Bevindelijke preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Nina » 25 okt 2019 17:02

benefietdiner schreef:Heb je het al geprobeerd, je afkeren van de zonden?
Ga je niet redden hoor.


Moet ik het nu werkelijk helemaal uitspellen? Het gaat er om dat je niet op de oude voet doorgaat, zo van: God vergeeft het wel. Het moet je intentie zijn om te leven naar Gods geboden, maar dat lukt tijdens dit leven inderdaad niemand.

Ik schreef dan ook: je moet je willen afkeren van de zonde. Ik schreef niet: je mag niet meer zondigen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 18:03

In principe mogen we alles, maar niet alles is zinvol :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Veendam » 25 okt 2019 23:20

DeLange schreef:In principe mogen we alles, maar niet alles is zinvol :wink:


Ik mag gewoon alles, alleen ik wil niet alles meer.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 23:24

Veendam schreef:Ik mag gewoon alles, alleen ik wil niet alles meer.

Ja, we worden ouder en wijzer :P
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2019 19:39

M.M.van Campen
Wil je eigenlijk wel gered worden?
Er zijn mensen die een zeker behagen vinden in het spreken en preken over de ellende staat van de mensen en dat breed wordt uitgemeten ](*,)
https://www.youtube.com/watch?v=TIPR0CyF-YQ

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 26 feb 2020 12:45

Er zal misschien niets mis zijn met wat bevinding in een preek. Maar wat mij opvalt is dat er zo veel bevinding in een preek gestopt wordt, en zelfs onze hedendaagse rechtse gereformeerde gemeente theologie in de mond van bijbelse personen gelegd word. Dat is mijns inziens pure inlegkunde. Tevens wordt dit als maatstaf gepredikt: "leg je hart er maar eens naast".

Dit lijkt me totaal niet Bijbels. En het geeft zo ontzettend veel verwarring. Zelf kan ik het stukje van MM van Campen wel beamen: misselijk makend. Ik wordt er regelmatig letterlijk misselijk van. Of begrijp ik het zelf nu niet?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 09 apr 2020 19:01

Inmiddels begin ik het steeds beter te begrijpen. Heb oa het boek de toeleidende weg tot Christus van ds Harinck gelezen. Dan wordt duidelijk dat veel wat bevinding genoemd wordt uit het gezelschapsleven afkomstig is, en een eigen leven is gaan leiden.

Wat nader onderzoek brengt naar boven dat (waarschijnlijk onbewust, als reactie op de "linkerkant") er zo arminianisme, hypercalvinisme en labadisme onze gereformeerde gezindte via de "rechterkant" binnengeslopen is. Gevaarlijk. Zorgelijk. Maar vooral verdrietig.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 09 apr 2020 20:48

Gtn schreef:Inmiddels begin ik het steeds beter te begrijpen. Heb oa het boek de toeleidende weg tot Christus van ds Harinck gelezen. Dan wordt duidelijk dat veel wat bevinding genoemd wordt uit het gezelschapsleven afkomstig is, en een eigen leven is gaan leiden.

Wat nader onderzoek brengt naar boven dat (waarschijnlijk onbewust, als reactie op de "linkerkant") er zo arminianisme, hypercalvinisme en labadisme onze gereformeerde gezindte via de "rechterkant" binnengeslopen is. Gevaarlijk. Zorgelijk. Maar vooral verdrietig.

Tsja,

Hier stuur ik je een link van CIP over Ds. Verschuure predikant van gereformeerde gemeente uit Capelle aan den IJssel
https://cip.nl/78979-ds-a-verschuure-is ... od-geweest

De originelen brief die de predikant aan zijn gemeente geschreven heeft is in mijn bezit ik weet niet of ik die hier zomaar mag publiceren.

Het is natuurlijk vreselijk als je besmet wordt met de Coronavirus COVID-19 wat hem is overkomen.

De beleving of bevinding schrijft hij in de originelen brief waar bij je af kunt vragen of hij Jezus de Christus nu wel kent als persoonlijk verlosser.
Ook in het CIP verslag hoor je wel over schuld erkenning en beleving maar verlossing?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 10 apr 2020 06:14

Het is in onze kringen niet gewoon om te roemen in Christus. Daarmee kan het inderdaad erg arm overkomen. Dat is erg jammer want dan lijkt het er bijna op dat het zout smakeloos is geworden.

Ik mis het Halleluja soms letterlijk.

Ik ga hier niet openlijk over predikanten oordelen, omdat oordelen mij niet toekomt. Maar ik weet wel dat er door een bepaalde manier van bevinding prediken mensen afgehouden worden van Christus. Hoe onbedoeld waarschijnlijk, is het toch enorm verdrietig.

Ik schrijf bewust bevinding prediken omdat een goede bevindelijke prediking niets mis mee is. Maar als de wangestalten van Gods volk als norm worden genomen voor het ware leven met God, dan gaat het mis. En ik vrees dat dit ongemerkt toch precies is wat er aan de hand is. Ondanks dat de predikanten het zelf willen (ga ik van uit, ze zijn immers niet voor niets predikant geworden!) zitten ze in een milieu waar dwalingen gebracht worden als waarheid. Ik hoop en bid dat deze predikanten dit niet tijdens hun opleiding leren maar dat hun persoonlijke zicht op de waarheid hier en daar wat vertroebeld is om het maar voorzichtig te zeggen.

Bidden jullie mee? Want kommentaar is altijd makkelijk maar bidden is beter.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 01 jun 2020 17:59

Vandaag hadden we een bevindelijke leespreek:

"Toen werden er door 1 preek 3000 mensen bekeerd. Tegenwoordig is het een groot wonder als er in 3000 preken 1 mens bekeerd wordt"

Hier geloof ik dus helemaal niets van. Alsof de Heilige Geest tegenwoordig minder krachtig zou zijn! Echt niet, Hij blijft dezelfde!

Het zal misschien de "ervaring" geweest zijn van een predikant die ruim 100 jaar geleden geboren werdt, maar kan de waarheid niet zijn. Hoe jammer dat dit dan wel als waarheid gebracht wordt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor MoesTuin » 24 jun 2020 10:55

Wat is bevinding? Het totaal van ervaringen in het geloofsleven, zoals verdriet over je zonde en blijdschap in het dienen van God, berouw over je overtredingen en verwondering over de vergevende genade van God (en er zijn er nog veel en veel meer).



https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... jk-genoeg/

Mooi!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 24 jun 2020 11:26

Gtn schreef:Vandaag hadden we een bevindelijke leespreek:

"Toen werden er door 1 preek 3000 mensen bekeerd. Tegenwoordig is het een groot wonder als er in 3000 preken 1 mens bekeerd wordt"

Hier geloof ik dus helemaal niets van. Alsof de Heilige Geest tegenwoordig minder krachtig zou zijn! Echt niet, Hij blijft dezelfde!

Het zal misschien de "ervaring" geweest zijn van een predikant die ruim 100 jaar geleden geboren werdt, maar kan de waarheid niet zijn. Hoe jammer dat dit dan wel als waarheid gebracht wordt.

Het is natuurlijk niet goed om maar 1 zin uit een hele preek te lichten. Heel onverstandig. Want het is vast in een bepaalde context geschreven.
Natuurlijk werkt de Geest nog net zo krachtig.
Ik neem aan dat het een preek uit de tijd van eerste christenen was?
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met 2020.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Dorpeling » 24 jun 2020 14:22

dubbel
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 24 jun 2020 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Dorpeling » 24 jun 2020 14:24

Gtn schreef:Het is in onze kringen niet gewoon om te roemen in Christus. Daarmee kan het inderdaad erg arm overkomen. Dat is erg jammer want dan lijkt het er bijna op dat het zout smakeloos is geworden.

Ik mis het Halleluja soms letterlijk.

Ik ga hier niet openlijk over predikanten oordelen, omdat oordelen mij niet toekomt. Maar ik weet wel dat er door een bepaalde manier van bevinding prediken mensen afgehouden worden van Christus. Hoe onbedoeld waarschijnlijk, is het toch enorm verdrietig.

Ik schrijf bewust bevinding prediken omdat een goede bevindelijke prediking niets mis mee is. Maar als de wangestalten van Gods volk als norm worden genomen voor het ware leven met God, dan gaat het mis. En ik vrees dat dit ongemerkt toch precies is wat er aan de hand is. Ondanks dat de predikanten het zelf willen (ga ik van uit, ze zijn immers niet voor niets predikant geworden!) zitten ze in een milieu waar dwalingen gebracht worden als waarheid. Ik hoop en bid dat deze predikanten dit niet tijdens hun opleiding leren maar dat hun persoonlijke zicht op de waarheid hier en daar wat vertroebeld is om het maar voorzichtig te zeggen.

Bidden jullie mee? Want kommentaar is altijd makkelijk maar bidden is beter.


Misschien moet je het laatste vooral op jezelf toepassen. Want ik lees een heleboel arm commentaar. En nog deels onwaar ook, ik herken het iig niet. Hiermee scheer je (nogmaals) veel over 1 kam door het tegelijk 'onze kringen' te noemen. Dit wordt als waarheid gebracht, en dat, en weer wat anders wordt op een andere bepaalde manier gebracht wat ook niet de juiste is. Het zijn gewoon een milieu vol dwalingen..

Genoemde 'kring' is niet mijn kring! Waarom benadruk je toch steeds al die negativiteit over predikanten, preken en preeklezingen uit 'onze kringen' in jouw ogen? Denk je dat dat van ons gevraagd wordt? Mogen we zo over iemand oordelen die door God naar ons gezonden is; die geroepen is om Zijn stem te zijn? 'Kommentaar is altijd makkelijk', maar 'oordelen komt ons niet toe'. Doe het dan ook niet, maar bid inderdaad veel liever voor diegenen die volgens jou mensen van Christus afhouden. Wat wil je horen? Misschien moet je eens een ander kerkverband proberen..
Want ook als ze niet precies zeggen wat jij zou willen horen, zijn het nog steeds dienstknechten van God.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor gravo » 24 jun 2020 16:30

Gtn schreef:(...)"Toen werden er door 1 preek 3000 mensen bekeerd. Tegenwoordig is het een groot wonder als er in 3000 preken 1 mens bekeerd wordt"(...).


Het is wat Chaya zegt, uit één zin van een preek kun je niet zoveel afleiden. Maar toch vind ik het wel een heel kenmerkende zin.

Al eerder heb ik gewezen op de al dan niet uitgesproken gedachte in veel bevindelijk gereformeerde gemeenten dat er maar weinig mensen zijn die genade zullen ontvangen. Het is een zeldzaamheid. Op meerdere manieren wordt dat onderstreept. Uiteraard gebruikt men Bijbelse voorbeelden waarin het volk van God bijna ten onder was gegaan. Op tal van momenten is het heel kritisch geweest voor Israël en was het inderdaad een rest die over bleef. Dat wordt dan toegepast op de eigen situatie: er is een volk van God en dat is een kleine rest te midden van de wereld? Nee, te midden van de gelovigen die verzameld zijn in eigen kerk!
Daarbij is de zekerheid omtrent de waarachtigheid van eigen geloof een onophoudelijke vraag. Steeds wordt weer gewaarschuwd voor schijn en onechtheid. Dan lijkt het wel wat, maar het is niet echt. Bovendien behoort de echtheid afgelezen te kunnen worden aan veel kenmerken. Vooral kenmerken van de ziel, het gemoed, (toe)standen van het genadeleven. Twijfel en aarzeling, terugval, wanhoop, het hoort allemaal bij datzelfde verhaal over de lange, lange reis die het vergt en over de zeldzame keren dat het ook om het échte geloof gaat. Het is een enge poort.
Als je eenmaal in deze voorstelling van zaken bent terechtgekomen, verwacht je natuurlijk nauwelijks nog gelovigen om je heen. Niemand heeft de vrijmoedigheid meer om verder te gaan dan een misschientje, een aarzelende hoop, een kostbare herinnering uit een ver verleden.

Een levend en krachtig geloof, daar kun je je niet mee vertonen. Wie zou dat voor waar aannemen? Dat geloof is toch nauwelijks te vinden? De zekerheden omtrent God, geloof en ontvangen genade worden gewantrouwd. Het antwoord is altijd: Wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valle.
En daar ga je weer met je ziel onder je arm. Weer pak je het gewone, nog onbekeerde leven op, zoals de zieken bij het badwater Siloam keer op keer te laat kwamen. Dat kon ook jaren duren. Dit ook. Weggestuurd. Onvoldoende!

Iedereen wordt ook steevast aangesproken als ongelovige en voor bijna iedereen geldt dat hij nog aan het begin staat, als er überhaupt al sprake is van een begin! Dat er weinig waar geloof gevonden wordt in de gemeente van onze Here Jezus Christus is feitelijk de gewoonste zaak van de wereld. Dat mogen ze zo niet zeggen van de dominee, maar die gedachte wordt wel onverbiddelijk opgedrongen en geeft ook nog eens prima weer hoe de zaak er voor staat.

In het licht hiervan is het dus helemaal niet zo heel gek om te veronderstellen dat er 3000 preken nodig zijn om bekeerd te worden. De mensen zijn gaan denken: inderdaad, zo moeilijk is het. Wat de dominee zegt is helemaal geen hyperbool, helemaal geen overdrijving. Het zou heel goed zo kunnen zijn!
Reken maar even mee: als je 80 jaar bent en vanaf je 10e levensjaar onophoudelijk elke zondag 2 keer een preek hebt gehoord, dan heb je dus 70x2x52= 7280 preken gehoord!
En ik heb het horen vragen hoor, deze suggestie: bent u hier misschien 40, 50, 60, 70 jaar in de kerk...en nog onbekeerd? Het is echt een bekende zegswijze op de kansel. Om de mensen te waarschuwen natuurlijk, maar ook om tussen neus en lippen door te laten doorschemeren dat het helemaal niet zo'n gekke gedachte is dat God vaak meer dan 3000 preken nodig heeft voor iemand bekeerd wordt.
De meesten worden tijdens hun helemáál niet bekeerd, dus nou dan!

Conclusie, het is een beetje boude uitspraak, je zou de preek eigenlijk helemaal uit moeten luisteren, maar ondertussen kan één zo'n zin wel heel raak typeren hoe het theologisch en in de praktijk soms toegaat in bevindelijke kring.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten