Bevindelijke preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2019 07:39

DeLange schreef:Doet me aan mijn dochter van 2 denken. Mijn vrouw zat op de bank, op de plek waar zij wilde zitten. Ze bleef maar door dreinen en duwen tegen haar, tot ze het zat is en zelfs boos op onze Naomi. Ze loopt naar de slaapkamer om gewoon een Time Out te nemen. En daar zit Naomi dan, op haar plek. Waar een kind van 2 toe in staat is. Ik kijk haar aan en spreek haar er op aan: " wat heb je nu? Nu is mama boos op jou! Ga naar mama toe om het goed te maken!' Nou, daar gaat ze naar de slaapkamer. Hangt wat tegen ma lief aan, die op bed ligt. "Wat zeg je dan?" Vraag ik haar. Ze denkt even duidelijk bedenkelijk na en zegt dan: "sorry mama!" Kijk, daar geniet je als ouders nou van. Zo lief :D
Zo zal God ook wel van ons genieten, wanneer we het met Hem echt in orde willen maken.

Het is nog veel dieper God vergeeft onvoorwaardelijk ook al heeft Hij voorwaarde gesteld.

Nina

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Nina » 25 okt 2019 07:57

benefietdiner schreef:Het is nog veel dieper God vergeeft onvoorwaardelijk ook al heeft Hij voorwaarde gesteld.


Nee, God vergeeft niet onvoorwaardelijk: we moeten oprecht berouw hebben en ons willen afkeren van de zonde.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2019 07:58


Zeker zeer interessant en o zo herkenbaar wat Arie van der Knijff uitlegt over ‘bevindelijke preken in de Gereformeerde Gemeenten’.
Het schuld besef heeft de hoogtes prioriteit en beslaat 95 % van de prediking.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2019 08:01

Veendam schreef:Mijns inziens is het onze vader zoals ze het noemen een manier van handelen die past bij het Koninkrijk van God.
Hierover is veel meer te zeggen maar dat doe ik nu even niet.

Het gaat mij meer om het laatste deel wat je schreef:



Het kind vraagt dus niet steeds aan de ouders: Wilt u mij vergeven.
Dat is wat ik dus wilde aangeven, juist OMDAT die relatie er is hoeft dat niet eens.


Hoezo niet? Een kind kan best zeggen: sorry, het spijt me, vergeef me. De reactie zal dan alleen niet zijn: nou vooruit, omdat je het me vraagt. Maar: natuurlijk, ik heb altijd van je gehouden en zal dat ook altijd blijven doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2019 08:21

Nina schreef:Nee, God vergeeft niet onvoorwaardelijk: we moeten oprecht berouw hebben en ons willen afkeren van de zonde.
Heb je het al geprobeerd, je afkeren van de zonden?
Ga je niet redden hoor.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Veendam » 25 okt 2019 09:57

DeLange schreef:Ik moet wel eerlijk zijn dat ik het zeer waardeer als iemand die me onrecht aandoet, daarna zijn excuses aanbiedt. Anders blijft het door etteren.


Dus als iemand jou onrecht aangedaan heeft en daarna zijn excuses aan gaat bieden hoeft hij dus niet te zeggen: Wil je mij vergeven ?
Het signaal van het aanbieden van excuses is dus voor jou gelijk aan de vraag om vergeving ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Veendam » 25 okt 2019 09:59

benefietdiner schreef:Heb je het al geprobeerd, je afkeren van de zonden?
Ga je niet redden hoor.


Het geheim van een nieuw leven elke dag leven is niet het jezelf afkeren van de zonde.
Het geheim van een nieuw leven elke dag uitleven is je toekeren naar Jezus, dan verdwijnt de lust om de zonde te doen steeds meer en meer.

Het is dus ook niet zaak dat we onze zonde steeds meer en meer leren kennen, maar we moeten Jezus meer en meer leren kennen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Veendam » 25 okt 2019 10:02

Marnix schreef:Hoezo niet? Een kind kan best zeggen: sorry, het spijt me, vergeef me. De reactie zal dan alleen niet zijn: nou vooruit, omdat je het me vraagt. Maar: natuurlijk, ik heb altijd van je gehouden en zal dat ook altijd blijven doen.


Natuurlijk KAN een kind het zeggen, maar wees nu eens eerlijk, als jouw kind iets heeft uitgevreten en hij komt er achter dat het echt fout was en dat hij je er pijn mee heeft gedaan, is sorry dan genoeg als hij dat tegen je zegt en je weet dat hij het oprecht meent ?

Of stel jij de eis dat hij je vraagt om vergeving ?
Stel nu eens dat je vooraf alle kosten van zijn studie betaald hebt, moet hij dan nog een keer vragen of je alsjeblieft wel zijn studie wilt betalen ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2019 10:54

Veendam schreef:Natuurlijk KAN een kind het zeggen, maar wees nu eens eerlijk, als jouw kind iets heeft uitgevreten en hij komt er achter dat het echt fout was en dat hij je er pijn mee heeft gedaan, is sorry dan genoeg als hij dat tegen je zegt en je weet dat hij het oprecht meent ?

Of stel jij de eis dat hij je vraagt om vergeving ?
Stel nu eens dat je vooraf alle kosten van zijn studie betaald hebt, moet hij dan nog een keer vragen of je alsjeblieft wel zijn studie wilt betalen ?


Sorry zeggen is toch vergeving vragen? Als Jezus leert bidden “vergeef het ons onze schulden” komt het daar toch op neer? En je zegt dat niet in onzekerheid maar met de zekerheid dat God dat Hij om Jezus wil ons onze misstappen niet toerekent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2019 12:00

Veendam schreef:Het geheim van een nieuw leven elke dag leven is niet het jezelf afkeren van de zonde.
Het geheim van een nieuw leven elke dag uitleven is je toekeren naar Jezus, dan verdwijnt de lust om de zonde te doen steeds meer en meer.

Het is dus ook niet zaak dat we onze zonde steeds meer en meer leren kennen, maar we moeten Jezus meer en meer leren kennen.

Zo is het. :jaknikken:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 13:06

Nina schreef:Nee, God vergeeft niet onvoorwaardelijk: we moeten oprecht berouw hebben en ons willen afkeren van de zonde.

Ja, we moeten wel zijn uitgestoken hand aannemen, al heeft Hij het ons wel al vergeven, Hij kan ons pas redden, als we Zijn hand door geloof aannemen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 13:09

benefietdiner schreef:Heb je het al geprobeerd, je afkeren van de zonden?
Ga je niet redden hoor.

Met Gods hulp is mogelijk wat menselijker wijs onmogelijk was. In de bijbel staat dat wie onophoudelijk blijft zondigen, daarmee bewijst een kind van satan te zijn.
Dat we telkens terug vallen is een ander verhaal. Natuurlijk zondigen wij mensen, maar met Jezus strijden we ook tegen de zonden en overwinnen er vele. Je kan zo bijvoorbeeld vrij komen van verslavingen. Een dief stopt met stelen. Agressieve mensen leren met hun agressie omgaan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 13:15

benefietdiner schreef:Zo is het. :jaknikken:

Dus we blijven niet met opzet zondigen, al hebben we onze mindere dagen. Ik zou bijvoorbeeld onze hulpverleners nu wel in elkaar willen slaan, omdat ze onze dochter uit huis willen halen, maar ik moet in Christus' kracht juist laten zien dat we goede ouders zijn en dat uit huis plaatsing niet nodig is. Dit gesodemieter was allemaal begonnen met ruzies tussen mijn vrouw en ik, die we nu meestal de baas zijn. Maar gisteren hadden we even een mindere dag. Ondanks dat we baden. We hadden zelfs daar over bijna onenigheid. Ik bad of Jezus de duivel wilde weg halen, maar dat was niet de juiste manier volgens haar. Ik moest de duivel gebieden weg te gaan. Uiteindelijk wilde zij mijn hoofd van mijn romp rukken, en ik haar hoofd tussen de bankschroef leggen, maar we maakten het uiteindelijk bij de Ikea weer goed en onze dochter was er gelukkig niet bij ☺️. Anders hadden we ons nu ook wel ingehouden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2019 15:19

DeLange schreef:Dus we blijven niet met opzet zondigen, al hebben we onze mindere dagen. Ik zou bijvoorbeeld onze hulpverleners nu wel in elkaar willen slaan, omdat ze onze dochter uit huis willen halen, maar ik moet in Christus' kracht juist laten zien dat we goede ouders zijn en dat uit huis plaatsing niet nodig is. Dit gesodemieter was allemaal begonnen met ruzies tussen mijn vrouw en ik, die we nu meestal de baas zijn. Maar gisteren hadden we even een mindere dag. Ondanks dat we baden. We hadden zelfs daar over bijna onenigheid. Ik bad of Jezus de duivel wilde weg halen, maar dat was niet de juiste manier volgens haar. Ik moest de duivel gebieden weg te gaan. Uiteindelijk wilde zij mijn hoofd van mijn romp rukken, en ik haar hoofd tussen de bankschroef leggen, maar we maakten het uiteindelijk bij de Ikea weer goed en onze dochter was er gelukkig niet bij ☺️. Anders hadden we ons nu ook wel ingehouden.

Tsjonge dat is wel heftig allemaal maar…… het is: 'bidden en werken' dan zal de overwinning behaald worden.
Ik wens je veel sterkte en liefde toe in deze strijd.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bevindelijke preek

Berichtdoor DeLange » 25 okt 2019 15:23

benefietdiner schreef:Tsjonge dat is wel heftig allemaal maar…… het is: 'bidden en werken' dan zal de overwinning behaald worden.
Ik wens je veel sterkte en liefde toe in deze strijd.

Dank je wel.
Ik kan niet na laten te zeggen, dat we in Zijn kracht moeten werken :wink: Anders schieten we weer te kort.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten