God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 07 dec 2019 04:15

Het is mooi om in de Bijbel te lezen hoe God luistert naar mensen en antwoord geeft. En ook in welke situaties Hij geen antwoord geeft.
Daar kan je veel van leren voor je eigen 'verborgen omgang' met God.
Hij wijst je niet alleen de weg, maar je ontdekt ook steeds meer, door met Hem in gesprek te zijn, Wie Hij in werkelijkheid is. Precies zoals je in het gewone leven iemand beter leert kennen door met hem of haar in gesprek te gaan.
Ik vind het ook altijd fijn om van anderen te horen wat zij ervaren hebben op dit gebied.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 08 dec 2019 15:06

תודה רבה Vera,

Mijn persoonlijk antwoord: Psalm 103.

De troostende en bemoedigende woorden in Psalm 103 zijn niet tijdgebonden en hebben een doorlopend karakter. Het sluit geen tijdperk af en het is ook geen open einde. Het kan gewoon zijn dat deze Psalm letterlijk zal gelden voor hen die in geloof zijn ontslapen.

Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw krankheden geneest;
Die uw leven verlost van het verderf, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden;
Die uw mond verzadigt met het goede, uw jeugd vernieuwt als een arend.
De HEERE doet gerechtigheid en gerichten al degenen, die onderdrukt worden.
Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israëls Zijn daden.
Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwig [den] [toorn] behouden.
Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vrezen.
Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons.

Het is geen toeval dat deze Psalm "zomaar" direct na de Shoah Psalm 102 aansluit. Mijn volksgenoten heeft dit heel veel te vertellen en ik begrijp hun verbitterdheid na de Shoah maar al tegoed. Ook ik worstel er mee en ook ik heb mijn vragen: waarom deed men ons dit aan?

Als ik de voorafgaande en opvolgende Psalmen lees zie ik de troostende woorden van de Eeuwige op mij en mijn volksgenoten af komen. Ja, dan helpt het ons om het verdriet en de lege plaatsen in de handen neer te leggen van de Eeuwige. Dan is het tocht: Ja, G'd geeft antwoord op een verrassende manier en ook op Zijn tijd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 09 dec 2019 11:02

Jesaja40 schreef:תודה רבה Vera,

Mijn persoonlijk antwoord: Psalm 103.

De troostende en bemoedigende woorden in Psalm 103 zijn niet tijdgebonden en hebben een doorlopend karakter. Het sluit geen tijdperk af en het is ook geen open einde. Het kan gewoon zijn dat deze Psalm letterlijk zal gelden voor hen die in geloof zijn ontslapen.

Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw krankheden geneest;
Die uw leven verlost van het verderf, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden;
Die uw mond verzadigt met het goede, uw jeugd vernieuwt als een arend.
De HEERE doet gerechtigheid en gerichten al degenen, die onderdrukt worden.
Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israëls Zijn daden.
Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwig [den] [toorn] behouden.
Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vrezen.
Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons.

Het is geen toeval dat deze Psalm "zomaar" direct na de Shoah Psalm 102 aansluit. Mijn volksgenoten heeft dit heel veel te vertellen en ik begrijp hun verbitterdheid na de Shoah maar al tegoed. Ook ik worstel er mee en ook ik heb mijn vragen: waarom deed men ons dit aan?

Als ik de voorafgaande en opvolgende Psalmen lees zie ik de troostende woorden van de Eeuwige op mij en mijn volksgenoten af komen. Ja, dan helpt het ons om het verdriet en de lege plaatsen in de handen neer te leggen van de Eeuwige. Dan is het tocht: Ja, G'd geeft antwoord op een verrassende manier en ook op Zijn tijd.


Daarvoor hoef je echt niet eerst in geloof te zijn ontslapen hoor dat kan nu ook al bij het in leven zijn.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Teus » 09 dec 2019 11:12

Absoluut! Het gaat er ook om of je Zijn stem verstaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 09 dec 2019 12:46

Veendam citeert:

Daarvoor hoef je echt niet eerst in geloof te zijn ontslapen hoor dat kan nu ook al bij het in leven zijn.


Natuurlijk is dat ook waar, het in geloof ontslapen bevat meer aspecten.Wie in geloof ontslaapt heeft dat reeds beleefd tijdens zijn/haar leven.

Zij die ernstig ziek zijn en verminkt door het leven gaan hebben de Eeuwige veelvuldig gesmeekt om genezing. Die genezing vond niet plaats tijdens hun leven. Heeft de Eeuwige dan niet hun smeekbede gehoord om herstel van de ziekte die leidde tot de dood?

Alle aangeboren beschadigingen en verminkingen in de loop van een mensenleven worden in het graf tot stof gereduceerd.

Het is de Eeuwige die in een oogwenk een puntgaaf lichaam uit het stof tot leven zal wekken met een onsterfelijk en onbeschadigd hersteld DNA. Ook dit is een antwoord wat de Eeuwige geeft, het is een vervulling van wat Hij beloofd. Echter op Zijn tijd en ter ere van Zijn glorie.

Teus citeert:

Absoluut! Het gaat er ook om of je Zijn stem verstaat.


Daarom is het zo noodzakelijk om te vertrouwen op de Eeuwige, ook als je wacht op je antwoord. Soms duurt een antwoord heel erg lang. Ik denk daarbij aan Zacharias als een engel uit de hemel hem de boodschap geeft: uw gebed is verhoord. Waar heeft Zacharias en Elisabeth voor gebeden? Om een kind, een nageslacht. De jaren gaan voort en naar de menselijke maatstaf is het onmogelijk meer dat zij nog trotse ouders mogen zijn van een kind. Het antwoord van Zacharias stond in het teken van de twijfel en ongeloof. Nee zij hebben het gebed en de vraag geparkeerd staan in het hokje: "onhaalbaar en gepasseerd station".
Het mij geschiedde naar Uw woord ontbrak bij Zacharias.

Wij kijken vreemd naar deze uitspraak en kunnen het Zacharias kwalijk nemen dat hij niet het vertrouwen had in de Eeuwige. Ook wij letten op onze omstandigheden en verwachten eigenlijk geen antwoord meer van G'd. Zacharias werd met stomheid geslagen en kon alleen maar schriftelijk communiceren. Wat is de wijze van de Eeuwige? Door Zijn Woord communiceert Hij naar ons. Daarin kunnen wij Zijn antwoord lezen en mogen wij ons verwonderen over de vervulling van Zijn belofte aan ons in de komst van de Messias. Hij is het die de breuk tussen de Eeuwige en de mensheid heeft hersteld. De gevolgen en de sporen van die breuk draagt ieder mens mee in zijn/haar leven.

Laten wij ons richten op de belofte van de Eeuwige vanuit Zijn Woord: zie Ik maak alle dingen nieuw. Dat is het antwoord vanuit de hemel naar ons toe.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 09 dec 2019 13:50

Jesaja40 schreef:תודה רבה Vera,

Mijn persoonlijk antwoord: Psalm 103.

De troostende en bemoedigende woorden in Psalm 103 zijn niet tijdgebonden en hebben een doorlopend karakter. Het sluit geen tijdperk af en het is ook geen open einde. Het kan gewoon zijn dat deze Psalm letterlijk zal gelden voor hen die in geloof zijn ontslapen.

Het is geen toeval dat deze Psalm "zomaar" direct na de Shoah Psalm 102 aansluit. Mijn volksgenoten heeft dit heel veel te vertellen en ik begrijp hun verbitterdheid na de Shoah maar al tegoed. Ook ik worstel er mee en ook ik heb mijn vragen: waarom deed men ons dit aan?

Als ik de voorafgaande en opvolgende Psalmen lees zie ik de troostende woorden van de Eeuwige op mij en mijn volksgenoten af komen. Ja, dan helpt het ons om het verdriet en de lege plaatsen in de handen neer te leggen van de Eeuwige. Dan is het tocht: Ja, G'd geeft antwoord op een verrassende manier en ook op Zijn tijd.


Hartelijk dank voor je reactie, Jesaja40! (Leuk om ook weer even Hebreeuws te lezen).

Dat Gods Woorden niet tijd- en volksgebonden zijn is inderdaad een grote troost. Ze zijn wel vaak eerst tot Israel gericht, maar daarna toch ook tot ons, de 'heidenen'. Heerlijk, dat de Heilige Geest ook ons erdoor bemoedigt!
En dat God antwoord geeft op een verrassende manier èn op Zijn tijd, heb ik ook al vele malen in mijn leven ondervonden.

Mooi dat je schrijft dat het helpt om verdriet en lege plaatsen in Gods handen te leggen. Dat geeft rust!
Ik denk ook, dat joden die in de Shoah op Gods Woord vertrouwden, in geloof ontslapen zijn.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 09 dec 2019 14:05

Jesaja40 schreef:Veendam citeert:

Daarom is het zo noodzakelijk om te vertrouwen op de Eeuwige, ook als je wacht op je antwoord. Soms duurt een antwoord heel erg lang.

Wat is de wijze van de Eeuwige? Door Zijn Woord communiceert Hij naar ons. Daarin kunnen wij Zijn antwoord lezen en mogen wij ons verwonderen over de vervulling van Zijn belofte aan ons.


Ik heb even de woorden die ik van harte onderstreep uit je reactie gehaald, Veendam. Dank je wel ervoor!

Ja, wat moet je soms lang wachten op de vervulling van Gods beloften. Veel Bijbelse voorbeelden tonen het ook aan.
Zou het niet zo zijn dat God op deze manier ons geloof beproeft?
En Hij wil ons ook graag wonderen laten beleven. Want als je, net als Zacharias en Elisabeth, geen kind meer kan krijgen en het gebeurt dan toch, dan is de vreugde veel groter en krijgt God ook veel meer de eer. (In heel de omgeving werd gesproken over de wonderlijke geboorte van Johannes.)

Van harte onderstreep ik ook je opmerking, dat we in Gods Woord Zijn antwoord kunnen lezen. God kan natuurlijk op allerlei manieren antwoord geven, maar het is mijn ervaring dat de Heilige Geest juist heel graag gebruik maakt van Gods Woord.
Er is maar één waarheid. :roll:

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 09 dec 2019 16:09

Vera888 schreef:Ik denk ook, dat joden die in de Shoah op Gods Woord vertrouwden, in geloof ontslapen zijn.


Maar wat is dan het verschil tussen vertrouwen op het geschreven Woord van God, en het Levende Woord van God, dus het verschil tussen met en zonder Jezus te erkennen als Heer en Koning en Messias ?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor irmo » 09 dec 2019 16:50

Zonder Jezus te erkennen ga je niet naar de hemel toch? Lijkt mij een belangrijk verschil.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 09 dec 2019 17:31

Veendan citeert:

Maar wat is dan het verschil tussen vertrouwen op het geschreven Woord van God, en het Levende Woord van God, dus het verschil tussen met en zonder Jezus te erkennen als Heer en Koning en Messias ?


Ik begrijp uw opmerking en ik wil u vragen dezelfde vraag te stellen aan David of aan Simson of aan Jozef.
Kenden zij de Messias in het vlees?

De Eeuwige gaf op het gebed van Simson een hernieuwde kracht.
David, die messiaanse Psalmen schreef.
Jozef, die tegen zijn broers vertelde: de Eeuwige heeft mijn weg naar Egypte geleid opdat ik jullie in het leven kan behouden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 09 dec 2019 17:42

Vera888 merkt op:

Ik denk ook, dat joden die in de Shoah op Gods Woord vertrouwden, in geloof ontslapen zijn.


שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד
וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ
וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ


Dit zijn de woorden die door alle eeuwen heen troost bieden. Deut. 6:4-6

Ik weet dat ik hen zal ontmoeten als zij uit hun as zullen opstaan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor ben db bd » 09 dec 2019 18:06

De blauwe woorden als steeds onderschrift van Jesaja's bijdragen, zijn m.i. het complete antwoord op heel de vraagstelling.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2019 19:59

Wow, inderdaad, scherp ben db bd!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2019 20:04

Vera888 schreef:Het is mooi om in de Bijbel te lezen hoe God luistert naar mensen en antwoord geeft. En ook in welke situaties Hij geen antwoord geeft.
Daar kan je veel van leren voor je eigen 'verborgen omgang' met God.
Hij wijst je niet alleen de weg, maar je ontdekt ook steeds meer, door met Hem in gesprek te zijn, Wie Hij in werkelijkheid is. Precies zoals je in het gewone leven iemand beter leert kennen door met hem of haar in gesprek te gaan.
Ik vind het ook altijd fijn om van anderen te horen wat zij ervaren hebben op dit gebied.


God neigt Zijn oor

Dat is toch een bijzonder verheugende zin uit Psalm 116

Hij (God) neigt Zijn oor.
God die soms zover weg lijkt of zoals sommigen het noemen onbereikbaar is of zelfs voor de mens helemaal niet bereikbaar

en dan komt Psalm 116




Psalm 116 vers 1
God heb ik lief; want die getrouwe HEER
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen;
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.

Daar staat veel, ontzettend heel veel in deze 4 zinnen.

Over Gods Trouw
Over God die mij hoort
Over God die zelfs Zijn oor neigt, wat je kan zien als dat God zijn oor net iets meer richting jou houdt.
Dan voel je een beweging van je lichaam naar een ander toe.
Zo buigt God zich naar mensen toe.
hoor ik je wel, ik luister naar je!
Over God die mij hoort als ik tot Hem roep, Hij mij hulp schenkt, Hij mij redt, ja ook u en jou die tot Hem roept, ja ook mij!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 09 dec 2019 20:08

Veendam schreef:Maar wat is dan het verschil tussen vertrouwen op het geschreven Woord van God, en het Levende Woord van God, dus het verschil tussen met en zonder Jezus te erkennen als Heer en Koning en Messias ?


De joden die in de Tweede Wereldoorlog werden omgebracht, kenden bijna nooit het Nieuwe Testament. Ze hadden alleen de Tenach, het Oude Testament. Dat is nu heel anders. Nu weten, denk ik, bijna alle joden wel dat het in het Nieuwe Testament over de Jood Jezus gaat. (In het Hebreeuws zeg je 'Jesjoea' en internationaal schrijf je Zijn Naam als 'Yeshua'.) En daarom geldt nu dus ook voor hen wat Jezus zegt (Joh. 15:22): "Als Ik niet gekomen was, hadden zij geen zonde".
Oudtestamentische joden konden de zonde van ongeloof in Jezus niet doen, omdat Hij nog niet was gekomen. Maar de joden in Jezus' tijd hoorden Zijn getuigenis en verwierpen Hem. Dat betekende voor hen de dood.
Daarom zegt Johannes in zijn eerste brief: "Wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet."
Dat bleef vanaf die tijd voor hen gelden, tot op de dag van vandaag, zoals het ook voor ons geldt.

Aan de andere kant is God geen leugenaar. De enkeling die - ook nu nog - nooit van Jezus heeft gehoord, maar gelovig op het Woord van God uit de Tenach vertrouwt en zich aan Hem overgeeft, zal niet door Hem beschaamd worden.
Maar gelukkig zijn er tegenwoordig, dankzij de moderne media, bijna geen joden meer die niet weten Wie Jezus is. Want sinds het jaar 2000 is in Israel HaBerith HaChadasja (het NT) overal te koop, plus allerlei boeken over Jezus. Zelfs leren de kinderen op school over Yeshua, schrijven de kranten over Hem en wordt er op straat, op TV en op internet over Hem gediscussieerd.
Nu geldt dus ook voor hen - net als voor ons - dat er zonder geloof in Jezus geen zaligheid is.

Ik denk ook wel, Veendam, dat het geschreven Woord levend voor je kan worden, als de Heilige Geest het, als antwoord van God, voor je doet oplichten als je het leest. In dat opzicht is er dan geen verschil tussen Oud- en Nieuw Testament.
Er is maar één waarheid. :roll:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten