Bekering/geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor gravo » 17 mei 2020 13:23

naamloos schreef:En waar wil je dat aan meten dan? De rechtzinnige gerefotmeerde leer is een van de vele interpretaties van de Bijbel.
@Gravo: ''Wat zou er gebeuren wanneer iemand met de "verkeerde theologie", met een "verkeerd inzicht", met een "verkeerde leer" gelooft?
Wel, dan wordt hij of zij zalig. Want wie geloof zal zalig worden."
Dat geloof ik ook, maar daarmee is niet bewezen dat de gereformeerde leer de enige ''goede theologie, inzichten en leer'' heeft.
Natuurlijk gelooft een gereformeerde dat die leer juist is, daarom ben je tenslotte gereformeerd.
En natuurlijk geloven remonstranten dat de leer van Arminius juist is, daar zijn het remonstranten voor. En zo is er meer te noemen.
Waar ik moeite mee heb is de veronderstelling dat je bij het volwassen worden in het geloof, bij de overgang van de melk naar de vaste spijze, automatisch bij de gereformeerde inzichten uitkomt.
Dat laat geen ruimte voor voor andere inzichten en verondersteld dat de enige echte waarheid alleen in de gereformeerde theologie te vinden is waar ook de ''vreemde vogels met hun weinig rechtzinnige ideeën'' uiteindelijk wel bij moeten uitkomen.
In dat geval zou ik iemand zijn die op volwassen leeftijd nog steeds aan de babyvoeding zit.
Ik ben niet iemand wiens mening in beton gegoten is. Ik ben altijd bereid mijn mening en inzichten in te ruilen voor betere.
Ik heb o.a. de gereformeerde leer grondig onderzocht, maar die heeft me op een aantal punten nooit overtuigt.
Maar echt, ik zit niet aan de melk omdat ik een andere visie heb op de uitverkiezing. En andersom ga ik dat ook niet beweren.
Overigens, de melk en vaste spijs gaat over het vleselijk zijn en het onderscheid tussen goed en kwaad (1 Kor. en Hebr.), niet over de al dan niet bevindelijke kennis van theologische dogma's, in wat voor volgorde en/of systeem dan ook.


naamloos, ik ben een warm voorstander van de gereformeerde leer. Dat heb ik al vaak op dit forum laten blijken. Ja ook op de lastige onderdelen over verkiezing en het bevindelijk leren kennen van de geloofswaarheden.
Maar ik hoop ook dat je me kent als iemand die het heil in Christus als een universeel heil ziet, dat helemaal niet afhankelijk is van de gereformeerde kijk op de dingen. Voor mij gelden eigenlijk alleen als vrij absoluut de belijdenissen van de Vroege Kerk, zeg maar die van Nicea, de apostolische geloofsbelijdenis en die van Athanasius.
Dat leidt er ook toe dat ik me verheug in iedere christen die gelooft. Van welke achtergrond of denominatie die ook is. Uit welke kerk of richting iemand ook komt, de Bijbelse waarheden omtrent de eenvoud en de kracht van het geloof blijven bestaan. Ik accepteer en erken dat geloof van anderen ook voluit als een waarachtig geloof, ook al zal iemand die qua geloofsleer heel anders uitleggen.

Je moet niet vergeten dat Jezus zelf het beeld van het mosterdzaad heeft gebruikt. Al is dat geloof nog zo klein als dat zaadje, toch is het tot grote dingen in staat (Matth. 17,20). Uiterlijk en vorm van het geloof zijn dus niet zo belangrijk...áls het er maar is!

Ik heb grote vragen bij christenen die hun eigen traditie, eigen denken, eigen ideeën en voorstellingen als een voorwaarde gaan stellen aan anderen, willen ze bijvoorbeeld hun geloof voor waar aannemen. het gebeurt maar al te vaak. Met desastreuze gevolgen. Men ziet geen broeders en zusters meer, maar concurrenten, ketters en afvalligen. Hoe moet dat ooit in de hemel, denk ik dan.
Het kan namelijk heel goed zijn dat we er als christenen totaal verschillend over denken, maar toch hetzelfde geloof praktiseren dat God van ons vraagt. Dat geloof maakt ons dan beiden zalig. En dat is toch onvermijdelijk wanneer je het Evangelie wereldwijd gaat verkondigen? Dan bereik je verschillende volken en krijg je ook verschillende vormen van christendom. Maar er is maar één Here, één geloof en één doop!

Sowieso vind ik praten over de enige echte waarheid een beetje pedant als het gaat over God. Zie eens hoe die oude belijdenisgeschriften in ontkenningen moeten spreken om het mysterie van Jezus Christus, zowel God als mens, onder woorden te brengen. Wij hebben niet te maken met een wiskundig hoogstandje als het om de christelijke geloofsleer gaat (wat we na grondige studie helemaal zouden kunnen snappen), maar met een mysterie.

Hopelijk kunnen we weer even door één Deur.

gravo

PS.
En het woord "geloof" zou ik willen reserveren voor geloof in God, niet zozeer voor 'geloof in de gereformeerde leer'.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 17 mei 2020 15:20

gravo schreef:Maar ik hoop ook dat je me kent als iemand die het heil in Christus als een universeel heil ziet, dat helemaal niet afhankelijk is van de gereformeerde kijk op de dingen.

Eigenlijk reageerde ik op de link die @Gtn aanhaalde: viewtopic.php?f=31&t=30616
Ik stem in en waardeer je pleidooi om andersdenkenden niet af te serveren alsof het een soort van schijngelovigen zijn en/of vragen stellen over de echtheid en de waarachtigheid van hun bekering.
Anderzijds heb je het ook over hun gemis aan rechte kennis, dat ze nog aan de melk zitten ... en dat vind ik dan weer jammer.
Het heil hangt dan wel niet af van de gereformeerde dogma's maar het volwassen worden wel.
gravo schreef:Ik heb grote vragen bij christenen die hun eigen traditie, eigen denken, eigen ideeën en voorstellingen als een voorwaarde gaan stellen aan anderen, willen ze bijvoorbeeld hun geloof voor waar aannemen. het gebeurt maar al te vaak. Met desastreuze gevolgen. Men ziet geen broeders en zusters meer, maar concurrenten, ketters en afvalligen. Hoe moet dat ooit in de hemel, denk ik dan.
Het kan namelijk heel goed zijn dat we er als christenen totaal verschillend over denken, maar toch hetzelfde geloof praktiseren dat God van ons vraagt. Dat geloof maakt ons dan beiden zalig. En dat is toch onvermijdelijk wanneer je het Evangelie wereldwijd gaat verkondigen? Dan bereik je verschillende volken en krijg je ook verschillende vormen van christendom. Maar er is maar één Here, één geloof en één doop!

Sowieso vind ik praten over de enige echte waarheid een beetje pedant als het gaat over God. Zie eens hoe die oude belijdenisgeschriften in ontkenningen moeten spreken om het mysterie van Jezus Christus, zowel God als mens, onder woorden te brengen. Wij hebben niet te maken met een wiskundig hoogstandje als het om de christelijke geloofsleer gaat (wat we na grondige studie helemaal zouden kunnen snappen), maar met een mysterie.

Hopelijk kunnen we weer even door één Deur.
Dat moet lukken! Hier ben ik het in ieder geval 100% mee eens. :)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 18 mei 2020 11:48

gravo schreef:Misschien is de beste Bijbeltekst om mee te beginnen wel die uit Lucas %:32, waar Jezus zegt:
"Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering…"

Een mens is van nature zondaar. Dis als God een mens roept, roept Hij een zondaar.
Op verschillende plaatsen in de Bijbel kun je lezen hoezeer "geloof" de sleutel is tot heil waarvoor God je uitnodigt als Hij roept. Met name de Hebreeën-brief is dan belangrijk met de lange lijst van geloofsgetuigen uit Heb. 11. Alles wordt mogelijk door geloof. Wie gelooft zal zalig worden. En ook alléén door het geloof. Sola fide.

Er wordt zelfs gezegd dat get geloof van Abraham hem tot gerechtigheid (!) gerekend werd. Je zou dus kunnen zeggen dat iemand die als antwoord op Gods roeping dit Woord gelooft en aanneemt alles, maar dan ook alles ontvangt wat hem is aangeboden en beloofd.

En zo is het ook. Dit is de koninklijke weg van het geloof. "Wie dorst heeft komen en wie wil nemen het water des leven om niet". Het wordt gratis aangeboden en het wordt gratis gegeven indien men gelooft. Maar dan heeft men het ook. Dan zijn alle kostbare schatten van het heil van God eigendom geworden: schuldvergeving, verzoening, rechtvaardigmaking, heiligmaking, eeuwig heil.

Dus die volgorde lijkt me Bijbel en terecht. God schenkt het geloof dus niet pas achteraf, als alle voorwaarden vervuld zijn (eerst wedergeboorte, dan rechtvaardig gemaakt worden, dan zich bekeren....en als dat allemaal achter de rug is...pas geloof).
Nee, geloof is de poort waardoor we gaan, de ingang tot dit alles.

Uit het hele NT blijkt hoezeer de prediking bedoeld is geweest om mensen te overtuigen en ze (bijna) tot geloof te dwingen.

En nu weet ik wel dat je een hele discussie kunt voeren over de vraag hoe je nu tot dat daadwerkelijke geloven komt. Of je dat wel op eigen initiatief en door eigen wil en doorzettingskracht allemaal zelf doet (ik denk overigens van niet, ook geloof is een gave van God), maar ik zou die discussie hier niet willen voeren, omdat die vaak bedoeld is om de angel uit deze zeer Bijbelse boodschap te halen.

Want die boodschap blijft gewoon recht overeind:
Joh. 3,36: Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.
1 Joh. 5, 12-13: Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. Deze dingen heb ik geschreven aan u die gelooft in de Naam van de Zoon van God, opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt en opdat u gelooft in de Naam van de Zoon van God.

gravo


Dank voor de uitleg. Ik dacht eerst dat je toch echt een soort van "stappenplan" opschreef, die je "af kan vinken".

Hier kan ik het echter helemaal mee eens zijn. Mooi verwoord ook.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten