Dat is waar, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat in het licht alles ook aan het licht komt. Dat zien we juist aan Jezus, die het Licht van de wereld is. Als Hij zijn licht over ons laat schijnen, zien we wie we zelf zijn en wie Hij is. Dan blijft er echt niets over van onze deugden.naamloos schreef:Verlichte ogen van verstand houdt niet in dat als je y helder hebt het automatisch bij de rest van het alfabet ook zo is.
In het licht zie je alleen datgene waar je naar kijkt, je hebt heus niet overal tegelijk zicht op.
Wie in 1 opzicht struikelt in het stuk van de wet, is schuldig aan alle geboden (Jak. 2:10). Het is zelfs zo dat wie vertrouwt op eigen verdiensten, aan de vloek van de wet onderworpen is (Gal. 3:10, Deut. 27:26). We kunnen natuurlijk zeggen dat het bij ons niet zo erg is als bij Pietje die een cocaïne dealende en overspelige huurmoordenaar is en dat klopt oppervlakkig gezien, maar dat maakt in principe niet zoveel uit. We hebben net zo hard genade nodig omdat we net als hij schuldig staan aan alle geboden van God, zonder uitzondering.naamloos schreef:Ik zou niet meer kunnen slapen als ik mijn naaste op een dergelijke manier zou behandelen, ik durf niet eens een dode te zien laat staan dat ik iemand zou vermoorden. (en ja ik weet hoe Jezus de wet uitlegt, maar nergens kan ik hier uit opmaken dat Paulus bedoelt wie een vrouw aanziet om te begeren heeft al overspel gedaan. Er staat wat er staat, 'volgroeide' zonden in al z'n grove lompheid.)
Je kunt er wel wat Bijbelse voorbeelden tegenaan gooien, maar ik kijk naar mijn/de werkelijkheid.
Natuurlijk zie ik in dat ik niet kan tippen aan Jezus, maar dat maakt niet dat ik mezelf opeens zie als moordenaar, dief, hoer, vrek en al dat fraais meer; een werker van alle ongerechtigheid. Dat is gewoon niet zo!
De Bijbel rekent echt anders dan "ik zondig minder dan mijn buurman, dus valt het met mij nog wel mee". Dat verschil is hooguit gradueel, niet principieel.
De Bijbel leert dat goddelozen gerechtvaardigd worden (Rom. 4:5). Over mensen die denken dat ze het best aardig doen, is Jezus helemaal niet zo mals (Luk. 18:9-14).
In de Bijbel werkt het niet zo. We worden aansprakelijk gehouden en schuldig gesteld. We kunnen niet zeggen: "ik kan er niks aan doen dat ik een zondaar ben of dat ik met gebreken geboren ben". Want het verhaal van de zondeval zit vol met uitvluchten om aan die eigen verantwoordelijkheid te ontkomen.naamloos schreef:Gelukkig mag je een negatieve erfenis weigeren.
Adam zegt: "het komt door mijn vrouw die U mij gegeven hebt".
Eva zegt: "het komt door de slang".
Ze zeiden niet: "U hebt gelijk, het komt door ons, wij zijn verantwoordelijk", terwijl dat de juiste reactie zou zijn.
Ze waren immers allebei verantwoordelijk voor wat ze zelf gedaan hebben en wie ze geworden zijn.
Dat is voor ons niet anders. Wij kunnen ook niet zeggen: "tja, het komt door Adam en Eva, kan ik er wat aan doen?"
Nee, de zondige gerichtheid die we al bij de geboorte hebben en die van zichzelf al zonde is, hoort bij ons en is onze verantwoordelijkheid, voor de volle 100%. Wij komen immers uiteindelijk uit Adam voort en delen daarom in zijn zonde. Een druppel die uit de zee komt, is net zozeer water als die zee zelf. Zo geldt dat voor elk mens: we zijn van hetzelfde soort als Adam was. We komen uit hem en met onze geboorte is er niets veranderd aan de vloek die op hem ligt. Als God naar ons kijkt, ziet Hij iemand die tot Adam behoort en vraagt Hij van ons hetzelfde als van Adam.
Iedereen is inderdaad verantwoordelijk voor zichzelf. We moeten dan ook op onszelf passen.Maar juist dat is een probleem voor ons, want de norm van God is nog steeds dezelfde als die in het paradijs was. Namelijk dat we Hem zouden liefhebben boven alles en gehoorzamen en onze naaste zouden liefhebben.naamloos schreef:In je voorbeeld krijgen wij geen auto om op te passen maar zijn we de auto. Een ondeugdelijke zelfrijdende auto met onbetrouwbare remmen, speling op het stuurhuis, een koppeling die regelmatig weigert, te weinig profiel op de banden enzo.
Ik zit met die mankementen opgescheept, maar ze zijn niet mijn verantwoordelijkheid, mijn verantwoordelijkheid is er zo goed mogelijk mee om te gaan. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf lees ik o.m. in Ezechiël 18.
Dat is niet meten met 2 maten, maar het zijn totaal verschillende zaken. Nog meer verschil in elk geval dan appels en peren. Er valt zelfs niets te meten. Verkiezing is sowieso per definitie een kwestie van onderscheid maken. Dat is bij de erfschuld en erfzonde (ook per definitie) niet het geval.naamloos schreef:Je neemt bij de erfschuld de mens collectief maar bij de verkiezing is het opeens anders. Meten met 2 maten.
Ik denk dat je me dit boek aanraadt om daarmee een andere norm dan de Bijbelse voor te spiegelen. Volgens die andere norm deugen de meeste mensen. Maar volgens de Bijbel niet. Wie heeft er dan gelijk: de Bijbel of het boek dat je me aanraadt?naamloos schreef:Daar ga ik niet van uit. Maar je wordt er vast niet dommer van.
De Bijbel is dan ook geen boek voor deugers. Die hebben niets met de Bijbel.
Want de Bijbel is een boodschap van verlossing voor verloren mensen.
Er staat niet wat je denkt dat er staat. Er staat nl. niet dat de heidenen de wet geheel en al houden en ook niet dat ze er rechtvaardig door voor God worden, maar dat ze enige dingen doen die niet tegen de wet in gaan. Zo zullen de meeste heidenen geen moordenaars zijn bijv. Maar dat is dan ook alles. Paulus wijst zowel hen als de joden in het vervolg van zijn betoog aan als zondaars die verdoemelijk zijn voor God (Romeinen 3) en genade nodig hebben.naamloos schreef:Romeinen 2 over de heidenen.