Bevindelijke preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Dorpeling » 24 jun 2020 20:38

gravo schreef:Het is wat Chaya zegt, uit één zin van een preek kun je niet zoveel afleiden. Maar toch vind ik het wel een heel kenmerkende zin.

Al eerder heb ik gewezen op de al dan niet uitgesproken gedachte in veel bevindelijk gereformeerde gemeenten dat er maar weinig mensen zijn die genade zullen ontvangen. Het is een zeldzaamheid. Op meerdere manieren wordt dat onderstreept. Uiteraard gebruikt men Bijbelse voorbeelden (..)

Conclusie, het is een beetje boude uitspraak, je zou de preek eigenlijk helemaal uit moeten luisteren, maar ondertussen kan één zo'n zin wel heel raak typeren hoe het theologisch en in de praktijk soms toegaat in bevindelijke kring.

gravo


Kijk, dat bedoel ik, gaan we weer. Altijd letten op wat niét goed is, kritiek en commentaar.
Waarom nog naar de kerk, waar luisteren we naar? Om maar wat op te vangen waar we weer ons gif op kunnen spuien? Om weer overal te kunnen verkondigen dat het 'altijd' zo bekrompen is daar?

En denk je niet dat God hier boven staat? Dat Hij niet een gebrekkige preek kan gebruiken om iemand te bekeren? Los van degene die het, al dan niet bevindelijk, verkondigd uit Zijn Naam?
Nu gaat het weer om een bepaalde zin of uitspraak, maar God heeft maar 1 woord nodig hoor! En dan let je niet meer op een predikant, maar dan krijg je met jezelf te doen. Dan beweer je niet meer dat die of gene het zo verkeerd doet, maar dan heb je genoeg aan jezelf.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor gravo » 24 jun 2020 22:10

@Dorpeling.
Je reageert eigenlijk alleen op het feit dat ik een zeker patroon constateer in leer en leven van de bevindelijken aan de hand van het genoemde citaat. Uiteraard kun je daarin een kritische noot herkennen. Ik ken de bevindelijken door en door, draag ze ook een warm hart toe, maar ik kan er niet onderuit dat ik ook wat scheefgroei constateer als direct gevolg van de ontwikkelde theologie en prediking.
Ik proef uit je reactie dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat dergelijke zaken aan de orde komen. Zoals gezegd, het feit dat ik het aan de orde stel lijkt het grootste probleem te zijn. Het inhoudelijke punt sla je over.
Is dat wel een goede zaak vraag ik mij af. Wordt er niet al te gemakkelijk van uit gegaan dat de verwoording van de problemen die ik schets louter negatief is?
Uiteraard kan God met een kromme stok een rechte slag doen, maar moet elke herbezinning over de eenzijdigheden in eigen kring dan maar van tafel?
Het zou echt wel eens goed zijn om eigen leer en leven te spiegelen aan het geheel van het christendom, om te zien of we niet te ver zijn weggedreven van het gemeenschappelijke dat er toch met andere broeders en zusters zouden moeten hebben.

Het is ook geen klein ding dat ik aan de orde stel: hoe kan het dat een grote meerderheid van een christelijke geloofsgemeenschap van zichzelf meent dat zij geen deel heeft aan het heil en in eigenlijke zin dus geen deel is van die geloofsgemeenschap?

Mij lijkt dat dit nooit de bedoeling kan zijn geweest van de prediking van het Evangelie.

De verantwoordelijkheid van allen die hieraan hebben bijgedragen kan niet worden ontlopen door slechts te wijzen op de vrijmacht van God.

Zeker, de vrucht op de verkondiging komt van Hem, maar de Bijbel geeft tal van voorbeelden waarin met name de zaaier op zijn werk wordt aangesproken. We moeten altijd rekenen met de mogelijkheid dat we het werk van God blokkeren tegenhouden of uitblussen.
Iets van dat uitgebluste kom ik helaas tegen in de prediking onder de bevindelijken. Waar iedereen wel vele lange preken hoort, maar niemand tot geloof lijkt te komen. Zo weinig vrucht, dat hoort niet bij een gezonde Evangelie-verkondiging.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 24 jun 2020 22:52

Chaya schreef:Het is natuurlijk niet goed om maar 1 zin uit een hele preek te lichten. Heel onverstandig. Want het is vast in een bepaalde context geschreven.
Natuurlijk werkt de Geest nog net zo krachtig.
Ik neem aan dat het een preek uit de tijd van eerste christenen was?
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met 2020.


Beste Chaya, je aanname is onjuist. Als je goed gelezen hebt, had je kunnen lezen dat het een preek was van een dominee die zo'n 100 jaar geleden geboren is. Een preek van nog lang geen 100 jaar oud dus...

Ik begrijp jouw opmerking. Toch meen ik dat het juist is om te benoemen. Welke context deze zin ook heeft, dit is gewoonweg niet waar. En dat mag gewoon benoemd worden. Ook al blijft de spreker van deze zin, zoals Dorpeling benoemd, een dienstknecht van God. Als een dienstknecht van God zijn eigen waarheid als Gods waarheid gaat verkondigen, mag dat gewoon als onjuist benoemd worden. Niet alles wat goed bedoeld is, is ook echt goed! En met het benoemen hiervan worden echt niet meteen alle woorden van de betreffende man als onjuist bestempeld hoor.

Ik zit mijn hele leven al in de GerGem, op de bible-belt. En die behoort volgens mij echt wel tot "onze bevindelijke kring". Daar speelt dit gewoonweg.

Ik heb het je al eerder gezegd, wees blij als je dit niet herkent. Dat is echt een zegen! Dit geldt ook voor Dorpeling. Maar als jullie het niet herkennen, betekent het niet dat het er niet ís.

Wat moestuin ook aanhaalt, die reactie van is bijzonder mooi! Ook een zegen dat we in de bevindelijke kringen deze predikant (en vele anderen ! ) mogen hebben!
De betreffende vraag is weer best wel typerend voor de gedachtegang in grote delen van de GerGem. Of wíllen jullie dat niet zien.

Aan de uiteenzetting van gravo heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Gewoonweg mee eens.

Dit alles betekent niet dat er geen goede dingen zijn in de GerGem. Er zijn zeker ook preken waar veel troost, bemoediging en/of lering in zit. Maar het aanwezig zijn van goede dingen mag het benoemen van de kwade dingen niet belemmeren. De mantel der liefde mag niet als doofpot gebruikt worden!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Chaya » 25 jun 2020 09:45

Gtn schreef:Beste Chaya, je aanname is onjuist. Als je goed gelezen hebt, had je kunnen lezen dat het een preek was van een dominee die zo'n 100 jaar geleden geboren is. Een preek van nog lang geen 100 jaar oud dus...

Ik bedoelde die preek, waardoor 3000 mensen bekeerd werden!! Niet de preek die nu gelezen werd.
In de GG is het veelal de gewoonte om een preek te lezen van een overleden predikant.
Daar is niets mis mee, zij het, dat die natuurlijk niet op de aktualiteit is gebaseerd dan.
En als er veel jongere mensen in de kerk zitten, zou ik dat toch wel beter vinden, om herkenning te bevorderen. De problemen waren 100 jaar geleden van een heel andere orde.
En bestaat het gevaar dat het over de hoofden heengaat, in de trant van "opa vertelt....".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 25 jun 2020 11:46

Chaya schreef:Ik bedoelde die preek, waardoor 3000 mensen bekeerd werden!! Niet de preek die nu gelezen werd.
In de GG is het veelal de gewoonte om een preek te lezen van een overleden predikant.
Daar is niets mis mee, zij het, dat die natuurlijk niet op de aktualiteit is gebaseerd dan.
En als er veel jongere mensen in de kerk zitten, zou ik dat toch wel beter vinden, om herkenning te bevorderen. De problemen waren 100 jaar geleden van een heel andere orde.
En bestaat het gevaar dat het over de hoofden heengaat, in de trant van "opa vertelt....".


Ah sorry verkeerd begrepen dan :mrgreen:
Verder met je eens.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Gtn » 28 sep 2020 11:14

Gisteren een preek over Esther, die naar Ahasveros moest. Erg mooie lijnen zitten daarin, die werden ook uitgelegd. Wat ik wel verwarrend vond is dat de ene keer Esther als beeld van Christus werd gebruikt, en even later weer als beeld van de schuldverslagen zondaar. Zo wisselde de hele preek de beelden, over de scepter die beeld was van de heerlijkheid van Christus, terwijl kort daarvoor Esther als beeld van Christus werd gebruikt. Ahasveros wat dan weer beeld van God de Vader is (gedeeltelijk), er zat geen duidelijke lijn in, erg verwarrend.

Hadassah, de vroegere naam van Esther, betekent mirte tak, beeld van uitnemende schoonheid. En die tak groeit in de laagte, dus dat is de plaats waar al Gods kinderen moeten zijn. Op zich een waarheid, maar vond die "exegese" wel wat wonderlijk.

Al met al weer denkwerk: zit ik nu de preek teveel te "fileren" of is dit werkelijk meer inlegkunde dan uitlegkunde?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2020 20:05

Gtn schreef:Gisteren een preek over Esther, die naar Ahasveros moest. Erg mooie lijnen zitten daarin, die werden ook uitgelegd. Wat ik wel verwarrend vond is dat de ene keer Esther als beeld van Christus werd gebruikt, en even later weer als beeld van de schuldverslagen zondaar. Zo wisselde de hele preek de beelden, over de scepter die beeld was van de heerlijkheid van Christus, terwijl kort daarvoor Esther als beeld van Christus werd gebruikt. Ahasveros wat dan weer beeld van God de Vader is (gedeeltelijk), er zat geen duidelijke lijn in, erg verwarrend.

Hadassah, de vroegere naam van Esther, betekent mirte tak, beeld van uitnemende schoonheid. En die tak groeit in de laagte, dus dat is de plaats waar al Gods kinderen moeten zijn. Op zich een waarheid, maar vond die "exegese" wel wat wonderlijk.

Al met al weer denkwerk: zit ik nu de preek teveel te "fileren" of is dit werkelijk meer inlegkunde dan uitlegkunde?



Ik heb de preek niet gehoord dus lastig te zeggen. Ik heb er zelf wel wat moeite mee als echt alles vergeestelijkt wordt. Ik denk dat dat in de Bijbel echt wel veel gebeurd maar dat moet dan ook wel weer aantoonbaar zijn of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten