Nabespreking preek zondag

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 01 jan 2020 11:37

Gisteravond een bemoedigende dienst waarin de bijbel "uitgelezen" werd...
De laatste woorden uit Openbaringen....
"Zie, Ik kom spoedig"
Zo gingen we het oude jaar uit....met de beloften van God voor het nieuwe jaar, de Toekomende Tijd.... de wederkomst van de Heer, zijn wij er klaar voor? Leven we in die Verwachting?

Te beluisteren 31 December via onderstaande link, ds C Vreugdenhil

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

Het slotwoord van de bijbel is ook dat de Genade van onze Heer Jezus Christus voor ons allemaal is, voor iedereen.....Leven vanuit die Genade, dat mag, dat kan en dat is een rijk onverdiend geschenk voor iedereen die Gelooft.....

Kom haastig!
‘Kom haastig, Jezus!’ bidt de predikant.
‘Ja, Amen,’ zegt een boer, ‘wil spoedig komen!
Maar na de oogst, want van m’n nieuw stuk land
Heb ik nog nooit de opbrengst waargenomen.’

‘Ja, Amen,’ zegt Mevrouw, ‘maar mag ik voor
De bontjas die ik gisteren zag hangen
Eerst sparen en hem aandoen, als het Koor
Een avond geeft in “Christ’lijke Belangen”?’

‘Ja, Amen,’ zegt het kind, ‘maar nu nog niet,
Ik moet nog met vakantie naar de bossen.
Maar ik zal zwaaien, zodat U het ziet,
Als U ons onder schooltijd komt verlossen.’

‘Kom haastig, Jezus!’ bidt de predikant.
‘Maar mag ik eerst die nieuwe lezing lezen,
Die ik gemaakt heb voor het Jeugdverband
Over “Gij zult het wel verstaan na dezen”?

De beden komen in de hemel aan.
De cherubijnen zwijgen, die ze brachten.
En Jezus vraagt: ‘Kan Ik vandaag al gaan?’
Zijn Vader zucht: ‘Ge moet nog even wachten.’
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Geytenbeekje » 03 jan 2020 11:33

Mooi, de oudjaarspreek in onze kerk ging over dat Jezus de discipelen zond (met haast) om het Evangelie te verbreiden.
Ernstige preek omdat er ook in de kerk zitten die (nog) niet tot geloof gekomen zijn en ze zullen net als de steden (Tyrus) verdoemd worden en een erger lot krijgen/ervaren dan diegene die nog niet van Hem gehoord hebben.
Er zaten ook leermomenten in

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 09 jan 2020 08:09

Marnix schreef:Bij ons was het eeuwigheidszondag. De preek ging over Habakuk 1 tot 2:4, over de verwijten die Habakuk God maakt in moeilijke tijden en hoe wij met onze vragen, onze boosheid, gevoel van onrecht, soms zelfs verwijten naar God toe mogen gaan. En hoe God twee keer antwoordt waarbij het laatste antwoord is: "Wie niet oprecht is kwijnt weg, maar de rechtvaardige zal leven door Zijn trouw." Maar ook in de tijd van Habakuk stierven er rechtvaardigen met de onrechtvaardigen, door het geweld van de Chaldeeën. In het slot werd dit gezet in het licht van de belofte van Jezus Christus, honderden jaren later, die zegt: Wie in mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven. De rechtvaardige zal leven door zijn trouw, door het geloof. Zelfs als hij sterft.

Zo mochten we met hoop in ons hart de mensen gedenken die ons zijn ontvallen. Veel gemeenteleden staken een kaarsje aan, aan de Paaskaars, het licht van de opgestane Christus, om zo de gestorvenen te gedenken in het geloof dat wie gestorven zijn met Christus, ook met Hem mogen leven.

Mooi en zeker waar :-P
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 09 jan 2020 08:16

MoesTuin schreef:Gisteravond een bemoedigende dienst waarin de bijbel "uitgelezen" werd...
De laatste woorden uit Openbaringen....
"Zie, Ik kom spoedig"
Zo gingen we het oude jaar uit....met de beloften van God voor het nieuwe jaar, de Toekomende Tijd.... de wederkomst van de Heer, zijn wij er klaar voor? Leven we in die Verwachting?

Te beluisteren 31 December via onderstaande link, ds C Vreugdenhil

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

Het slotwoord van de bijbel is ook dat de Genade van onze Heer Jezus Christus voor ons allemaal is, voor iedereen.....Leven vanuit die Genade, dat mag, dat kan en dat is een rijk onverdiend geschenk voor iedereen die Gelooft.....

Kom haastig!
‘Kom haastig, Jezus!’ bidt de predikant.
‘Ja, Amen,’ zegt een boer, ‘wil spoedig komen!
Maar na de oogst, want van m’n nieuw stuk land
Heb ik nog nooit de opbrengst waargenomen.’

‘Ja, Amen,’ zegt Mevrouw, ‘maar mag ik voor
De bontjas die ik gisteren zag hangen
Eerst sparen en hem aandoen, als het Koor
Een avond geeft in “Christ’lijke Belangen”?’

‘Ja, Amen,’ zegt het kind, ‘maar nu nog niet,
Ik moet nog met vakantie naar de bossen.
Maar ik zal zwaaien, zodat U het ziet,
Als U ons onder schooltijd komt verlossen.’

‘Kom haastig, Jezus!’ bidt de predikant.
‘Maar mag ik eerst die nieuwe lezing lezen,
Die ik gemaakt heb voor het Jeugdverband
Over “Gij zult het wel verstaan na dezen”?

De beden komen in de hemel aan.
De cherubijnen zwijgen, die ze brachten.
En Jezus vraagt: ‘Kan Ik vandaag al gaan?’
Zijn Vader zucht: ‘Ge moet nog even wachten.’

Van mij mag Hij direct al komen :D
Daar is alles beter, dan hier en voor ieder die lijdt een verlossing.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Origenes » 09 jan 2020 16:20

DeLange schreef:Van mij mag Hij direct al komen
Daar is alles beter, dan hier en voor ieder die lijdt een verlossing.

Herkenbaar! Tenminste - op die manier hoor ik het vaker...

Ik vraag me alleen af of je hiermee een geldig argument noemt waarom Hij nu direct al zou mogen komen. En moeten we dat op die manier willen? Functioneert de wederkomst op die manier niet als katalysator van onze onvrede met de manier waarop God de dingen laat gebeuren?

Ook het gedichtje in de quote overtuigt me bepaald niet. En zeker niet de veronderstelling dat Jezus zou staan te popelen om, nadat de cherubijnen genoemde gebeden aan Gods troon hebben afgeleverd, snel te mogen terugkeren. Het klinkt ongetwijfeld zeer dierbaar, maar het heeft denk ik teveel het smaakje van de wederkomst als troubleshouter: "Het wordt niets meer daar beneden! Mijn volgers zijn het beu! Laat me maar terugkeren".

Klinkt toch wel erg veel anders in vergelijking met Hebreeën 6:12 waarin de oproep wordt gedaan om niet traag te worden, maar navolgers van hen die door geloof en geduld de beloften zullen beërven.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 09 jan 2020 17:15

Origenes schreef:Herkenbaar! Tenminste - op die manier hoor ik het vaker...

Ik vraag me alleen af of je hiermee een geldig argument noemt waarom Hij nu direct al zou mogen komen. En moeten we dat op die manier willen? Functioneert de wederkomst op die manier niet als katalysator van onze onvrede met de manier waarop God de dingen laat gebeuren?

Ook het gedichtje in de quote overtuigt me bepaald niet. En zeker niet de veronderstelling dat Jezus zou staan te popelen om, nadat de cherubijnen genoemde gebeden aan Gods troon hebben afgeleverd, snel te mogen terugkeren. Het klinkt ongetwijfeld zeer dierbaar, maar het heeft denk ik teveel het smaakje van de wederkomst als troubleshouter: "Het wordt niets meer daar beneden! Mijn volgers zijn het beu! Laat me maar terugkeren".

Klinkt toch wel erg veel anders in vergelijking met Hebreeën 6:12 waarin de oproep wordt gedaan om niet traag te worden, maar navolgers van hen die door geloof en geduld de beloften zullen beërven.


Dat is ook waar. Jezus komt ook pas terug, wanneer het evangelie overal is gebracht en God zal ingrijpen, omdat anders niemand het er levend van af brengt. We hebben echter tot dan met ernst onze missie te voltooien.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2020 18:03

De Heer Jezus zal komen als de tijd daar is....op Zijn Tijd.
Het lijkt lang, maar vergeleken met de Eeuwigheid is dit te verwaarlozen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 09 jan 2020 22:37

MoesTuin schreef:De Heer Jezus zal komen als de tijd daar is....op Zijn Tijd.
Het lijkt lang, maar vergeleken met de Eeuwigheid is dit te verwaarlozen

Het hangt van de omstandigheden af hoe lang zo iets aan voelt. Soms voel ik me zo in het nauw gedreven, dat je of dood wilt of opgenomen wilt worden. Maar gelukkig leef ik nu juist in hoop. Maar mijn vrouw zei vandaag nog: "ik geniet al jaren niet meer van het leven."
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Geytenbeekje » 10 jan 2020 08:30

DeLange schreef:Dat is ook waar. Jezus komt ook pas terug, wanneer het evangelie overal is gebracht en God zal ingrijpen, omdat anders niemand het er levend van af brengt. We hebben echter tot dan met ernst onze missie te voltooien.

Dus iedereen die in de kerk zit en netjes naar de kerk gaat iedere zondag is behouden ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Chaya » 10 jan 2020 11:46

Origenes schreef:Ik vraag me alleen af of je hiermee een geldig argument noemt waarom Hij nu direct al zou mogen komen. En moeten we dat op die manier willen? Functioneert de wederkomst op die manier niet als katalysator van onze onvrede met de manier waarop God de dingen laat gebeuren?

Misschien zijn mensen ook vergeten dat Hij terugkomt om te OORDELEN, de levenden en de doden.
Dan zullen de boeken geopend worden.
"Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdrage hetgeen door het lichaam geschiedt, naar dat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad”.

En dan is het voor Gods volk een eeuwige vreugde en zullen zij verwonderd zijn.
Maar er zal ook ontzetting zijn, bij hen die de naam van de Heere gelasterd hebben.

Ik vraag me af waarom mensen zo naar de oordeelsdag verlangen, hier in het vrije westen. Als de vervolgde Kerk hier naar uitkijkt, dan is dat zo te begrijpen.
Maar als ik opmerk hoeveel christen nog met tientallen pinnen vastgehecht zitten in de aardse grond, en ik sluit mijzelf daar echt niet buiten!!
En wij mogen ook genieten van het leven, dat ons geschonken is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Nina » 10 jan 2020 12:46

Chaya schreef:Misschien zijn mensen ook vergeten dat Hij terugkomt om te OORDELEN, de levenden en de doden.
Dan zullen de boeken geopend worden.
"Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdrage hetgeen door het lichaam geschiedt, naar dat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad”.

En dan is het voor Gods volk een eeuwige vreugde en zullen zij verwonderd zijn.
Maar er zal ook ontzetting zijn, bij hen die de naam van de Heere gelasterd hebben.

Ik vraag me af waarom mensen zo naar de oordeelsdag verlangen, hier in het vrije westen. Als de vervolgde Kerk hier naar uitkijkt, dan is dat zo te begrijpen.
Maar als ik opmerk hoeveel christen nog met tientallen pinnen vastgehecht zitten in de aardse grond, en ik sluit mijzelf daar echt niet buiten!!
En wij mogen ook genieten van het leven, dat ons geschonken is.


Ik verlang niet naar de oordeelsdag Chaya, maar ik verlang ernaar dat het Koninkrijk van de Heer voluit gaat komen. Dat Hij zal heersen, en Zijn wil eindelijk gaat geschieden hier op aarde.
Ik ben mij er (pijnlijk) van bewust dat ik veel kwaad heb gedaan, maar ik mag óók weten dat Jezus heeft betaald voor mijn schuld, en dat Hij mijn advocaat zal zijn op dag van het oordeel. Niet alleen de vervolgde kerk lijdt hieronder hoor. Ik vraag me vaak af wanneer het allemaal genoeg is in Gods ogen, hoe lang Hij dit nog verdragen kan, wat een verdriet voor Hem die dit alles zo mooi heeft bedacht en geschapen! Wat maken wij er een rotzooi van met elkaar, we slachten elkaar af en de hele schepping erbij.

Natuurlijk geniet ik ook van de dingen die wel mooi en goed zijn, maar zoals Corrie ten Boom zei: het beste komt nog! En daar kan ik verlangend naar uitzien. Jij niet dan?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Chaya » 10 jan 2020 13:16

Nina schreef:Natuurlijk geniet ik ook van de dingen die wel mooi en goed zijn, maar zoals Corrie ten Boom zei: het beste komt nog! En daar kan ik verlangend naar uitzien. Jij niet dan?

Als ik mezelf eerlijk onderzoek, kan ik er tegenop zien. Want als je werkelijk uit dit leven zou willen, betekent het dat je levensmoe bent of depressief. Wij weten niet hoe het zal zijn, we kunnen ons er alleen een menselijke voorstelling van maken.

Wij zullen tot onze laatste snik aards blijven, dat blijkt wel als iemand ernstig ziek wordt. Dan wordt er gestreden en gevochten, om in leven te blijven.
En dat was ook zo bij de schepping, het leven hoorde bij ons, tot de zondeval.
We mogen niet negeren dat we de dood zelf over ons hebben afgeroepen!
Nina schreef: hoe lang Hij dit nog verdragen kan,

Tot de laatste toegebracht zal zijn!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor MoesTuin » 10 jan 2020 14:19

Chaya schreef:Als ik mezelf eerlijk onderzoek, kan ik er tegenop zien. Want als je werkelijk uit dit leven zou willen, betekent het dat je levensmoe bent of depressief. Wij weten niet hoe het zal zijn, we kunnen ons er alleen een menselijke voorstelling van maken.

Wij zullen tot onze laatste snik aards blijven, dat blijkt wel als iemand ernstig ziek wordt. Dan wordt er gestreden en gevochten, om in leven te blijven.
En dat was ook zo bij de schepping, het leven hoorde bij ons, tot de zondeval.
We mogen niet negeren dat we de dood zelf over ons hebben afgeroepen!



Menselijke bezien inderdaad wel, maar God heeft de gelovigen in Hem beloften gegeven en daar mogen wij in geloof op vertrouwen.

Het is leven uit verwachting.
nav de preek waarvan we dit nu zo bespreken, ook voor Orgines, de Lange, Geijtenbeekje en Nina (ware bijdrage)...

Luister eens vanaf minuut 0.40 tot 0.50 waar ds Vreugdenhil het zo duidelijk uitlegde wat dit inhoudt....


https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10883

En dan aanklikken bij 31 december voor betreffende dienst.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor Nina » 10 jan 2020 17:42

Chaya schreef:
Als ik mezelf eerlijk onderzoek, kan ik er tegenop zien. Want als je werkelijk uit dit leven zou willen, betekent het dat je levensmoe bent of depressief. Wij weten niet hoe het zal zijn, we kunnen ons er alleen een menselijke voorstelling van maken.


Nee, ik ben niet depressief of levensmoe. Dit leven kan soms heel mooi zijn, maar de toekomst die de Here ons heeft beloofd is zoveel mooier en beter.
Een aantal jaar geleden leek het er op dat ik niet zolang meer te leven zou hebben. Ik vond het voor mijzelf niet erg want ik zag er naar uit bij de Here te zijn, wél voor mijn man en kinderen. Met name de kinderen. Ik heb de Here gesmeekt mij nog niet thuis te halen, omdat mijn taak nog niet af is. Ik heb er tijd bij gekregen, waar ik innig dankbaar voor ben.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nabespreking preek zondag

Berichtdoor DeLange » 11 jan 2020 17:50

Chaya schreef:Als ik mezelf eerlijk onderzoek, kan ik er tegenop zien. Want als je werkelijk uit dit leven zou willen, betekent het dat je levensmoe bent of depressief. Wij weten niet hoe het zal zijn, we kunnen ons er alleen een menselijke voorstelling van maken.

Wij zullen tot onze laatste snik aards blijven, dat blijkt wel als iemand ernstig ziek wordt. Dan wordt er gestreden en gevochten, om in leven te blijven.
En dat was ook zo bij de schepping, het leven hoorde bij ons, tot de zondeval.
We mogen niet negeren dat we de dood zelf over ons hebben afgeroepen!


Ik ben door alle ellende waar we de afgelopen jaren doorheen zijn gegaan haast niet aards meer. We hebben namelijk maar weinig bezittingen. Weinig geld. Weinig status. Ik heb mij onthecht van het aardse in de muziek en ben gestopt met drinken. Ik hecht geen waarde meer aan al de aardse verlokkingen. Ze kunnen me niet bekoren. En door dat lijden verheugen we maar weinig over de aardse bezigheden. We kunnen er toch amper op uit, omdat alles geld kost. Dan ga je ook verlangen naar de hemelse rijkdom en het grote oordeel ben ik absoluut niet bang voor, want ik weet dat ik bij Hem hoor en Zijn wil na leef. Ik bouw behalve met vuurvaste materiaal ook met stro, wat in het oordeel zal verbranden, maar dan nog zie ik naar Hem uit. Maar wel "na" een opwekking, want die is hard nodig. En het is ook wel zo dat we er naar verlangen om van het lijden dat wij kennen verlost te worden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten