Welke muziek luisteren christenen naar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 04 jan 2020 20:11

Voorop staat dat het een christen geheel vrij staat om keuzes te maken in wat volgens hem of haar persoonlijk een christelijke levensstijl toebehoort. Maar toch wekt het mijn nieuwsgierigheid naar welke muziek christenen hier luisteren? Is het Psalmen en instrumentale muziek, ook andere christelijke muziek? Wordt er ook naar seculiere muziek geluisterd? Hoe sta je hier in?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 00:15

Ik luister christelijke muziek, van gospel tot metal, progressieve rock is wel mijn favoriete genre. Zelden psalmen (the Psalm Project vind ik soms wel mooi) of instrumentale muziek (kan instrumentale muziek uberhaupt christelijk zijn?

Maar ook seculiere muziek, van filmmuziek, heel rustige muziek tot minder rustige muziek. Bezoek af en toe concerten. Muziek is prachtig, wat kunnen mensen mooie muziek maken. Heb bijvoorbeeld wel weer genoten van de top 2000 tussen kerst en oud & nieuw.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor hans0166 » 05 jan 2020 07:21

DeLange schreef:Voorop staat dat het een christen geheel vrij staat om keuzes te maken in wat volgens hem of haar persoonlijk een christelijke levensstijl toebehoort. Maar toch wekt het mijn nieuwsgierigheid naar welke muziek christenen hier luisteren? Is het Psalmen en instrumentale muziek, ook andere christelijke muziek? Wordt er ook naar seculiere muziek geluisterd? Hoe sta je hier in?


heel breed luisterprofiel .. van zwaar klassiek tot hedendaagse Dance en ook wel, heel af en toe, House. Van oude tot nieuwe liturgische muziek, gregoriaans en polyfoon. ( gregoriaans heeft overigens ook polyfone stromingen oa bijv het Dellerconsort heeft hiervan opnames geplubliceerd, heel apart.. )
Beetje voorliefde voor de 70/80's voor easy listening.
Heb echter vrij weinig met gospel of die Nederlandse christelijke bands, over het algemeen voor mij beetje té nep en té dik erbovenop.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 08:37

hans0166 schreef:heel breed luisterprofiel .. van zwaar klassiek tot hedendaagse Dance en ook wel, heel af en toe, House. Van oude tot nieuwe liturgische muziek, gregoriaans en polyfoon. ( gregoriaans heeft overigens ook polyfone stromingen oa bijv het Dellerconsort heeft hiervan opnames geplubliceerd, heel apart.. )
Beetje voorliefde voor de 70/80's voor easy listening.
Heb echter vrij weinig met gospel of die Nederlandse christelijke bands, over het algemeen voor mij beetje té nep en té dik erbovenop.

Dat is inderdaad wel heel breed :D
Dat het laatste niet bij je past, snap ik. Ik zelf houd er wel van en wissel het af met Psalmen voor Nu, Johannes de Heer en Sela en soms een echte Psalm. Maar hiphop van Damascus vind ik soms ook leuk. Martijn Buwalda heb ik ook een grote voorliefde voor.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 08:39

Marnix schreef:Ik luister christelijke muziek, van gospel tot metal, progressieve rock is wel mijn favoriete genre. Zelden psalmen (the Psalm Project vind ik soms wel mooi) of instrumentale muziek (kan instrumentale muziek uberhaupt christelijk zijn?

Maar ook seculiere muziek, van filmmuziek, heel rustige muziek tot minder rustige muziek. Bezoek af en toe concerten. Muziek is prachtig, wat kunnen mensen mooie muziek maken. Heb bijvoorbeeld wel weer genoten van de top 2000 tussen kerst en oud & nieuw.

Zelf heb ik 21 jaar bij muziekverenigingen gezeten en kan de schoonheid van de muziek beamen. :-({|= :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 17:23

DeLange schreef:Zelf heb ik 21 jaar bij muziekverenigingen gezeten en kan de schoonheid van de muziek beamen. :-({|= :D


Mooi. Maar moet muziek dan altijd christelijk zijn of van christelijke artiesten? Want instrumentale muziek valt dan vaak sowieso al af aangezien dat altijd “neutraal” is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 17:46

Marnix schreef:Mooi. Maar moet muziek dan altijd christelijk zijn of van christelijke artiesten? Want instrumentale muziek valt dan vaak sowieso al af aangezien dat altijd “neutraal” is.

Wij geloven dat het heel erg met de tekstinhoud te maken heeft. Daarom kiezen wij voor muziek waarin tekst zit wat niet tot eer is van de popartiest (met fans en een sterrenstatus) en waarin de Heilige Geest niet actief is. Bij levensbeschouwingen hoort bepaalde muziek. Er zit denk ik wel een overlapgebied. Neem nu Johny Cash. Hij was een christen. En leefde ernstig met de Heer. Toch luisteren wij echt alleen naar christelijke muziek en instrumentale muziek, aangezien de Heilige Geest daarin ook actief kan zijn.

Ik merk echter dat een zienswijze op dit gebied sterk samen hangt met je opvoeding of een bekering die een mens heeft gehad. Zo ken ik een Arubaan die in 2013 radicaal tot bekering kwam. Bij hem genezen mensen en bekeren mensen, als hij voor hen bidt. Ook hoort hij God duidelijk tot hem spreken en evangeliseerd hij veel, ook op straat. Hij praat bijna alleen maar over Jezus. Is er helemaal vol van en luistert alleen naar christelijke muziek.

Maar het heeft niets met ge of verboden te maken. Van God mag je alles, maar het heeft meer met overgave aan Jezus te maken. Persoonlijke verlangens en voorkeuren. Op een gegeven moment wil je niet meer anders :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor pindas83 » 05 jan 2020 19:19

DeLange schreef:Maar het heeft niets met ge of verboden te maken. Van God mag je alles, maar het heeft meer met overgave aan Jezus te maken. Persoonlijke verlangens en voorkeuren. Op een gegeven moment wil je niet meer anders :)


Ja maar dan kan je dus impliciet menen dat iemand die dus wel seculiere muziek beluistert zich niet echt of in mindere mate zich aan Jezus overgegeven heeft. Of niet?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 20:22

pindas83 schreef:Ja maar dan kan je dus impliciet menen dat iemand die dus wel seculiere muziek beluistert zich niet echt of in mindere mate zich aan Jezus overgegeven heeft. Of niet?

Misschien moeten we ons eerst afvragen of er buiten om Jezus überhaupt een tweede persoon was die zich volledig aan God overgaf. Ik denk dat het antwoord daarop "nee" is en vandaar uit denk ik dat je verschillende levels van overgave hebt en mijn ervaring is dat je op een gegeven moment die seculiere muziek niet meer mist en in mijn geval vind ik dat ik juist "meer" geestelijke muziek moet luisteren om dichter bij God te komen. Meer de bijbel moet lezen en meer moet bidden. Het verwijderen van het één zorgt bij mij veel ook voor stilte, waarin ik God weer méér moet zoeken.
Hoe ervaar jij dat? Wat zijn jouw overwegingen op het gebied van muziek?

Kijk, toen ik 20 was, kreeg ik een vlam uit de Gereformeerde Bond. Ze luisterde alleen maar naar de Psalmen thuis en zong daarop mee. Ik kende dat niet en vond dat toen stijf en ouderwets. Maar nu, begrijp ik de keuze heel goed. Al kiezen wij meer voor evangelische liederen. Een radio hebben we thuis trouwens niet eens. We draaien opwekkings cd's op de computer. In de auto luisterden we altijd naar Groot Nieuws Radio, maar dat zit niet meer op de AM. Een enorm gemis. We houden het nu stil in de auto. We merken echt dat Gods radio nog moeilijk te vinden is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 21:17

pindas83 schreef:Ja maar dan kan je dus impliciet menen dat iemand die dus wel seculiere muziek beluistert zich niet echt of in mindere mate zich aan Jezus overgegeven heeft. Of niet?



Precies, Delange, op zo’n manier wordt het een soort “next level” van het christen zijn waar velen (nog) niet zijn beland maar jullie al wel.
Dat vind ik gevaarlijk (hoewel je het vast niet zo bedoelt)

Wat je wel goed ziet is dat het met de bekering te maken heeft. En vaak dan ook met het leven voor de bekering. Als muziek een afgod was die je bij God vandaan haalde is het logisch dat je na de bekering daarmee breekt en er vandaan blijft. Net zoals een gestopte ex-alcoholverslaafde ver van iedere druppel drank afblijft zonder dat af en toe genieten van een glas alcohol daarmee voor iedereen verkeerd is. Zo kan je dus ook je cd’s weggooien en er ver uit de buurt blijven maar daarmee is het nog niet iets wat iedere christen ten diepste zou moeten willen. Daarom, prima om er zo mee om te gaan maar laat elkaar er inderdaad vrij in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 21:29

DeLange schreef:Misschien moeten we ons eerst afvragen of er buiten om Jezus überhaupt een tweede persoon was die zich volledig aan God overgaf. Ik denk dat het antwoord daarop "nee" is en vandaar uit denk ik dat je verschillende levels van overgave hebt en mijn ervaring is dat je op een gegeven moment die seculiere muziek niet meer mist en in mijn geval vind ik dat ik juist "meer" geestelijke muziek moet luisteren om dichter bij God te komen. Meer de bijbel moet lezen en meer moet bidden. Het verwijderen van het één zorgt bij mij veel ook voor stilte, waarin ik God weer méér moet zoeken.
Hoe ervaar jij dat? Wat zijn jouw overwegingen op het gebied van muziek?

Kijk, toen ik 20 was, kreeg ik een vlam uit de Gereformeerde Bond. Ze luisterde alleen maar naar de Psalmen thuis en zong daarop mee. Ik kende dat niet en vond dat toen stijf en ouderwets. Maar nu, begrijp ik de keuze heel goed. Al kiezen wij meer voor evangelische liederen. Een radio hebben we thuis trouwens niet eens. We draaien opwekkings cd's op de computer. In de auto luisterden we altijd naar Groot Nieuws Radio, maar dat zit niet meer op de AM. Een enorm gemis. We houden het nu stil in de auto. We merken echt dat Gods radio nog moeilijk te vinden is.


Waarbij de veronderstelling was is dat Jezus als Hij de keuze gehad had, altijd voor Psalmen en gospel en zo zou kiezen. Wat natuurlijk een aanname is. Je ziet dat Jezus met God leeft en vaak momenten zoekt om op te laden. Maar als Hij dan op de bruiloft van Kana is, denk je dan dat daar geen feestmuziek wordt gemaakt waar op wordt gedanst? En zou Jezus hebben meegedanst? We weten het niet maar onwaarschijnlijk is het niet. Stel dat het zo is, zou het dan iets afdoen aan Zijn volledige overgave aan Hem?

Zo luister ik bijvoorbeeld ook christelijke muziek voor die “oplaadmomenten” maar soms ook seculiere muziek. Ik heb niet het idee dat dat met gebrek aan overgave te maken heeft en meer overgave zou leiden tot meer christelijke muziek en minder seculiere muziek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 21:51

Marnix schreef:Waarbij de veronderstelling was is dat Jezus als Hij de keuze gehad had, altijd voor Psalmen en gospel en zo zou kiezen. Wat natuurlijk een aanname is. Je ziet dat Jezus met God leeft en vaak momenten zoekt om op te laden. Maar als Hij dan op de bruiloft van Kana is, denk je dan dat daar geen feestmuziek wordt gemaakt waar op wordt gedanst? En zou Jezus hebben meegedanst? We weten het niet maar onwaarschijnlijk is het niet. Stel dat het zo is, zou het dan iets afdoen aan Zijn volledige overgave aan Hem?

Zo luister ik bijvoorbeeld ook christelijke muziek voor die “oplaadmomenten” maar soms ook seculiere muziek. Ik heb niet het idee dat dat met gebrek aan overgave te maken heeft en meer overgave zou leiden tot meer christelijke muziek en minder seculiere muziek.

Mensen hebben ook ontspanning nodig, zoals wandelen in de natuur en dobberen op het water met een bootje. Dat ben ik met je eens.
Maar culturen veranderen sterk. Ik las in een boek over de kerken van mijn geboorteplaats, dat zelfs in de vrij evangelische gemeente voor de jaren 60 niet gedanst mocht worden op popmuziek. Ik weet dat de dominee van onze gereformeerde kerk in die jaren fel tegen het openen van een jongerensoos was. Ook mijn overgrootvader die als zondagsschoolmeester voor een buurtgenootschap kinderen van de hervormde, gereformeerde en vrij evangelische kerk gezamelijk daar ontving, was tegen feest vieren, toen de muziekvereniging waar hij ook voorzitter van was een prijs won. Maar in die tijd las ik dat ouders tegen hun kerken in gingen en zich verworven rechten eigen maakten. Ze vonden dat hun kinderen wel op die muziek mochten dansen.
De popcultuur kwam zo de kerken binnen. Nu anno 2020 heb je nog steeds christenen in deze drie kerken, maar deze 3 kerken zijn wel sterk vergrijsd. Ik geloof absoluut dat er een verband is.

Nu de vraag, komt Jezus daar ook? Ik denk het wel, maar dat past ook echt bij Hem. Hij daalde neer van zijn troon in de hemel naar de aarde die in zonde vervallen is en ging om met zondaars, die misschien niet eens het verschil tussen dag en nacht nog kunnen zien.

Want vertel mij eens, wat win "ik" er mee, als ik mijn opwekkings cd's inruil voor popmuziek? Ten eerste zou dat het einde van mijn huwelijk betekenen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 22:12

Het klinkt vast confronterend vrienden, maar God stelde mij voor een radicale keuze. Hij gaf mij mijn vrouw en een leven in Zijn dienst én Hij wilde dat ik ook mijn cd's de deur uit deed en alleen naar Zijn muziek zou luisteren. Anders zou ik "niet" mijn gebed verhoord zien krijgen. Ik heb er echt een knallende ruzie met mijn vrouw om gehad, maar gaf ook toe dat ik het voor Jezus over had alle schepen achter me te verbranden voor Hem en niet meer langer een dubbel leven te leiden. Ook mijn overtollige drankgebruik moest er aan geloven.
Wel mocht ik mijn vrienden houden en kreeg er zelfs vele bij :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 23:32

DeLange schreef:Het klinkt vast confronterend vrienden, maar God stelde mij voor een radicale keuze. Hij gaf mij mijn vrouw en een leven in Zijn dienst én Hij wilde dat ik ook mijn cd's de deur uit deed en alleen naar Zijn muziek zou luisteren. Anders zou ik "niet" mijn gebed verhoord zien krijgen. Ik heb er echt een knallende ruzie met mijn vrouw om gehad, maar gaf ook toe dat ik het voor Jezus over had alle schepen achter me te verbranden voor Hem en niet meer langer een dubbel leven te leiden. Ook mijn overtollige drankgebruik moest er aan geloven.
Wel mocht ik mijn vrienden houden en kreeg er zelfs vele bij :wink:


Zoals ik het lees zat je vast in een oud leven met verslavingen en zonder God en moest je daarom breken met je oude verslavingen, inclusief de muziek. Plus dat je vrouw het blijkbaar heel graag wilde. Los van een paar vraagtekens (je vrouw zet je blijkbaar direct de deur uit als je een keer een een mooi seculier nummer opzet (?) een prima keus voor je. Maar ik krijg het idee dat je niet wil oordelen maar wel anderen wil overtuigen dat ze dit het beste zelf ook kunnen doen.

Verder, wat je vertelt over 50, 60 jaar geleden zegt niet zoveel, het is vrij logisch. De evangelische kerken zijn ontstaan vanuit de protestantse kerken... die lang geleden bedachten dat dansen niet kan en seculiere muziek niet goed is. Feest vieren mag niet, drinken ook niet (bij evangelischen dan) etc. Wat bijbels gezien onhoudbaar is. Dat het veranderd is is omdat het in de omgeving veranderde en christenen dachten: hey, wij mogen dat niet maar waarom niet? Wat zegt de Bijbel erover?

Want vertel mij eens, wat win "ik" er mee, als ik mijn opwekkings cd's inruil voor popmuziek? Ten eerste zou dat het einde van mijn huwelijk betekenen.


- je hoeft dat niet te doen.
- het ging overigens niet over inruilen maar om naast christelijke muziek ook seculiere muziek te luisteren. Niet het een of het ander. Ik luister beiden en voor beiden is een tijd.
- wat ik de meerwaarde vindt van beiden doen is dat het aanbod christelijke muziek beperkt is en de beste muziek (dan heb ik het niet over teksten) vaak seculier is. Net als dat ik boeken lees en graag christelijke boeken lees maar soms ook goed geschreven verhalen van niet-christelijke schrijvers. Of wel eens kunst wil zien en er veel goede niet-christelijke kunstenaars zijn. Of kunstenaars die wel christelijk zijn maar waarbij je het niet aan de schilderijen kan zien. Etcetera.

Als ik iets een blokkade vormt tussen jou en God of tussen jou en je partner, doe het dan inderdaad weg. Maar bedenkt dat jouw afgoden niet de afgoden van anderen zijn en vice versa.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 06 jan 2020 05:07

Voor mij kan ik jouw keuze niet meer maken. Het is voor mij als het bezoeken van de RKK. Een vriend van me is werkelijk enorm katholiek. Op zijn Facebook prijkt het echt van afbeeldingen van dan weer pater Pio, dan weer Jezus en dan weer Maria. Als ik in zijn kerk zou komen, is het niet dat ik Maria echt aanbid, als ik aan de mis mee doe en toch voelt het voor mij niet fijn. Het is voor mij echt een brug te ver.
Zo was het ook voor mij een brug te ver toen ze bij ons in de PKN popmuziek wilden gebruiken in de jeugddienst om jeugd te trekken. Toen ik daar in de commissie zat was ik 1 van de 2 die tegen stemde en ging het tot teleurstelling van de meerderheid niet door.
Ik pas daar gewoon niet meer tussen.
Er zijn evangelischen die ook mijn keuzes maken, maar ook zij die dat niet doen.
Maar ik wil zelf niet meer een christen zijn in een disco, waarin leeftijdgenoten steeds meer het geloof los laten. Let wel, ik kwam diep in de nacht thuis en niet meer zondag's ochtends in de kerk. Ik ging dan wel de avonddiensten, maar ik was van de weinigen die dan nog 's avonds gingen. Waren wij echte christenen? Ja zeker wel :) Maar in mijn geval verlang ik er niet meer naar terug en wat betreft goede muziek: soms moet je met minder inderdaad genoegen nemen in het leven, maar werkelijk, je mist het niet.
Ik luisterde ook naar gothic muziek. Erg goed, maar meestal niet te rijmen met mijn geloof. Ik heb de cd's wel de deur uit gedaan en alleen de christelijk gothic muziek bewaard. Hoewel ik dat eigenlijk ook niet meer luister.
Ik luister vooral naar opwekking, Psalmen voor nu, Martijn Buwaldaen Hip Hip van Damascus :)
Maar vaak lig ik ook gewoon in de lucht te staren om God te zoeken in de stilte. Alle ruis van de wereld sluit ik me dan voor af en ik voel dan dat God naar me kijkt vol liefde en dan komen er zomaar woorden vanuit de bijbel in me op, die me sterken.

Dansen mag ik trouwens wel hoor. Mijn vrouw heeft het ook ontdekt, maar zoals ik de keuze van veel PKNers zie is het vooral kiezen voor zo veel mogelijk mee doen met Wat anderen buiten de kerken ook mogen en doen ze steeds meer water bij de wijn. Mag het? Ja wel, maar wat staat nu op 1 in hun leven?
Ik heb vrienden die bidden nog voor hun eten, maar luisteren nooit christelijke muziek, gaan nooit naar de kerk, lezen de bijbel niet en ontmoeten geen andere christelijke leeftijdgenoten, behalve ik.
Het is wel kaal hoor.
Meestal wordt het maar minder en minder.
Het sluipt er in. Ik kan met hen er ook weinig over hebben.
Maar God houdt van hen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten