" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jesaja40 » 26 apr 2020 13:54

Chaya brengt het volgende onder onze aandacht:

Absoluut. En vergeleken bij de gemiddelde forummer hier, zal ik als extreem worden bestempeld maar dat ben ik helemaal niet.
Persoonlijk! heb ik een voorkeur voor de ouderwetse separerende, bevindelijke prediking.
Maar ik merk aan mijn nakroost dat dit vaak niet verstaan wordt.
Weet je, het kan twee kanten op.
Ofwel het laat je niet meer los waarin je bent opgegroeid, of je trapt het zo ver mogelijk weg.
En dat zie je - helaas - op dit forum regelmatig gebeuren.
Dat vind ik erg verdrietig.


Dank voor deze zeer waardevolle inbreng Chaya.

Nimmer mag het zo zijn dat het nestje waarin je bent opgegroeid achteraf gaat bevuilen. Vaak, (dus niet altijd) is de basis van het geloof daar gelegd en door een voortschrijdend inzicht kan je de oorspronkelijke gemeente ontgroeien. Het neerzien op een vorige gemeente is vaak jezelf verheffen op beter en voordat men er erg in heeft slaat dit om in een hoogmoedige houding. Daar dient iedereen zich verre van te houden. Het "hokjesdenken" versmalt de geloofsbeleving en sluit de groei uit.

Wat zou een goede vergelijking kunnen zijn om iets over te brengen naar elkaar. Hermeneutiek is een examenvak van iedere predikant. Lang niet iedere predikant krijgt voor dit belangrijke vak een 10 als eindcijfer. Hoe zit dat voor alle cijfers die net boven een 6 uitkomen? De predikant moet dan veel meer nalezen en zoekt naar populaire uitleggers. In de eerste jaren van zijn gemeente zal dat niet opvallen. Wel na meerdere jaren merk je dat het min of meer plagiaat wordt.

Er zijn, gelukkig maar, fijnproevers die dit door hebben. Hebben die fijnproevers de nodige tact om hun predikant met raad en daad advies te geven? Zo zou het mogen/moeten zijn. Iedere predikant die zichzelf in een ivoren toren plaatst of dat toestaat door zijn gemeenteleden plaatst zich in een gevangenis. Het gevolg laat zich raden: vaak nukkig gedrag als een goedbedoelde opmerking richting de predikant wordt geuit. Ik merk dit ook in de rubriek vragen, waar predikanten zich totaal afsluiten. Een reactie is niet mogelijk.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4551
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2020 15:22

Jesaja40 schreef:Ik merk dit ook in de rubriek vragen, waar predikanten zich totaal afsluiten. Een reactie is niet mogelijk.
Ik weet niet of dat (alleen) van de predikanten uitgaat.
Volgens mij sluit r.w. zelf de mogelijkheid om te reageren af als ze verwachten dat er een discussie gaat losbarsten; bijv. bij onderwerpen als de doop, de zondag, evolutie ....
Een tijdje terug heeft mister Henkie op het open forum ook het topic "reacties op de vragenrubriek" gesloten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2020 17:30

Jesaja40 schreef:
Nimmer mag het zo zijn dat het nestje waarin je bent opgegroeid achteraf gaat bevuilen. Vaak, (dus niet altijd) is de basis van het geloof daar gelegd en door een voortschrijdend inzicht kan je de oorspronkelijke gemeente ontgroeien. Het neerzien op een vorige gemeente is vaak jezelf verheffen op beter en voordat men er erg in heeft slaat dit om in een hoogmoedige houding. Daar dient iedereen zich verre van te houden. Het "hokjesdenken" versmalt de geloofsbeleving en sluit de groei uit.


Die mag niet nog wel worden aangevuld met dat een nest iemand die bij hen is opgegroeid, mag bevuilen. Vaak is er van tevoren al heel veel gebeurd, regelmatig is nestbevuiling een reactie op hoe men met de ander is omgegaan, teleurstelling, met de nek aangekeken worden etc. Dat geldt overigens veel kerken, bij ons werd vroeger als iemand naar een ander kerkverband ging dat met grote droefheid afgekondigd enz. Het ligt er dus aan hoe je behandelt wordt. Dan wordt het soms heel lastig om positief te blijven. Het heeft altijd twee kanten. Dat moeten we niet vergeten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 apr 2020 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jesaja40 » 26 apr 2020 19:36

Marnix voegt toe:

Dat geldt overigens veel kerken, bij ons werd vroeger als iemand naar een ander kerkverband ging dat met grote droefheid afgekondigd enz.


Raar dat zoiets met grote droefheid wordt aangekondigd en met redenen omkleed.
Dat zal nu toch wel verleden tijd zij hoop ik.
Psalm 141:3 is nog scherper.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2020 19:49

Jesaja40 schreef:Marnix voegt toe:



Raar dat zoiets met grote droefheid wordt aangekondigd en met redenen omkleed.
Dat zal nu toch wel verleden tijd zij hoop ik.
Psalm 141:3 is nog scherper.


Ja dat gebeurt nu niet meer gelukkig. Maar elders gebeurt het nog steeds wel. Daar ken ik teveel verhalen over. Een negatieve houding tov de kerk of een kerkverband / stroming heeft vaak heel veel te maken met hoe men daar behandeld is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor irmo » 26 apr 2020 21:19

Marnix schreef:Ja dat gebeurt nu niet meer gelukkig. Maar elders gebeurt het nog steeds wel. Daar ken ik teveel verhalen over. Een negatieve houding tov de kerk of een kerkverband / stroming heeft vaak heel veel te maken met hoe men daar behandeld is.



Bingo Marnix. Ik heb veel van de Kerk losgelaten. Maar mensen verwarren dat nogal eens als dat ik God heb losgelaten. Maar Die heb ik nog altijd vast <3

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 26 apr 2020 21:29

Toch is de kerken los laten als christen het domste wat je kan doen. Veranderen van kerk kan juist wel het verstandigste zijn wat je kan doen. Neem nu de Mozaiek0318. Uit heel Nederland komen mensen er op af. Er is echt wel voor wie werkelijk wil wat te vinden. Je moet alleen soms voor de welzijn voor je broeders en zusters concessies doen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 26 apr 2020 21:34

Jesaja40 schreef:Marnix voegt toe:



Raar dat zoiets met grote droefheid wordt aangekondigd en met redenen omkleed.
Dat zal nu toch wel verleden tijd zij hoop ik.
Psalm 141:3 is nog scherper.

O ja hoor. Toen mijn vrouw van de hersteld hervormde kerk over ging naar de PKN (zware bond), leverde dat haar veel gedonder op.
Maar toen ze van de PKN (vage bond) over ging naar de Evangelische Gemeente, kreeg ze een warme reactie met begrip en ook zegenende woorden mee.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jesaja40 » 26 apr 2020 23:49

DeLange merkt op:

Toch is de kerken los laten als christen het domste wat je kan doen. Veranderen van kerk kan juist wel het verstandigste zijn wat je kan doen. Neem nu de Mozaiek0318. Uit heel Nederland komen mensen er op af. Er is echt wel voor wie werkelijk wil wat te vinden. Je moet alleen soms voor de welzijn voor je broeders en zusters concessies doen.


Heel begrijpelijke reactie De Lange.

Het is al eerder genoemd, de kerk kan het nestje zijn waar je in opgroeit. Later kom je er achter dat het niet zo goed meer bij je past. Als het knelt snack je naar bevrijding om door te groeien in het geloof. Sprankelend hoort het te zijn en geen robotgedrag of een keurslijf. Dat is geen concessie of een ontsnapping, maar een oprecht dienen van de Eeuwige op de plaats waar Hij je naar toe roept. Velen zien dat (helaas) als een weglopen uit de vorige kerk. Ik zie zeer veel kerkelijke pijn om mij heen. Maar waarom? Omdat de werkelijke reden niet meer bespreekbaar is.

Zou dat ook niet het opschudden van het nest worden? Jullie kennen toch het voorbeeld dat de arend zijn nest opschud. Net als de arend moet je uitvliegen. Waar kiest de arend zijn rustplek? Is dat ''toevallig" de zelfde heuveltop of mag het ook tientallen kilometers verderop zijn om zich daar in de vreemde tot zijn nieuwe thuis te maken? Het moderniseren kerkgebruiken zou ook wel eens te maken kunnen hebben dat er zoveel zaken bij gekomen zijn in de loop van de jaren. Als het ballast blijkt te zijn dan dient onder "modernisering kerkgebruiken" een grondige restauratie op gang te komen. Wij moeten er geen ophef van maken door luidkeels te roepen: nu doen wij alles weg wat ons niet zint. Lang niet iedereen zit op dezelfde golflengte en men was net gewend aan het nieuwe, wat oud is geworden.

Met lege handen en een schone lei mag je in de nieuwe gemeente schitteren en stralen. Zelf ben je daarin nimmer het middelpunt, die plaats is voor de Eeuwige bestemd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 27 apr 2020 06:01

Jesaja40 schreef:DeLange merkt op:



Heel begrijpelijke reactie De Lange.

Het is al eerder genoemd, de kerk kan het nestje zijn waar je in opgroeit. Later kom je er achter dat het niet zo goed meer bij je past. Als het knelt snack je naar bevrijding om door te groeien in het geloof. Sprankelend hoort het te zijn en geen robotgedrag of een keurslijf. Dat is geen concessie of een ontsnapping, maar een oprecht dienen van de Eeuwige op de plaats waar Hij je naar toe roept. Velen zien dat (helaas) als een weglopen uit de vorige kerk. Ik zie zeer veel kerkelijke pijn om mij heen. Maar waarom? Omdat de werkelijke reden niet meer bespreekbaar is.

Zou dat ook niet het opschudden van het nest worden? Jullie kennen toch het voorbeeld dat de arend zijn nest opschud. Net als de arend moet je uitvliegen. Waar kiest de arend zijn rustplek? Is dat ''toevallig" de zelfde heuveltop of mag het ook tientallen kilometers verderop zijn om zich daar in de vreemde tot zijn nieuwe thuis te maken? Het moderniseren kerkgebruiken zou ook wel eens te maken kunnen hebben dat er zoveel zaken bij gekomen zijn in de loop van de jaren. Als het ballast blijkt te zijn dan dient onder "modernisering kerkgebruiken" een grondige restauratie op gang te komen. Wij moeten er geen ophef van maken door luidkeels te roepen: nu doen wij alles weg wat ons niet zint. Lang niet iedereen zit op dezelfde golflengte en men was net gewend aan het nieuwe, wat oud is geworden.

Met lege handen en een schone lei mag je in de nieuwe gemeente schitteren en stralen. Zelf ben je daarin nimmer het middelpunt, die plaats is voor de Eeuwige bestemd.


Ja, helemaal met je eens. Mooi beeld van dat uitvliegen. Zo zie ik het zelf ook. Ik merk dat er in mijn PKN achtergrond ook helemaal niet moeilijk er over gedaan wordt. Ze zien andere kerken gewoon als broeders en zusters. Toen ik eerst met mijn vrouw in de relatietijd een gereformeerde bondskerk bezocht, deden ze niet moeilijk. Toen ik later met haar evangelisch werd deden ze ook niet moeilijk. Aan het huwelijk in onze nieuwe evangelische gemeente werkten mijn familie gewoon mee, door gebak bij de koffie te leveren. Ik ben immers haast gratis in de kerk zelf getrouwd en ben op de kosten van de kerk vooral, familie en vrienden er een feest gaan houden. Omdat we geen cent te makken hadden. Wat een uitkomst! Het moest zo zijn :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2020 07:12

irmo schreef:Bingo Marnix. Ik heb veel van de Kerk losgelaten. Maar mensen verwarren dat nogal eens als dat ik God heb losgelaten. Maar Die heb ik nog altijd vast <3

Mooi Irmo... wederom Bingo :wink:
En daar gaat het ook om....het Geloof in de Heere Jezus.
Hij is hét Middel punt, de kerk slechts een middel......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2020 07:17

Jesaja40 schreef:
Het is al eerder genoemd, de kerk kan het nestje zijn waar je in opgroeit. Later kom je er achter dat het niet zo goed meer bij je past. Als het knelt snack je naar bevrijding om door te groeien in het geloof. Sprankelend hoort het te zijn en geen robotgedrag of een keurslijf. Dat is geen concessie of een ontsnapping, maar een oprecht dienen van de Eeuwige op de plaats waar Hij je naar toe roept. Velen zien dat (helaas) als een weglopen uit de vorige kerk. Ik zie zeer veel kerkelijke pijn om mij heen. Maar waarom? Omdat de werkelijke reden niet meer bespreekbaar is.

Zou dat ook niet het opschudden van het nest worden? Jullie kennen toch het voorbeeld dat de arend zijn nest opschud. Net als de arend moet je uitvliegen. Waar kiest de arend zijn rustplek? Is dat ''toevallig" de zelfde heuveltop of mag het ook tientallen kilometers verderop zijn om zich daar in de vreemde tot zijn nieuwe thuis te maken? Het moderniseren kerkgebruiken zou ook wel eens te maken kunnen hebben dat er zoveel zaken bij gekomen zijn in de loop van de jaren. Als het ballast blijkt te zijn dan dient onder "modernisering kerkgebruiken" een grondige restauratie op gang te komen. Wij moeten er geen ophef van maken door luidkeels te roepen: nu doen wij alles weg wat ons niet zint. Lang niet iedereen zit op dezelfde golflengte en men was net gewend aan het nieuwe, wat oud is geworden.

Met lege handen en een schone lei mag je in de nieuwe gemeente schitteren en stralen. Zelf ben je daarin nimmer het middelpunt, die plaats is voor de Eeuwige bestemd.


Precies omschreven in de juiste verhoudingen hoe het is inderdaad.
Dank wederom voor deze mooie bijdrage Jesaja.
U bent een wijs man in dienst van de Eeuwige zoals u het altijd ook zo mooi noemt.....God is de Eeuwige, de kerk slechts een (tijdelijk) gebouw in al haar gebreken......geen kerk hoe traditioneel of modern vooruitstrevend kan het Hemels Jeruzalem overtreffen....daar waar alles Nieuw is in en uit en door Hem, de Eeuwige.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 27 apr 2020 13:32

gravo schreef:Persoonlijk vond ik de openingspost van elburger wat benauwend. Hij zet vroeger en alles wat er sindsdien niet meer is wel in een érg positief daglicht ten opzichte van de huidige kerkgebruiken. Hij ziet alleen maar achteruitgang.

Het was zwart wit en daarom wel interessant om een discussie op te starten. :D
Ik zie ook achteruitgang, maar met name in sterk afnemend kerkbezoek.
En het gaat vrijwel geen enkele gemeente voorbij, alleen in de rechterflank bezoekt men nog trouw, soms wel 3 diensten per zondag.

Ook de ledentallen dalen.
Ik zit in een generatie (en jij vermoedelijk ook) waarin in enkele decennia enorme verschuivingen hebben plaatsgevonden, dat kun je toch niet ontkennen?
Ik heb allang afgeleerd om te zeer te letten op de uiterlijkheden, al ben ik wel van mening dat de inhoud vaak meeverandert met de vorm.
Kerken zien ook hun ledentallen dalen en zetten in op de verkeerde zaken. Ze gaan de diensten aanpassen. Dat moet je nooit doen.

In deze crisis zie ik helaas geen omkeer van alles. De kerken luiden wel de klokken (doordeweeks) maar men vindt dat enkel een mooi symbool van hoop. Hoop waarop?
Waar klinkt de boodschap door, wat dit alles ons te zeggen heeft?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 27 apr 2020 13:34

Jesaja40 schreef:Met lege handen en een schone lei mag je in de nieuwe gemeente schitteren en stralen. Zelf ben je daarin nimmer het middelpunt, die plaats is voor de Eeuwige bestemd.

Dat is het Jesaja. Het gaat niet om ons, maar om Hem!
In welke gemeente word je geplaatst en blijf die dan trouw.
De leden hangen niet als los zand aan elkaar, ook hebben ze elkaar niet uitgekozen.
Maar God heeft hen samengebracht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Jesaja40 » 27 apr 2020 14:00

Chaya brengt in:

Dat is het Jesaja. Het gaat niet om ons, maar om Hem!
In welke gemeente word je geplaatst en blijf die dan trouw.

De leden hangen niet als los zand aan elkaar, ook hebben ze elkaar niet uitgekozen.
Maar God heeft hen samengebracht.


Dank u wel Chaya,

Ik handel naar de wijze raad die mijn grootvader aan mij gaf: blijf op je post totdat je afgelost wordt. Ik begreep hem toen niet, maar nu (zes decennia later) des te beter.

Hij hield ons altijd voor: wij hebben een moeilijke tijd gehad maar jullie zullen het zwaarder krijgen. Wees sterk en heb goede moed, want de Eeuwige zal ook jullie door die tijd heen dragen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 67 gasten