Welke muziek luisteren christenen naar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 13:15

naamloos schreef:Nou, ik denk dat Gods muzieksmaak héél breed is.
En jouw ook als je oprecht genoten hebt van zijn muziek en liedjes. :wink:

Als de inhoud maar goed is. Neem nu de bijbel in de Twentse taal. Moet erg goed zijn, maar de vertaler ervan ik vrijzinnig hervormd en geloofd niet in de wonderen die Jezus deed. Toch is de vertaling prima.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 13:35

DeLange schreef:Als de inhoud maar goed is.
Dus uiteindelijk kun je toch wél oprecht genieten van muziek en liedjes van ongelovige mensen als de inhoud goed is!
Ik ook hoor. Voor mij is het criterium dat de inhoud niet slecht moet zijn, en verder moet het ook wel passent bij de gelegenheid zijn.
Uiteraard heb ik ook mijn eigen smaak. Voor christelijke muziek hou ik van Hilsong, Opwekking, Sela, Michaël W Smith, Leeland, Casting Crowns, Paul Baloche, Chris Tomlin, Lauren Daigle enz. enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 15:01

Chaya schreef:Niet persoonlijk nee. Zo oud ben ik nu ook weer niet :lol:
Ik ben ook een tijd geleden naar een concert van Jan van Westenbrugge geweest.
En ik was eens in een stadje waar die middag een gratis lunchconcert zou worden gegeven, de deur stond open dus ik ben gaan zitten.
Het bleek een jonge getalenteerde organist te zijn. Geweldig zo'n onverwacht kado.
Alleen is het dan het nadeel dat mensen in en uit blijven lopen, kraken met broodzakjes.
Ze lieten zelfs hun koffiebekers in de banken staan!
Daaraan zie je dat het geen echte concertliefhebbers zijn, want dat doe je niet!
Ik heb de mensen die voor mij zaten even op de rug aangetikt: meneer, mevrouw, wilt u de koffiebekers meenemen en in de vuilnisbak gooien?
O ja, dat deden ze toen.

Ja, herkenbaar. Als mijn schoonvader op het orgel speelde in de oude kerk van Ede ging het net zo. Wel jammer, maar hij speelde tot eer van God. Hoewel wij in de kerk geen orgel hebben, vind ik dat altijd wel iets wat ik mis. Ik vind het werkelijk prachtig muziek, vooral met de Psalmen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 15:08

Marnix schreef:Dat lijkt me een goede houding, liefdevol medelijden richting mensen die Jezus niet kennen. Wat het wel / niet naar hun muziek luisteren blijven we van mening verschillen.Ik vind dat als mensen God niet kennen, dat niet in hoeft te houden dat je ze niet moet horen, naar ze luisteren, als je daarnaast ook het verlangen hebt dat ze Hem leren kennen.



Wat ik bedoel is dat als de Geest in je woont en werkt, je met mensen kan praten die niet geloven, naar muziek kan luisteren van mensen die niet geloven, je je onder mensen met een andere religie kan begeven etcetera zonder dat je daardoor wordt beinvloed, als je dicht bij Hem blijft. Zo zijn er ook tal van christenen die zich inzetten op plekken waar slechte vruchten te vinden zijn om mensen te helpen. En omdat ze dicht bij God leven kunnen ze dat veilig doen. Denk ook aan wat Paulus schrijft over het eten van vlees dat aan afgoden geofferd is, denk aan Paulus die in Athene rondloopt op een plek waar allerlei tempels voor afgoden zijn enz.





Wat is de natuurmuziek??? Nog nooit van gehoord.

Ik ook niet, tot ik het las dat ze de natuur tot eer van God muziek zag maken in de hemel.

Verder snap ik wat je zegt. Ik wil er vooral bij aangeven dat ik doelbewust muziek kies om God er mee te eren en dat gaat toch wat lastig op "heb je even voor mij! Maak wat tijd voor me vrij, ieder uur van de dag, denk ik steeds aan die lach, alleen jij maakt mij blij!" Of "Nein man, Ich wol noch nicht gehen, ich wol noch ein bitchen tanzen!" Of "dans maar, ook als je helemaal geen kans maakt!" Of "Busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo!"

Wat zette mijn broertje dan op? Freek de Jonge, met " is er leven na de dood!" #-o

Het is dan toch weer op mijn behoeften gericht zo en dan moet God vóór mij nog opdraven ook of wachten tot ik klaar ben. Nee, ik kies voor aanbidding :D
Laatst gewijzigd door DeLange op 07 jan 2020 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 15:32

naamloos schreef:Dus uiteindelijk kun je toch wél oprecht genieten van muziek en liedjes van ongelovige mensen als de inhoud goed is!

Hmmm, zoals de EO poogt met the Passion..
Doe me dan vooral toch het echte bezielde werk. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 15:36

naamloos schreef:Ik ook hoor. Voor mij is het criterium dat de inhoud niet slecht moet zijn, en verder moet het ook wel passent bij de gelegenheid zijn.
Uiteraard heb ik ook mijn eigen smaak. Voor christelijke muziek hou ik van Hilsong, Opwekking, Sela, Michaël W Smith, Leeland, Casting Crowns, Paul Baloche, Chris Tomlin, Lauren Daigle enz. enz.

Dank je voor jouw mening en de christelijke artiesten :D Ken ik nog niet allemaal, dus heb wat te luisteren.
Was je trouwens vroeger ook een stapper en hoe waren jouw ervaringen daarmee?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 17:13

DeLange schreef:Ik ook niet, tot ik het las dat ze de natuur tot eer van God muziek zag maken in de hemel.


Hm dat dieren bijvoorbeeld ook muziek maken tot eer van God, denk aan vogels bijvoorbeeld, snap ik. Maar ik denk niet dat mensen in de hemel als vogels gaan fluiten ;-) God heeft dieren gemaakt die God eren met hun stem en mensen anders (hoger) gemaakt door God te eren met hun stem en met muziek. En door wat ze doen.

Verder snap ik wat je zegt. Ik wil er vooral bij aangeven dat ik doelbewust muziek kies om God er mee te eren en dat gaat toch wat lastig op "heb je even voor mij! Maak wat tijd voor me vrij, ieder uur van de dag, denk ik steeds aan die lach, alleen jij maakt mij blij!" Of "Nein man, Ich wol noch nicht gehen, ich wol noch ein bitchen tanzen!" Of "dans maar, ook als je helemaal geen kans maakt!" Of "Busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo!"

Wat zette mijn broertje dan op? Freek de Jonge, met " is er leven na de dood!" #-o

Het is dan toch weer op mijn behoeften gericht zo en dan moet God vóór mij nog opdraven ook of wachten tot ik klaar ben. Nee, ik kies voor aanbidding :D


Uitstekend. Overigens haal je hier ook wel verschrikkelijke voorbeelden van seculiere muziek aan, er is wel betere seculiere muziek dan dat :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2020 17:39

DeLange schreef:Dank je voor jouw mening en de christelijke artiesten Ken ik nog niet allemaal, dus heb wat te luisteren.
Was je trouwens vroeger ook een stapper en hoe waren jouw ervaringen daarmee?
Stappen heb ik een blauwe maandag gedaan maar ik vind er niks aan.
DeLange schreef:Hmmm, zoals de EO poogt met the Passion..
Doe me dan vooral toch het echte bezielde werk.
Ik heb er niks op tegen maar de meeste muziek is mijn smaak niet.
DeLange schreef:Verder snap ik wat je zegt. Ik wil er vooral bij aangeven dat ik doelbewust muziek kies om God er mee te eren en dat gaat toch wat lastig op "heb je even voor mij! Maak wat tijd voor me vrij, ieder uur van de dag, denk ik steeds aan die lach, alleen jij maakt mij blij!" Of "Nein man, Ich wol noch nicht gehen, ich wol noch ein bitchen tanzen!" Of "dans maar, ook als je helemaal geen kans maakt!" Of "Busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo!"

Wat zette mijn broertje dan op? Freek de Jonge, met " is er leven na de dood!"

Het is dan toch weer op mijn behoeften gericht zo en dan moet God vóór mij nog opdraven ook of wachten tot ik klaar ben. Nee, ik kies voor aanbidding
Wat is er eigenlijk mis met je eigen behoeften mits ze niet verkeerd zijn?
Je hebt een kind, toch? Zou je het erg vinden als je kind plezier heeft en er vrolijk op los zingt en springt?
Je verwacht, neem ik aan, toch niet dat je kind 24/7 bezig is met de ouders te bewonderen, met en over hen te praten en continu serieus en ernstig lopen te zijn enzo?
Als ouders geniet je toch juist als je kinderen onbevangen plezier hebben en voel je je daardoor toch niet te kort gedaan?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 19:21

Marnix schreef:Hm dat dieren bijvoorbeeld ook muziek maken tot eer van God, denk aan vogels bijvoorbeeld, snap ik. Maar ik denk niet dat mensen in de hemel als vogels gaan fluiten ;-) God heeft dieren gemaakt die God eren met hun stem en mensen anders (hoger) gemaakt door God te eren met hun stem en met muziek. En door wat ze doen.
Het waren niet de mensen die floten nee :lol: Het waren op de één of andere manier de bloemen, de bomen, het water en de dieren. Het is er ook anders dan hier.


Uitstekend. Overigens haal je hier ook wel verschrikkelijke voorbeelden van seculiere muziek aan, er is wel betere seculiere muziek dan dat :-)

Ja sorry 8)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor MoesTuin » 07 jan 2020 19:48

DeLange schreef:Het waren niet de mensen die floten nee :lol: Het waren op de één of andere manier de bloemen, de bomen, het water en de dieren. Het is er ook anders dan hier.


Ja sorry 8)


Nou dat is zeker.... ondenkbaar onvoorstelbaar anders...

Doet me denken aan het lied




Gods volk wordt uitgeleid, zij gaat met vreugde voort,
en de bergen en heuv’len juichen rondom haar.
Alles zingt erbij, zelfs de bomen zijn blij en zij klappen voor hun God.
En de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.
En de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.
En de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.
En wij gaan vrolijk voort.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 20:14

DeLange schreef:Het waren niet de mensen die floten nee :lol: Het waren op de één of andere manier de bloemen, de bomen, het water en de dieren. Het is er ook anders dan hier.


Ja sorry 8)


Oke dan is het goed ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 20:22

MoesTuin schreef:Nou dat is zeker.... ondenkbaar onvoorstelbaar anders...

Doet me denken aan het lied




Gods volk wordt uitgeleid, zij gaat met vreugde voort,
en de bergen en heuv’len juichen rondom haar.
Alles zingt erbij, zelfs de bomen zijn blij en zij klappen voor hun God.
En de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.
En de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.
En de bomen in het veld zullen klappen voor Hem.
En wij gaan vrolijk voort.

Daar doet me dat ook aan denken :D
De gouden oude!
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 07 jan 2020 21:18

Zelf vind ik het wel leuk om zo ieders beleving te lezen. Verschillende smaken. Komt wel vaak overeen dat iedereen iets heeft met inhoud in de muziek en verder smaakverschillend kwa stijl. Ook zijn jullie bewust christelijk in persoonlijke keuzes.
Ik schat jullie niet in als feestbeesten :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor pindas83 » 08 jan 2020 16:16

DeLange schreef:Hoe ervaar jij dat? Wat zijn jouw overwegingen op het gebied van muziek?



Ik heb niet veel problemen met seculiere muziek. Tenzij ik weet dat de teksten of artiesten willens en wetens tegen God ingaan, Hem bespotten o.i.d.
Qua smaak ben ik een beetje een alleseter. Klassiek, psalmen, kerkmuziek, e.e.a. aan Opwekking kan ik waarderen. Ben niet zo n fan van gospel enzo.
Rap of metal vind ik ook ruk.

Popmuziek van Sting, Dire straits (Mark Knopfler), oudere werk van U2 en Toto vind ik prettig luisteren.

Ik weet dat niet iedereen dit deelt maar soms kan ik uit tekst van popmuziek best iets halen wat ik betrek op God.
Om een voorbeeld te noemen: Cock Robin-Remember the promise you made

''You ''lle be there, in my hour of need, you won 't turn me away. Let me out of the life I lead. Remember the promise you made''

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 08 jan 2020 19:43

pindas83 schreef:Ik heb niet veel problemen met seculiere muziek. Tenzij ik weet dat de teksten of artiesten willens en wetens tegen God ingaan, Hem bespotten o.i.d.

Dat lijkt me zeker heel belangrijk. Al ga ik zelf nu dus heel ver daar in. Ik snap echter deze keuze heel goed.

Qua smaak ben ik een beetje een alleseter. Klassiek, psalmen, kerkmuziek, e.e.a. aan Opwekking kan ik waarderen. Ben niet zo n fan van gospel enzo.
Rap of metal vind ik ook ruk.

Dat is inderdaad nog vrij breed


Popmuziek van Sting, Dire straits (Mark Knopfler), oudere werk van U2 en Toto vind ik prettig luisteren.

U2 vond ik ook altijd leuk. Klinkt altijd wel goed.

Ik weet dat niet iedereen dit deelt maar soms kan ik uit tekst van popmuziek best iets halen wat ik betrek op God.
Om een voorbeeld te noemen: Cock Robin-Remember the promise you made

''You ''lle be there, in my hour of need, you won 't turn me away. Let me out of the life I lead. Remember the promise you made''


Wat je dan naar God toe uit, zal wel door Hem gewaardeerd worden, denk ik. Hij kent jouw hart :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten