Bevindelijke preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 18:00

MoesTuin schreef:Zo gaat dat...de tijd gaat verder....de kerk gaat verder....de Heer van de Kerk blijft onveranderlijk maar zijn werk staat nooit stil en gaat mee met de tijd in nieuwe vormen en middelen passend bij de tijd...

Wat in het jaar 1910 ondenkbaar was in een kerk is nu gewoon en wat we nu in 2019 modern vinden in de kerk is in 2050 normaal....enz...

Soms werken de ontwikkelingen wat vertragend door mensen die het denken te kunnen tegenhouden ( hooguit 10 of 20 jaar vertraging) maar uiteindelijk gaat het doorrrr..... gelukkig ook maar...

Dat is ook bevinding en ervaring (niet omdat je gelooft of iets doet omdat het zo behoort te gaan of omdat je het gewend ben / traditie.
Nee, enkel uit geloof en de diepe overtuiging (de werking van de heilige Geest) dat God door gaat in Zijn werken ook in de huidige tijd in nieuwe vormen maar vanuit dat onveranderde rotsvaste Geloof in het verzoeningswerk van Jezus de Christus.....de Redder van alle mensen die in Hem Geloven

Volgens mij is het én én. We kunnen niet zonder de Heilige Geest voor Jezus kiezen. Maar God helpt ons ook in onze keuze voor Jezus!
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 21 okt 2019 20:20

Chaya schreef:Zou jij dan aan willen tonen waar dat uit blijkt?
De meeste bijdrage van jou op refoweb zijn geschoeid op de leest van de Gomaristen en je weet dat de Gomaristen contra Arminianen zijn.

In de loop van eeuwen is de spagaat tussen deze twee mensen, Gomarus en Arminius, in stand gehouden voornamelijk door de Gomaristen uiteen gezet in de Dordtse Leerregels.

Uit de Gomaristen is later de Gereformeerde Kerk naast de Nederlandse Hervormde Kerk ontstaan. De afsplitsing naar de Gereformeerde Kerk had als oorzaak dat men ‘diepgang’ misten in de prediking van de Hervormde.
Deze diepgang oftewel zondekennis vooraf noemt men bevinding.

Als ik jou bijdrage samen vat op Refoweb heb jij het daar veelal over.

Ter verduidelijking: het is geen verwijt of veroordeling maar een constatering.

Ik begrijp wel dat hier gezegd wordt dat bevinding iets is wat je ondervind of wat je er van vind.
In het eerste begin in de Gereformeerde Kerk is bevinding een beleving van een stappenplan.
Eerst zondekennis die diep moet zijn voorafgegaan aan het in Christus kunnen zijn en……. ‘in Christus’ zijn moet je afwachten dat kun je niet aannemen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2019 20:47

Om maar even een duit in het zakje te doen. Ik discussieer al jaren met Chaya en we zijn het regelmatig oneens, hebben op zijn tijd af en toe wel eens een conflict.... maar wat je hier schrijft over Chaya (buigen onder ellende, verhalen over lijdelijkheid enz) is totaal onherkenbaar. Dat het bij sommigen zo werkt geloof ik direct maar Chaya is helemaal niet zo “zwaar” als jij beweert... wat een onzin.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 22 okt 2019 07:27

Marnix schreef:Om maar even een duit in het zakje te doen. Ik discussieer al jaren met Chaya en we zijn het regelmatig oneens, hebben op zijn tijd af en toe wel eens een conflict.... maar wat je hier schrijft over Chaya (buigen onder ellende, verhalen over lijdelijkheid enz) is totaal onherkenbaar. Dat het bij sommigen zo werkt geloof ik direct maar Chaya is helemaal niet zo “zwaar” als jij beweert... wat een onzin.
Vertel eens waar die onenigheid en die conflicten uit bestaan met Chaya. Als je het wil vertellen dan graag kort.

Mijn mening is dat jij een totaal anderen bevinding hebt dan Chaya. Jij bent een evangelisch man waar Chaya zich niet in kan vinden.

Jij probeer hier op Refoweb op héél veel topic titels een reactie te geven en bent hierin nogal actief maar orthodoxen bevinding is jou vreemd en die verstaat Chaya wel.

Je moet je maar eens gaan verdiepen in de schriftuurlijk-bevindelijke preken van predikers van: ‘het gekrookte riet’ http://www.hetgekrookteriet.com/Audiopr ... nhoud.html

Maar goed, dat zal je toch wel niet doen want dat is voor jou een monniken werk en……. waar je je totaal niet in kan vinden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2019 09:00

benefietdiner schreef:Vertel eens waar die onenigheid en die conflicten uit bestaan met Chaya. Als je het wil vertellen dan graag kort.

Mijn mening is dat jij een totaal anderen bevinding hebt dan Chaya. Jij bent een evangelisch man waar Chaya zich niet in kan vinden.

Jij probeer hier op Refoweb op héél veel topic titels een reactie te geven en bent hierin nogal actief maar orthodoxen bevinding is jou vreemd en die verstaat Chaya wel.

Je moet je maar eens gaan verdiepen in de schriftuurlijk-bevindelijke preken van predikers van: ‘het gekrookte riet’ http://www.hetgekrookteriet.com/Audiopr ... nhoud.html

Maar goed, dat zal je toch wel niet doen want dat is voor jou een monniken werk en……. waar je je totaal niet in kan vinden.


Klopt, ik ben progressief gereformeerd (niet evangelisch) en Chaya is wat behoudender. Maar bevindelijk is wel wat anders, dat verstaat ze wel maar daarmee is ze nog niet bevindelijk. Ze is niet eens BHP volgens mij. Dat is heel wat anders dan jij schetst. Onze discussies gaan doorgaans niet over of we ons wel omwentelen in ellendekennis en zo. Meer over vormen. Nogmaals, het beeld dat je van Chaya schetst is te rechts en te negatief. En dat ik dat moet zeggen (we zijn nou niet bepaald twee handen op één buik ;-) ) zou je te denken mogen geven :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor henkie » 22 okt 2019 10:35

DeLange schreef:Deze term is geheel nieuw voor me. Mijn vraag is daarom, wat is een bevindelijke preek?


Hier staat het mooi uitgelegd:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... evinding-/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/72 ... prediking/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/46 ... bevinding/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2019 12:42

benefietdiner schreef:
Ik begrijp wel dat hier gezegd wordt dat bevinding iets is wat je ondervind of wat je er van vind.
In het eerste begin in de Gereformeerde Kerk is bevinding een beleving van een stappenplan.
Eerst zondekennis die diep moet zijn voorafgegaan aan het in Christus kunnen zijn en……. ‘in Christus’ zijn moet je afwachten dat kun je niet aannemen.

Je hoeft me niet in het hokje van de Gomaristen of wie dan ook te stoppen, want ik volg geen vaste dikke lijn. Ik ben opgegroeid in de CGK, Artikel 31 (sorry, zo heette dat toen hier) OGG, GG en een vrije gemeente, met daartussendoor nog uitstapjes naar een vrije gemeente en een hervormde.
Misschien ben ik daardoor wel de meest breed-georiënteerde forummer.

Maar wat ik wel doe is de bijbelse lijn met DAARNAAST de lijn die de H.C. ons voorhoudt, volgen.
Nee, dat is geen stappenplan, of vaste route.
God gaat met ieder zijn eigen goddelijke gang.
benefietdiner schreef:Ik begrijp wel dat hier gezegd wordt dat bevinding iets is wat je ondervind of wat je er van vind.
In het eerste begin in de Gereformeerde Kerk is bevinding een beleving van een stappenplan.

Je had vroeger toch beter moeten opletten in de kerk en op de catechisatie.
Bevinding kom je bij AL Gods kinderen tegen. Alleen zal het niet altijd zo genoemd worden.
Je moet toch kunnen vertellen wat God aan je ziel gedaan hebt?
Of is het een koud en droog verhaal?

benefietdiner schreef:Mijn mening is dat jij een totaal anderen bevinding hebt dan Chaya. Jij bent een evangelisch man waar Chaya zich niet in kan vinden.

Praat toch geen onzin benefiet, Marnix heeft het al aan je uitgelegd en jij blijft hierin hangen.
Marnix schreef:Maar bevindelijk is wel wat anders, dat verstaat ze wel maar daarmee is ze nog niet bevindelijk. Ze is niet eens BHP volgens mij. Dat is heel wat anders dan jij schetst.

Ik zou bijna zeggen, helaas ben ik geen BhPer, ik kerk in een middengemeente die naar links opschuift. Ik kan me niet heugen wanneer er voor het laatst een "zware dominee" bij ons geweest is.
Ik houd ervan als de spade dieper gestoken wordt!
Als Christus gepredikt wordt. Als we een Boodschap meekrijgen, of zo je wilt, Huiswerk, waar je de hele week mee verder kunt.

Zijn jullie bekend met de bede of de Heere Zelf de naprediker wil zijn?
Weet je wat dit betekent?
Een gemiddelde preek duurt 20/25 minuten, vervolgens komen er 6 dagen waarop geen preek gehoord wordt, meesetal.
Maar de preek moet beklijven.
En gebeurt het dan wel eens dat je op woensdag met iemand praat, een antwoord zoekt en dan denkt: hee, daar had de dominee het zondagmiddag over! En toen zei hij er dit over.
Dan komt het weer naar boven.

Ik bewaar gedeeltes van preken in mijn hart van meer dan 40 jaar geleden!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2019 14:06

Chaya schreef:Ik zou bijna zeggen, helaas ben ik geen BhPer, ik kerk in een middengemeente die naar links opschuift. Ik kan me niet heugen wanneer er voor het laatst een "zware dominee" bij ons geweest is.
Ik houd ervan als de spade dieper gestoken wordt!
Als Christus gepredikt wordt. Als we een Boodschap meekrijgen, of zo je wilt, Huiswerk, waar je de hele week mee verder kunt.


Daar hou ik ook van, maar niet zozeer vaan een “zware dominee” ;-)

Zijn jullie bekend met de bede of de Heere Zelf de naprediker wil zijn?
Weet je wat dit betekent?
Een gemiddelde preek duurt 20/25 minuten, vervolgens komen er 6 dagen waarop geen preek gehoord wordt, meesetal.
Maar de preek moet beklijven.
En gebeurt het dan wel eens dat je op woensdag met iemand praat, een antwoord zoekt en dan denkt: hee, daar had de dominee het zondagmiddag over! En toen zei hij er dit over.
Dan komt het weer naar boven.

Ik bewaar gedeeltes van preken in mijn hart van meer dan 40 jaar geleden!!


Ja dat is wel herkenbaar. Een goede preek neem je mee naar huis, daar denk je over na, praat je over door. En inderdaad, soms heb je door de week een gesprek waarbij de preek weer naadloos aansluit op wat je hoort... en kan je daar iets van doorgeven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Origenes » 22 okt 2019 14:16

Chaya schreef:Zijn jullie bekend met de bede of de Heere Zelf de naprediker wil zijn?
Weet je wat dit betekent?

Ja die weet ik nog! :jaknikken:

Chaya schreef:Een gemiddelde preek duurt 20/25 minuten, vervolgens komen er 6 dagen waarop geen preek gehoord wordt, meesetal.
Maar de preek moet beklijven.

Zo kan het gaan. Wat mij betreft kan het kwartje ook vallen tijdens het dagelijkse bijbel lezen.

Chaya schreef:Ik bewaar gedeeltes van preken in mijn hart van meer dan 40 jaar geleden!!

Mooi hè, zo'n lang geheugen 8)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 22 okt 2019 15:32

Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2019 07:55

Chaya schreef:Ik houd ervan als de spade dieper gestoken wordt!
Als Christus gepredikt wordt. Als we een Boodschap meekrijgen, of zo je wilt, Huiswerk, waar je de hele week mee verder kunt.

Zijn jullie bekend met de bede of de Heere Zelf de naprediker wil zijn?
Weet je wat dit betekent?
Een gemiddelde preek duurt 20/25 minuten, vervolgens komen er 6 dagen waarop geen preek gehoord wordt, meesetal.
Maar de preek moet beklijven.
En gebeurt het dan wel eens dat je op woensdag met iemand praat, een antwoord zoekt en dan denkt: hee, daar had de dominee het zondagmiddag over! En toen zei hij er dit over.
Dan komt het weer naar boven.
Ja dat is herkenbaar.
Ik neem aan dat dit voor jou ‘bevinding’ is.
Geef je aan deze bevinding ook een religieuze status.
Ik bedoel dat je deze bevinding toeschrijft aan een antwoord van God.
Of misschien door deze bevinding een relatie met God te hebben?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2019 09:02

benefietdiner schreef:Ja dat is herkenbaar.
Ik neem aan dat dit voor jou ‘bevinding’ is.
Geef je aan deze bevinding ook een religieuze status.
Ik bedoel dat je deze bevinding toeschrijft aan een antwoord van God.
Of misschien door deze bevinding een relatie met God te hebben?

Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Zo stel ik mijn hart open.
En nee, dan krijg je niet altijd een pasklaar antwoord. Soms krijg je dat wel, maar hoor je dat niet op dat moment.
Maar begrijp je het later.
De Heere komt nooit te laat, maar ook niet te vroeg!

Noem jij dit bevinding?

Origenes schreef:Mooi hè, zo'n lang geheugen

Op zich mooi, maar dat is het niet. Je geheugen kun je zelf nog beïnvloeden.
Je bepaalt min of meer zelf wat je belangrijk genoeg vindt om te onthouden.
Maar dit wordt in je hart gebeiteld.
Ik verkeer veel bij ouderen - die vaak in de war zijn - en bij dementerenden.
Ze weten vaak niets meer, kunnen nauwelijks nog praten, maar noem een tekst, hun gezicht krijgt een bovenaardse glans en ze
kunnen de tekst vlekkeloos nazeggen.
Heeft dus niets met geheugen te maken, want dat is bij hen grotendeels weg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2019 10:27

Chaya schreef:Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Zo stel ik mijn hart open.
En nee, dan krijg je niet altijd een pasklaar antwoord. Soms krijg je dat wel, maar hoor je dat niet op dat moment.
Maar begrijp je het later.
De Heere komt nooit te laat, maar ook niet te vroeg!

Noem jij dit bevinding?.

Jawel dat is bevinding maar (zo heb ik geleerd) in de zin van algemene bevinding of algemene genade.

Tja…… dat is mij in mijn jeugd (12 jaar) zo geleerd door de leer van Dr. C. Steenblok waar ik nog steeds door ben beïnvloed. Ja……ook ik heb een lang geheugen maar niet altijd positief want ik weet niet of dat waarheid is wat ik hier in de eerste alinea zegt.

Je haalt de berijmde Psalm 85 aan. In de onberijmde zin wordt er gesproken over ‘bedekte zonden’ en (zo heb ik geleerd dus) bedekte zonden is nog geen ‘vergevende zonden’.

Ik vraag mij nog steeds af wat ik zegt (overeenkomstig de leer van GGinN ) of dit absurditeit is of niet.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2019 11:20

benefietdiner schreef:Jawel dat is bevinding maar (zo heb ik geleerd) in de zin van algemene bevinding of algemene genade.

Tja…… dat is mij in mijn jeugd (12 jaar) zo geleerd door de leer van Dr. C. Steenblok waar ik nog steeds door ben beïnvloed. Ja……ook ik heb een lang geheugen maar niet altijd positief want ik weet niet of dat waarheid is wat ik hier in de eerste alinea zegt.

Je haalt de berijmde Psalm 85 aan. In de onberijmde zin wordt er gesproken over ‘bedekte zonden’ en (zo heb ik geleerd dus) bedekte zonden is nog geen ‘vergevende zonden’.

Ik vraag mij nog steeds af wat ik zegt (overeenkomstig de leer van GGinN ) of dit absurditeit is of niet.

Grappig.
Jij verwijt mij, of vind je althans, dat ik in een strak omlijnde leer zit vastgeketend, terwijl je zelf niet anders doet.
Alleen, je zegt dat je dit achter je gelaten hebt, maar ook dat is dus niet zo. Blijkt telkens weer.

Wat heb jij geleerd? Je onthoudt er flarden van. Maar klopt dit met de werkelijkheid?
Ik denk het niet.
Mensen die gefrustreerd zijn geraakt in kerk of predikant, vertrekken vaak met wrok en bitterheid die zich in hen vastbijt.
Ze laten geen mogelijkheid onverlet om dit te uiten.
Ik zie dit op het forum keer op keer terugkomen.
Vervolgens presenteren ze zich als de ware christen.
Maar worden boos als ik even doorvraag of het doorprik.

Dat doe ik alleen maar om te kijken in hoeverre het schijnvruchten zijn of echte. Niet dat ik dat altijd goed kan beoordelen, nee zeker niet!
Maar zodra die klep opengaat en het vuil stroomt er uit, keer op keer, weet ik wel genoeg.
Want is dat wat Gods Woord ons leert?
Blijven hangen in haat, wrok, bitterheid, het zelf veel beter weten.
Nee, de Bijbel waarschuwt ons daarvoor.

Dit staat er: laat alle bitterheid, toornigheid, gramschap, geroep, lastering, met alle boosheid van u geweerd zijn, wees voor elkaar goedertieren, barmhartig, vergeef elkaar.

Zolang ik dit dan niet terug kan lezen in een posting van een forummer, denk ik dat je mag spreken van schijnvruchten.

Met die uitspraak over de bedekte zonden, wordt bedoeld:
je kunt je eigen zonden bedekken, verborgen houden voor God, of denken dat God die wel zal vergeven.
Maar zo is het niet.
De Heilige Geest laat je ALTIJD jezelf ontdekken hoe wij staan voor de Heere.
En kom je de ontdekking welke beerput van zonden in je hart is. Daar kun je niet zomaar overheen stappen of bedekken.
Dit zullen we eerlijk moeten belijden.
Dat is bijbels benefiet, of je het ermee eens bent of niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor naamloos » 23 okt 2019 12:05

benefietdiner schreef:In de onberijmde zin wordt er gesproken over ‘bedekte zonden’ en (zo heb ik geleerd dus) bedekte zonden is nog geen ‘vergevende zonden’.
Chaya schreef:Met die uitspraak over de bedekte zonden, wordt bedoeld:
je kunt je eigen zonden bedekken, verborgen houden voor God, of denken dat God die wel zal vergeven.
Hmm, daar heb ik wel eens heel andere verhalen over gelezen.
Zoiets: In het kerkelijk nieuws stond een stukje "Uit het leven van dominee Bregman." Kort samengevat: God werd hem te sterk, zijn blinde zielsogen werden geopend, hij kwam buiten God en zonder God te staan. Later werkte de Heere door in zijn leven, en openbaarde zich als een heilig en rechtvaardig God die met de zonde geen gemeenschap kan hebben. Toen trok de Heere door en kreeg hij Gods deugden lief. Hierop werd hem de tweede Persoon in het Goddelijk wezen geopenbaard. Het was alsof hij van de dood in het leven overging, alsof hij opnieuw geboren werd. Het stukje sluit af met de volgende regels: "Ik dacht dat mijn zonden vergeven en mijn schuld betaald was. Maar later kwam ik erachter dat een bedekte schuld nog geen vergeven schuld is, en dat een geopenbaarde Christus nog geen toegepaste Christus is."
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... en-schuld/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... en-schuld/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten