Nabespreking preek zondag

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 17 nov 2019 19:45

Goed is het om preken die je in de kerk hoorde eens met elkaar na te bespreken, zodat we van elkaar leren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 17 nov 2019 19:50

Bij ons ging het over dat we gerechtvaardigd zijn door ons geloof, maar nog niet gearriveerd. Als gevolg van onze rechtvaardiging gaan we leven naar Zijn beeld en groeien door de Heilige Geest om steeds meer op Hem te gaan lijken. Maar iedereen zit op een ander niveau. De één is verder dan de ander. Het beeld werd geschetst dat we wel eens aangehouden kunnen worden door een agent en een waarschuwing krijgen. Daarna scheur je niet vol gas verder, maar probeer je keurig weg te rijden. Zo zullen we uit dankbaarheid voor wat Jezus voor ons deed de oude mens afleggen en de nieuwe mens aantrekken. Je gaat voor de overwinning die we behalen als Jezus terug komt en wij voor altijd bij Hem mogen zijn. Niet om te chillen, maar Hij is zelf de grote prijs die we halen. Altijd bij Hem te zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 18 nov 2019 10:10

Mooi de Lange.
Naar Hebreeën de wedloop denk ik....de Kroon de Krans die op ons wacht..... doorrrr hét Geloof....
Ik was aan het werk gisteren..
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Nina » 18 nov 2019 15:29

DeLange schreef:Bij ons ging het over dat we gerechtvaardigd zijn door ons geloof, MAAR NOG NIET GEARRIVEERD. Als gevolg van onze rechtvaardiging gaan we leven naar Zijn beeld en groeien door de Heilige Geest om steeds meer op Hem te gaan lijken. Maar iedereen zit op een ander niveau. De één is verder dan de ander. Het beeld werd geschetst dat we wel eens aangehouden kunnen worden door een agent en een waarschuwing krijgen. Daarna scheur je niet vol gas verder, maar probeer je keurig weg te rijden. Zo zullen we uit dankbaarheid voor wat Jezus voor ons deed de oude mens afleggen en de nieuwe mens aantrekken. Je gaat voor de overwinning die we behalen als Jezus terug komt en wij voor altijd bij Hem mogen zijn. Niet om te chillen, maar Hij is zelf de grote prijs die we halen. Altijd bij Hem te zijn.


Wat bedoel je met "maar nog niet gearriveerd?"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 18 nov 2019 15:37

Nina schreef:Wat bedoel je met "maar nog niet gearriveerd?"

Het werd vergeleken met het moment dat in de oorlog Normandië bevrijdt werd, maar nog niet natie Duitsland uit Europa weg is. We zijn nu geestelijk door Jezus bevrijdt en gerechtvaardigd, maar satan is nog niet uit ons leven weg. We arriveren bij de wederkomst van Christus op onze bestemming
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2019 16:19

DeLange schreef:Het werd vergeleken met het moment dat in de oorlog Normandië bevrijdt werd, maar nog niet natie Duitsland uit Europa weg is. We zijn nu geestelijk door Jezus bevrijdt en gerechtvaardigd, maar satan is nog niet uit ons leven weg. We arriveren bij de wederkomst van Christus op onze bestemming


Ik neem aan dat je bedoelt dat de strijd nog niet voorbij is (ook al is de overwinning in zicht)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 18 nov 2019 16:58

Marnix schreef:Ik neem aan dat je bedoelt dat de strijd nog niet voorbij is (ook al is de overwinning in zicht)

Ja, dat klopt. We kennen daarom ook nog steeds zonden.

Wat ook genoemd werd is dat we nog door stormen heen gaan, hoewel we het graag goed willen hebben. Maar in tegenslagen merken we ook vaak Gods wonderlijke ingrijpen op, terwijl we het zicht op Hem als het ons goed gaat gemakkelijk kunnen verliezen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 24 nov 2019 22:20

De preek van zondag was wel heel goed. Het ging over de zaligsprekingen van Jezus in relatie tot andere teksten uit de bijbel. De conclusie eruit was dat zalig de genen zijn die arm van geest zijn, zachtmoedig zijn, het van de Heer verwachten en rechtvaardig zijn. Zachtmoedigheid zou niet slaan op het over je heen te laten lopen, want dan reageer je defensief uit zelfbescherming, uit eigen belang. Zachtmoedigheid is krachtig en treed op in het belang van de ander en niet van jezelf. Een katholieke geestelijke in de tijd van de reformatie zou gezegd hebben dat zachtmoedigheid een grote kracht is en de grootste kracht zachtmoedig is. Het komt er op neer dat je jouw linker wang toe keert, als je op jouw rechter wang geslagen wordt, maar ook dat je 2 mijl mee loopt met iemand die je 1 mijl vraagt mee te lopen. In die tijd kwam het er op neer dat Romeinen de bevoegdheid hadden om je te vragen een stuk mee te lopen en dat moest je dan opvolgen. Dit was natuurlijk geen populaire maatregel onder de joden. Maar een volgeling van Jezus kreeg van Jezus het onderwijs dan juist het dubbele te leveren, dan wat je onder dwang geëist werd. Zo stapelde je hete kolen op diens hoofd, wat mogelijk tot bekering kon leiden. Zo dienen wij ook te reageren op wie ons op een enigszins negatieve wijze benaderen.
De armen van geest zijn de mensen die zichzelf geven aan God. Die zich volledig afhankelijk opstellen van Gods Geest en niet uit eigen geest te handelen. Vandaar "arm" van de "ik"- geest en rijk aan Gods Geest. Zelfverloochening dus. Overgave.
Deze volgelingen van Jezus zullen de aarde beërven. Dit zijn ook de vredestichters tussen God en de mensen (ook onderling).

Een voorbeeld werd genoemd van een Roemeense predikant in de tijd van het communisme die opgepakt werd en in een kamp op de ziekenboeg lag met twee anderen links en rechts van hem. Rechts van hem lag iemand op sterven die afgebeuld was vanwege zijn geloof. Links van hem lag iemand die ook op sterven lag, en zijn beul was, maar later ergens op afgerekend en zelf afgebeuld werd door zijn meerderen om iets wat hij misdaan zou hebben. De man links van de predikant beklaagde met angst dat hij op sterven lag en vond het te vroeg om te sterven, want hij had zoveel mensen kwaad gedaan en was daarom bang voor de dood. Maar zijn slachtoffer rechts van de predikant verzocht de predikant om hem te helpen bij de beul te komen. Eenmaal bij de beul zei het christelijke slachtoffer tegen de beul: "je bent nog jong en wist niet wat je deed. Alle christelijke slachtoffers die je gemaakt hebt vergeven het jou en ik vergeef het jou wat je gedaan hebt." De beul raakte het diep en gaf zijn leven aan de Heer.

Dit lijden om wille van Jezus bespaard God ons niet, maar het is de grote kracht van zachtmoedigheid wat mensen wint voor Jezus.
Jezus moest dit ook zelf ondergaan. Hij werd bespot, bespuugd, geslagen, gemarteld en gedood, maar Hij reageerde overal zachtmoedig op. Ook arm van geest, want niet Zijn wil, maar de wil van Zijn Vader geschiede. Hij leefde uit de volheid van Gods Geest en stierf aan zichzelf. Hij gaf zijn leven voor Zijn vrienden.
Laatst gewijzigd door DeLange op 24 nov 2019 22:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 24 nov 2019 22:22

ook werd gezegd dat we conflictsituaties niet als iets moeten zien om van terug te deinzen, maar als oefen momenten om juist zachtmoedig te reageren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2019 13:32

Bij ons was het eeuwigheidszondag. De preek ging over Habakuk 1 tot 2:4, over de verwijten die Habakuk God maakt in moeilijke tijden en hoe wij met onze vragen, onze boosheid, gevoel van onrecht, soms zelfs verwijten naar God toe mogen gaan. En hoe God twee keer antwoordt waarbij het laatste antwoord is: "Wie niet oprecht is kwijnt weg, maar de rechtvaardige zal leven door Zijn trouw." Maar ook in de tijd van Habakuk stierven er rechtvaardigen met de onrechtvaardigen, door het geweld van de Chaldeeën. In het slot werd dit gezet in het licht van de belofte van Jezus Christus, honderden jaren later, die zegt: Wie in mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven. De rechtvaardige zal leven door zijn trouw, door het geloof. Zelfs als hij sterft.

Zo mochten we met hoop in ons hart de mensen gedenken die ons zijn ontvallen. Veel gemeenteleden staken een kaarsje aan, aan de Paaskaars, het licht van de opgestane Christus, om zo de gestorvenen te gedenken in het geloof dat wie gestorven zijn met Christus, ook met Hem mogen leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2019 15:34

Even ter lering:

- Eeuwigheidszondag heeft helemaal geen katholieke herkomst maar een protestantse.
- Eeuwigheidszondag wordt gehouden in tal van CGK's, van licht tot behoorlijk zwaar. Google maar even op eeuwigheidszondag CGK. Of lees dit stukje in "Kerkblad van het Noorden - orgaan voor de Christelijk Gereformeerde kerken" https://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/i ... ooruitzien.

Zomaar even wat CGK's die ik tegenkom als ik google, waar eeuwigheidszondag is gehouden:

Winschoten, Leiden, Kampen, Emmeloord, Hogeveen, Nieuwe Pekela, Kornhorn, Huizen, Hilversum, Middelburg, Gouda, Enschede, Apeldoorn, 's Gravendeel en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb even wat liturgieën opgezocht en bijna overal worden er kaarsen voor gebruikt. In de CGK's waar ik met eeuwigheidszondag ben geweest was dat ook overal het geval.

- Daarnaast wordt het ook heel veel in de GKV, NGK, PKN etc. gehouden. Ook in de Gereformeerde Bond bijvoorbeeld.
- In sommige kerken worden de overledenen met oudjaarsdag herdacht
- Eeuwigheidszondag valt altijd op de laatste zondag van het kerkelijke jaar, de zondag voor 1e advent.

Kaarsen zijn ook niet katholiek. Ik heb in de CGK pas wat meer die betekenis leren kennen. In de CGK's waar ik kom brandt de Paaskaart iedere zondag. Toen onze kinderen gedoopt werden kregen we een doopkaars die in de doopdienst aan de Paaskaars wordt aangestoken. En op eeuwigheidszondag worden de overledenen dus herdacht waarbij de kaarsen aan de Paaskaars worden aangestoken. Ik heb in mijn vorige reactie uitgelegd waarom dat is. De symboliek die daarachter zit vind ik wel mooi.

Bij deze nog twee linkjes:

https://www.rd.nl/kerk-religie/eeuwighe ... -1.1352362
https://www.digibron.nl/search/detail/1 ... dejaarsdag
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 25 nov 2019 18:52

Mooi de Lange en Marnix.

Bij ons ook Eeuwigheids zondag....
Vanuit de Paaskaars werden allen die ons het afgelopen kerkelijk jaar zijn voorgegaan herdacht en een kaars aangestoken, door de familie.
Veel verdriet en herinnering, zeker de vader die van de zomer op 37 jarige leeftijd overleed en de moeder met 3 jonge kinderen de kaars aanstak voor in de kerk.


de dood heeft niet het laatste woord, maar waar de Paas kaars ook naar verwijst, naar het Licht, de Heere Jezus, de Opstanding en hét Leven!

Tijdens de dienst namen we een kijkje in een geopende Hemel met Johannes keken we mee (Openbaringen) en met de wolk van Geloofsgetuigen (Hebreeën)

Heel de gemeente bad hardop het onze Vader

Beide dominees gingen voor, een man en een vrouw.
Dit alles in een Gereformeerde Kerkdienst....

24 November, de dienst is na te bekijken op

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

het was rijk en bemoedigend ondanks het verdriet scheen Gods Licht, want waar schaduw is is altijd Hét Licht.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2019 07:24

Een bemoedigende dienst op Zondag.
De Doven gemeenschap was te gast in deze dienst.
Er was verdriet en vreugde.
De afkondiging van het overlijden van onze oud predikant.
Er werd gedoopt!
En we namen een kijkje in het fotoalbum van Juda....hij kreeg van zijn vader Jacob een geweldige belofte mee.
Ondanks zijn grove fouten en zonden zou uit Juda ( de Leeuw) Jezus (het Lam) voortkomen.
Hoe bizar, uit Tamar de hoer, die staan in het geslachtsregister van de Heer Jezus, allemaal familie.
Hoe diep gaat de redding voor zondaren van de Heer Jezus!
God koos hen uit als familie.
Hadden wij het zelfde gedaan zo snel klaar staan met ons oordeel en veroordelingen terwijl we van binnen niets beter zijn?
De adventskaars werd aangestoken vanuit de Paas en Opstandingskaars.

De dienst is na te luisteren en zien via onderstaande link bij Zondag 1 december, een Gereformeerde Kerkdienst anno 2019

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

Voorganger onze eigen ds Vreugdenhil en in de dienst werd tevens bekend gemaakt dat ds Vreugdenhil persoonlijk een beroep overhandigd heeft gekregen naar de gemeente in Leerdam en de komende weken zal de uitwerking van deze roep duidelijk worden omringd door gebed van de gemeente van ons en de roepende gemeente voor wijsheid hierin voor de dominee.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2019 17:53

Heel de dienst stond het centraal.
Het Huis van de Heer...
David wilde een huis bouwen voor de Heere God, maar de Heere wilde dit niet.
Het is de Heer die Zijn Huis zelf bouwt.
In Lied en Woord kwam dit terug de hele dienst....

De Heer bouwt Zijn Huis want onze hulp en onze verwachting zijn enkel en alleen van Hem..

Zo gingen we de tijd door van koning David naar het stadje Nazareth waar Jezus zelf naar ons toe komt om ons te redden...
zo kwamen we bij de geschiedenis van onze eigen gereformeerde kerk en aan het eind van de dienst maakte onze voorganger ds Vreugdenhil - Mijnarends na de zegen bekend dat ze het beroep naar de gemeente van Leerdam heeft aangenomen.
Een emotioneel moment en tegelijk getuigde de dominee rijk, het is God die Zijn Huis bouwt voor Eeuwig, onze werken zijn slecht tijdelijk en Hij heeft het geheel en alles in Zijn Hand...
En de dominee liet de gemeente zingen, "de kerk van alle tijden"

Zeker de moeite waard deze bemoedigende dienst terug te zien of luisteren, zondag 15 December

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

Ds Vreugdenhil - Mijnarends gaat medio Zomer 2020 naar de gemeente van Leerdam.
Heel jammer voor de gemeente van ons, ze was de eerste heel jonge vrouwelijke predikante in onze gereformeerde kerk, de Heer heeft haar werken rijk gezegend, ze moet verder, en de kerk van Leerdam is het gegund, een dominee die rijk van Christus preekt en in dienst van Hem staat, de Heer die zelf Zijn Huis bouwt. Niets is er van ons bij. Zo zullen we ook de dominee los moeten gaan laten de komende tijd....een proces....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 01 jan 2020 10:52

Dubbel
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 01 jan 2020 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten