kerkelijke stromingen worden onderhouden en gevoed door predikanten en kerkenraden.


Ik gebruik slechts de termen die door anderen bedacht zijn. Ik houd er niet van, maar inmiddels word wel begrepen wat ermee bedoeld wordt. Ik mag dan verkeren in"rechtse" kringen, maar dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben wat daar gezegd wordt. Vanuit de "rechtsen" gezien heb ik waarschijnlijk"linkse" ideeën :-k

Ik probeer mij daarmee zeker niet boven een ander te plaatsen. Sterker nog, in mijn ogen zouden deze verschillen tussen "links en rechts" er helemaal niet moeten zijn! Wij dienen één God, en die God is niet gereformeerd of reformatorisch of wat dan ook.

Ik waardeer de poging om het te begrijpen, maar ik begrijp het zelf ook niet, dus ik ben niet degene die dat uit kan leggen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 29 apr 2020 09:29

Gtn schreef:Ik gebruik slechts de termen die door anderen bedacht zijn. Ik houd er niet van, maar inmiddels word wel begrepen wat ermee bedoeld wordt. Ik mag dan verkeren in"rechtse" kringen, maar dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben wat daar gezegd wordt. Vanuit de "rechtsen" gezien heb ik waarschijnlijk"linkse" ideeën :-k

Ik probeer mij daarmee zeker niet boven een ander te plaatsen. Sterker nog, in mijn ogen zouden deze verschillen tussen "links en rechts" er helemaal niet moeten zijn! Wij dienen één God, en die God is niet gereformeerd of reformatorisch of wat dan ook.

Ik waardeer de poging om het te begrijpen, maar ik begrijp het zelf ook niet, dus ik ben niet degene die dat uit kan leggen.


En zo is het Gtn
Het wordt allemaal zo nodeloos ingewikkeld gemaakt dat je een fijn proever moet zijn om het allemaal nog te kunnen snappen...
Niemand kan het uitleggen omdat niemand het begrijpt en wie het denkt te begrijpen legt het uit vanuit zijn of haar eigen referentiekader....
Zoals je aangaf.... Één God , Één Gemeente (kerkmuren overstijgend) .....
Als dat niet in jou gemeente erkent wordt snap ik dat je je niet meer op je plaats voelt.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 29 apr 2020 10:02

@ moestuin, klopt het word zo onnodig moeilijk gemaakt.

@jesaja40 (mooie nickname trouwens, ik heb enorm veel aan Jesaja 40 gehad persoonlijk)

Met officiële leer bedoelde ik de leer zoals die officieel in de GerGem geleerd wordt, en dat de prediking in de GerGem dus lang niet altijd strookt met hun eigen leer. Daarmee bedoel ik dus absoluut niet te zeggen dat de leer van de GerGem de "enige ware leer" is. Als dit zo is overgekomen spijt mij dat.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jesaja40 » 29 apr 2020 10:53

Gtn merkt op:

@jesaja40 (mooie nickname trouwens)



Ik ben een Messiasbelijdende Jood, אני פשוט יהודי משיחי edoch niet te vergelijken met een christen. Ik kijk vanuit die achtergrond naar kerken en hun credo. Dat er wat dient te veranderen in de kerken ontstaat door voortschrijdend inzicht in de Bijbel vanuit de context. Gebruiken van toen zijn niet meer over te plaatsen in deze tijd, dat zie ik als ordinair plagiaat. Wij mensen zoeken, heel terecht trouwens, naar een authentiek gebruik. De dynamiek kan gemakkelijk verdwijnen. Met alle respect: hoeveel proefballonnen zijn er niet bij gekomen door de eeuwen heen?

Wat is dan wel de dynamiek in het geloof? Is dat het herontdekken van de diepte en de rijkdom of toch de retoriek van predikanten. Bijbelstudie en -uitleg is doorgaans ingekleurd vanuit de kerkelijke leer. De breedte en diepte is daardoor omkaderd en de toegankelijkheid is beperkt tot de oppervlakte.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 29 apr 2020 13:08

Gtn schreef:Ik zit in een rechtse gemeente waar tegenwoordig steeds meer ultra rechts gepredikt wordt of in ieder geval ultra rechtse elementen in de prediking aanwezig zijn. Kort gezegd, de prediking komt niet overeen met de officiële leer. Gelukkig (maar dat weet je inmiddels) vind ik het nodige evenwicht door doordeweeks naar andere predikanten te luisteren, veelal HHK. Daar heb ik erg veel aan.

Dat vind ik lastig om op te reageren, want wat versta jij dan onder ultra rechts?
Ik kan niet zo veel met zo'n uitdrukking, net als de term hypercalvinistisch.

Als je bedoelt dat de uitverkiezing als struikelblok of sta-in-de-weg gepreekt wordt, dan begrijp ik dat je dat als ultra rechts bestempelt.

Maar bedenk ook dat het niet alleen de spreker is, maar ook de hoorder die verantwoording draagt.
Gtn schreef:klopt het word zo onnodig moeilijk gemaakt.

Want wanneer wordt het onnodig moeilijk gemaakt? Daar tegenover staat: neem Jezus aan en volg Hem. Klaar.
Ik kan daar ook niets mee. Jij wel?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor gravo » 29 apr 2020 13:41

Jesaja40 schreef:
Ik ben een Messiasbelijdende Jood, אני פשוט יהודי משיחי edoch niet te vergelijken met een christen. Ik kijk vanuit die achtergrond naar kerken en hun credo. Dat er wat dient te veranderen in de kerken ontstaat door voortschrijdend inzicht in de Bijbel vanuit de context. Gebruiken van toen zijn niet meer over te plaatsen in deze tijd, dat zie ik als ordinair plagiaat. Wij mensen zoeken, heel terecht trouwens, naar een authentiek gebruik. De dynamiek kan gemakkelijk verdwijnen. Met alle respect: hoeveel proefballonnen zijn er niet bij gekomen door de eeuwen heen?

Wat is dan wel de dynamiek in het geloof? Is dat het herontdekken van de diepte en de rijkdom of toch de retoriek van predikanten. Bijbelstudie en -uitleg is doorgaans ingekleurd vanuit de kerkelijke leer. De breedte en diepte is daardoor omkaderd en de toegankelijkheid is beperkt tot de oppervlakte.


Ik ben een christen en niet te vergelijken met een Messiasbelijdende jood. Maar ik heb geen enkele behoefte om als christen naar de gemeenschappen van Messiasbelijdende joden en hun credo te kijken en dan tot de conclusie te komen dat er wat binnen die gemeenschappen dient te veranderen door voortschrijdend inzicht in de Bijbel.

Oftewel, ik stuit hier op de vervelende asymmetrie dat iemand van buiten mijn godsdienst zich kritisch mengt in mijn geloof en mijn geloofsgemeenschap, terwijl ik zelf geen enkele behoefte heb om me kritisch te mengen in de geloofsgemeenschap of het credo van die persoon.
Dat wordt geen dialoog, kan ik je voorspellen.
Zeker niet als mijn geloof en mijn geloofsgemeenschap sowieso en reeds bij voorbaat ter discussie staan. Dan maar géén gesprek!

Ik heb het al eerder benadrukt: christendom en de ene of de andere vorm van jodendom zijn echt verschillende godsdiensten. Ze zitten uiteraard in elkaars vaarwater, omdat ze dezelfde Heilige Schrift gebruiken. Maar ze doen dat op verschillende manieren. Christenen interpreteren de Thora, die ze Oude Testament noemen, aan de hand van hun geloof in Jezus Christus. Zij zien in het OT al schaduwen van wat in het NT staat beschreven. De hele theologie wordt daar uiteraard door bepaald. En natuurlijk staat dat op gespannen voet met de joodse gedachten over Jezus en wat het NT over Hem zegt.
Het merendeel van de joodse gelovigen wijst het credo Jezus Messias af.
Een aantal Messiasbelijdende joden doen dat niet, maar hebben weer grote kritiek op de leer van de christenen en voelen zich geen deel van het corpus christianum.

Je kunt dat omarmen of betreuren, maar het leidt mijns inziens alleen maar tot de constatering dat we het over twee heel verschillende geloofsgroepen hebben, die ondanks het gebruik van dezelfde Schriften geheel andere overtuigingen hebben.

Kunnen wij het hier dan alstublieft bij houden? Ik heb geen enkele zin om mijn christen zijn, mijn kerk, mijn christelijke geloofsleer of praktijk in het licht te moeten zien van iemand die iets heel anders gelooft dan ik. Volgens mij is het een en ander gewoon niet te combineren en dat is het dan.

Het christelijk geloof heeft een zelfstandige positie en ontwikkelt zich, zoals het zich ontwikkelt. Daarbij kunnen inzichten van Messiasbelijdende joden best van invloed worden, ik sluit dat helemaal niet uit, maar het herroepen of hernemen van de gehele christelijke geschiedenis door fundamentele christelijke dogma's en credo's te herzien gaat niet gebeuren. Je kunt van een geloofsgemeenschap niet vragen om 2000 jaar geloven, bidden, vieren en nadenken als een misverstand te gaan beschouwen. En waarom zouden we? Wie gelooft in Gods Zoon zal zalig worden.

Al die pogingen om vanaf de zijkant kritiek te leveren vanuit de kennelijke gedachte dat christenen het altijd zo verkeerd hebben gezien en verkeerd hebben gedaan en nog steeds doen, en dat ze zich zouden moeten aanpassen aan wat de Messiasbelijdende joden geloven en doen, zijn volgens mij ongepast. Je kunt van een christen niet eisen dat hij geen christen meer moet zijn.

De christelijke leer heeft een vrij grote innerlijke consistentie. Uiteraard kun je de kern van die geloofsleer fundamenteel verkeerd vinden en dus ook alle uitkomsten van die leer hoofdschuddend bezien. En van mij mag je.
Maar dat is dan toch precies de reden dat je je bij christenen niet thuis voelt en bij de eigen geloofsgemeenschap wel?

Zelfs al zou je er 100% van overtuigd zijn dat christenen zich uiteindelijk gewonnen zullen moeten geven aan de veel betrouwbaardere inzichten van de Messiasbelijdende joden, dan nog zou ik dat maar voor mezelf houden en christenen daar niet mee lastig vallen.
Want die overtuiging delen we namelijk niet. Er is geen gezamenlijk draagvlak voor deze gedachte.
We zijn het gewoon niet eens. Dat zul je ook moeten accepteren.

In jouw ogen doen kerken het fout, zien christenen het verkeerd. Nou ok, christenen zien dat zelf anders.

Blijf dan niet zo cirkelen om ons christenen, zou ik willen vragen. Het is wat het is. We hebben overeenkomsten en verschillen. Daar kunnen we het over hebben, maar de constante suggestie dat christenen het allemaal niet begrijpen en Messiasbelijdende joden juist wel (en de sleutel tot de kennis in handen hebben), vind ik erg vervelend. Enigszins aanmatigend zelfs.

Als we onze eigen godsdienst nou maar begrijpen, zou ik zeggen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 29 apr 2020 14:12

Chaya schreef:Dat vind ik lastig om op te reageren, want wat versta jij dan onder ultra rechts?
Ik kan niet zo veel met zo'n uitdrukking, net als de term hypercalvinistisch.

Als je bedoelt dat de uitverkiezing als struikelblok of sta-in-de-weg gepreekt wordt, dan begrijp ik dat je dat als ultra rechts bestempelt.

Maar bedenk ook dat het niet alleen de spreker is, maar ook de hoorder die verantwoording draagt.

Want wanneer wordt het onnodig moeilijk gemaakt? Daar tegenover staat: neem Jezus aan en volg Hem. Klaar.
Ik kan daar ook niets mee. Jij wel?


Inderdaad precies zoals je het zegt, het wordt een struikelblok en sta in de weg. Het is een reactie op het "juichende christendom" en er wordt dus als reactie ter rechterzijde afgeweken, vandaar "ultra rechts". Wellicht is het "juichende christendom" dan ultra links? :lol:

Het aannemen van Jezus is voluit Bijbels. Het wordt onterecht verdacht gemaakt. Het is zo dat we wel zondaar moeten zijn, zoals Jezus zelf zegt: wie niet ziek is heeft de Medicijnmeester niet nodig. We moeten alleen van dat zondaar zijn of worden geen onnodig moeilijk en vaag iets maken. Dan worden we iets met ons "niets zijn" en dat zijn eigen werken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 29 apr 2020 14:37

Gtn schreef:Inderdaad precies zoals je het zegt, het wordt een struikelblok en sta in de weg. Het is een reactie op het "juichende christendom" en er wordt dus als reactie ter rechterzijde afgeweken, vandaar "ultra rechts". Wellicht is het "juichende christendom" dan ultra links? :lol:

Het aannemen van Jezus is voluit Bijbels. Het wordt onterecht verdacht gemaakt. Het is zo dat we wel zondaar moeten zijn, zoals Jezus zelf zegt: wie niet ziek is heeft de Medicijnmeester niet nodig. We moeten alleen van dat zondaar zijn of worden geen onnodig moeilijk en vaag iets maken. Dan worden we iets met ons "niets zijn" en dat zijn eigen werken.


Helder en duidelijk omschreven Gtn en dat is precies de vinger op de juiste plek leggen...
Dank voor je bijdrage en het delen in je worstelingen en zoektocht....
Tegelijkertijd bemoedig je vele (mee)lezers ook hierin...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 29 apr 2020 15:11

Gtn schreef:Inderdaad precies zoals je het zegt, het wordt een struikelblok en sta in de weg. Het is een reactie op het "juichende christendom" en er wordt dus als reactie ter rechterzijde afgeweken, vandaar "ultra rechts". Wellicht is het "juichende christendom" dan ultra links? :lol:

Dat weet ik niet, maar ik heb er niets mee.
Ik vind het eerder vermoeiend dan dat het verdiepend zou werken.
Gtn schreef:Het aannemen van Jezus is voluit Bijbels. Het wordt onterecht verdacht gemaakt. Het is zo dat we wel zondaar moeten zijn, zoals Jezus zelf zegt: wie niet ziek is heeft de Medicijnmeester niet nodig. We moeten alleen van dat zondaar zijn of worden geen onnodig moeilijk en vaag iets maken. Dan worden we iets met ons "niets zijn" en dat zijn eigen werken.

Als er maar bij gepreekt wordt dat het altijd God is die een goed werk in ons begonnen is en niet andersom!
Die eigen werken ja, dat is hetzelfde als op onze troon zitten.
Het is goed om daar eens af te vallen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 29 apr 2020 16:10

Om eerlijk te zijn, ik heb nooit zoveel gerechtigheid in mezelf gezien. Als het van mij afhing was het nooit goed gekomen. Daarom is het voor mij ook zo'n wonder van genade dat God mij wilde vergeven en dat ik Zijn kind mag zijn.

Termen als: je doodsstaat inleven, in het werkhuis terecht komen, met alles in de dood terecht komen, van je troon afvallen enzovoort daar kan ik dan weer niet zoveel mee. Het kan zijn dat deze bevindingen door sommigen van Gods kinderen beleefd worden, of dat er herkenning is van deze bevinding. Ik voel dat allemaal niet zo. Ik druk mij ook liever in gewoon Nederlands uit. Dan begrijpen we elkaar tenminste.

Ik geloof ook niet dat iedereen alles op dezelfde manier hoeft te beleven. Ik ben erachter gekomen dat ik uit mijzelf de zonden niet kan laten, en daarmee ben ik naar God toe gegaan. Ik ben niet eerst mezelf gaan opknappen ofzo, en dat die eigen werken er dan weer tussenuit moesten. Ik ben met klem tot God gaan bidden, en Hij heeft willen verhoren! Zo is Hij! Vol van genade! En Hij heeft het zelf bevestigd. En of mensen het nu links of rechts noemen, of misschien wel niet geloven dat hindert mij niet. God is betrouwbaar! En Hij heeft onze dogma's niet nodig.

Mooie tekst uit een lied van Damascus: Gods plan slaagt sowieso.

Als we dat beseffen dan tobben we niet zoveel meer. Hij weet alles al, en weet ook precies wat wij nodig hebben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2020 17:30

Chaya schreef:Dat weet ik niet, maar ik heb er niets mee.
Ik vind het eerder vermoeiend dan dat het verdiepend zou werken.

Als er maar bij gepreekt wordt dat het altijd God is die een goed werk in ons begonnen is en niet andersom!
Die eigen werken ja, dat is hetzelfde als op onze troon zitten.
Het is goed om daar eens af te vallen. :wink:


Juichen als gelovigen is natuurlijk voluit Bijbels. Daarom is het jammer dat het soms zo verdacht wordt gemaakt. Ik heb nog nooit juichende christenen meegemaakt die stellen nooit strijd of ellende te kennen. Net zo goed als dat ik nog nooit linkse preken heb gehoord waarin wordt gesteld dat je het zelf kan / moet verdienen en het niet Gods werk is. Sterker nog, het juichen van christenen is juist omdat Christus centraal wordt gezet want als je de mens centraal zet valt er niet zoveel te juichen, zeker niet als er tegenspoed is. Maar staat Hij centraal, dan is er diepe blijdschap, zelfs als er moeiten zijn. Al zou de vijgenboom niet bloeien... dat ken je zelf ook wel, je juicht alleen wat anders, je uit je wat anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Nina » 30 apr 2020 09:26

Marnix schreef:Juichen als gelovigen is natuurlijk voluit Bijbels. Daarom is het jammer dat het soms zo verdacht wordt gemaakt. Ik heb nog nooit juichende christenen meegemaakt die stellen nooit strijd of ellende te kennen. Net zo goed als dat ik nog nooit linkse preken heb gehoord waarin wordt gesteld dat je het zelf kan / moet verdienen en het niet Gods werk is. Sterker nog, het juichen van christenen is juist omdat Christus centraal wordt gezet want als je de mens centraal zet valt er niet zoveel te juichen, zeker niet als er tegenspoed is. Maar staat Hij centraal, dan is er diepe blijdschap, zelfs als er moeiten zijn. Al zou de vijgenboom niet bloeien... dat ken je zelf ook wel, je juicht alleen wat anders, je uit je wat anders.



En zo is dat! Juichen als christen is volop Bijbels, en zo'n groot voorrecht! Ik kan elke nacht rustig slapen, want ondanks alle zorgen nu met de corona beperkingen, weet ik mij geborgen in Gods hand. Ik ervaar vrede ondanks de zorgen en vraagtekens die ik heb, ik kan vrolijk zingen voor de Here en mij verheugen in Hem: Hij heeft uiteindelijk alle touwtjes in handen (met eerbied gezegd), bij Hem ben ik veilig. Ik zeg daarmee niet dat mij geen ziekte en ellende zal overkomen, maar ik vertrouw er op dat Hij waakt over mijn leven. Nogmaals: dat is zo'n groot voorrecht!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor schaapje » 30 apr 2020 10:08

https://www.youtube.com/watch?v=jTU-MwzZWhY

Daar word ik nou zo blij van broeders en zusters uit Egypte die vol vreugde zingen over het Werk van onze Heer Jezus Christus.

er is ook een nederlandse ondertiteling even op e knop drukken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 30 apr 2020 10:36

Marnix schreef:Juichen als gelovigen is natuurlijk voluit Bijbels. Daarom is het jammer dat het soms zo verdacht wordt gemaakt. Ik heb nog nooit juichende christenen meegemaakt die stellen nooit strijd of ellende te kennen. Net zo goed als dat ik nog nooit linkse preken heb gehoord waarin wordt gesteld dat je het zelf kan / moet verdienen en het niet Gods werk is. Sterker nog, het juichen van christenen is juist omdat Christus centraal wordt gezet want als je de mens centraal zet valt er niet zoveel te juichen, zeker niet als er tegenspoed is. Maar staat Hij centraal, dan is er diepe blijdschap, zelfs als er moeiten zijn. Al zou de vijgenboom niet bloeien... dat ken je zelf ook wel, je juicht alleen wat anders, je uit je wat anders.


Nina schreef:. En zo is dat! Juichen als christen is volop Bijbels, en zo'n groot voorrecht! Ik kan elke nacht rustig slapen, want ondanks alle zorgen nu met de corona beperkingen, weet ik mij geborgen in Gods hand. Ik ervaar vrede ondanks de zorgen en vraagtekens die ik heb, ik kan vrolijk zingen voor de Here en mij verheugen in Hem: Hij heeft uiteindelijk alle touwtjes in handen (met eerbied gezegd), bij Hem ben ik veilig. Ik zeg daarmee niet dat mij geen ziekte en ellende zal overkomen, maar ik vertrouw er op dat Hij waakt over mijn leven. Nogmaals: dat is zo'n groot voorrecht!


Helemaal mee eens. Ik heb door de woorden "juichend christendom" te gebruiken, dit ook niet af willen keuren.

Helaas wordt deze term over het algemeen wel afkeurend gebruikt, om aan te geven dat deze mensen een "gestolen Jezus" hebben, oftewel gewogen en te licht bevonden, afgekeurd dus. Dit is mijns inziens een (schrik)reactie op de leer van de alverzoening. De alverzoening wordt dan wel terecht afgekeurd, maar in deze afkeuring worden hele groepen christenen onterecht negatief weggezet, alsof zij allemaal in de alverzoening geloven. Wel jammer dat er zo (hoogmoedig) mee omgegaan wordt, erg verdrietig.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 11:13

Gtn schreef:Helemaal mee eens. Ik heb door de woorden "juichend christendom" te gebruiken, dit ook niet af willen keuren.

Helaas wordt deze term over het algemeen wel afkeurend gebruikt, om aan te geven dat deze mensen een "gestolen Jezus" hebben, oftewel gewogen en te licht bevonden, afgekeurd dus. Dit is mijns inziens een (schrik)reactie op de leer van de alverzoening. De alverzoening wordt dan wel terecht afgekeurd, maar in deze afkeuring worden hele groepen christenen onterecht negatief weggezet, alsof zij allemaal in de alverzoening geloven. Wel jammer dat er zo (hoogmoedig) mee omgegaan wordt, erg verdrietig.
Hmm, volgens mij is het meer een schrikreactie op de zekerheid van het geloof. Dat kan 'zomaar' niet.
Alverzoening of algemene verzoening maakt volgens mij niet zo heel veel uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten