Welke muziek luisteren christenen naar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor elburger » 08 feb 2020 13:06

Ik hou heel erg van muziek. Ben DJ geweest heb bij de LOE gewerkt, en een lied sprak mij aan of niet. Nederlandstalig, Engels, Duits, Frans. Maar ik luister het liefst qua populaire muziek naar songs die een verhaal vertellen. Neen bijv. Telegraph Road, of Give up your guns, oh Het dorp.
Christelijke muziek luister ik iedere dag. Ik kan vooral genieten van Psalmen met bovenstem. Verder heb ik nog vele cd's van R.Hakkert, en ook R.St James kan mij bekoren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 12 feb 2020 08:31

Goed om elke dag met de Heer zo bezig te zijn. Van het weekend was ik best wel down en dan zet ik bemoedigende christelijke muziek op en dan kom ik helemaal los. Tranen en dan geleidelijk aan knap ik op.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Keurhorst » 12 feb 2020 13:07

Ik vind het ook heerlijk om naar liederen of psalmen te luisteren of te zingen.
Maar ik denk dat er ook een gevaar is in de muziek van tegenwoordig. En ik denk dat we het onderstaande heel hard nodig hebben.

Romeinen 12:2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2020 16:07

Keurhorst schreef:Ik vind het ook heerlijk om naar liederen of psalmen te luisteren of te zingen.
Maar ik denk dat er ook een gevaar is in de muziek van tegenwoordig. En ik denk dat we het onderstaande heel hard nodig hebben.

Romeinen 12:2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.


Dat klopt, mits die tekst gaat over je gezindheid.... en dat wat inhoudelijk fout is, ook als fout wordt bestempeld. Helaas wordt het veel te vaak op vormen toegepast. Popmuziek, drums modern en dus wereldgelijkvormig. Klassiek en orgelspel is wel goed want daar luistert "de wereld" niet naar. Dan wordt bovenstaande tekst volledig uit het verband gerukt. Men spant God veel te vaak voor een eigen cultureel karretje om goed te praten wat men zelf fijn en mooi vindt en af te keuren wat men zelf niet kent, niet mooi vindt etc. God die wel van orgelspel houdt en niet van gitaren en drums.

Sowieso, wat is "de muziek van tegenwoordig"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Keurhorst » 12 feb 2020 16:49

Dat klopt, mits die tekst gaat over je gezindheid.... en dat wat inhoudelijk fout is, ook als fout wordt bestempeld. Helaas wordt het veel te vaak op vormen toegepast. Popmuziek, drums modern en dus wereldgelijkvormig. Klassiek en orgelspel is wel goed want daar luistert "de wereld" niet naar. Dan wordt bovenstaande tekst volledig uit het verband gerukt. Men spant God veel te vaak voor een eigen cultureel karretje om goed te praten wat men zelf fijn en mooi vindt en af te keuren wat men zelf niet kent, niet mooi vindt etc. God die wel van orgelspel houdt en niet van gitaren en drums.


Ben ik het mee eens, alleen zie ik soms wel filpjes voorbijkomen dat christenen helemaal los gaan op christelijke muziek. Ik vraag me wel eens af of dat is om de inhoud van de tekst of om de muziek zelf. En ik vraag mij dan ook echt af of je dit ook zou doen als Jezus naast je zou staan (eerbiedig bedoeld).
Ik heb Hem echt lief en wil Hem grootmaken en lofprijzen om wie Hij is, maar heb ook een grote eerbied voor een God die Zijn leven heeft willen geven voor mij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2020 21:43

Keurhorst schreef:Ben ik het mee eens, alleen zie ik soms wel filpjes voorbijkomen dat christenen helemaal los gaan op christelijke muziek. Ik vraag me wel eens af of dat is om de inhoud van de tekst of om de muziek zelf. En ik vraag mij dan ook echt af of je dit ook zou doen als Jezus naast je zou staan (eerbiedig bedoeld).
Ik heb Hem echt lief en wil Hem grootmaken en lofprijzen om wie Hij is, maar heb ook een grote eerbied voor een God die Zijn leven heeft willen geven voor mij.


Ik denk dat dat voor een groot deel ook cultuur is. Je bent opgegroeid in een omgeving waar dat niet gebeurt. Waar eerbied zich vaak op andere manieren, die wat statiger en statischer is, tot uiting komt. Maar Gods liefde kan ook vreugde geven en die vreugde kan, als je dat gewend bent, ook in dans en enthousiasme tot uiting komen. En is dat oneerbiedig? Is het zelfs oneerbiedig wanneer je bij goede christelijke muziek ook om de muziek danst? Als je naar de Bijbel kijkt zie je een wat andere manier. Waarbij psalmen met allerlei instrumenten tor uiting komt en mensen niet stil blijven staan. Denk aan psalm 150. Looft God met allerlei instrumenten. Loof hem met de fluit, allerlei snaarinstrumenten, met slagwerk. En met dans. Die wordt er gewoon bijgenoemd. Is dat dan oneerbiedig? Of als David uit zijn dak gaat als de ark in Jeruzalem wordt binnengebracht? Eerbied houdt niet altijd in dat je rustig en ingetogen bent. Het houdt in dat je God centraal stelt, Hem eert (eerbied bevat het woord eer). Eer hem met je dans. Of met je ingetogenheid. Eer Hem met je hart.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 13 feb 2020 00:53

Keurhorst schreef:Ben ik het mee eens, alleen zie ik soms wel filpjes voorbijkomen dat christenen helemaal los gaan op christelijke muziek. Ik vraag me wel eens af of dat is om de inhoud van de tekst of om de muziek zelf. En ik vraag mij dan ook echt af of je dit ook zou doen als Jezus naast je zou staan (eerbiedig bedoeld).
Ik heb Hem echt lief en wil Hem grootmaken en lofprijzen om wie Hij is, maar heb ook een grote eerbied voor een God die Zijn leven heeft willen geven voor mij.

Het is denk ik vooral de jeugdige leeftijd. Ik ken jongeren die eerst ook zo losgaan en later als ze ouder worden meer voor de inhoud gaan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Keurhorst » 13 feb 2020 09:25

Het is denk ik vooral de jeugdige leeftijd. Ik ken jongeren die eerst ook zo losgaan en later als ze ouder worden meer voor de inhoud gaan.


We leven in de laatste dagen die vol kwaad zijn. Deze oproep in Efeze geld heel zeker ook voor onze tijd.
Efeze 5:
8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
9. – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid –
10. en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
11. En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
12. Want wat heimelijk door hen gedaan wordt, is te schandelijk om zelfs maar te vertellen.
13. Maar al deze dingen komen openbaar als ze door het licht ontmaskerd worden; want al wat openbaar maakt, is licht.
14. Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
15. Let er dan op dat u nauwgezet wandelt, niet als dwazen, maar als wijzen,
16. en buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.
17. Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is.

God heeft er geen behagen in om gediend te worden op een wereldse manier. Als het volk van Israël dat deed strafte God hen. Bij het gouden kalf staat er dat de Israëlieten uitbundig feest vierden, dit was een god die ze kunnen zien en voelen. Dit zie ik ook terug in veel christelijke muziek van tegenwoordig. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar ik ben bang dat we hierin afgedwaald zijn.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor de passant » 13 feb 2020 09:40

Keurhorst schreef:We leven in de laatste dagen die vol kwaad zijn. Deze oproep in Efeze geld heel zeker ook voor onze tijd.
Efeze 5:
8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
9. – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid –
10. en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
11. En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
12. Want wat heimelijk door hen gedaan wordt, is te schandelijk om zelfs maar te vertellen.
13. Maar al deze dingen komen openbaar als ze door het licht ontmaskerd worden; want al wat openbaar maakt, is licht.
14. Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
15. Let er dan op dat u nauwgezet wandelt, niet als dwazen, maar als wijzen,
16. en buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.
17. Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is.

God heeft er geen behagen in om gediend te worden op een wereldse manier. Als het volk van Israël dat deed strafte God hen. Bij het gouden kalf staat er dat de Israëlieten uitbundig feest vierden, dit was een god die ze kunnen zien en voelen. Dit zie ik ook terug in veel christelijke muziek van tegenwoordig. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar ik ben bang dat we hierin afgedwaald zijn.
Ja ja, er is seculiere muziek en christelijke muziek met christelijke teksten, en met die seculiere muziek is er niets aan de hand , maar voor die christelijke muziek met christelijk teksten moet je uitkijken, verwoord ik jou mening zo goed?

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Keurhorst » 13 feb 2020 09:53

Ja ja, er is seculiere muziek en christelijke muziek met christelijke teksten, en met die seculiere muziek is er niets aan de hand , maar voor die christelijke muziek met christelijk teksten moet je uitkijken, verwoord ik jou mening zo goed?


Christelijke muziek met christelijke inhoud is zeker goed. Maar wat ik steeds meer zie zijn christelijke inhoud in een werelds jasje.En ik zeg niet dat alles verkeerd is, zeker niet, maar toets alles aan de bijbel. Er staat niet voor niks vaak in de bijbel om waakzaam te wijn, de satan zelf kan zich voordoen als een engel des lichts. Onderzoek het Woord van God, en de Wijsheid van Hem.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2020 10:14

Keurhorst schreef:We leven in de laatste dagen die vol kwaad zijn. Deze oproep in Efeze geld heel zeker ook voor onze tijd.
Efeze 5:
8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
9. – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid –
10. en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
11. En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
12. Want wat heimelijk door hen gedaan wordt, is te schandelijk om zelfs maar te vertellen.
13. Maar al deze dingen komen openbaar als ze door het licht ontmaskerd worden; want al wat openbaar maakt, is licht.
14. Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
15. Let er dan op dat u nauwgezet wandelt, niet als dwazen, maar als wijzen,
16. en buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.
17. Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is.

God heeft er geen behagen in om gediend te worden op een wereldse manier. Als het volk van Israël dat deed strafte God hen. Bij het gouden kalf staat er dat de Israëlieten uitbundig feest vierden, dit was een god die ze kunnen zien en voelen. Dit zie ik ook terug in veel christelijke muziek van tegenwoordig. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar ik ben bang dat we hierin afgedwaald zijn.
Wat versta jij onder een 'wereldse' manier?
In deze context gaat het over 'onreinheid, hebzucht, oneerbaarheid, platvloerse taal, hoereerder, gierigaard, afgodendienaar ...!
De wereldgelijkvormigheid uit Rom. 12 gaat over je gezindheid en niet om alles anders te doen dan de wereld.
In de Bijbel gaan mensen ook 'los' op muziek hoor. Zo zingt en danst David uit alle macht voor de ark van God. Reidansen met muziek en zang ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2020 11:35

Keurhorst schreef:Christelijke muziek met christelijke inhoud is zeker goed. Maar wat ik steeds meer zie zijn christelijke inhoud in een werelds jasje.En ik zeg niet dat alles verkeerd is, zeker niet, maar toets alles aan de bijbel. Er staat niet voor niks vaak in de bijbel om waakzaam te wijn, de satan zelf kan zich voordoen als een engel des lichts. Onderzoek het Woord van God, en de Wijsheid van Hem.


Dat is ook mijn oproep. En mijn mening is dat er vaak niet getoetst wordt aan de Bijbel maar aan eigen culturele maatstaven. De Bijbel verbiedt dans niet. De Bijbel verbiedt snaarinstrumenten niet. En veel mensen doen dat wel en hangen daar allerlei eigen culturele regeltjes aan vast. Ingetogen muziek is eerbiedig, uitbundige muziek niet. Het orgel is goed en een gitaar niet want die gebruiken ze ook in de popmuziek. Het zijn allemaal culturele bedenksels die niets met Gods Woord te maken hebben. Zelfs psalm 150 wordt (als die wordt uitgevoerd zoals beschreven in de psalm) een christelijke inhoud in een werelds jasje. Want de instrumenten die daar genoemd worden waren ook gewoon de instrumenten voor de toenmalige populaire muziek in Israel en de heidense landen er omheen. Kortom, de inhoud bepaalt de jas van de muziek, niet de instrumenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2020 11:48

Keurhorst schreef:We leven in de laatste dagen die vol kwaad zijn. Deze oproep in Efeze geld heel zeker ook voor onze tijd.
Efeze 5:
8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
9. – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid –
10. en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
11. En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
12. Want wat heimelijk door hen gedaan wordt, is te schandelijk om zelfs maar te vertellen.
13. Maar al deze dingen komen openbaar als ze door het licht ontmaskerd worden; want al wat openbaar maakt, is licht.
14. Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
15. Let er dan op dat u nauwgezet wandelt, niet als dwazen, maar als wijzen,
16. en buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.
17. Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is.

God heeft er geen behagen in om gediend te worden op een wereldse manier. Als het volk van Israël dat deed strafte God hen. Bij het gouden kalf staat er dat de Israëlieten uitbundig feest vierden, dit was een god die ze kunnen zien en voelen. Dit zie ik ook terug in veel christelijke muziek van tegenwoordig. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar ik ben bang dat we hierin afgedwaald zijn.


Dan gaat het om het hart. God had er wel behagen in als het volk Hem met hun hart loofde met dans, trommels en tamboerijnen, snaarinstrumenten etc. De muziekinstrumenten die de wereld toen ook gebruikte voor hun muziek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2020 11:02

Orgel en Christelijk is al snel een match

Overigens hou ik van veel soorten muziek als het maar niet te druk is (orgel mag wel los gaan, dat weer wel) maar ik hou niet van dat rock of house enz.... :D

Maar wat gaaf dat filmpje van de politie agent uit Rotterdam (tevens organist) André v Nieuwkoop
Hij zette even het orgel weer op de Nederlandse kaart.



Dit filmpje ging op Twitter en werd hot trending
Skitterend :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Keurhorst » 14 feb 2020 13:09

Orgel en Christelijk is al snel een match


Ik bedoelde helemaal niet dat er alleen een orgel een juiste manier is om een christelijk lied te begeleiden. In de gemeente waar ik naar toe ga hebben we geen orgel. Maar ik zie wel een wereldgelijkvormigheid in de muziek komen. Toets alles aan de bijbel, zoals je ook een preek of woord toets aan de bijbel moet we dat ook met de muziek en doen en degene die zingen of muziek maken.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten