God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 09 dec 2019 20:31

Jesaja40 schreef:Vera888 merkt op:

שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד
וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ
וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ

Dit zijn de woorden die door alle eeuwen heen troost bieden. Deut. 6:4-6

Ik weet dat ik hen zal ontmoeten als zij uit hun as zullen opstaan.


In het Oude Verbond riep God Israel op om Hem lief te hebben, Jesaja40, maar dat verbond konden ze niet houden (zoals wij dat ook niet kunnen). Daarom moest Jezus komen om voor hen - en voor ons - die gerechtigheid te vervullen, zodat zij - en wij - toch kunnen delen in de beloften van dat verbond. Daarom is het nu ook een genadeverbond.
Voor Israel en voor ons geldt, dat alleen het geloof in de genade van Jezus Christus, Yeshua HaMashiach, het eeuwige leven geeft.

Hen die leefden vóór Jezus naar deze aarde kwam (of die door algehele afzondering, na Zijn komst, nooit van Hem hoorden en leefden in een vast betrouwen op Gods beloften uit het Oude Verbond) zal God niet hebben beschaamd (of teleurstellen).
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 09 dec 2019 20:37

irmo schreef:Zonder Jezus te erkennen ga je niet naar de hemel toch? Lijkt mij een belangrijk verschil.


Dat ben ik helemaal met je eens, Irmo.
Maar Abraham, Mozes en David wisten nog Wie er komen zou en dat Hij Jezus zou heten.
En zo zijn er later nog velen geweest die Jezus niet kenden.
Maar voor iedereen die het Nieuwe Testament heeft of ervan heeft gehoord, geldt nu dat er buiten Hem geen toegang tot de Vader meer is.
Laatst gewijzigd door Vera888 op 10 dec 2019 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 10 dec 2019 00:04

MoesTuin schreef:God neigt Zijn oor

Dat is toch een bijzonder verheugende zin uit Psalm 116

Hij (God) neigt Zijn oor.
God die soms zover weg lijkt of zoals sommigen het noemen onbereikbaar is of zelfs voor de mens helemaal niet bereikbaar

en dan komt Psalm 116




Psalm 116 vers 1
God heb ik lief; want die getrouwe HEER
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen;
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.

Daar staat veel, ontzettend heel veel in deze 4 zinnen.

Over Gods Trouw
Over God die mij hoort
Over God die zelfs Zijn oor neigt, wat je kan zien als dat God zijn oor net iets meer richting jou houdt.
Dan voel je een beweging van je lichaam naar een ander toe.
Zo buigt God zich naar mensen toe.
hoor ik je wel, ik luister naar je!
Over God die mij hoort als ik tot Hem roep, Hij mij hulp schenkt, Hij mij redt, ja ook u en jou die tot Hem roept, ja ook mij!


Zeker, Moestuin! Het is heerlijk dat God naar ons luistert.

Maar Hij geeft ook antwoord. Dat wilde ik graag in dit topic naar voren laten komen.
Een andere psalm zegt: "God spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft."
Het lijkt me fijn om zulke antwoorden van God aan elkaar door te geven.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 10 dec 2019 00:10

Teus schreef:Absoluut! Het gaat er ook om of je Zijn stem verstaat.


Fijn dat jij dat ook ervaart, Teus.
En Jezus zegt: "Mijn schapen volgen hun Herder, omdat zij Zijn stem kennen."
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2019 09:12

Vera888 schreef:Zeker, Moestuin! Het is heerlijk dat God naar ons luistert.

Maar Hij geeft ook antwoord. Dat wilde ik graag in dit topic naar voren laten komen.
Een andere psalm zegt: "God spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft."
Het lijkt me fijn om zulke antwoorden van God aan elkaar door te geven.


Zeker en dat kan heel verrassend zijn veelal.
Op heel verschillende manieren ook.
Op Zijn tijd ook.
Soms lijkt het stil maar dan een poos later, achteraf bezien, zie je Gods antwoord / leiding....
en dan nog....Wij zien het, MAAR doorgronden het niet...
En dat kunnen we ook niet als piep kleine betweterige en over van alles nietszeggende dingen drukmakende mensjes tegenover de almachtige rechtvaardige God.
Hij overziet het al en heeft alles in Zijn hand.
En als je dit zo in je leven kan overgeven aan Hem in vertrouwen en geloof geeft dat Rust...
Ook veel meer rust en vrede om Zijn stem te horen en te verstaan...
En uiteindelijk valt alles dan vanzelf op zijn plaats als we onze denkbeelden en betweterigheid uitschakelen en zeggen....Heere, wat U doet dat is goed, u kent en doorgrond mij door en door, nog meer dan ik zelf kan....
Spreek Heere, door alles heen....mensen, natuur, door omstandigheden, door al hetgeen op mijn levenspad komt, op weg naar de Hoopvolle Toekomst waarvan het ochtendlicht al gloort in en uit geloof in Christus alleen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Teus » 10 dec 2019 09:56

Teus schreef:Absoluut! Het gaat er ook om of je Zijn stem verstaat.

Jesaja40 schreef:
Daarom is het zo noodzakelijk om te vertrouwen op de Eeuwige, ook als je wacht op je antwoord. Soms duurt een antwoord heel erg lang. Ik denk daarbij aan Zacharias als een engel uit de hemel hem de boodschap geeft: uw gebed is verhoord. Waar heeft Zacharias en Elisabeth voor gebeden? Om een kind, een nageslacht. De jaren gaan voort en naar de menselijke maatstaf is het onmogelijk meer dat zij nog trotse ouders mogen zijn van een kind. Het antwoord van Zacharias stond in het teken van de twijfel en ongeloof. Nee zij hebben het gebed en de vraag geparkeerd staan in het hokje: "onhaalbaar en gepasseerd station".
Het mij geschiedde naar Uw woord ontbrak bij Zacharias.

Wij kijken vreemd naar deze uitspraak en kunnen het Zacharias kwalijk nemen dat hij niet het vertrouwen had in de Eeuwige. Ook wij letten op onze omstandigheden en verwachten eigenlijk geen antwoord meer van G'd. Zacharias werd met stomheid geslagen en kon alleen maar schriftelijk communiceren. Wat is de wijze van de Eeuwige? Door Zijn Woord communiceert Hij naar ons. Daarin kunnen wij Zijn antwoord lezen en mogen wij ons verwonderen over de vervulling van Zijn belofte aan ons in de komst van de Messias. Hij is het die de breuk tussen de Eeuwige en de mensheid heeft hersteld. De gevolgen en de sporen van die breuk draagt ieder mens mee in zijn/haar leven.

Laten wij ons richten op de belofte van de Eeuwige vanuit Zijn Woord: zie Ik maak alle dingen nieuw. Dat is het antwoord vanuit de hemel naar ons toe.


Wanneer je van God een antwoord verwacht, je er naar uitstrekt wat Hij je te zeggen heeft, is vertrouwen, en zelfs een sterke vorm. Je kunt ook, op een makkelijkere manier, denken “ik zie het wel “. Op zijn beloop laten of je wel een antwoord krijgt.
Overigens kreeg Zacharias al een antwoord. Hij kreeg een belofte als antwoord. Hij moest wel veel geduld hebben voordat deze in vervulling ging.
Ik heb wel eens 3 weken gebeden en gewacht op een antwoord maar kreeg ook wel antwoord vóór het “amen” zeggen tijdens gebed. Nu wacht ik al 4 jaar op een antwoord.
Het vertrouwen kan net zo groot zijn maar hangt ook van factoren af.
Dat vraag je je ook af. Je zoekt wat God in de weg kan staan om te antwoorden.
Ik denk wel eens dat God je laat wachten om je terug te brengen waar Hij je wilt hebben.
Hoe is je relatie met God, hoe is het met je omgeving in welke begeef je je?
Hoe noodzakelijk vindt jij het antwoord?
Gaat het antwoord om jezelf of om God?
Loopt er een “rode draad” door je vragen en/of gebeden van “U wil geschiedde”? Het gaat er altijd om wat God er van vindt.
Ga je er van uit, heb je vertrouwen, dat het antwoord niet is wat je verwachtte beter voor je is? Dat is vertrouwen.
En het belangrijkste: Hoe belangrijk zou God het vinden om te antwoorden.

Als God je een belofte gedaan hebt mag je daar op staan.
Als je de zekerheid hebt dat Jezus voor je gestorven is en je schuld ingelost heeft door Zijn Bloed heb je ook, ondanks dat er periodes van twijfeling kan zijn door de tegenstander, de zekerheid dat het Beste nog komt.
Het is ook een antwoord, een belofte, maar behoeft voor mij veel geduld omdat ik er naar uitzie, vaak met bovenmatig verlangen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Teus » 10 dec 2019 09:58

Vera888 schreef:Fijn dat jij dat ook ervaart, Teus.
En Jezus zegt: "Mijn schapen volgen hun Herder, omdat zij Zijn stem kennen."

Inderdaad Vera,
Ik heb moeite met de uitspraak die we vaak horen, dat we allemaal schaapjes zijn van de Goede Herder.
Een schaap volgt zijn herder omdat hij alleen zijn stem herkent.
Hij herkent die door de jarenlange omgang met hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 10 dec 2019 11:28

Teus merkt op:

Ik heb wel eens 3 weken gebeden en gewacht op een antwoord maar kreeg ook wel antwoord vóór het “amen” zeggen tijdens gebed. Nu wacht ik al 4 jaar op een antwoord.
Het vertrouwen kan net zo groot zijn maar hangt ook van factoren af.
Dat vraag je je ook af. Je zoekt wat God in de weg kan staan om te antwoorden.
Ik denk wel eens dat God je laat wachten om je terug te brengen waar Hij je wilt hebben.


Heel herkenbaar Teus wat u hier naar voren brengt. Geen enkel mens heeft exact dezelfde strijd te leveren en daarmee is iedereen uniek. Waar is dan de troost, de bemoediging, om vol te blijven houden? Velen hebben gebeden om een antwoord en hebben dat (nog) niet van G'd gekregen.

In Psalm 73 zien wij de worsteling van Asaf die begint met de opmaat G'd is goed voor allen die rein zijn van hart. Wie bereikt deze status en wie kan zeggen: daar voldoe ik aan? Hoe fijn weet Asaf de voorspoed te beschrijven. Het is het vertolken van de persoonlijke gevoelens van Asaf waarmee hij zijn worsteling beschrijft. Mogen wij dat op ons betrekken? Ook Asaf moest op zijn eigen manier leren hoe de weg van G'd is voor zijn leven. Het is een jubel als hij ineens doorziet wat het vreugdevolle einde werkelijk is. Asaf verwacht het van de wijze raad van G'd, die exact weet wat hij nodig heeft. Asaf legt daarmee het roer in de hand van G'd. Hij krijgt een heldere blik en ziet wat ogenschijnlijke welvaart en aards geluk echt inhoud, namelijk "klatergoud".
Asaf kreeg het antwoord van G'd om het "klatergoud" te ontmaskeren. Zijn nieuwe werkelijkheid werd: dicht bij G'd te verkeren en zijn vertrouwen (=geloof) op Hem te stellen.

Ook hier beste Teus wordt niet vermeld hoelang Asaf worstelde voordat hij doorkreeg waar het ten diepste om ging. 4 jaar wachten op antwoord is best lang. Wat is de bedoeling van G'd daarmee? Een ding heb ik geleerd van Asaf blijf heel dicht bij G'd, dat is de plaats waar wij het meest veilig zijn. Ja ik denk ook dat G'd je wel eens laat wachten om je te brengen aan Zijn voeten. Als G'd zou fluisteren tegen de mens dan moet je heel dichtbij komen om Zijn stem, Zijn antwoord te horen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 10 dec 2019 23:07

MoesTuin schreef:Zeker en dat kan heel verrassend zijn veelal.
Op heel verschillende manieren ook.
Op Zijn tijd ook.

Spreek Heere, door alles heen....mensen, natuur, door omstandigheden, door al hetgeen op mijn levenspad komt, op weg naar de Hoopvolle Toekomst waarvan het ochtendlicht al gloort in en uit geloof in Christus alleen....


Ja, mooi dat je dat zo beschrijft, Moestuin.
God is inderdaad vaak zo verrassend. Bijna altijd geeft Hij een oplossing vèr boven ons bidden en denken.

Maar dat Hij die geeft op Zijn tijd, is soms moeilijk, omdat Zijn tijd dikwijls pas komt als het niet meer mogelijk lijkt. Dan heb je alleen nog maar het Woord van Zijn belofte, waaraan je je vast kunt klampen. Dat houdt dan toch je hoop levend.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor MoesTuin » 11 dec 2019 00:10

Hoop doet Leven!
In Geloof en Vertrouwen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 12 dec 2019 20:12

Eigenlijk zie ik geen reden om aan te nemen dat God altijd antwoord zou moeten geven als we tot Hem roepen.
Wanneer iemand vragen heeft aan God dan hoeft God toch niet op elke vraag een antwoord te geven ?
Er zijn heel veel dingen die we gewoon weten of kunnen weten als we het Woord van God kennen en dan is het helemaal niet nodig dat we nog een keer en bevestiging krijgen van het antwoord dat al voor onze neus ligt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat als iemand God aanroept hij in de kou blijft staan en God hem aan zijn "lot" zou overlaten, nee absoluut niet.
Maar wat ik wel wil zeggen is dat er van ons een bepaald moment verwacht mag worden dat wij gewoon weten hoe God over bepaalde zaken denkt, omdat we Hem kennen.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 13 dec 2019 01:30

Veendam schreef:Eigenlijk zie ik geen reden om aan te nemen dat God altijd antwoord zou moeten geven als we tot Hem roepen.
Wanneer iemand vragen heeft aan God dan hoeft God toch niet op elke vraag een antwoord te geven ?
Er zijn heel veel dingen die we gewoon weten of kunnen weten als we het Woord van God kennen en dan is het helemaal niet nodig dat we nog een keer en bevestiging krijgen van het antwoord dat al voor onze neus ligt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat als iemand God aanroept hij in de kou blijft staan en God hem aan zijn "lot" zou overlaten, nee absoluut niet.
Maar wat ik wel wil zeggen is dat er van ons een bepaald moment verwacht mag worden dat wij gewoon weten hoe God over bepaalde zaken denkt, omdat we Hem kennen.


Als je elke dag met God leeft en alles naar Zijn wil wilt doen, zijn er haast elke dag wel dingen die je aan Hem wilt vragen, Veendam.
Zo vroeg David aan God hoe hij de strijd tegen zijn vijanden aan moest pakken. Jozua verzuimde om God te vragen of hij een verbond met de Gibeonieten moest sluiten (en dat liep niet goed af). Mozes vroeg aan God wat hij moest doen met een jongen die vloekte. Hizkia huilde omdat Jesaja zei dat hij niet beter zou worden en bad tot God, waarop Gods antwoord hem troostte.

Zo hebben wij ook in ons dagelijks leven allerlei situaties waarin we Gods wijsheid en antwoord nodig hebben.
Jacobus zegt: "Als de wijsheid je ontbreekt, vraag dan aan God wat je moet doen."
En het heerlijke is, dat Gods antwoorden je steeds meer aan Hem verbinden en je leven vol vreugde maken!
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Vera888 » 13 dec 2019 01:30

MoesTuin schreef:Hoop doet Leven!
In Geloof en Vertrouwen.


Amen!
Er is maar één waarheid. :roll:

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Veendam » 13 dec 2019 11:41

Vera888 schreef:Als je elke dag met God leeft en alles naar Zijn wil wilt doen, zijn er haast elke dag wel dingen die je aan Hem wilt vragen, Veendam.
Zo vroeg David aan God hoe hij de strijd tegen zijn vijanden aan moest pakken. Jozua verzuimde om God te vragen of hij een verbond met de Gibeonieten moest sluiten (en dat liep niet goed af). Mozes vroeg aan God wat hij moest doen met een jongen die vloekte. Hizkia huilde omdat Jesaja zei dat hij niet beter zou worden en bad tot God, waarop Gods antwoord hem troostte.

Zo hebben wij ook in ons dagelijks leven allerlei situaties waarin we Gods wijsheid en antwoord nodig hebben.
Jacobus zegt: "Als de wijsheid je ontbreekt, vraag dan aan God wat je moet doen."
En het heerlijke is, dat Gods antwoorden je steeds meer aan Hem verbinden en je leven vol vreugde maken!


Juist als je elke dag leeft met God zou het zo moeten zijn dat je zelf al weet wat de wil van God is in bepaalde situaties.
Natuurlijk staat er in de Bijbel dat David dingen vroeg aan God en dat Jozua iets niet vroeg aan God, maar dat wil niet zeggen dat wij zaken uit het Oude Testament zo maar klakkeloos als regel moeten gaan stellen en God in dat keurslijf gaan willen drukken dat Hij dan ook maar op dezelfde manier moet werken als Hij toen deed.

Wat we niet moeten vergeten is dat indien de krachtige Heilige Geest nu ook in ons woont wele Jezus heeft doen opstaan uit de dood, wij zo veel meer bevoordeeld zijn dan de mensen uit het Oude Testament, dat wij in principe daardoor al heel veel vragen niet zouden hoeven te stellen juist omdat we Hem hebben leren kennen.
En het heerlijke is, dat Gods antwoorden niet meer steeds nodig zijn omdat je door Hem te kennen eigenlijk de antwoorden al weet, doordat je aan Hem verbonden bent.

Om wijsheid vragen mag altijd, maar dan staat er niet dat God antwoorden schenkt, maar wijsheid om zelf antwoorden te geven.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God geeft antwoord als je tot Hem roept.

Berichtdoor Jesaja40 » 13 dec 2019 16:12

Vera888 merkt op:

Aan de andere kant is God geen leugenaar. De enkeling die - ook nu nog - nooit van Jezus heeft gehoord, maar gelovig op het Woord van God uit de Tenach vertrouwt en zich aan Hem overgeeft, zal niet door Hem beschaamd worden.
Maar gelukkig zijn er tegenwoordig, dankzij de moderne media, bijna geen joden meer die niet weten Wie Jezus is. Want sinds het jaar 2000 is in Israel HaBerith HaChadasja (het NT) overal te koop, plus allerlei boeken over Jezus. Zelfs leren de kinderen op school over Yeshua, schrijven de kranten over Hem en wordt er op straat, op TV en op internet over Hem gediscussieerd.


Ik weet en vervaar het dat de vraag naar Yeshua in Israël zeer groot is. Daarin zie ik dat G'd antwoord geeft aan mijn volksgenoten. Zij verstaan de cultuur waarin Yeshua sprak en zullen Hem daarin ook herkennen. Hij is een van ons en uit ons voortgekomen.
Een struikelblok is de associatie met de kerkelijke Jezus en de kerkelijke visie op het Huis van Israël. En eerlijk gezegd heeft de kerk het Huis van Israël hun niets te leren. Ik hoop dat het door alle eeuwen smeulende vuur van Messiasbelijdende Joden hen allen zal verwarmen met de boodschap van het heil.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten