Kind en kerkdienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jongleren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2019 00:14

Kind en kerkdienst

Berichtdoor Jongleren » 29 okt 2019 12:09

Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Kind en kerkdienst

Berichtdoor Memmem » 29 okt 2019 16:34

Wat vind jij er zelf van? Je gooit stellingen hier (en elders) op het forum en reageert daar niet meer op. Een discussie starten betekend ook actief mee doen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kind en kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2019 17:41

Mee eens :-)

Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?


Ik voel die worsteling niet. Sowieso ben ik groot voorstander van kindernevendiensten omdat kinderen daar veel meer leren dan in een kerkdienst. Tegelijkertijd vind ik het ook wel goed om ze af en toe even mee te nemen naar de kerk. Wij bezoeken nu twee wijkgemeenten van onze plaatselijke kerk. Onze oudste is 3 (bijna 4 zou hij zeggen :-) ) In de wijkgemeente is er een 3+ groep. Hij gaat dan mee naar de kerk, er is votum, groet, een blok aanbidding wat hij altijd heel interessant en leuk vindt, daarna is er een kindermoment en een kinderlied en dan gaan de kinderen de kerk uit, naar hun eigen groepjes. Bij de collecte komen ze dan weer terug om het laatste deel mee te maken. Dat vind ik perfect, hij krijgt dan wat mee van die dienst en leert in een fijne omgeving met leeftijdsgenoten op zijn niveau vervolgens dingen, ze gaan erbij knutselen etcetera. In de andere wijkgemeente is er kinderwerk vanaf 4 jaar en anders creche. Het is niet echt de gewoonte maar we merken dat hij wel wat groot voor de creche wordt en vinden het wel goed als hij wat van de kerkdienst meekrijgt dus dan nemen we hem mee en ergens voor de preek loop ik dan met hem de kerk uit en dan breng ik hem bij de creche. Over 2 maanden wordt hij 4 en dan mag hij daar ook naar de kindernevendienst. Die beginnen niet in de kerk (wat ik wel jammer vind) maar in hun groepjes. Bij de collecte komen ze dan terug in de kerk, er wordt wat verteld wat ze geleerd hebben, de kinderen worden een paar vragen gesteld, ze laten vaak zien wat ze gemaakt hebben en dan zingen we het kinderlied en daarna is de slotzang.

Misschien is de vraag bedoeld voor iets oudere kinderen. Op een gegeven moment (vanaf groep 7) is er geen kindernevendienst meer, dan krijg je kinder- en jongerenclubs op zaterdagavond en gaan ze gewoon mee naar de kerk. Ik vind dat prima. Je kan ze wel op jonge leeftijd meenemen naar de kerk om ze te laten wennen dat dat zo hoort, maar het belangrijkste is dat ze leren van God en Hem steeds beter leren kennen en ik ben van mening dat dat tot een bepaalde leeftijd beter gaat op de clubs dan in de kerkdiensten. 30 minuten stilzitten valt als je heel jong bent niet mee en dan ook nog goed luisteren is ook een uitdaging.

Ik deel je mening dus niet echt, de geestelijke ontwikkeling van kinderen wordt in mijn kerk heel belangrijk gevonden. Voor de iets oudere kinderen denk ik wel dat het goed is dat preken in ieder geval op een begrijpelijke en aansprekende manier worden gebracht zodat het voor hen ook goed te volgen is, daar kan soms nog wel wat in verbeteren :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kind en kerkdienst

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2019 19:08

Kindernevendienst op het kind zijn nivo en ingedeeld in de schoolgroepen in leefdtijdsblokken....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kind en kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2019 15:35

Jongleren schreef:Heeft het eigenlijk wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom een kindernevendienst niet een goed alternatief?
Soms lijkt het wel of "De kerk geen boodschap heeft aan kinderen". Wie deelt deze mening?
Zouden kerkenraden zich meer moeten aantrekken van de woorden van de Heere Jezus in Markus 10: "Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet."

Wie voelt die worsteling ook?

Dit is toch geen worsteling?
Wat een rare stelling.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten