Evangelischen? (Misstanden om hun geloof)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Evangelischen? (Misstanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 26 dec 2019 22:48

Ik lees met interesse over evangelischen, wat er over geschreven wordt op de site.

Toch wil ik er iets aan toe voegen.
Wij geloven als evangelischen ook dat we zonder de Heilige Geest niet voor Jezus kunnen kiezen, maar te gelijk dat God aan ons de keuze laat. Het is dus én én.

Leven door de Geest. Vrij van de wet:
Meer zoals Adam en Eva leefden. De wet was er nog niet, maar dat wil niet zeggen, dat ze niet konden zondigen. Kain mocht Abel des al niet te min niet vermoorden. Ook mochten ze niet het vertrouwen in God opgeven, door het zelf te willen doen (nemen van de verboden vrucht).

Doop: we geloven in de eigen keuze, als we ontdekken dat we nog niet echt met God leefden. Een kinderdoop garrandeerd niet dat je dan een christen bent.

Uitgaansleven: ook in radicale evangelische kringen luistert men niet naar popmuziek en gaat men niet uit. Maar veel gemeentes zijn heden ten dage pluriform. Net als in veel calvinistische kringen.
Ik heb jaren in de PKN naar popmuziek geluisterd, maar moest alle cd's weg gooien van mijn huidige vrouw die ook in de PKN zat. Nu zijn we evangelisch en zien we dat het daar net zo pluriform op dat punt is als in de PKN
Laatst gewijzigd door DeLange op 08 jan 2020 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

handelingen2_21
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2015 16:00

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor handelingen2_21 » 27 dec 2019 12:50

Wij geloven als evangelischen ook dat we zonder de Heilige Geest niet voor Jezus kunnen kiezen, maar te gelijk dat God aan ons de keuze laat. Het is dus én én.


Dat is dan niet heel anders dan de refomatorische leer. God werkt de keus in ons, \ó dan het onherroepelijk tot bekering leidt. Daarom kiezen wij. Dus we worden niet bekeerd in de zin dat wij stokken of blokken zijn, maar als redelijk mensen met een wil.

Meer zoals Adam en Eva leefden. De wet was er nog niet, maar dat wil niet zeggen, dat ze niet konden zondigen. Kain mocht Abel des al niet te min niet vermoorden. Ook mochten ze niet het vertrouwen in God opgeven, door het zelf te willen doen (nemen van de verboden vrucht).


Die snap ik niet helemaal. Hoe 'is'' de wet er dan niet voor de gelovigen, terwijl hij wel geldt? Paulus citeert in zn brieven nog vrolijk uit de wet (Efeze 6:2). terwijl hij aan gelovigen schrijft?

Doop: we geloven in de eigen keuze, als we ontdekken dat we nog niet echt met God leefden. Een kinderdoop garrandeerd niet dat je dan een christen bent.


ik hoop dat je weet dat 'wij' dat ook niet geloven? ;) Dat geldt trouwens ook voor een geloofsdoop hè? Ook dan kun je afvallen.

Dat laatste vind ik heel mooi om te horen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor naamloos » 27 dec 2019 15:23

DeLange schreef:Meer zoals Adam en Eva leefden. De wet was er nog niet, maar dat wil niet zeggen, dat ze niet konden zondigen. Kain mocht Abel des al niet te min niet vermoorden. Ook mochten ze niet het vertrouwen in God opgeven, door het zelf te willen doen (nemen van de verboden vrucht).
handelingen2_21 schreef:Die snap ik niet helemaal. Hoe 'is'' de wet er dan niet voor de gelovigen, terwijl hij wel geldt? Paulus citeert in zn brieven nog vrolijk uit de wet (Efeze 6:2). terwijl hij aan gelovigen schrijft?
Inderdaad zegt Paulus in Romeinen 4 " want waar geen wet is, is ook geen ​overtreding."
En in Galaten 3 staat dat de wet pas 430 jaar na de belofte aan Abraham gegeven werd.
Kaïn en Abel leefden niet in het paradijs maar wel voor de wet.
M.i. neemt dat helemaal niet weg dat Kaïn wist dat moord fout was. Dat is aan zijn reactie te zien, maar je kunt het ook direct in Genesis 3 al terug vinden: "Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent."
Ik zie het als een fikse overtreding van 'de wet' (kennis van goed en kwaad) die in het geweten heerst, en later op schrift is gesteld.
Dus moord is met of zonder wet altijd fout/zonde.

Naar mijn mening kunnen zonden je pas aangerekent worden als je er bewust voor kiest (naar het licht dat je hebt)
Zie wat Jezus zegt in Matteüs 7: 1-2.

Paulus zegt in 1 Korinthe 9: 20-21 "Ikzelf sta niet onder de Joodse wet ...", "Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus." Lees de bergrede voor de wet van Christus. Lees ook wat Paulus zegt in Galaten over de wet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Chaya » 27 dec 2019 15:44

naamloos schreef:Naar mijn mening kunnen zonden je pas aangerekent worden als je er bewust voor kiest (naar het licht dat je hebt)

We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?

Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.

Bedoel je met: naar het licht dat je hebt, na ontvangen Genade?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 27 dec 2019 19:15

handelingen2_21 schreef:Dat is dan niet heel anders dan de refomatorische leer. God werkt de keus in ons, \ó dan het onherroepelijk tot bekering leidt. Daarom kiezen wij. Dus we worden niet bekeerd in de zin dat wij stokken of blokken zijn, maar als redelijk mensen met een wil.

Mooi dat we zo toch redelijk in eenheid verbonden zijn :wink:


Die snap ik niet helemaal. Hoe 'is'' de wet er dan niet voor de gelovigen, terwijl hij wel geldt? Paulus citeert in zn brieven nog vrolijk uit de wet (Efeze 6:2). terwijl hij aan gelovigen schrijft?

Zoals hier al aangehaald is door naamloos. De gedachte is dat God Zijn wetten in onze geest schrijft en daarmee ook instemmen met waar de wet voor bedoeld is. Onder evangelischen wordt hier wel verschillend mee omgegaan. Sommigen willen krampachtig geen regel meer lezen of horen, en puur door de Geest gedreven worden. Sommigen geloven zelfs dat ze door wedergeboorte zondeloos zijn. Ze geven vaak wel toe dat ze "fouten" maken. Maar ik geloof dat de meesten de tien geboden en voorschriften in het NT als toetssteen gebruiken. Ze gebruiken vaak het woord "zonden" ook wel.

ik hoop dat je weet dat 'wij' dat ook niet geloven? ;) Dat geldt trouwens ook voor een geloofsdoop hè? Ook dan kun je afvallen.

Dat laatste vind ik heel mooi om te horen!


Grofweg vergelijk ik de kinderdoop met onze opdragen en de geloofsbelijdenis met onze volwassendoop. De klemtoon ligt denk ik wel wat anders. In de geloofsbelijdenis ligt de nadruk op het getuigen van je geloof en het in dienst treden voor de kerk van Jezus Christus. In de volwassendoop ligt de nadruk op de vervulling met de Heilige Geest en overgave van je leven aan Jezus. Weer te benadrukken dat daarvoor de Heilige Geest een voorbereidend werk doet. Nu moet ik zeggen dat ik nu meer een Baptistenvisie geef, want in pinksterkringen (en aanverwanten) geloven ze dat de waterdoop als wedergeboorte en de doop met de Heilige Geest twee losse gebeurtenissen zijn.

Ik ben het met je eens dat het altijd afwachten is of het niet zaad is dat gezaaid is op rotsachtige bodum 8-[
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 27 dec 2019 19:31

Chaya schreef:We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?

Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.

Bedoel je met: naar het licht dat je hebt, na ontvangen Genade?

Dat we zondaren "zijn" geeft volgens evangelischen ons een identiteit uit het verleden (we waren als ongelovigen zondaren), die we door het verbrachte werk van Jezus niet meer hebben. We zijn nu heiligen door de doop in Jezus Christus en de opstanding tot een nieuw leven. Maar de oude zondige natuur steekt nog wel telkens in ons de kop op. Daardoor dienen we blijvend te sterven aan ons zelf. Dit is inderdaad wel een verschil van accent en noemen ten opzichte van de reformatorische leer.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor naamloos » 28 dec 2019 12:24

naamloos schreef:Naar mijn mening kunnen zonden je pas aangerekent worden als je er bewust voor kiest (naar het licht dat je hebt)
Chaya schreef:We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?
1. We doen wél zonden.
2. Wie zondigt is een zondaar.
3. Wie gezondigd heeft heeft vergeving nodig.
4. Babys hebben niet gezondigd, dus dat zijn geen zondaren maar potentiële zondaren.
5. Hij zal iedereen vergelden naar zijn werken lees ik meermaals in de Bijbel. Daden worden vergolden, hetzij goed hetzij kwaad.

Chaya schreef:Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.

Bedoel je met: naar het licht dat je hebt, na ontvangen Genade?
Nee, ik bedoel elk mens.
Tenzij iemand psychisch gestoord is leert de praktijk en de Bijbel dat mensen een natuurlijk rechtvaardigheidsgevoel hebben.
De uitspraken van Jezus gaan voor mij bóven dogma's en theologische systemen. Ze zijn ook heel redelijk vind ik.
Jezus zegt in Matt. 7 zegt: "Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden."
Wie over een ander oordeelt moet een bepaalde mate van licht hebben om te weten wat goed of fout is. En die maat is bepalend.
Als je voor een ander weet wat fout is, dan weet je dat voor jezelf ook. (lees ook wat Paulus zegt in Romeienen 2 21-23)

Verder zegt Paulus in romeinen 2. "Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Veendam » 28 dec 2019 21:17

DeLange schreef:
Grofweg vergelijk ik de kinderdoop met onze opdragen en de geloofsbelijdenis met onze volwassendoop. De klemtoon ligt denk ik wel wat anders. In de geloofsbelijdenis ligt de nadruk op het getuigen van je geloof en het in dienst treden voor de kerk van Jezus Christus. In de volwassendoop ligt de nadruk op de vervulling met de Heilige Geest en overgave van je leven aan Jezus. Weer te benadrukken dat daarvoor de Heilige Geest een voorbereidend werk doet. Nu moet ik zeggen dat ik nu meer een Baptistenvisie geef, want in pinksterkringen (en aanverwanten) geloven ze dat de waterdoop als wedergeboorte en de doop met de Heilige Geest twee losse gebeurtenissen zijn.

Het doen van belijdenis van je geloof wordt door heel veel nog steeds gezien als het beantwoorden van je kinderdoop en dat je dat voor je eigen rekening neemt.

Bij kerken met volwassendoop ligt de nadruk eigenlijk nergens op de vervulling met de Heilige Geest, maar is de doop door onderdompeling wel een stap van gehoorzaamheid en daarmee kan je dus ook laten zien dat je jezelf hebt overgegeven aan God.

Nu is er niemand die zal stellen dat iemand niet wedergeboren moet zijn en dan gedoopt moet worden door onderdompeling. Nee het is juist een voorwaarde om gedoopt te worden door onderdompeling dat je tot geloof bent gekomen.
Daarom kan je ook niet zeggen dat door de doop de wedergeboorte plaats gaat vinden of heeft plaatsgevonden.
Wel is de leer binnen de Pinksterbeweging, maar ook in meerdere Evangelische Gemeenten en zelfs bij sommige Vrije Baptistengemeenten, dat de doop of vervulling met de Heilige Geest een aparte gebeurtenis is. Er wordt dus onderscheidt gemaakt tussen de Heilige Geest die in iemand komt wonen, en dat de Heilige Geest toegang gegeven wordt op alle gebieden van je leven.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor MoesTuin » 28 dec 2019 21:47

naamloos schreef:1. We doen wél zonden.
2. Wie zondigt is een zondaar.
3. Wie gezondigd heeft heeft vergeving nodig.
4. Babys hebben niet gezondigd, dus dat zijn geen zondaren maar potentiële zondaren.
5. Hij zal iedereen vergelden naar zijn werken lees ik meermaals in de Bijbel. Daden worden vergolden, hetzij goed hetzij kwaad.

Nee, ik bedoel elk mens.
Tenzij iemand psychisch gestoord is leert de praktijk en de Bijbel dat mensen een natuurlijk rechtvaardigheidsgevoel hebben.
De uitspraken van Jezus gaan voor mij bóven dogma's en theologische systemen. Ze zijn ook heel redelijk vind ik.
Jezus zegt in Matt. 7 zegt: "Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden."
Wie over een ander oordeelt moet een bepaalde mate van licht hebben om te weten wat goed of fout is. En die maat is bepalend.
Als je voor een ander weet wat fout is, dan weet je dat voor jezelf ook. (lees ook wat Paulus zegt in Romeienen 2 21-23)

Verder zegt Paulus in romeinen 2. "Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten."


Dank voor je bijdrage Naamloos.
Altijd zo helder waar en duidelijk om te lezen!
Ook nu weer geen speld tussen te krijgen :)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 18:06

Veendam schreef:Het doen van belijdenis van je geloof wordt door heel veel nog steeds gezien als het beantwoorden van je kinderdoop en dat je dat voor je eigen rekening neemt.

Bij kerken met volwassendoop ligt de nadruk eigenlijk nergens op de vervulling met de Heilige Geest, maar is de doop door onderdompeling wel een stap van gehoorzaamheid en daarmee kan je dus ook laten zien dat je jezelf hebt overgegeven aan God.

Nu is er niemand die zal stellen dat iemand niet wedergeboren moet zijn en dan gedoopt moet worden door onderdompeling. Nee het is juist een voorwaarde om gedoopt te worden door onderdompeling dat je tot geloof bent gekomen.
Daarom kan je ook niet zeggen dat door de doop de wedergeboorte plaats gaat vinden of heeft plaatsgevonden.
Wel is de leer binnen de Pinksterbeweging, maar ook in meerdere Evangelische Gemeenten en zelfs bij sommige Vrije Baptistengemeenten, dat de doop of vervulling met de Heilige Geest een aparte gebeurtenis is. Er wordt dus onderscheidt gemaakt tussen de Heilige Geest die in iemand komt wonen, en dat de Heilige Geest toegang gegeven wordt op alle gebieden van je leven.

Dan ben ik wat het eerste betreft door iemand eens verkeerd ingelicht. Dank voor je toelichting :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 29 dec 2019 18:12

naamloos schreef:1. We doen wél zonden.
2. Wie zondigt is een zondaar.
3. Wie gezondigd heeft heeft vergeving nodig.
4. Babys hebben niet gezondigd, dus dat zijn geen zondaren maar potentiële zondaren.
5. Hij zal iedereen vergelden naar zijn werken lees ik meermaals in de Bijbel. Daden worden vergolden, hetzij goed hetzij kwaad.

Nee, ik bedoel elk mens.
Tenzij iemand psychisch gestoord is leert de praktijk en de Bijbel dat mensen een natuurlijk rechtvaardigheidsgevoel hebben.
De uitspraken van Jezus gaan voor mij bóven dogma's en theologische systemen. Ze zijn ook heel redelijk vind ik.
Jezus zegt in Matt. 7 zegt: "Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden."
Wie over een ander oordeelt moet een bepaalde mate van licht hebben om te weten wat goed of fout is. En die maat is bepalend.
Als je voor een ander weet wat fout is, dan weet je dat voor jezelf ook. (lees ook wat Paulus zegt in Romeienen 2 21-23)

Verder zegt Paulus in romeinen 2. "Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten."

Bedankt voor jouw rijke bijdrage :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 05:40

Chaya schreef:We doen geen zonden, we zijn zondaren.
Als we ontkennen dat wij zondaren zijn, halen we de kracht uit het Evangelie. Waarom heb je anders bekering en vergeving nodig?

Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.

Als ik hierop reageren mag, dan vind ik dit echt een vreselijk ontmoedigende stuk. Het haalt ons mensen volledig naar beneden. Waar we het in ons leven ook over hebben, waar het in relaties ook in mis mag gaan, er is geen hoop tot aan de dood, want het loopt toch wel fout af. Maar, wees gerust, je mag straks naar de hemel, als je uitverkoren bent.
Doet me weer denken aan een droom die ik eens had: waarin een kerklid van de PKN waar ik uitkwam (en de kerk los gelaten had) bij zichzelf zei met enige neerslachtigheid: "Ik ben altijd zo geweest, ben zo en zal altijd zo blijven" en toen zei een stem in mijn droom: "en zo gaat de wereld verloren!"

God laat jou niet zoals je was. Over Jezus staat ook dat Hij een Geneesheer is die onze krankheden op zich neemt. Het in Hem geloven is niet het einddoel, maar de basis van Zijn werk dat Hij in jou begint en Hij heeft daar de eeuwigheid voor. In elke levenservaring merk je dat jij je ontwikkeld en leert wat liefde is. Het heeft zin om aan jezelf te werken en om God daarin te betrekken.
Sterker nog, als er niets veranderd.. Waar is God dan? Ben je dan wel echt gered? Ken je Hem dan wel? Ik denk het niet. Volgens Jezus moet je wel vrucht dragen en niet verdorren in de zon of verstikken in de doorns en de distels. Even min je talenten begraven.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2019 10:20

DeLange schreef:Als ik hierop reageren mag, dan vind ik dit echt een vreselijk ontmoedigende stuk. Het haalt ons mensen volledig naar beneden. Waar we het in ons leven ook over hebben, waar het in relaties ook in mis mag gaan, er is geen hoop tot aan de dood, want het loopt toch wel fout af.

Het is een artikel uit onze geloofsbelijdenis. Het is niet bedoeld als ontmoedigend, maar als ontdekkend!
Ik weet dat in bepaalde kerken wordt gepredikt dat we een parel in Gods hand zijn, mooi zoals we nu zijn, maar dat is niet de bijbelse waarheid!
Als de mens centraal wordt gezet, komt God op de tweede plaats.
DeLange schreef:Doet me weer denken aan een droom die ik eens had: waarin een kerklid van de PKN waar ik uitkwam (en de kerk los gelaten had) bij zichzelf zei met enige neerslachtigheid: "Ik ben altijd zo geweest, ben zo en zal altijd zo blijven" en toen zei een stem in mijn droom: "en zo gaat de wereld verloren!"

En terwille van zo'n uitspraak van 1 persoon, geldt dat dan voor de gehele gezindte?

Dit denken komt voort uit het feit dat de Wet niet gepredikt wordt.
DeLange schreef: Volgens Jezus moet je wel vrucht dragen en niet verdorren in de zon of verstikken in de doorns en de distels. Even min je talenten begraven.

Een onbekeerd mens kan geen vruchten dragen, want dat is een dode boom!
Dus zul je eerst bekeerd moeten worden.

N.B. Er staat trouwens een fout in de topictitel.
Het gaat nu over verkeerde tanden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 11:56

Chaya schreef:Het is een artikel uit onze geloofsbelijdenis. Het is niet bedoeld als ontmoedigend, maar als ontdekkend!
Ik weet dat in bepaalde kerken wordt gepredikt dat we een parel in Gods hand zijn, mooi zoals we nu zijn, maar dat is niet de bijbelse waarheid!
Als de mens centraal wordt gezet, komt God op de tweede plaats.

Weer een vooroordeel. Dat de mens centraal zou staan. Ik ben van mening dat dit misplaatst is. Geen enkele oprechte christen zet zichzelf centraal. Elly en Rikkert probeerden met het beeld "parel in Gods hand" uit te drukken dat je voor God kostbaar bent en ik geloof dat Hij ons inderdaad als Zijn oogappel ziet.
Maar los hiervan, wat komt er "na" de ontdekking?


En terwille van zo'n uitspraak van 1 persoon, geldt dat dan voor de gehele gezindte?

Het was een droom die ik had, wat me aan het denken zet. Een christen dient te veranderen. Anders gaat hij verloren.
Dit denken komt voort uit het feit dat de Wet niet gepredikt wordt.

Een onbekeerd mens kan geen vruchten dragen, want dat is een dode boom!
Dus zul je eerst bekeerd moeten worden.

N.B. Er staat trouwens een fout in de topictitel.
Het gaat nu over verkeerde tanden.

O dank je, zal ik mee bezig gaan.
Wat de wet betreft: die wordt wel gepredikt in de PKN, dus dat is het niet.
Het ligt veel complexer en eerlijk gezegd heb ik het antwoord op het probleem daar niet kunnen vinden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Veendam » 30 dec 2019 13:08

DeLange schreef: Een christen dient te veranderen. Anders gaat hij verloren.


Dus als iemand gered is en dan niet gaat veranderen gaat hij verloren ?
Was iemand dan wel gered of deed God dan alsof ?
Of ben je christen zonder gered te zijn en als je dan zelf aan de slag gaat met je eigen werken dan bewerk je je eigen redding ?

Dit soort denken komt voort uit het niet snappen van hele simpele termen, namelijk redding en verlossing.


DeLange schreef:Wat de wet betreft: die wordt wel gepredikt in de PKN, dus dat is het niet.
Het ligt veel complexer en eerlijk gezegd heb ik het antwoord op het probleem daar niet kunnen vinden.

Juist in de prediking der wet ligt de dood en het vasthouden aan het zondaars zijn en het lezen van de Wet van Mozes is de bedekking die genoemd wordt door Paulus, waardoor het volk niet tot geloof kan komen in de Messias.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten