Jesaja40 schreef:
Ik ben een Messiasbelijdende Jood, אני פשוט יהודי משיחי edoch niet te vergelijken met een christen. Ik kijk vanuit die achtergrond naar kerken en hun credo. Dat er wat dient te veranderen in de kerken ontstaat door voortschrijdend inzicht in de Bijbel vanuit de context. Gebruiken van toen zijn niet meer over te plaatsen in deze tijd, dat zie ik als ordinair plagiaat. Wij mensen zoeken, heel terecht trouwens, naar een authentiek gebruik. De dynamiek kan gemakkelijk verdwijnen. Met alle respect: hoeveel proefballonnen zijn er niet bij gekomen door de eeuwen heen?
Wat is dan wel de dynamiek in het geloof? Is dat het herontdekken van de diepte en de rijkdom of toch de retoriek van predikanten. Bijbelstudie en -uitleg is doorgaans ingekleurd vanuit de kerkelijke leer. De breedte en diepte is daardoor omkaderd en de toegankelijkheid is beperkt tot de oppervlakte.
Ik ben een christen en niet te vergelijken met een Messiasbelijdende jood. Maar ik heb geen enkele behoefte om als christen naar de gemeenschappen van Messiasbelijdende joden en hun credo te kijken en dan tot de conclusie te komen dat er wat binnen die gemeenschappen dient te veranderen door voortschrijdend inzicht in de Bijbel.
Oftewel, ik stuit hier op de vervelende asymmetrie dat iemand van buiten mijn godsdienst zich kritisch mengt in mijn geloof en mijn geloofsgemeenschap, terwijl ik zelf geen enkele behoefte heb om me kritisch te mengen in de geloofsgemeenschap of het credo van die persoon.
Dat wordt geen dialoog, kan ik je voorspellen.
Zeker niet als mijn geloof en mijn geloofsgemeenschap sowieso en reeds bij voorbaat ter discussie staan. Dan maar géén gesprek!
Ik heb het al eerder benadrukt: christendom en de ene of de andere vorm van jodendom zijn echt verschillende godsdiensten. Ze zitten uiteraard in elkaars vaarwater, omdat ze dezelfde Heilige Schrift gebruiken. Maar ze doen dat op verschillende manieren. Christenen interpreteren de Thora, die ze Oude Testament noemen, aan de hand van hun geloof in Jezus Christus. Zij zien in het OT al schaduwen van wat in het NT staat beschreven. De hele theologie wordt daar uiteraard door bepaald. En natuurlijk staat dat op gespannen voet met de joodse gedachten over Jezus en wat het NT over Hem zegt.
Het merendeel van de joodse gelovigen wijst het credo Jezus Messias af.
Een aantal Messiasbelijdende joden doen dat niet, maar hebben weer grote kritiek op de leer van de christenen en voelen zich geen deel van het
corpus christianum.
Je kunt dat omarmen of betreuren, maar het leidt mijns inziens alleen maar tot de constatering dat we het over twee heel verschillende geloofsgroepen hebben, die ondanks het gebruik van dezelfde Schriften geheel andere overtuigingen hebben.
Kunnen wij het hier dan alstublieft bij houden? Ik heb geen enkele zin om mijn christen zijn, mijn kerk, mijn christelijke geloofsleer of praktijk in het licht te moeten zien van iemand die iets heel anders gelooft dan ik. Volgens mij is het een en ander gewoon niet te combineren en dat is het dan.
Het christelijk geloof heeft een zelfstandige positie en ontwikkelt zich, zoals het zich ontwikkelt. Daarbij kunnen inzichten van Messiasbelijdende joden best van invloed worden, ik sluit dat helemaal niet uit, maar het herroepen of hernemen van de gehele christelijke geschiedenis door fundamentele christelijke dogma's en credo's te herzien gaat niet gebeuren. Je kunt van een geloofsgemeenschap niet vragen om 2000 jaar geloven, bidden, vieren en nadenken als een misverstand te gaan beschouwen. En waarom zouden we? Wie gelooft in Gods Zoon zal zalig worden.
Al die pogingen om vanaf de zijkant kritiek te leveren vanuit de kennelijke gedachte dat christenen het altijd zo verkeerd hebben gezien en verkeerd hebben gedaan en nog steeds doen, en dat ze zich zouden moeten aanpassen aan wat de Messiasbelijdende joden geloven en doen, zijn volgens mij ongepast. Je kunt van een christen niet eisen dat hij geen christen meer moet zijn.
De christelijke leer heeft een vrij grote innerlijke consistentie. Uiteraard kun je de kern van die geloofsleer fundamenteel verkeerd vinden en dus ook alle uitkomsten van die leer hoofdschuddend bezien. En van mij mag je.
Maar dat is dan toch precies de reden dat je je bij christenen niet thuis voelt en bij de eigen geloofsgemeenschap wel?
Zelfs al zou je er 100% van overtuigd zijn dat christenen zich uiteindelijk gewonnen zullen moeten geven aan de veel betrouwbaardere inzichten van de Messiasbelijdende joden, dan nog zou ik dat maar voor mezelf houden en christenen daar niet mee lastig vallen.
Want die overtuiging delen we namelijk niet. Er is geen gezamenlijk draagvlak voor deze gedachte.
We zijn het gewoon niet eens. Dat zul je ook moeten accepteren.
In jouw ogen doen kerken het fout, zien christenen het verkeerd. Nou ok, christenen zien dat zelf anders.
Blijf dan niet zo cirkelen om ons christenen, zou ik willen vragen. Het is wat het is. We hebben overeenkomsten en verschillen. Daar kunnen we het over hebben, maar de constante suggestie dat christenen het allemaal niet begrijpen en Messiasbelijdende joden juist wel (en de sleutel tot de kennis in handen hebben), vind ik erg vervelend. Enigszins aanmatigend zelfs.
Als we onze eigen godsdienst nou maar begrijpen, zou ik zeggen.
gravo