De zondaar uit Lukas 15:7

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Johan100 » 30 sep 2019 19:40

1En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem (Jezus), om Hem te horen.
2En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
4Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben
Lukas 15:1-7

Wie is de zondaar uit vers 7?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2019 19:55

Iemand die niet gelooft, die het geloof is kwijtgeraakt en is afgedwaald van de kudde?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Origenes » 30 sep 2019 20:37

Johan100 schreef:Wie is de zondaar uit vers 7?

De 99 schapen?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 03:47

Johan100 schreef:1En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem (Jezus), om Hem te horen.
2En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
4Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben
Lukas 15:1-7

Wie is de zondaar uit vers 7?


Er zijn heel wat mensen die de gemeente los laten en op een dwaalspoor terecht komen. Ik denk dat het nog niet eens hoeft te betekenen dat ze zijn gestopt met naar de kerk gaan, want ik ken ook mensen die ondanks dat ze niet naar de kerk gaan, toch het geloof goed weten vast te houden. Maar toch zijn er onder veel kerkverlaters ook veel mensen die dat deden, omdat ze Jezus nog niet hebben gevonden. Ze zaten bij ons vanwege een opvoeding die christelijk is, maar onder de verlokkingen van de wereld zijn ze afgedreven. Jezus zoekt deze verlorenen op. Dit gold ook onder de joden waar Hij het tegen had. Vele joden vonden door Hem het contact met God en kwamen bij Hem thuis.

Ik zit me te bedenken dat je ze ook gewoon in de kerk hebt zitten. Ze eren God men hun lippen, maar... Ze zijn verstrikt geraakt in zonden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Origenes » 01 okt 2019 09:57

DeLange schreef:Ze zaten bij ons vanwege een opvoeding die christelijk is,

De prioriteiten van de kudde (de 99 schapen) kunnen sterk afwijken van de prioriteiten van de Goede Herder. Daarom kan het zeer heilzaam zijn de kudde te verlaten. Gevonden worden door de Goede Herder blijft noodzakelijk maar zal dan niet vanzelfsprekend terugkeer betekenen tot de 99 verdwaalde schapen.

Tenminste, zo kijk ik er als gelovig kerkverlater nog steeds tegenaan :-k
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 12:11

Origenes schreef:De 99 schapen?

Goeie.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor MoesTuin » 01 okt 2019 13:53

Origenes schreef:De prioriteiten van de kudde (de 99 schapen) kunnen sterk afwijken van de prioriteiten van de Goede Herder. Daarom kan het zeer heilzaam zijn de kudde te verlaten. Gevonden worden door de Goede Herder blijft noodzakelijk maar zal dan niet vanzelfsprekend terugkeer betekenen tot de 99 verdwaalde schapen.

Tenminste, zo kijk ik er als gelovig kerkverlater nog steeds tegenaan :-k


Dit is ontzettend waar....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 14:00

Johan100 schreef:7Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben Lukas 15:1-7

Wie is de zondaar uit vers 7?

De rechtvaardigen zijn de vrome kerkgangers, die zichzelf wijsmaken dat zij bekeerd genoeg zijn en geen waarlijke bekering nodig hebben.
Die ene zondaar heeft door de Heilige Geest zichzelf leren kennen, wie hij is voor God. En dat hij zo niet verder kan.
God zet hem stil!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 15:34

Chaya schreef:De rechtvaardigen zijn de vrome kerkgangers, die zichzelf wijsmaken dat zij bekeerd genoeg zijn en geen waarlijke bekering nodig hebben.
Die ene zondaar heeft door de Heilige Geest zichzelf leren kennen, wie hij is voor God. En dat hij zo niet verder kan.
God zet hem stil!

Maar wat als die schaap weer bij de andere 99 door de Herder in de kudde gebracht is? Wat dan?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:36

DeLange schreef:Maar wat als die schaap weer bij de andere 99 door de Herder in de kudde gebracht is? Wat dan?

Ik weet niet precies wat je met deze vraag bedoelt. Kun je dit nader toelichten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 15:42

Origenes schreef:De prioriteiten van de kudde (de 99 schapen) kunnen sterk afwijken van de prioriteiten van de Goede Herder. Daarom kan het zeer heilzaam zijn de kudde te verlaten. Gevonden worden door de Goede Herder blijft noodzakelijk maar zal dan niet vanzelfsprekend terugkeer betekenen tot de 99 verdwaalde schapen.

Tenminste, zo kijk ik er als gelovig kerkverlater nog steeds tegenaan :-k

Het blijft wel wat speculeren vanuit de eigen ervaring, misschien. Ik zelf zie de 99 gewoon als letterlijk de kudde van Jezus, waar iemand vandaan is gedreven. Niets ten nadele van die 99, het gaat om die ene verlorene. Dat kan door van alles zijn. De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan past er ook mooi bij. De gewonde slachtoffer (door satan) kon niet geholpen worden door de wetten en de profeten (Leviet en de Priester, staan er symbool voor), en werd door de Samaritaan (beeld van Jezus) naar de herberg gebracht (beeld van de gemeente) met de opdracht aan de herbergier goed voor hem te zorgen, totdat hij terug komt (wederkomst van Jezus). Twee munten kreeg de herbergier mee. Staat symbool voor het eerste en het tweede gebod.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 15:53

Chaya schreef:Ik weet niet precies wat je met deze vraag bedoelt. Kun je dit nader toelichten?

Nou, is hij dan bij de kudde of nog steeds het verdwaalde schaap? Kan je op een dag zeggen: "Ik ben bij de kudde van de goede Herder?" Kan je zeggen dat Hij je naar grazige weidevelden heeft gebracht?

Ik denk trouwens dat het bekeringsproces dan gewoon door gaat. Je bent bij de goede Herder, maar je moet nog groeien in Hem. Met vallen en opstaan.

Ik denk dat dit verhaal ook wel is om de focus van de mensen opnieuw te richten. Kijk, het is bijvoorbeeld prachtig om een kerk te hebben die erg druk bezocht wordt, maar toch moeten we daar niet op focussen als gemeente. We moeten blijven zoeken naar het verlorene. Dat is wat Jezus van ons verlangt. Waarvoor Hij ons wil inzetten.

Het draait ook niet om ons. Als ik me voortdurend schuldig voel naar God en mij uit de voeten werk om me tegen over God als "goed mens" probeer te bewijzen, is alleen dat al direct een zonde. Want dan ben ik geheel op mij zelf gericht. Maar God is op het verlorene gericht en wil onze neuzen die kant op hebben.

Ooit bad ik: "als ik toch naar de hel ga, gebruik me dan om te voorkomen dat anderen er ook naar toe gaan." Ik heb veel mogen doen binnen de kerk en jeugdwerk en kwam geleidelijk er achter, dat God zich in genade over mij heeft ontfermt. Dat ik gewoon bij Zijn kudde hoor. Maar ik heb wel geleerd om met een bepaalde blik naar de nood in de wereld te kijken en te sterven aan mijzelf.
Laatst gewijzigd door DeLange op 01 okt 2019 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:55

DeLange schreef:Nou, is hij dan bij de kudde of nog steeds het verdwaalde schaap? Kan je op een dag zeggen: "Ik ben bij de kudde van de goede Herder?" Kan je zeggen dat Hij je naar grazige weidevelden heeft gebracht?

Als God een mens bekeert, doet Hij geen half werk. Dus het antwoord op jouw vragen is ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 15:58

Chaya schreef:Als God een mens bekeert, doet Hij geen half werk. Dus het antwoord op jouw vragen is ja.

Is dat één moment van bekeren of een voortdurend proces?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondaar uit Lukas 15:7

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 16:05

DeLange schreef:Is dat één moment van bekeren of een voortdurend proces?

Er is een moment van bekering, dat kan ook in een verloop van tijd zijn. God gaat een eigen weg met Zijn volk.
Maar er is daarna dagelijkse vernieuwing nodig.
Want we blijven tot onze laatste snik aardse mensen.
En satan valt nooit lege schepen aan. Dus juist als je schip vol zit met Genade, zal satan proberen het lek te schieten.
Dat gaat niet lukken. Maar het blijft toch wel eens strijd zegt Paulus. Je weet wel, de loopbaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 10 gasten