1. Ik zeg niet dat struikelen geen zonde is.elbert schreef:Nee, het is precies hetzelfde. Struikelen staat in de Bijbel synoniem met zondigen (zie bijv. Jak. 2:10, Rom. 11:11, Spr. 4:19, Mal. 2:8) en bezwijken, sneuvelen (Jes. 8: 15, Klaagl. 5:13).
Het probleem met je benadering dat struikelen niet betekent dat je je moet bekeren, is dat je hier 2 beelden die de Bijbel voor zondigen gebruikt, uit elkaar haalt en zegt: "ze zijn verschillend, zodat degene die struikelt, zich niet hoeft te bekeren". Maar als je in de Bijbel kijkt, dan is struikelen hetzelfde als zondigen en van zonde moet je je bekeren, altijd.
Om een voorbeeld te geven: de gemeente van Korinthe, dat was toch een gemeente van God met kinderen van God nietwaar? Toch hadden ze verkeerde dingen gedaan en Paulus had hun een vermanende brief geschreven. Je zou kunnen zeggen: ze waren gestruikeld op hun weg met God. Door die brief van Paulus waren ze bedroefd geworden en hadden ze maatregelen genomen om het zondige uit hun midden weg te doen. Was dat nou bekering of niet? Ja, zegt Paulus, dit is bekering (2 Kor. 7:9-10).
Want je oprichten als je gevallen bent of je omdraaien als je de verkeerde kant op gelopen bent, is een beeld voor hetzelfde: je gezicht keert zich ergens anders naar toe: van God weg naar God toe. Of denk je dat we God in de modder kunnen zien als ons gezicht daar in ligt? Of je je nu omdraait of je opricht, we bewegen ons naar God toe. Dat is bekering.
2. Ik heb gezegd dat gelovigen zich óók moeten bekeren als ze van het pad af zijn gedwaald. (als je Jezus niet meer volgt, dat is geen korte valpartij maar meer of minder een bewuste keuze)
3. Als je met je gezicht 'in de modder ligt' werken je gedachten nog prima hoor.
4. Als omdraaien en oprichten toch precies hetzelfde is hou ik het maar bij oprichten.
Met omdraaien kom ik op mn achterhoofd te liggen, en daar ben ik niet op gevallen.
Maar goed, zet dan in ieder geval het woord 'dagelijk' ervoor want dan weet ik tenminste wanneer we het over het zelfde hebben.
Oke, dus optie 1 valt af. Blijft optie 2 en 3 nog over: of de Geest is werkzaam of de mens doet het uit eigen kracht. Ik geloof optie 2.elbert schreef:De vraag is natuurlijk met welke ogen je kijkt: met die van de mens die denkt "het zal zo'n vaart niet lopen" of met die van God die geen enkele smet of rimpel kan goedkeuren. Het betoog van Paulus uit Romeinen is namelijk dat geen mens rechtvaardig is en dat alleen de gerechtigheid van God in Jezus Christus ons redt. Ook de beste daden van de mens zijn onvolkomen en schieten hopeloos tekort. Dan kun je na Rom. 1 niet met droge ogen gaan beweren dat het wel meevalt.
En uiteraard kijk ik met mijn eigen ogen, ik heb geen andere nl.
elbert schreef:Omdat Hij daar vrij in is. Hij is niet verplicht om mensen te bekeren. Het is genade.
Even van bekering naar geloof/vertrouwen: Iemand die genadig, rechtvaardig, goedertieren, vergevend, liefdevol enzo is; aan zo een kan ik met een gerust hart mijn leven toevertrouwen. Als je iemand echt kent, dan weet je dit is echt iets voor hem, of juist niet.
Maar als alleen hij over bekering gaat, wie wel en wie niet, en het alleen zijn werk is zonder ons in ons .... hmmm, dan wordt vertrouwen angst.
Je zal het maar net treffen dat het lot/God je overslaat. Iemand die de een redt en de ander de hel in mikt daar voel ik me niet veilig bij.
Om iemand te vertrouwen moet je hem eerst kennen. Maar zoals rechts bev. ger. hem afschildert ... no thanks.
Je vraagt er niet om om geboren te worden. Je krijgt Adams zonde in je schoenen geschoven en dan hangt het er vanaf of je in de prijzen valt.
Dat is niet wat ik onder rechtvaardigheid, liefde, goedertierenheid, barmhartigheid, mededogen versta.
Als je in het dagelijkse leven zo door een ander wordt behandeld zou m.i. niemand zo'n iemand rechtvaardig, betrouwbaar, liefdevol ... noemen.
En dat geeft dan precies aan hoe je er in je hart over denkt. Ik ga dus niet schijnheilig ja en amen knikken.
Nee hoor, mensen reageren allemaal verschillend. Wat voor de een opgaat daar herkent de ander zich helemaal niet in.elbert schreef:Ieder mens probeert de bekering tegen te houden. Daar waar Gods Woord en Geest werken in een mens, wordt dat verzet op liefdevolle wijze gebroken.
elbert schreef:Nee, God heeft de mens goed geschapen, maar de mens is gevallen en wilde God niet meer.
Adam bedoel je, de rest is in in zonde ontvangen en geboren. (ik heb een andere interpretatie op de schepping en zondeval, maar dat terzijde)
naamloos schreef:Wat ik zeg is dat van gedachten veranderen (metanoia) geen bovennatuurlijk gebeuren is, net zoals verandering van gedrag.
elbert schreef:Sec beschouwd klopt dit: ik kan van gedachten veranderen over welke schoenen ik vandaag aan zal trekken. Dat is inderdaad geen bovennatuurlijk gebeuren. Maar in de context van de Bijbel wordt dat toch een ander verhaal. Want niemand komt vanuit zichzelf op de gedachte om God te dienen en zeker niet op de manier zoals God dat zelf wil. Daar heb je toch echt de Heilige Geest voor nodig. Want wat je hier bepleit is een waarachtige bekering zonder God. Dat bestaat niet. Dat wil niet zeggen dat een ongelovige zijn leven niet kan beteren: een alcoholist kan best geheelonthouder worden zonder christen te zijn. Maar is hij/zij daarmee een kind van God en leeft die persoon dan als zodanig? Nee.
naamloos schreef:Ik heb al eerder gezegd dat God zijn Geest op alle vlees uitstort. Zonder zijn Geest zou iedereen zich onmiddelijk herkennen in Romeinen 1.
Iemand kan heel goed op andere gedachten komen, en meestal gebeurt dat in een gesprek met een ander of door iets te lezen of luisteren.
Dat gaat heel gewoon langs natuurlijk wegen. Maar zoals gezegd, God is ook in de natuurlijke wegen.
elbert schreef:In de Bijbel refereert het uitstorten van de Geest aan Pinksteren (Joel 2:28, Zach. 12:10, Hand. 2:17-18 en nog heel wat andere teksten) en de komst van de nieuwe heilstijd voor Gods volk.
Dus niet, zoals Paulus zegt, het van nature doen van dingen die de wet zegt door mensen die de wet niet hebben ontvangen (Rom. 2:14).
Als ik zeg dat de H.G. op alle vlees is (beter had ik het anders kunnen verwoorden vanwege de link naar Pinksteren) dan bedoel ik gewoon dat de H.G. bij alle mensen werkzaam is zodat niet iedereen een wandelende Romeinen 1 is.
Je zegt ''Sec beschouwd klopt dit: ik kan van gedachten veranderen over welke schoenen ik vandaag aan zal trekken. Dat is inderdaad geen bovennatuurlijk gebeuren."
Kijk, ik ben er dan ook niet op uit om aan bekering 'metanoia en epi'strophe' een bovennatuurlijke betekenis te geven, integendeel!
Als ik de Bijbel lees dan gaat het bij bekering vrijwel altijd over dingen waar geen bovennatuurlijke krachten voor nodig zijn.
En natuurlijk kun je verandering van gedachten en gedrag op van alles en nog wat betrekken, ook op onbelangrijke dingen. Maar daarmee verandert de betekenis van de woorden niet.
Verder zijn er zat mensen die min of meer vanuit zichzelf God gaan dienen (trouwens, hoe vaak doe je iets helemaal vanuit jezelf? Meestal kijk je naar het gedrag en de woorden van een ander en dan maak je op een gegeven moment je eigen keuze)
De zuivere onbevlekte goedsdienst is wezen en weduwen bezoeken. Je naaste dienen want wat je aan hen doet beschouwt hij als aan hem gedaan. Zelfs als je niet weet dat je daarmee God dient verandert dat niet. (ja daar komt ie weer Romeinen 2.)
Ik zie het 'gevaar' niet. Hooguit maak je een denkfout met dezelfde uitkomst.elbert schreef:Dat is op zich waar, maar er zit wel een gevaar in, nl. de gedachte dat ons heil van onszelf afhangt. Daar kan een mens behoorlijk onzeker van worden, terwijl het juist geruststellend is om te weten dat God uiteindelijk garant voor ons staat.
Andersom zie ik wel een gevaar nl. dat mensen niet durven geloven met alle gevolgen van dien. Afhaken, lijdelijkheid, hun leven lang in angst en onzekerheid doorbrengen ... Beter om Paulus voorbeeld te volgen en aan te sluiten bij de gedachten van de mensen.