Bevindelijke preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 00:40

Deze term is geheel nieuw voor me. Mijn vraag is daarom, wat is een bevindelijke preek?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 16 okt 2019 07:42


de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor de passant » 16 okt 2019 08:10

benefietdiner schreef:hier heb je er een:

https://www.youtube.com/watch?v=D7_f5Zw_XhQ&t=15s

Los van de tekst,wat een vreugdeloze toestand! zo kan ik het mij zelfs niet van 50 jaar terug herinneringen toen ik als 9 jarige met mijn ouders naar de toen nog gereformeerde kerk ging , en dan alleen maar een foto tonen van een lege kerk, mag het ?, ja hoor het mag, maar krijg je hier mensen mee bereid om naar het evangelie te luisteren? Nee dan heb ik liever dit:https://www.youtube.com/watch?v=em_ek5bWUvk

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor de passant » 16 okt 2019 08:20

Sorry, hoop dat deze wel werkt
https://www.youtube.com/watch?v=em_ek5bWUvk

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 16 okt 2019 08:25

de passant schreef:Los van de tekst,wat een vreugdeloze toestand! zo kan ik het mij zelfs niet van 50 jaar terug herinneringen toen ik als 9 jarige met mijn ouders naar de toen nog gereformeerde kerk ging , en dan alleen maar een foto tonen van een lege kerk, mag het ?, ja hoor het mag, maar krijg je hier mensen mee bereid om naar het evangelie te luisteren? Nee dan heb ik liever dit:https://www.youtube.com/watch?v=em_ek5bWUvk

Het woord ‘bevindelijk’ kom voornamelijk bij zwaar orthodoxe denominatie voor.
De link die jij geeft valt hier niet onder, hoewel jij het misschien wel zo ervaar.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 11:28

Het is ook vooral omdat ik wil weten wat een preek bevindelijk maakt. Is dat de oproep tot bekering of de Godservaring als God je een nieuw hart geeft?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 11:35

Ik had het over preken bij ons waar geen getuigenissen inzit, waarop Chaya dit tegen me zei: Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.

Dus vroeg ik me af, wat maakt een preek bevindelijk?
Over welke ervaringen wordt er gesproken?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 16 okt 2019 12:24

DeLange schreef:Ik had het over preken bij ons waar geen getuigenissen inzit, waarop Chaya dit tegen me zei: Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.

Dus vroeg ik me af, wat maakt een preek bevindelijk?
Over welke ervaringen wordt er gesproken?

Het woord bevinding of bevindelijk is heel moeilijk.
Misschien is deze link duidelijk.

https://www.digibron.nl/search/detail/e ... ijk-preken

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2019 14:01

Eigenlijk is het woord helemaal niet zo moeilijk. Het houdt in dat wat er wordt gepreekt ook zo wordt ervaren door degene die preekt. Wat eigenlijk heel logisch klinkt. Als een predikant preekt dat Jezus de Verlosser is ga je er toch vanuit dat die voorganger dat ook zelf zo heeft “bevonden”. Als er wordt gepreekt dat we zondig zijn en daarom gered moeten worden ga je er vanuit dat de predikant ook zijn eigen zondigheid kent. Zo zou elke preek bevindelijk moeten zijn.

Alleen krijgen woorden vaak na verloop van tijd ook een andere lading. De term bevindelijk preken hoor je vooral voor de rechterflank van de protestantse kerken en waar het dan om gaat is dat wat ik hierboven schreef, maar daarnaast zullen er ook altijd een aantal specifieke aspecten terugkomen. De bevinding gaat doorgaans over ellende, verlossing en dankbaarheid, ellende / zonde zal daarin altijd wel aan bod komen. De bevinding van de predikant leidt doorgaans ook tot (een vaak emotionele) oproep aan de luisteraars om dat ook te gaan ontdekken. En vaak zijn die emoties ook in de manier van brengen hoorbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2019 15:12

DeLange schreef:Ik had het over preken bij ons waar geen getuigenissen inzit, waarop Chaya dit tegen me zei: Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.

Dus vroeg ik me af, wat maakt een preek bevindelijk?
Over welke ervaringen wordt er gesproken?

O het loopt nu in 2 topics. 8-[
Een onbekeerde predikant kan NOOIT bevindelijk preken. Dat is onmogelijk.

Bij de Ger Gemeente wordt een student aangenomen door een curatorium. Dat zijn een aantal predikanten en ouderlingen uit die kerken en degene die meent een roeping van Godswege te hebben verkregen, meldt zich dan aan en vertelt zijn verhaal.
Ik zeg het even in jip-en-janneke-taal :wink:

Als nu de mannen uit het verhaal van de man horen dat die roeping echt is, mag hij gaan studeren aan de Theologische Universiteit.
Dat kan voor jou misschien overdreven klinken, maar als je bedenkt dat men graag de zuiverheid wil bewaken, welke prediking van de kansel verkondigd wordt, is dat natuurlijk niet zo raar.
Bij ons in de CGK is dat minder streng. Je mag sowieso theologie gaan studeren als je dat wilt en kunt, maar dat wil niet zeggen dat je dan verzekerd bent van een preekplaats op een CGK kansel.
Aan het einde van de studie krijgt de student dan een zogenoemde preekconsent, dan mag hij "proefpreken".
In de PKN bestaat dit ook, dan is iemand een proponent.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor sjaqi » 16 okt 2019 16:53

De term bevindelijk word gebruikt in de betekenis van ervaring/ondervinding.

Een bevindelijke preek is een preek waarin er gesproken word over hoe bepaalde zaken in het geloofsleven ervaren worden.

In de Bijbel staan er ook ervaringen van gelovigen. Zelf vind ik het voorbeeld van de Emmaüsgangers mooi, nadat Jezus zich had geopenbaard als de opgestane Jezus en weer weg was gegaan waren de Emmaüsgangers verbaasd dat ze zolang met Jezus waren om gegaan en dat ze hem niet hadden herkend. Maar ze voelden wel was de aanwezigheid van Jezus bij hen deed, ze zeiden: "Was ons hart niet brandende in ons als Hij met ons sprak"?

Zo kunnen er in een preek ook andere herkenbare momenten uit het geloofsleven worden bepreekt met daarin verwerkt de beleving die anderen bij deze momenten hebben gehad.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 18:48

Dank jullie wel voor alle reacties en de link om te lezen. Het is me helder wat het inhoud nu :P
Weer wat geleerd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor MoesTuin » 17 okt 2019 10:37

Marnix schreef:Eigenlijk is het woord helemaal niet zo moeilijk. Het houdt in dat wat er wordt gepreekt ook zo wordt ervaren door degene die preekt. Wat eigenlijk heel logisch klinkt. Als een predikant preekt dat Jezus de Verlosser is ga je er toch vanuit dat die voorganger dat ook zelf zo heeft “bevonden”. Als er wordt gepreekt dat we zondig zijn en daarom gered moeten worden ga je er vanuit dat de predikant ook zijn eigen zondigheid kent. Zo zou elke preek bevindelijk moeten zijn.

Alleen krijgen woorden vaak na verloop van tijd ook een andere lading. De term bevindelijk preken hoor je vooral voor de rechterflank van de protestantse kerken en waar het dan om gaat is dat wat ik hierboven schreef, maar daarnaast zullen er ook altijd een aantal specifieke aspecten terugkomen. De bevinding gaat doorgaans over ellende, verlossing en dankbaarheid, ellende / zonde zal daarin altijd wel aan bod komen. De bevinding van de predikant leidt doorgaans ook tot (een vaak emotionele) oproep aan de luisteraars om dat ook te gaan ontdekken. En vaak zijn die emoties ook in de manier van brengen hoorbaar.

Het gaat om het zien (Zie op Hem) van de Heer Jezus Christus en Zijn Genade voor ons kleine niets voorstellende mensjes....
en inderdaad de ervaring.... bevinding....niet enkel van de voorganger.... welnee...dit zou over en weer in de dienst gedeeld moeten worden, samen in gemeenschap.

De heilige Geest komt daarin mee....
Hoeveel wisselwerking / ruimte krijgt de heilige Geest in de bevinding / de ervaring binnen de kerkelijke gemeente?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Origenes » 18 okt 2019 20:25

Het is toch moeilijk te ontkennen dat er ook in de sfeer van bevinding zowel echt als onecht bestaat?
Op die manier is het helemaal niet vreemd om onderscheid te maken tussen oprechte bevinding aan de ene kant en 'bevindelijkheid'.

Er is sprake van bevindelijkheid zodra er een systeem van wordt gemaakt waaraan een ware bekering kan worden geijkt. Een bevindelijk gelovige wordt altijd tot aan de wanhoop toe 'diep doorgeleid'.
Daar kunnen mensen slachtoffer van worden. Op die manier kan zelfs een mislukte zelfmoorpoging verheven worden tot een kenmerk van ware bekering omdat het met de betreffende persoon blijkbaar zeer diep is gegaan.

Een opmerkelijke paradox met een gelukte zelfmoordpoging want dan heet het voor de betreffende persoon ineens onherroepelijk foute boel.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2019 11:39

Origenes schreef:Het is toch moeilijk te ontkennen dat er ook in de sfeer van bevinding zowel echt als onecht bestaat?
Op die manier is het helemaal niet vreemd om onderscheid te maken tussen oprechte bevinding aan de ene kant en 'bevindelijkheid'.

Er is sprake van bevindelijkheid zodra er een systeem van wordt gemaakt waaraan een ware bekering kan worden geijkt. Een bevindelijk gelovige wordt altijd tot aan de wanhoop toe 'diep doorgeleid'.
Daar kunnen mensen slachtoffer van worden. Op die manier kan zelfs een mislukte zelfmoorpoging verheven worden tot een kenmerk van ware bekering omdat het met de betreffende persoon blijkbaar zeer diep is gegaan.

Een opmerkelijke paradox met een gelukte zelfmoordpoging want dan heet het voor de betreffende persoon ineens onherroepelijk foute boel.


Klopt denk ik wel, maar als je er niet zo in thuis bent is het wel moeilijk om echt en onecht te kunnen onderscheiden omdat je het ook gewoon niet gewend bent. Oordelen gaan dan al snel over het niet snappen van elkaars (sub)cultuur en niet zozeer over echt of onecht. Dat zie je over en weer helaas veel te veel. Daarom moeten we daar wel heel voorzichtig mee zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten