Christenen die moslims haten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2019 10:14

benefietdiner schreef:Wat ik in deze topic leest is: ‘Je mag niet de persoon (mens) haten maar wel hun geloof’.

Je mag wel de islam (geloof) haten maar niet de moslim (mens).

Ik vraag mij dus af of dat mogelijk is. Kun je de mens los maken van wat hij/zij intens geloofd?

Is een mens niet zo intens, diepgeworteld en gelieerd in en met zijn geloof dat je dit los van elkaar kunt zien?

Ik vind dit nogal hypocriet en een theoretische benadering.

Ik weet wel dat sommige zullen zeggen dat een mens zijn geloof vaarwel kan zeggen en een ander geloof kan aanhangen. Door deze stelling is een mens een onafhankelijk wezen en niet meer verantwoordelijk voor zijn daden.

Dit vind ik onjuist.

Omdat een mens verantwoordelijk is voor zijn daden kun je de persoon (mens) niet los koppelen van zijn geloof.

Haat je de islam (geloof) haat je ook de persoon die dat gelooft.

Nee ik kan prima een geloof haten tot op het bot, maar de aanhanger zien als een arm misleid slachtoffer dat bekeerd moet worden. Om liefde op te brengen voor die extreme lui die onthoofden moet je wel wat meer moeite doen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2019 10:19

Een jongen uit de kerk vroeger had een enorm respect voor die extreme lui. Daar ging ie ook mee om hier en hij ging naar Saoedi Arabie. Zij hadden ook respect voor hem, want hij was net zo extreem. Geen koffie, nooit een druppel alcohol, geen sex en hij wilde ook sterven voor z'n geloof. 1 ding moet gezegd worden over die extreme moslimterroristen. Ze zijn niet lauw.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Johan100 » 25 sep 2019 17:14

Is koffie verkeerd dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor benefietdiner » 25 sep 2019 19:27

coby6 schreef:Nee ik kan prima een geloof haten tot op het bot, maar de aanhanger zien als een arm misleid slachtoffer dat bekeerd moet worden. Om liefde op te brengen voor die extreme lui die onthoofden moet je wel wat meer moeite doen.
Geloof en godsdienst is abstract maar staat niet op zichzelf.

Geloof en godsdienst wordt in beweging gezet door mensen in religieus denken, als die mensen er (bij wijze van spreken) niet zijn is er ook geen geloof c.q. godsdienst.

God laat zich niet kennen in direct contact of in tekenen, gelovigen laten zich wel kennen door intersubjectiviteit.

Bovenstaande overwegende is het onmogelijk geloof als een op zichzelf staand feit te haten, er is iemand verantwoordelijk voor.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2019 21:15

benefietdiner schreef:Geloof en godsdienst is abstract maar staat niet op zichzelf.

Geloof en godsdienst wordt in beweging gezet door mensen in religieus denken, als die mensen er (bij wijze van spreken) niet zijn is er ook geen geloof c.q. godsdienst.

God laat zich niet kennen in direct contact of in tekenen, gelovigen laten zich wel kennen door intersubjectiviteit.

Bovenstaande overwegende is het onmogelijk geloof als een op zichzelf staand feit te haten, er is iemand verantwoordelijk voor.

Ja de duivel. Die haat ik. God haat ook afgoden. Die Allah is m.i. gewoon satan.
Haatte God Paulus toen hij nog christenen vervolgde? Nee. Wij moeten dat ook niet doen. Ik lees weleens dat ze tot bekering zijn gekomen omdat degenen die ze vermoordden voor ze baden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor coby6 » 26 sep 2019 13:55

Johan100 schreef:Is koffie verkeerd dan?

Alleen koffie verkeerd is goed (voor mij dan, lust die sterke troep niet) :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2019 08:30

benefietdiner schreef:Geloof en godsdienst is abstract maar staat niet op zichzelf.

Geloof en godsdienst wordt in beweging gezet door mensen in religieus denken, als die mensen er (bij wijze van spreken) niet zijn is er ook geen geloof c.q. godsdienst.

God laat zich niet kennen in direct contact of in tekenen, gelovigen laten zich wel kennen door intersubjectiviteit.

Bovenstaande overwegende is het onmogelijk geloof als een op zichzelf staand feit te haten, er is iemand verantwoordelijk voor.


Ja de duivel. Veel mensen geloven gewoon wat ze van jongs af aan hebben gehoord, geloof is dan een product van opvoeding en opvoeding van de cultuur. Schapen zonder herder. Dat vraagt om bewogenheid. Je gunt die mensen het geluk wat er alleen bij God is. En dat kan niet als je ze haat. Wat zou Jezus toch bedoelen als Hij zegt dat we onze vijanden moeten liefhebben? En Paulus die daarbij zegt dat je moet bidden voor wie je vervolgen? Je lijkt Jezus woorden hier in twijfel te trekken door te stellen dat je je vijanden helemaal niet lief kan hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Origenes » 27 sep 2019 22:40

benefietdiner schreef:Wat ik in deze topic leest is: ‘Je mag niet de persoon (mens) haten maar wel hun geloof’.
Je mag wel de islam (geloof) haten maar niet de moslim (mens).
Ik vraag mij dus af of dat mogelijk is. Kun je de mens los maken van wat hij/zij intens geloofd?
Is een mens niet zo intens, diepgeworteld en gelieerd in en met zijn geloof dat je dit los van elkaar kunt zien?
Ik vind dit nogal hypocriet en een theoretische benadering.

Misschien is dan de manier van analyseren door ds. C. Blenk wel voldoende genuanceerd: "Moslims moet je liefhebben, maar hun religie moet je doorhebben."

refdag schreef:Vraag: In het jongste nummer van de SGP-uitgave Zicht schrijft u over Europa en de islam. Ziet u de komst van de islam als een oordeel?

Ds. C. Blenk: „Dan wil ik eerst iets over de islam zelf zeggen, als dat mag. Moslims moet je liefhebben, maar hun religie moet je doorhebben. Mohammed ontleent veel meer aan de Bijbel dan wij denken, maar verdraait ook veel meer van de Bijbel dan wij denken. Berkhof noemde de islam een karikatuur en een concurrent. Daar heb je nou zo’n prachtige duiding van een midden-orthodoxe dominee, vijftig jaar geleden. Je moet de islam doorhebben als vervanging. Hij pretendeert een vervanging te zijn van jodendom en christendom. Dat je hem als zodanig herkent, is profetie.
Dat zeg ik niet om lelijk te doen, moslims pretenderen dat zelf. Ze noemen de Koran een verbeterde uitgave van de Bijbel. En ze nestelen zich op plaatsen waar joden en christenen waren. Kijk naar de moskeeën op het Tempelplein in Jeruzalem, naar de Aya Sophia. De grootste kerk van het christendom –nu een museum– moet een moskee worden.
Anti betekent in het Grieks niet alleen tegen maar ook in plaats van. De islam is een antimacht. Dat kun je bijna historisch vaststellen op grond van hun eigen pretentie. Daarmee ontstaat er ook meteen een Bijbelse duiding.”

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/d ... -1.1577116
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 27 sep 2019 22:55

Johan100 schreef:Is koffie verkeerd dan?

Koffie is niet goed voor je. We drinken daarom thuis vooral cafeïne vrije koffie.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor elburger » 28 sep 2019 08:39

Wat zegt Thomas Boston hier o.a. over?

" laat in de eerste plaats de kenmerken van een wedergeboren staat worden vastgesteld uit het Woord van God, en neem voor dat doel uw toevlucht tot een of andere bijzondere tekst, zoals Speuken 8 vs 17:'Ik heb lief die Mij liefhebben'. Vergelijk daarmeeLucas 14 vs 26 :' Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moefer, vrouw en kinderen, broeders en zusters, ja ook zefs zijn eigen leven, die kan noet Mijn discipel zijn".

Duidelijk genoeg, denk ik
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor benefietdiner » 29 sep 2019 14:31

Origenes schreef:Misschien is dan de manier van analyseren door ds. C. Blenk wel voldoende genuanceerd: "Moslims moet je liefhebben, maar hun religie moet je doorhebben."
Ik zie de islam over Europa als een oordeel van God, de antichrist die komen zál.
Wat ik jammer vind is dat de christenen er bind voor zijn.
Marnix schreef:Ja de duivel. Veel mensen geloven gewoon wat ze van jongs af aan hebben gehoord, geloof is dan een product van opvoeding en opvoeding van de cultuur. Schapen zonder herder. Dat vraagt om bewogenheid. Je gunt die mensen het geluk wat er alleen bij God is. En dat kan niet als je ze haat. Wat zou Jezus toch bedoelen als Hij zegt dat we onze vijanden moeten liefhebben? En Paulus die daarbij zegt dat je moet bidden voor wie je vervolgen? Je lijkt Jezus woorden hier in twijfel te trekken door te stellen dat je je vijanden helemaal niet lief kan hebben.

Dus de duivel is volgens jou verantwoordelijk en de moslim gaat vrijuit.
In mijn begrip is de duivel een bovennatuurlijke wezen dat het kwaad personifieert.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2019 14:53

benefietdiner schreef:Ik zie de islam over Europa als een oordeel van God, de antichrist die komen zál.
Wat ik jammer vind is dat de christenen er bind voor zijn.

Dus de duivel is volgens jou verantwoordelijk en de moslim gaat vrijuit.
In mijn begrip is de duivel een bovennatuurlijke wezen dat het kwaad personifieert.


De moslim is iemand die God niet kent en zonder hem leeft, net als de atheist, de boeddhist enzovoorts. Het slaat dus sowieso nergens om om hierin onderscheid te maken tussen verschillende geloofsopvattingen. Dat je dat doet tussen extremisten en niet-extremisten, dat snap ik, want extremisten willen hun opvattingen desnoods met geweld aan anderen opleggen maar dat is een ander verhaal. Wat dat betreft zijn christen-extremisten net zo erg. Verder hebben we allemaal Gods genade nodig en wij zijn begenadigd dat we die hebben leren kennen. Terwijl wij het net zo goed niet verdienden. Het is goed om dat te beseffen en anderen te gunnen dat ze het geluk dat er alleen bij God is, ook mogen ontdekken.

Daarom leert Jezus om je vijand lief te hebben en niet te haten, zelfs mensen die je vervolgen. Wat jij hier beweert staat daar haaks op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2019 14:59

DeLange schreef:Koffie is niet goed voor je. We drinken daarom thuis vooral cafeïne vrije koffie.


Koffie is mits met mate genuttigd, juist gezond...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor benefietdiner » 29 sep 2019 15:15

Marnix schreef:De moslim is iemand die God niet kent en zonder hem leeft, net als de atheist, de boeddhist enzovoorts. Het slaat dus sowieso nergens om om hierin onderscheid te maken tussen verschillende geloofsopvattingen. Dat je dat doet tussen extremisten en niet-extremisten, dat snap ik, want extremisten willen hun opvattingen desnoods met geweld aan anderen opleggen maar dat is een ander verhaal. Wat dat betreft zijn christen-extremisten net zo erg. Verder hebben we allemaal Gods genade nodig en wij zijn begenadigd dat we die hebben leren kennen. Terwijl wij het net zo goed niet verdienden. Het is goed om dat te beseffen en anderen te gunnen dat ze het geluk dat er alleen bij God is, ook mogen ontdekken.

Daarom leert Jezus om je vijand lief te hebben en niet te haten, zelfs mensen die je vervolgen. Wat jij hier beweert staat daar haaks op.
Het is een mooie opvatting die je meerder malen te kennen geeft en verwoord maar de abstractie duivel gaat bij jou vrijuit en bij mij niet.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor coby6 » 29 sep 2019 15:56

benefietdiner schreef:Ik zie de islam over Europa als een oordeel van God, de antichrist die komen zál.
Wat ik jammer vind is dat de christenen er bind voor zijn.

Ja maar aan de andere kant komen moslims hier tot geloof. En ik denk niet dat de ac moslim is. Dat lijken me meer hulpies die het vuile werk uitvoeren. Net zoiets als in WOII.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

cron