Bidden is stil worden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor DeLange » 11 feb 2020 15:55

JeeWee schreef:Bidden is voor mij vooral luisteren geworden.
Ik heb niet zoveel meer met wensenlijstjes: Gemeente A bidt of de dominee uit gemeente B het beroep mag aannemen en gemeente B bidt of de dominee datzelfde beroep niet mag aannemen.
Niet mijn wil maar uw wil geschiede...
Bidden is voor mij loskomen van wat mij hier zorgen baart en in de stilte ervaren dat mij hemelse Vader precies weet wat ik nodig heb...

Maar bidden doe je niet alleen daarom. Wij dienen ook te bidden voor anderen. Opwekkingen bij anderen begint als vruchten op gebeden. Gebeden voor plaatsen blijkt echt te werken.
Verder moeten we bidden om onze eigen bescherming tegen de boze machten.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor hans0166 » 11 feb 2020 18:20

bidden voor alles wat los en vast zit,liefst nog met hoe we het willen hebben,is een teken van ongeloof en twijfel.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor DeLange » 11 feb 2020 22:50

Ik volg wat de bijbel zegt: "Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen."
Marcus 11:24 | NBV

Waar ik in het bijzonder voor bid, zijn voor de zorgen in ons leven, bescherming tegen verleidingen, bescherming over de onveilige wegen, plekken waar we komen en voor de mensen die gebed nodig hebben. Vooral voor de mensen in mijn kerk. Zo hebben we ook een Open Doors blad, waar ook een gebedsrooster in zit voor de vervolgde kerk. Dat vind ik ook belangrijk. Bidden zie ik hierin als een teken van betrokkenheid tonen bij het lot van de ander en ik geloof dat God dit van ons verlangt.

Bidden zie ik ook als een middel om je geloof te sterken.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor elburger » 04 mar 2020 11:28

Bidden, noodzakelijk voor hen die een waar geloof hebben. DeLange haalt de tekst uit Marcus 11:24 aan.
Prima, dat staat daar geschreven en dat is de waarheid.
Geen twijfel over mogelijk.
Echter, aanhoudend bidden is wat een christen moet doen!
God hoort en God verhoord!
Maar niet op onze tijd.
God verhoord te zijner tijd.
Dat kan net zo goed zijn na onze dood.
Dit is een iets wat velen vergeten, men denkt; ik bid, bid er een week, een maand om, maar mijn bede wordt niet verhoord.
Tijd dat mensen deze opvatting laten varen en geduld beproeven.
Het is niet onze wil die geschiedde, maar wij bidden tot God: UW wil geschiedde!!

Bidden is nederig worden, bidden is schuld bekennen, bidden is dankbaarheid betonen, ja zelfs dankbaarheid voor iedere ademtocht. Als je oprecht bidt dan geeft de Geest jou de kracht en wijsheid om te bidden en te volharden in het gebed.
Luther sloot zijn brieven altijd af met de woorden:" Vale in Domino" .
Zo mag je ook een gebed beginnen. Stel je open voordat je begint te bidden. Je zult zien hoe de woorden uit jouw mond/hart stromen!
Bid in stilte, bid inn de natuur, bid waar je ook maar wil. Maar bid oprecht!
Laat je leiden door de Geest.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor lekkerbek » 04 mar 2020 18:19

Hans0166 dat ben ik absoluut niet met je eens. De Heere zegt Zelf in Zijn Woord dat we om alles moeten bidden én danken!:

Bidt en u zal gegeven worden!

Doe uw mond wijd open en ik zal het vervullen!

Bidt zonder ophouden!

En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort.

Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles door bidden en smeken, met dankzegging, bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.

Daarom zeg Ik u: alle dingen die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden.

Dan zult gij Mij aanroepen en heengaan en tot Mij bidden; en Ik zal naar u horen.

Verblijdt u in de hoop, zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.

Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden en Ik zal u bekendmaken grote en vaste dingen, die gij niet weet.

Zomaar een aantal teksten waarin de Heere Zelf van ons vraagt om te bidden! Hij eist het zelfs!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor hans0166 » 04 mar 2020 19:49

lekkerbek schreef:Hans0166 dat ben ik absoluut niet met je eens.

geef even aan waar je op reageert .. alleen een loze lijst met uit het verband getrokken teksten kan ik niet zoveel mee.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor lekkerbek » 04 mar 2020 21:04

Ik ben niet zo goed in het kopieren :wink:
Maar jouw laatste reactie waar je schrijft over alles te bidden wat los en vast zit, en dat we het liefst bidden over hoe we het willen hebben, dat dit een vorm van twijfel is. Tenminste heb ik t dan goed begrepen?
Daarom heb ik die teksten genoemd waar de Heere het Zelf vraagt van ons.
Als we ziek zijn, pijn hebben, het moeilijk hebben, dan zouden we het liefst willen dat we beter worden, geen pijn meer hebben, dat een operatie slaagt etc. Dan mogen we daar toch om vragen?
Of bedoelde je dat niet?
Als ik het verkeerd begrepen heb dan excuus.
Weet je ik worstel hier zelf ook erg mee. Om achter de Heere aan te lopen, Zijn weg te gaan die Hij met ons voor heeft. Maar als ik dan bid, is dat dan naar me toe bidden? Hij is, oneerbiedig gezegd, geen sinterklaas. Wanneer weet je dat het inderdaad Zijn weg is en niet onze eigen weg? Ik bedoel, als ik bid, bv je solliciteert, je bid om Zijn leiding. Je zou die baan zeer graag willen hebben. Als het niet duidelijk is, maar je wordt wel aangenomen, mag je dat dan als Gods weg zien? Maar misschien wil de Heere wel dat je blijft waar je bent. Hoe weet je dat dan? Ga je je eigen weg als je die baan aanvaard? Of heb je naar jezelf toegebeden?
Heb je een leuke vacature gezien, brief geschreven, toch ook gevraagd of de Heere hier in mee wil komen?
Het is gewoon niet altijd duidelijk wat Zijn weg is.

Of wat gezondheid aan gaat: mag je de Heere vragen om verbetering als dit al heel lang niet meer aan de orde is? Moet ik om acceptatie bidden? Je mag best weten dat dit voor mij een worsteling is. Toen zag ik jouw opmerking. Ik ging ijverig teksten opzoeken waaruit het anders blijkt. Maar is dit zo? Moest ik niet heel hard mezelf bewijzen? Heb jij misschien gewoon toch gelijk?
Ik weet het, een totaal warrig verhaal. Maar het voert denk ik te ver om tot in detail te beschrijven waar het over gaat. Ik hoop dat je er een beetje uitkomt, anders hoor ik het graag. Ik kan ook via pb evt verder reageren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2020 22:53

Het is ook allemaal lastig en ingewikkeld Lekkerbek.
Bidden is eigenlijk eenvoudig gesteld : praten met God.
Alles is bespreekbaar!
Topic heet bidden is stil worden, zie mijn eerdere reactie op blz 1
Geen eenrichtingsverkeer, in een gesprek praat en luister je naar elkaar.

Maar goed, wij kleine mensjes met Ieniemienie verstand in gesprek met de Almachtige alleswetende God.

Sommige mensen leveren in gebed een heel wensenlijstje af bij God en klagen over dat God hen niet hoort als het niet vervuld wordt maar ik denk weleens....de Heer weet wel beter, misschien maar goed ook dat sommige gebeden niet verhoord worden omdat die in het plan van God met ons leven alleen maar in de weg staan....en daarnaast wil God ook gedankt worden en gelooft en geëerd.

Psalm 25 kom je dan bij uit....in Geloof en Vertrouwen
U ja U alleen Heer weet wat goed voor mij is....
Maar als u dat toestaat Heer, wilt U mij laten zien de weg die ik gaan moet geleid door Uw Woord maar zeker ook in de tijd waar nu nu leven met behulp en met inzichten van de heilige Geest die woont in de harten van allen die Geloven in de Heer Jezus...

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor lekkerbek » 05 mar 2020 07:19

Dat denk ik ook, dat we stil moeten rusten onder Zijn beleid!
Maar wanneer weet je dan of het zo moet zijn, of dat je wel mag vragen om vooruitgang, beter worden etc?
Maar daar is dit topic niet voor inderdaad, ik ben behoorlijk uit de bocht gevlogen. On topic maar weer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bidden is stil worden

Berichtdoor MoesTuin » 05 mar 2020 09:16

lekkerbek schreef:Dat denk ik ook, dat we stil moeten rusten onder Zijn beleid!
Maar wanneer weet je dan of het zo moet zijn, of dat je wel mag vragen om vooruitgang, beter worden etc?
Maar daar is dit topic niet voor inderdaad, ik ben behoorlijk uit de bocht gevlogen. On topic maar weer.


Fijn juist Lekkerbek om zo hardop te denken spreken en delen...
Ik geloof dat je echt alles mag vragen aan de Heer, niets is te gek....je kan het ook zien dat je alles wat je bezighoud je dit overlegt / voorlegt bij de Heer.
En dat je dit ook bij Hem kunt laten.
Dit alles in eenvoudig geloof en vertrouwen en in afhankelijkheid van Hem alleen...
Op het moment zie je het niet ivm ons beperkte verstand, maar als ik soms terug kijk op mijn leven dan zie ik lijnen van mijn levensloop die zo anders verliepen als ik zelf had gewild en gedacht, moeilijk waren maar waarvan ik ook eerlijk kan zeggen...het is op die manier goed geweest....de Heer heeft het zo geleid....beter had ik het niet kunnen bedenken.
En hetgeen ik (nog) steeds niet begrijp parkeer ik bij de Heer omdat ik dat nu nog niet overzie, misschien wel nooit...maar dat is nu de overgave en het loslaten en het bij de Heer laten in geloof en vertrouwen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten