Welke muziek luisteren christenen naar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dogar

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Dogar » 18 jul 2020 14:25

I hear you brother.

Unforgivinen en nog een heleboel meer ook...

Waar ik niet voor kan staan is dat een nummer als het door mij aangehaalde neergezet wordt als een verheerlijking van dergelijke praktijken. Daarmee doet men de muzikanten tekort maar nog veel vervelender daarmee doe je hen te kort die het doorstaan moesten zowel zij die het overleefden als zij die dat niet overleefden.

Wat ik aanhaalde is luid ende duidelijk een protest tegen geen pleidooi ten favure van.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 18 jul 2020 15:00

Dogar schreef:I hear you brother.

Unforgivinen en nog een heleboel meer ook...

Waar ik niet voor kan staan is dat een nummer als het door mij aangehaalde neergezet wordt als een verheerlijking van dergelijke praktijken. Daarmee doet men de muzikanten tekort maar nog veel vervelender daarmee doe je hen te kort die het doorstaan moesten zowel zij die het overleefden als zij die dat niet overleefden.

Wat ik aanhaalde is luid ende duidelijk een protest tegen geen pleidooi ten favure van.

Ik ben een keer naar een poplezing geweest waar over "tears in Heaven" gezegd werd dat het blasfemisch was omdat er geen tranen in de hemel zijn.
De spreker had de tekst dus blijkbaar niet gelezen, anders zou hij da t vast niet gezegd hebben.
Cobain schopte overal tegenaan, en de teksten zijn moeilijker te duiden, maar om het als oproep tot verkrachting te duiden lijkt me niet helemaal juist.
Al heb ik minder met Nirvana (al vond ik het unplugged album wel erg goed), ook omdat hun teksten vaak vol zitten met zelfmedelijden, een emotie die je niet verder brengt.
Wat dat betreft is Metallica hoopvoller.
Zijn vader krijgt er redelijk van langs in "the unforgiven", maar de slotzin van het nummer geeft aan dat de fouten van zijn vader precies zijn eigen fouten zijn.
Jaren later schreef hij "the unforgiven 2", waarin hij aangeeft dat zijn vader hem ook nooit zal kunnen vergeven, omdat ze allebei schuld hadden, en dat hij als puber niet de makkelijkste was.
En nog 10 jaar later schreef hij "the unforgiven 3".
Met als eindconclusie dat hij zichzelf wellicht niet eens vergeven kan.

En die reflectie mis ik ten enen male bij Kurt Cobain.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dogar

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Dogar » 18 jul 2020 16:40

Clapton is daar IMO ¨gewoon¨ een vader die op zijn manier afscheid neemt van zijn tragisch verloren jonge zoon. Waar mensen het lef vandaan halen om een rouwende vader die zijn verdriet probeert te verwerken te beschuldigen van godslastering ik weet het niet. Ik ken wel een paar vaders die kind of kinderen wegdroegen en met dat nummer hun gevoelens uitte. een jeugd vriendin van mijn vrouw overleed op verzoek van haar vader speelde zijn broer en haar nichtje dat liedje. Ga dan maar eens die man , in zijn gezicht, zeggen dat dat fout is.

Mijn vrouw speelde op piano ¨autumn leaves¨ haar vriendin overleed half oktober. Daar kreeg ze naderhand ook een opmerking over het was dan wel geen christelijke uitvaart persee maar het was toch fout dat mijn vrouw dat speelde terwijl zij wel een christen is.... Daar heb ik ook nog wel een paar wijze woorden voor.

Er werdt een opname gedraaid waar de overledene een stuk speelde op dwarsfluit Geen ID wat ik vond het mooi ze had echt talent. Maar dat was volgens eoa wijsneus ook weer niet goed.

Metallica spreekt ook wel voor mij hoor zeker the unforgivven. laat ik trilogie zeggen.

Eens Kurt was misschien niet zo van de reflectie ik kan er best inkomen dat zijn werk niet voor iedereen is. Maar iig het door mij genoemde nummer is geen godslastering het is een protest tegen verkrachting en komt hier en daar voor mij akelig dichtbij (als het slachtoffer dat de dader belachelijk maakt door hem uit te dagen als ¨vriend¨ het dan gewoon nog eens te doen joh) cynisch/sarcastisch wellicht. Maar klapmonden dat hij misbruik verheerlijk en promoot dan ben je echt wel van het pad en heb je er niets van begrepen. En dan suggereren of middels PB letterlijk leggen dat ik als overlever dergelijke zaken promoot ? Ga je gauw schamen in een hoekje joh.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2020 21:41

Ik kijk uit naar het nieuwe Neal Morse-album dat in september uitkomt. Het album heet “Sola Gratia” en hint daarmee op het vrij stevige “Sola Scriptura” (2007, over Maarten Luther). Het album gaat over Saulus. En Paulus. Van meest fanatieke christenvervolger tot meest fanatieke apostel van Jezus die het evangelie op heel veel plaatsen brengt.

Dit weekend werd het eerste nummer uitgebracht: “In the name of the Lord”. Voor het eerst ook volledig “remote” opgenomen /

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 20 jul 2020 08:55

Marnix schreef:Ik kijk uit naar het nieuwe Neal Morse-album dat in september uitkomt. Het album heet “Sola Gratia” en hint daarmee op het vrij stevige “Sola Scriptura” (2007, over Maarten Luther). Het album gaat over Saulus. En Paulus. Van meest fanatieke christenvervolger tot meest fanatieke apostel van Jezus die het evangelie op heel veel plaatsen brengt.

Dit weekend werd het eerste nummer uitgebracht: “In the name of the Lord”. Voor het eerst ook volledig “remote” opgenomen /


Ik ga hem zeker bestellen!
Sola Scriptura is in mijn optiek by far het beste stuk muziek wat ooit door een christen gemaakt is.
Zeer benieuwd naar een vervolg op dit meesterwerk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2020 10:15

StillAwake schreef:Ik ga hem zeker bestellen!
Sola Scriptura is in mijn optiek by far het beste stuk muziek wat ooit door een christen gemaakt is.
Zeer benieuwd naar een vervolg op dit meesterwerk!


Hm zelf vind ik het in ieder geval een van de beste albums. Overigens, verwacht niet dat het op alle vlakken een opvolger van Sola Scriptura is:

“Lyrically, I am fascinated by the conversion of Saul of Tarsus to Paul the Apostle. The fact the he starts off persecuting christians and then becomes the guy who writes most of the New Testament is a rich story..there’s so much to it…it may become a series!”

The title ‘Sola Gratia’ of course has echoes of Morse’s 2007 epic ‘Sola Scriptura’, about the life of Martin Luther, but was in fact originally the result of a simple marital misunderstanding: “I was talking to my wife Cherie about debuting this new piece at Morsefest 2020 (Morse’s annual fan convention in Nashville) and she said she thought it would be good for me to do a solo album. However, I thought she said ‘Sola album’ and – because some of the new ideas involved Paul’s aggressive pursuit of the early Christians, I could see a link to some of the themes of persecution in ‘Sola Scriptura’.”


Maar goed ik hoop dat natuurlijk ook dat alle sola's de komende tijd aan bod komen :-) Ik vind sowieso een album met een verhaal (ipv losse nummers met van elkaar losstaande teksten) altijd een enorme meerwaarde hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor MoesTuin » 20 jul 2020 10:40

StillAwake schreef:Ik ga hem zeker bestellen!
Sola Scriptura is in mijn optiek by far het beste stuk muziek wat ooit door een christen gemaakt is.
Zeer benieuwd naar een vervolg op dit meesterwerk!

Hey StillAwake, leuk dat je er weer bent en van je te lezen...
Heerlijk al die muziek soorten ed...bij en doorelkaar alles tegelijk moet toch interessant klinken :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 20 jul 2020 11:18

Marnix schreef:Hm zelf vind ik het in ieder geval een van de beste albums. Overigens, verwacht niet dat het op alle vlakken een opvolger van Sola Scriptura is:

“Lyrically, I am fascinated by the conversion of Saul of Tarsus to Paul the Apostle. The fact the he starts off persecuting christians and then becomes the guy who writes most of the New Testament is a rich story..there’s so much to it…it may become a series!”

The title ‘Sola Gratia’ of course has echoes of Morse’s 2007 epic ‘Sola Scriptura’, about the life of Martin Luther, but was in fact originally the result of a simple marital misunderstanding: “I was talking to my wife Cherie about debuting this new piece at Morsefest 2020 (Morse’s annual fan convention in Nashville) and she said she thought it would be good for me to do a solo album. However, I thought she said ‘Sola album’ and – because some of the new ideas involved Paul’s aggressive pursuit of the early Christians, I could see a link to some of the themes of persecution in ‘Sola Scriptura’.”


Maar goed ik hoop dat natuurlijk ook dat alle sola's de komende tijd aan bod komen :-) Ik vind sowieso een album met een verhaal (ipv losse nummers met van elkaar losstaande teksten) altijd een enorme meerwaarde hebben.

Laten we hopen dat hij teruggrijpt op het wat hardere Sola Scriptura, al moet ik zeggen dat een opvolger van het wat softere "Great Adventure" ook met smart door ondergetekende wordt afgewacht.

Persoonlijk hoop ik dat hij binnenkort weer in Nederland optreedt met het nieuwe album!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2020 13:52

StillAwake schreef:Laten we hopen dat hij teruggrijpt op het wat hardere Sola Scriptura, al moet ik zeggen dat een opvolger van het wat softere "Great Adventure" ook met smart door ondergetekende wordt afgewacht.

Persoonlijk hoop ik dat hij binnenkort weer in Nederland optreedt met het nieuwe album!


Ik hoop het ook maar ik ben bang dat dat nog even duurt. Nieuwe The Neal Morse Band duurt nog wel even, eerst Sola Gratia en eind van het jaar het 5e Transatlantic album. Nou ja, dan hebben we Flying Colors, Neal Morse en Transatlantic gehad dus daarna zal er wel hard gewerkt gaan worden aan een nieuwe TMB-album :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 20 jul 2020 13:59

Marnix schreef:Ik hoop het ook maar ik ben bang dat dat nog even duurt. Nieuwe The Neal Morse Band duurt nog wel even, eerst Sola Gratia en eind van het jaar het 5e Transatlantic album. Nou ja, dan hebben we Flying Colors, Neal Morse en Transatlantic gehad dus daarna zal er wel hard gewerkt gaan worden aan een nieuwe TMB-album :-)

Wordt dit album dan niet uitgevoerd door TMB?
Ik kan me niet voorstellen dat Portnoy en Randy George ontbreken namelijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2020 14:09

StillAwake schreef:Wordt dit album dan niet uitgevoerd door TMB?
Ik kan me niet voorstellen dat Portnoy en Randy George ontbreken namelijk...


In principe wel, maar de noemer "The Neal Morse Band" ontstond omdat waar vroeger Morse alles zelf schreef, men nu collectief de teksten schreef en de muziek ging componeren. Sola Gratia is alleen door Neal geschreven en gecomponeerd en hij is ook de enige die op dit album zingt.

As Morse explains, it was this process that decided that Sola Gratia was to be a Neal Morse album, rather than being credited to The Neal Morse Band: “With the Neal Morse Band, the whole band works together on the writing, and while Eric Gillette plays some guitar and Bill Hubauer has added some keyboards on this one, neither of them wrote – or is singing – on this album.”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 20 jul 2020 14:19

Marnix schreef:In principe wel, maar de noemer "The Neal Morse Band" ontstond omdat waar vroeger Morse alles zelf schreef, men nu collectief de teksten schreef en de muziek ging componeren. Sola Gratia is alleen door Neal geschreven en gecomponeerd en hij is ook de enige die op dit album zingt.

As Morse explains, it was this process that decided that Sola Gratia was to be a Neal Morse album, rather than being credited to The Neal Morse Band: “With the Neal Morse Band, the whole band works together on the writing, and while Eric Gillette plays some guitar and Bill Hubauer has added some keyboards on this one, neither of them wrote – or is singing – on this album.”

Duidelijk!
Dank!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2020 08:58

Marnix schreef:Ik hoop het ook maar ik ben bang dat dat nog even duurt. Nieuwe The Neal Morse Band duurt nog wel even, eerst Sola Gratia en eind van het jaar het 5e Transatlantic album. Nou ja, dan hebben we Flying Colors, Neal Morse en Transatlantic gehad dus daarna zal er wel hard gewerkt gaan worden aan een nieuwe TMB-album :-)

Ik heb "Sola Gratia" inmiddels een keer of 10 beluisterd. Eerder durf ik mijn mening niet te geven, de muziek is daar toch te gelaagd voor. Zoals gehoopt: de plaat grijpt inderdaad terug op "Sola Scriptura" (zowel tekstueel als muzikaal).
En dat is helemaal niet erg, omdat "Sola Scriptura" zijn beste album is (in mijn optiek).
Al moet ik zeggen dat deze (samen met "One") qua kwaliteit erg dichtbij komt.
Persoonlijk vind ik m denk ik zelfs sterker dan de Bunyan-reeks (hoewel die redelijk onvergelijkbaar zijn)

Tekstueel een erg goed album (afgezien van een klein foutje: de reis van Paulus naar Damascus was volgens Morse "Way down south", en dat ziet de Bosatlas toch anders... [-X
Vooral het deel over Stefanus (met als hoogtepunt "seemingly sincere" is prachtig).
Als hij zo doorgaat hoop ik over een paar jaar alle 5 de Sola's als Morse album in de kast te hebben staan. Want hoewel deze ook op spotify staat ga ik m zeker als fysieke CD aanschaffen.
Muzikaal ook een topprestatie: de musici hebben elkaar niet fysiek ontmoet.

Erg onder de indruk, beste christelijke plaat sinds jaren, en hij stijgt op die lijst met elke luisterbeurt!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2020 09:43

StillAwake schreef:Ik heb "Sola Gratia" inmiddels een keer of 10 beluisterd. Eerder durf ik mijn mening niet te geven, de muziek is daar toch te gelaagd voor. Zoals gehoopt: de plaat grijpt inderdaad terug op "Sola Scriptura" (zowel tekstueel als muzikaal).
En dat is helemaal niet erg, omdat "Sola Scriptura" zijn beste album is (in mijn optiek).
Al moet ik zeggen dat deze (samen met "One") qua kwaliteit erg dichtbij komt.
Persoonlijk vind ik m denk ik zelfs sterker dan de Bunyan-reeks (hoewel die redelijk onvergelijkbaar zijn)

Tekstueel een erg goed album (afgezien van een klein foutje: de reis van Paulus naar Damascus was volgens Morse "Way down south", en dat ziet de Bosatlas toch anders... [-X
Vooral het deel over Stefanus (met als hoogtepunt "seemingly sincere" is prachtig).
Als hij zo doorgaat hoop ik over een paar jaar alle 5 de Sola's als Morse album in de kast te hebben staan. Want hoewel deze ook op spotify staat ga ik m zeker als fysieke CD aanschaffen.
Muzikaal ook een topprestatie: de musici hebben elkaar niet fysiek ontmoet.

Erg onder de indruk, beste christelijke plaat sinds jaren, en hij stijgt op die lijst met elke luisterbeurt!


Ja, ik ben ook enthousiast. Ik moest even wennen, ook omdat het na de Bunyan-dubbelalbums een korter album is en dat inderdaad niet vergelijkbaar is. Maar met iedere keer luisteren wordt het beter. Verrassend (mooi) dat de bekering van Paulus volledig instrumentaal wordt weergegeven. De gitaarsolo in “The glory of the Lord” is briljant. Erg sterk album ja.

Of het zo hard met de 5 sola’s gaat vraag ik me af. Het is sowieso de vraag of het er vijf worden. Kan ook bij drie blijven bijvoorbeeld. Voordeel van deze coronatijd is dat er veel tijd is om albums te maken. Binnenkort (feruari) kunnen we een dik Transatlantic-album verwachten (3 cd’s met gedeeltelijke overlap) en daarna zijn er ook alweer plannen voor Flying Colors. Maar daarna zal Corona denk ik wel een beetje over zijn en moet er opeens heel veel getourd worden met zoveel nieuw materiaal dat er misschien even wat minder tijd is voor nieuwe albums maken. Plus dat de kans groot is dat er eerst een nieuw album met The Neal Morse Band wordt gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2020 10:25

Marnix schreef:Ja, ik ben ook enthousiast. Ik moest even wennen, ook omdat het na de Bunyan-dubbelalbums een korter album is en dat inderdaad niet vergelijkbaar is. Maar met iedere keer luisteren wordt het beter. Verrassend (mooi) dat de bekering van Paulus volledig instrumentaal wordt weergegeven. De gitaarsolo in “The glory of the Lord” is briljant. Erg sterk album ja.

Of het zo hard met de 5 sola’s gaat vraag ik me af. Het is sowieso de vraag of het er vijf worden. Kan ook bij drie blijven bijvoorbeeld. Voordeel van deze coronatijd is dat er veel tijd is om albums te maken. Binnenkort (feruari) kunnen we een dik Transatlantic-album verwachten (3 cd’s met gedeeltelijke overlap) en daarna zijn er ook alweer plannen voor Flying Colors. Maar daarna zal Corona denk ik wel een beetje over zijn en moet er opeens heel veel getourd worden met zoveel nieuw materiaal dat er misschien even wat minder tijd is voor nieuwe albums maken. Plus dat de kans groot is dat er eerst een nieuw album met The Neal Morse Band wordt gemaakt.

Morse heeft zelf al gehint op een vervolg op het Paulus-verhaal, wat dan als albumnaam Sola Fide zou gaan dragen, maar de tijd zal het leren.
Eric Gilette deed mij in de solo van "Glory of the Lord" erg sterk denken aan John Petrucci in de solo van "The best of times". En dat is 1 van mijn favoriete gitaarsolo's aller tijden, dus dat zegt wat...

Wat een enorm talent hebben deze jongens.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten