Bekering/geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2020 09:29

Marnix schreef:Het gaat vooral on de volgorde. Want aan de oproep tot bekering kan een mens alleen gehoor geven als hij wedergeboren wordt. En dus uitverkoren is. Anders kan je je ook niet bekeren. Dat is de ene lijn. En andere is: je moet je bekeren en dan word je werdergeboren. Even heel gechargeerd. Maar ik denk dat de waarheid ergens in het midden zit.
Elk mens kan zich bekeren en is in staat om de weg van leugen, stelen, moorden, afgoderij, uitbuiterij enz. te verlaten, en voortaan -al is het met struikelen- de weg van eerlijkheid en weldoen te bewandelen.
De Bijbel staat vol met oproepen tot bekering van deze dingen. Dat zijn gewoon dingen die je kunt als je daarvoor kiest.

Naar mijn mening heeft wedergeboorte met het hart te maken. Dat God, volgens het nieuwe verbond, zijn wetten in het hart schrijft.
Geloof altijd gepaard met bekering en wedergeboorte. "Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren." en "Bekeer u en geloof het evangelie.'' Of bekering nou voor of na geloof/wedergeboorte komt maakt niet uit. Het is nooit te vroeg, maar alléén bekeren is niet genoeg.

Bekering hoeft niet altijd perse gepaard te gaan met wedergeboorte/geloof.
Mensen die God en de naaste niet liefhebben kunnen gewoon besluiten netjes te gaan leven.
Ze zijn blij dat ze in een land leven waar stelen, moorden, verkrachten ... verboden is want dat houdt in dat zijzelf ook niet vermoord en bestolen mogen worden. Ze zien in dat wat goed is voor het sociale en maatschappelijke leven, uiteindelijk goed is voor henzelf.
Dat heeft niet zo veel met het hart te maken maar meer met plicht en eigenbelang.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2020 09:33

Gtn schreef:Wat ik trouwens niet begrijp, ik lees wel citaten van "dorpeling" maar het bericht zie ik helemaal niet? Hoe kan dat?
Mijn fout. @dorpeling reageerde in het topic 'sars, mers, corona' op een reactie van mij.
Omdat het nogal offtopic was heb ik daar gezegd dat ik mijn reactie op haar naar dit topic zou verplaatsen, en ben vervolgens vergeten dat ook hier neer te zetten. viewtopic.php?p=2109840#p2109840
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Teus » 03 apr 2020 09:57

MoesTuin schreef:De ruimte in de uitnodiging van de Heer Jezus vaagt dit allemaal weg. Vrij Zijn IN Christus!

Dit heeft er sowieso niet mee te maken. Vrij zijn in Christus kan uitsluitend door de Heilige Geest. Dat leer je in de heiliging en dat is een proces.
Nina schreef:
Dat je jezelf niet kunt bekeren (letterlijk is het: je omkeren naar God) is een leugen van satan en een smoes die mensen gebruiken om verder te gaan met hun zondige levenswijze.

Inderdaad, mensen schuilen er achter.
schaapje schreef:Ik zie hier denk ik het verschil in de opvatting van: je bekeren en de wedergeboorte.
Bekering moet de mens doen in de oproep van God, de wedergeboorte is het Werk van God, dat kan de mens niet zelf doen.

Ja, God zegt: Bekeert u en laat u dopen.
God kan alleen door de Heilige Geest werken en de Heilige Geest ontvangen we na oprechte bekering.
Bekering is een keuze. "Kies dan heden wie gij dienen zult"

Waarom spreekt niemand uit ervaring? Dat geeft feiten.
Ik heb jaren lang gevraagd, zelfs gesmeekt omdat ik een verlangen had een leven met Hem te hebben, of God mij wilde bekeren. Gevraagd of Hij me een zondaar wilde maken en mij mijn zonden wilde laten zien en helwaardig wilde maken. Het was me zo geleerd. God deed het nooit.
Totdat ik het wel best vond. Ik zei "Als God het dan moet doen dan moet Hij maar komen." en ging mijn eigen gang.
Op een avond heb ik al mijn zonden voor God gebracht en vergeving gevraagd en of Hij in mijn leven wilde komen opdat ik ze niet meer zou doen en kan leven tot Zijn eer, Hij deed het direct. De volgende morgen was ik een ander mens, toen was God pas aan het werk gegaan.

God wil niet dat we het steeds over onze zonden hebben, Hij wil erkenning dat we gezondigd hebben dan kan Hij Genade schenken want Jezus heeft er al lang voor betaald.
Hij wil dat Jezus aan Zijn eer komt omdat Hij de weg vrij gemaakt heeft zodat mensen zich kunnen bekeren en tot Vadershart kunnen komen, dat is de wil van God. Het gaat er in dit geval niet om wat Jezus voor ons nog moet doen maar wat Hij gedaan heeft.
We ontvangen het eeuwige leven niet door onze bekering maar door de genade van God en het werk van Jezus aan het kruis.

Het gaat om onze bekering, onze keuze, verder niets "kom zoals je bent". Je kunt nog zo nestjes leven, jaren lang naar de kerk gaan of de Bijbel uit je hoofd kennen, het zal je niets baten.
Als we menen eerst de zondelast te moeten dragen, helwaardig, te slecht voor bekering, geven we te kennen dat Jezus niet genoeg gedaan heeft en het zelf nog even dunnetjes over moeten doen.
Bekering is een keuze! Als we niet kiezen gaan we verloren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2020 10:13

Teus schreef:Dit heeft er sowieso niet mee te maken. Vrij zijn in Christus kan uitsluitend door de Heilige Geest. Dat leer je in de heiliging en dat is een proces.

(...)

Waarom spreekt niemand uit ervaring?

(.....)




Tsjaaa, dan moet je mijn posting niet deels quoten :wink: (ik begon met mijn eigen ervaring, gevolgd door de stappen

1) Kom zelf tot Mij de Heere
2)en Ik de Heere
3) zal U jou Rust geven)

Zo helder, zo eenvoudig....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Teus » 03 apr 2020 10:29

Niet gezien, sorry
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2020 10:37

Teus schreef:God kan alleen door de Heilige Geest werken en de Heilige Geest ontvangen we na oprechte bekering.
In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Teus » 03 apr 2020 11:21

naamloos schreef:In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

Bedankt voor de bevestiging.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2020 11:49

Teus schreef:Bedankt voor de bevestiging.
Grapjas. De H.G. ontvang je na geloof staat er en niet na bekering zoals jij zegt.
Iemand die niet gelooft maar wel netjes leeft hoeft zich niet eens te bekeren. Ik zou niet weten waarvan tenminste.
Komt zo iemand tot geloof, pas dán ontvangt hij de H.G.

Vooruit, nog een paar: Galaten 3: Hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en geloven.
Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.
En Efeze, Handelingen ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 03 apr 2020 12:02

Teus schreef:Ik heb jaren lang gevraagd, zelfs gesmeekt omdat ik een verlangen had een leven met Hem te hebben, of God mij wilde bekeren. Gevraagd of Hij me een zondaar wilde maken en mij mijn zonden wilde laten zien en helwaardig wilde maken. Het was me zo geleerd. God deed het nooit.


Dit wordt inderdaad vaak gepreekt. Het was voor mij een hele openbaring toen een (notabene rechtse) dominee bij ons voorging en het volgende zei:

Als we bidden om meer zondekennis gaan we op Gods plaats staan en weten we het beter dan God. Dan staan we Hem in de weg.

Dat was even een verademing. Ik had nogal wat twijfels omdat ik mijn geloof en bekering niet langs de zoveel gepreekte meetlat van de héél erg diepe zondekennis kon leggen. Blijkt dat God met iedereen zijn eigen weg gaat. Als je héél erg diepe zondekennis nodig hebt, zul je dat krijgen van God. Als je iets anders nodig hebt om je tot God te keren, krijg je dat. Geen vast systeem maar persoonlijk!

Laatst las ik van iemand de uitspraak: God geeft je het geloof wat bij je past. Hij had zelf te kampen met een "stoornis" en had daar enorm veel troost aan.

Wat een mooie waarheid! Halleluja !

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Teus » 03 apr 2020 12:21

naamloos schreef:Grapjas. De H.G. ontvang je na geloof staat er en niet na bekering zoals jij zegt.
Iemand die niet gelooft maar wel netjes leeft hoeft zich niet eens te bekeren. Ik zou niet weten waarvan tenminste.
Komt zo iemand tot geloof, pas dán ontvangt hij de H.G.

Vooruit, nog een paar: Galaten 3: Hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en geloven.
Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.
En Efeze, Handelingen ...

Na oprechte bekering, God laat geen bidders staan, krijg het vertrouwen dat Jezus voor je gestorven is. Dat is vertrouwen,geloof. Door de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2020 13:30

Gtn schreef:Als we bidden om meer zondekennis gaan we op Gods plaats staan en weten we het beter dan God. Dan staan we Hem in de weg.

Zodra je in jezelf gaat graven, wat je voelt, wat je ervaart, wat je denkt, kom je van alles tegen, wat je alleen maar nog meer zal blokkeren.
Soms sla ik de Bijbel open en denk dan, ik weet niet wat ik moet lezen, ik ben eigenlijk te moe, of mijn gedachten dwalen zo af.
Toch ga ik dan lezen.
Het is een misvatting dat een gelovige elke dag in vuur en vlam staat.
We zijn niet allemaal niet zoals Paulus, soms ben je Petrus, soms Johannes.
Als je maar geen Judas wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 03 apr 2020 14:08

Helemaal mee eens

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2020 14:45

Laat Hem hét werk maar doen nadat je tot Hem gekomen bent....

Veilig in Jezus armen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liesjuhh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2020 15:49

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Liesjuhh » 03 apr 2020 14:55

Chaya, precies zoals je zegt, in jezelf graven wat je voelt ervaart, dat is waar ik tegen aanloop. En dat maakt dat ik vastloop in mezelf.

Ik herken me heel erg in jou reactie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2020 15:11

Liesjuhh schreef:Chaya, precies zoals je zegt, in jezelf graven wat je voelt ervaart, dat is waar ik tegen aanloop. En dat maakt dat ik vastloop in mezelf.

Ik herken me heel erg in jou reactie.

Laat dit gedicht ons tot troost zijn:
Eens was ik een vreemd’ling van God en mijn hart,
Ik kende geen schuld en gevoelde geen smart
Ik vroeg niet mijn ziele doorziet gij uw lot
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt...
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed...

dit staat in de verleden tijd, maar dan:

Toen vluchtte ik naar Jezus, Hij heeft mij gered,
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet...
Nu reis ik getroost onder ´t heiligend kruis,
Naar ´t erfgoed daarboven in ´t Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleid mij door d´aardse woestijn
Gestorven voor mij... Zal mijn zwanenzang zijn.

Daar gáát het om! Drijft die onrust ons uit, naar de Heere? Bij Hem begint het en Hij zal het voleinden.
Niets van onszelf, dus ook niet de goede werken die in zichzelf nuttig kunnen zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten