Bevindelijke preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2019 12:48

Origenes schreef:Het is toch moeilijk te ontkennen dat er ook in de sfeer van bevinding zowel echt als onecht bestaat?
Op die manier is het helemaal niet vreemd om onderscheid te maken tussen oprechte bevinding aan de ene kant en 'bevindelijkheid'.

Daarom wordt van ons - gemeenteleden - verwacht, dat wij scherp luisteren.
En je herkent het of je herkent het niet.
En als je het herkent, kun je dat toetsen aan Gods Woord en hoe de predikant het zegt.
Zo moeilijk is dat helemaal niet, als je daarin geoefend raakt.

Iedereen kan naar een uitgeschreven preek luisteren, met een beetje theologisch kennis is die nog te maken ook.
Zeker als je op een degelijke JV hebt gezeten en je moest een spreekbeurt houden over een bepaald onderwerp.
Dat was geen opstelletje van een half kantje hoor. Je moest nl ook je bronnen kunnen aantonen (zonder internet destijds).

En als ik me niet vergis, heb jij onder de bevindelijke prediking gezeten toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Origenes » 19 okt 2019 16:02

Chaya schreef:Daarom wordt van ons - gemeenteleden - verwacht, dat wij scherp luisteren.
En je herkent het of je herkent het niet.
En als je het herkent, kun je dat toetsen aan Gods Woord en hoe de predikant het zegt.
Zo moeilijk is dat helemaal niet, als je daarin geoefend raakt.

Scherp luisteren is sowieso een must denk ik. Je moet tenslotte kunnen beoordelen of een preek, bevindelijk of niet, schriftuurlijk is.

Chaya schreef:Iedereen kan naar een uitgeschreven preek luisteren, met een beetje theologisch kennis is die nog te maken ook.
Zeker als je op een degelijke JV hebt gezeten en je moest een spreekbeurt houden over een bepaald onderwerp.
Dat was geen opstelletje van een half kantje hoor. Je moest nl ook je bronnen kunnen aantonen (zonder internet destijds).

Ik vind een uitgeschreven preek helemaal niet verkeerd. Ik hecht meer aan exegetisch goed onderbouwde preken dan aan bevindelijke preken. Hoewel ik het wel belangrijk vind om te merken dat een dominee zelf gelooft wat hij zegt. Voor mijn part heet dat bevinding. Ook hoeft wat mij betreft niet elke preek te gaan over het persoonlijke geestelijke leven.

Chaya schreef:En als ik me niet vergis, heb jij onder de bevindelijke prediking gezeten toch?

Ik heb in de jaren 50-60 vorige eeuw onder een bevindelijke prediking gezeten en ik heb daar niet per definitie negatieve herinneringen bij. Het was toen wel een heel andere tijd: in die tijd waaide bij de GG een andere wind dan de periode die er op volgde.

Hoewel ik er qua persoonlijk geloof bij vandaan ben gegroeid luister ik nog wel eens naar een preek uit de GG of de HHK bijvoorbeeld. Ook m.b.t. preken van HHK-dominees trek ik de conclusie dat er nu heel anders gepreekt wordt dan veertig jaar geleden in de rechterflank van de GB. Blijkbaar evolueert een bevindelijke gereformeerde preek met de tijd mee.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2019 23:45

Origenes schreef:Scherp luisteren is sowieso een must denk ik. Je moet tenslotte kunnen beoordelen of een preek, bevindelijk of niet, schriftuurlijk is.


Toch is dat ook niet helemaal objectief meetbaar, mensen hebben toch een door de jaren heen gevormd referentiekader. We kunnen hier met 10 forumleden naar twee preken luisteren en de een zal de een bijbels vinden en de ander niet, of bijbelser. En vice versa. Mensen kunnen vanuit de Bijbel kijken naar doop, vrouwen in het ambt, homoseksuele relaties en ga zo maar door, maar tot totaal verschillende conclusies komen. Wat niet inhoudt dat je maar niet moet kijken of een preek bijbels is. Maar het is ook wel goed om ook te bedenken dat je zelf de waarheid ook niet in pacht hebt. Voordat je Gods woord gaat toetsen aan / beperken tot je eigen denkkaders...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor MoesTuin » 20 okt 2019 11:36

Als de heilige Geest er maar in meekomt, dat is bevinding....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Origenes » 20 okt 2019 14:31

Marnix schreef:Toch is dat ook niet helemaal objectief meetbaar, mensen hebben toch een door de jaren heen gevormd referentiekader. We kunnen hier met 10 forumleden naar twee preken luisteren en de een zal de een bijbels vinden en de ander niet, of bijbelser. En vice versa. Mensen kunnen vanuit de Bijbel kijken naar doop, vrouwen in het ambt, homoseksuele relaties en ga zo maar door, maar tot totaal verschillende conclusies komen. Wat niet inhoudt dat je maar niet moet kijken of een preek bijbels is. Maar het is ook wel goed om ook te bedenken dat je zelf de waarheid ook niet in pacht hebt. Voordat je Gods woord gaat toetsen aan / beperken tot je eigen denkkaders...

Er zijn inderdaad verschillende denkkaders. Een goed voorbeeld is de doop. Ik heb recent onbedoeld twee doopdiensten kort na elkaar meegemaakt in twee verschillende gemeenten. Zelf zie ik niets in de kinderdoop. Als ik een kerkdienst bezoek dan hoop ik iets uit de preek mee te nemen en anders heeft het zingen van de psalmen voor mij een belangrijke meerwaarde. Als er iets bevindelijk is tijdens een kerkdienst dan zijn het wel de psalmen! Maar afijn, tijden de eerste doopdienst werd de nadruk gelegd op de zichtbaarheid van het evangelie. Daar kon ik meer mee in verhouding tot de tweede keer waarbij de nadruk heel sterk viel op de doop als pleitgrond. Wat ik toch echt nergens in de bijbel kan terugvinden. Het is bedoeld als voorbeeld en niet om over door te discussiëren. Ik besef heel goed dat ik hiermee niet het definitieve antwoord geef op de vraag of de doop al of niet een pleitgrond is. Het antwoord is afhankelijk van de theologie die iemand aanhangt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 00:01

Wat is een JV en hoe was de GG anders in de jaren 50/60?

Ik ben zelf trouwens van het bouwjaar 80 :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Origenes » 21 okt 2019 06:54

DeLange schreef:Wat is een JV en hoe was de GG anders in de jaren 50/60?

JV = Jeugd Vereniging

In de GG van voor de jaren 70 kon er vaak meer mee door. De sfeer was meer gemoedelijk. Sinds het ontstaan van de refo-zuil zijn de grenzen met andere groepen in kerk en maatschappij scherper afgebakend. In mijn tijd lag het ook wel verschillend. Ik mocht bijvoorbeeld van mijn ouders de boeken van Pietje Bell lezen maar de buren, die ook GG waren moesten niets hebben van Kluitman en hielden het strikt bij de banier-pockets. Een ander voorbeeld: op de gewone gereformeerde school hadden we ook wel eens film. Daar heb ik thuis nooit een onvertogen woord over gehoord. Maar sinds mijn ouders naar een informatieavond van het reformatorisch onderwijs in Dordrecht waren geweest (moet ergens halverwege jaren 60 geweest zijn) kon ook de nederlandse onderwijsfilm er niet meer mee door.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 07:45

Origenes schreef:JV = Jeugd Vereniging

In de GG van voor de jaren 70 kon er vaak meer mee door. De sfeer was meer gemoedelijk. Sinds het ontstaan van de refo-zuil zijn de grenzen met andere groepen in kerk en maatschappij scherper afgebakend. In mijn tijd lag het ook wel verschillend. Ik mocht bijvoorbeeld van mijn ouders de boeken van Pietje Bell lezen maar de buren, die ook GG waren moesten niets hebben van Kluitman en hielden het strikt bij de banier-pockets. Een ander voorbeeld: op de gewone gereformeerde school hadden we ook wel eens film. Daar heb ik thuis nooit een onvertogen woord over gehoord. Maar sinds mijn ouders naar een informatieavond van het reformatorisch onderwijs in Dordrecht waren geweest (moet ergens halverwege jaren 60 geweest zijn) kon ook de nederlandse onderwijsfilm er niet meer mee door.
Oké, bijzonder.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 21 okt 2019 08:43

Origenes schreef:Hoewel ik er qua persoonlijk geloof bij vandaan ben gegroeid luister ik nog wel eens naar een preek uit de GG of de HHK bijvoorbeeld. Ook m.b.t. preken van HHK-dominees trek ik de conclusie dat er nu heel anders gepreekt wordt dan veertig jaar geleden in de rechterflank van de GB. Blijkbaar evolueert een bevindelijke gereformeerde preek met de tijd mee.
Geëvolueerd / opgeschoven naar het Arminianisme.
https://www.rd.nl/kerk-religie/dordtse- ... -1.1603780
ik ben het er niet mee eens hoor.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor MoesTuin » 21 okt 2019 08:52

Zo gaat dat...de tijd gaat verder....de kerk gaat verder....de Heer van de Kerk blijft onveranderlijk maar zijn werk staat nooit stil en gaat mee met de tijd in nieuwe vormen en middelen passend bij de tijd...

Wat in het jaar 1910 ondenkbaar was in een kerk is nu gewoon en wat we nu in 2019 modern vinden in de kerk is in 2050 normaal....enz...

Soms werken de ontwikkelingen wat vertragend door mensen die het denken te kunnen tegenhouden ( hooguit 10 of 20 jaar vertraging) maar uiteindelijk gaat het doorrrr..... gelukkig ook maar...

Dat is ook bevinding en ervaring (niet omdat je gelooft of iets doet omdat het zo behoort te gaan of omdat je het gewend ben / traditie.
Nee, enkel uit geloof en de diepe overtuiging (de werking van de heilige Geest) dat God door gaat in Zijn werken ook in de huidige tijd in nieuwe vormen maar vanuit dat onveranderde rotsvaste Geloof in het verzoeningswerk van Jezus de Christus.....de Redder van alle mensen die in Hem Geloven
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Origenes » 21 okt 2019 09:49

benefietdiner schreef:Geëvolueerd / opgeschoven naar het Arminianisme.
https://www.rd.nl/kerk-religie/dordtse- ... -1.1603780
ik ben het er niet mee eens hoor.

Veertig jaar geleden was het in de rechterflank van de GB zo van: 'het kan ook nog voor u!'. En dat werd elke zondag herhaald. Wat er dan nog kon bleef nogal vaag, want wat er dan kon, je kon het zelf niet bewerkstelligen. Wat moet ik bijvoorbeeld denken van een uitspraak tijdens een preek: 'ik wil niet zeggen dat u zich moet bekeren; dat kunt u toch niet!'

Ik heb HHK-preken gehoord die totaal anders waren: een oproep tot bekering wat je toch echt zelf moest doen. Duidelijk over de grens van wat veertig jaar geleden arminiaans werd genoemd.

Waaruit ik de conclusie trek dat ook in de HHK de problematiek wordt ingezien van de gevolgen van een lijdelijk geloofsleven. Lijdelijk is trouwens niet hetzelfde als bevindelijk.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 21 okt 2019 10:43

Ben ik helemaal met je eens.
Alleen ……. bevindelijk was, in vroegere tijden, toch wel de beleving van lijdelijkheid hoor.
Elle langen verhalen hoe ze er niet bij konden komen / rekenen en hun zonden beleefden, dieper en dieper buigen onder hun ellenden de zogenoemde ‘bekommerden’ jaren, jaren en jaren lang.
Je zou Chaya er wel onder kunnen rekenen :mrgreen:
Sorry Chaya niet kwaad bedoeld hoor. 8>)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2019 11:01

benefietdiner schreef:Ben ik helemaal met je eens.
Alleen ……. bevindelijk was, in vroegere tijden, toch wel de beleving van lijdelijkheid hoor.
Elle langen verhalen hoe ze er niet bij konden komen / rekenen en hun zonden beleefden, dieper en dieper buigen onder hun ellenden de zogenoemde ‘bekommerden’ jaren, jaren en jaren lang.
Je zou Chaya er wel onder kunnen rekenen :mrgreen:

Zou jij dan aan willen tonen waar dat uit blijkt?
Je kunt nl.wel iets beweren, maar dan moet je het wel bewijzen. Jij kent mij alleen van dit forum, dus hoe weet jij dan dat ik jarenlang ellenlange bekommerde verhalen vertel??
benefietdiner schreef:Sorry Chaya niet kwaad bedoeld hoor.

Dat is hetzelfde als beginnen met:
Met alle respect maar......
om dan daarna de meest vreselijke dingen te zeggen.

Als het niet kwaad bedoeld is, hoe dan wel? Ben je werkelijk bezorgd vanwege mijn geestelijk leven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 17:50

benefietdiner schreef:Ben ik helemaal met je eens.
Alleen ……. bevindelijk was, in vroegere tijden, toch wel de beleving van lijdelijkheid hoor.
Elle langen verhalen hoe ze er niet bij konden komen / rekenen en hun zonden beleefden, dieper en dieper buigen onder hun ellenden de zogenoemde ‘bekommerden’ jaren, jaren en jaren lang.
Je zou Chaya er wel onder kunnen rekenen :mrgreen:
Sorry Chaya niet kwaad bedoeld hoor. 8>)

Chaya valt wel mee. Ze leeft met de Heere :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 17:53

Chaya schreef:Zou jij dan aan willen tonen waar dat uit blijkt?
Je kunt nl.wel iets beweren, maar dan moet je het wel bewijzen. Jij kent mij alleen van dit forum, dus hoe weet jij dan dat ik jarenlang ellenlange bekommerde verhalen vertel??

Volgens mij leef je dicht bij God. Het komt wel goed met je :wink:
Maar dat is mijn mening.

Dat is hetzelfde als beginnen met:
Met alle respect maar......
om dan daarna de meest vreselijke dingen te zeggen.

Als het niet kwaad bedoeld is, hoe dan wel? Ben je werkelijk bezorgd vanwege mijn geestelijk leven?

Laat ze maar kletsen. God kent jou dieper dan zij jou kennen. :P
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten