Christenen die moslims haten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 07:39

Yoshi schreef:Misschien moet je je even gaan verdiepen in internationale afspraken mbt vluchtelingen.
Je schaart lukraak zaken die jou niet aanstaan onder haat terwijl het geen haat is. Met zo'n polariserende houding kom je geen stap verder in een gesprek.

Ik heb wel vertrouwen in het vluchtelingenbeleid van de CU. Daar stem ik op. Niet op hen die het liefste de grenzen helemaal dicht gooien om wat voor redenen dan ook. Je ziet toch in het algemeen een steeds harder wordende mentaliteit. Wij als christenen zijn geheel anders. Wij hebben Christus leren kennen.

Ik zie niet in wat er mis is met het wijzen op de christenplicht.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 12 sep 2019 07:43

DeLange schreef:Ik heb wel vertrouwen in het vluchtelingenbeleid van de CU. Daar stem ik op. Niet op hen die het liefste de grenzen helemaal dicht gooien om wat voor redenen dan ook. Je ziet toch in het algemeen een steeds harder wordende mentaliteit. Wij als christenen zijn geheel anders. Wij hebben Christus leren kennen.

Ik zie niet in wat er mis is met het wijzen op de christenplicht.

Bij deze dan; Je christenplicht kan je niet afschuiven op een (seculiere) staat. Hoeveel vluchtelingen heb jij in huis genomen en voor hoe lang?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 08:00

Yoshi schreef:Bij deze dan; Je christenplicht kan je niet afschuiven op een (seculiere) staat. Hoeveel vluchtelingen heb jij in huis genomen en voor hoe lang?

Is dit een strikvraag? Die zag ik namelijk al heel lang aankomen en ik had je al het antwoord op deze vraag voorbereid. Ik wil namelijk best een vluchteling thuis opnemen, mochten we de ruimte daarvoor hebben. Iemand in onze kerk heeft thuis een vluchteling. Ik stem verder CU en sta achter hun beleid. Verder heb ik financieel jaren lang het vluchtelingenwerk als donateur gesteund.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 12 sep 2019 08:08

Ik zie al die menselijke mitsen en maren niet in de bijbel terug.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 08:40

Yoshi schreef:Bij deze dan; Je christenplicht kan je niet afschuiven op een (seculiere) staat. Hoeveel vluchtelingen heb jij in huis genomen en voor hoe lang?

Ik vind dat je vreemd reageerd. Ik heb ook aangegeven dat als we de gelegenheid hebben we best vluchtelingen willen opnemen, maar het is volledig verdraaien van wat ik zeg en niet toepasbaar in deze tijd.
We hebben ten eerste een democratie. Geen dictatuur, dus ik stem op de partij die mijn visie uitdraagt. Dus de CU in mijn geval. Dan weet je mijn standpunt.
Ik steun het vluchtelingenwerk, als ik de middelen ervoor heb. Maar mijn vrouw en ik zitten naar de toekomst toe aan ontwikkelingswerk te denken in onder andere Rwanda. Je moet dan keuzes maken.
Verder vind ik dat we een christenplicht hebben er te zijn voor mensen in nood in het algemeen. In Matteüs 25:32-46 worden daar meerdere daden van naastenliefde genoemd. Christen zijn en grenzen dicht gooien vind ik geen combinatie waar ik als christen voor zou kunnen kiezen.
Dat de Islam een probleem is erken ik ook, maar ik zoek zelf naar de bijbelse oplossingen en naar mijn idee is dat niet het weren van vluchtelingen in nood. Ook het atheïsme zie ik als een groot gevaar en veel bedreigender voor het christendom, vooral de New Age. Toch kiezen we er voor in deze samenleving geen theocratie te zijn en Jezus deed dat ook niet. Hij bracht een minderheidsbeweging op gang in een totaal heidense wereld. En met succes werden heidenen en joden bekeerd tot het christendom. Daarom past het christelijke antwoord in de lijn van veel reacties die hier eenstemmig gegeven worden. De zendingsveld in Nederland zien met Moslims, New Age aanhangers en atheïsten etc..
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 09:55

Yoshi schreef:Ik zie al die menselijke mitsen en maren niet in de bijbel terug.

De bijbel leert ons het evangelie te brengen en mensen in nood te helpen. Het begint met het leren verstaan van de Vaderhart van God voor de verloren kinderen Gods. In mijn vorige kerk te Ede werden er heel wat ex moslims gedoopt, die daarvoor de gelegenheid in hun eigen land niet hebben. Deze mensen zijn met een andere achtergrond geboren.

Neem nu mij, ik ben synodaal gereformeerd opgevoed :D en ik weet wat dit voor gevolgen kan hebben. Mijn eerste date was met iemand van de gereformeerde bond en haar ouders verbood haar om met mij om te gaan, want ik was niet christelijk genoeg. Nu ben ik getrouwd met ook iemand uit de gereformeerde bond (haar eerste kerk was de Gereformeerde Gemeente die ze bezocht, hoewel gedoopt in een Hervormde Evangelisatie), maar wij zijn nu lid van een Evangelie Gemeente. Ik wil maar zeggen, ik weet hoe het is om op basis van mijn geloof afgewezen te worden. Terwijl ik daar geen enkele invloed op had. Zo is het met moslims en atheïsten vaak ook. Ze zijn het, vanwege de opvoeding van hun ouders. Hebben we daar ook oog voor?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 10:59

Ik trek mijn woordkeus voor "haat" weer in. Misschien was dat wat overdreven en te generaliserend.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor elburger » 12 sep 2019 14:49

Haten is niet den menssens, zou men zeggen maar er is haat alom.
"Alle" moslims haten de Joden.
Maar ook in de Bijbel kom het maar al te vaak voor.
Voorbeeld; In Psalm 139 zegt David: "Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
Daarna zei David:"Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Jezus zeide tegen zijn discipelen:"Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft".
Vooraf van dit vers zeide Jezus: "Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt".

Mijn conclusie hieruit is ( en ik kan het fout hebben ) dat haten niet mag.
Het is des duivels.
Ik persoonlijk bid ook voor alle heidenen, moslim, of welke religie men ook aanhangt, maar haten, nee.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2019 18:59

DeLange schreef:Ik trek mijn woordkeus voor "haat" weer in. Misschien was dat wat overdreven en te generaliserend.

Heel goed :wink:
God zegt zelf dat je je naasten lief moet hebben zonder onderscheiding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 22:34

elburger schreef:Haten is niet den menssens, zou men zeggen maar er is haat alom.
"Alle" moslims haten de Joden.

De Koran stimuleert daartoe inderdaad, maar de praktijk is weerbarstig. We hebben thuis een joodse hulpverleenster gehad die heel goed met een moslima op het werk over weg kon. Maar wie strikt de Koran volgt, zou de joden in ieder geval moeten zien als zeer slechte mensen.

Maar ook in de Bijbel kom het maar al te vaak voor.
Voorbeeld; In Psalm 139 zegt David: "Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
Daarna zei David:"Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Jezus zeide tegen zijn discipelen:"Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft".
Vooraf van dit vers zeide Jezus: "Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt".

Mijn conclusie hieruit is ( en ik kan het fout hebben ) dat haten niet mag.
Het is des duivels.
Ik persoonlijk bid ook voor alle heidenen, moslim, of welke religie men ook aanhangt, maar haten, nee.

Ik kan het hier volledig mee eens zijn. Doet me denken aan Lot die pleitte voor Sodom en Gemorra bij God. "Als er toch eens tien rechtvaardigen zijn Heere, zou U dan Sodom en Gemorra besparen?" Dit staat in de bijbel de bijbel in het bijzonder, omdat hij iets heel mooist laat zien wat niet alle profeten lieten zijn. "Het pleiten voor hen, voor genade." Hoe anders weer dan Jona! Medelijden hebben met het lot van de geestelijk blinden is een rijke vrucht van de Geest. Jezus zei dan ook tegen Zijn Vader: "vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen." En God de Vader zelf zegt: "Ik schep geen welbehagen in de ondergang der mensen."
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 22:40

MoesTuin schreef:Heel goed :wink:
God zegt zelf dat je je naasten lief moet hebben zonder onderscheiding

Zeer zeker waar! :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2019 12:39

Yoshi schreef:Ik zie al die menselijke mitsen en maren niet in de bijbel terug.


Flauw ben je. De bijbelse opdracht om vreemdelingen te huisvesten en voor ze te zorgen geldt niet alleen de individu maar ook aan de kerk en de staat. Als de staat dan onderdak voor ze regelt hoef je dat niet te doen. Als kerken / organisaties een vluchtkerk faciliteren kan je daar aan bijdragen met tijd, geld of middelen. Jezus zegt wel dat je ze mag bezoeken (als je ze liefhebt negeer je ze niet) dus de vraag aan individuen kan dan beter zijn: wat doe jij voor je naasten? En voor de vreemdelingen in het bijzonder. Qua tijd, geld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor elbert » 18 sep 2019 07:33

Marnix schreef:De bijbelse opdracht om vreemdelingen te huisvesten en voor ze te zorgen geldt niet alleen de individu maar ook aan de kerk en de staat.
Voor wat betreft de staat, geldt ook dat die staat mensen die geen vluchteling zijn, maar hier om economische redenen komen, kan uitzetten. Dat laatste doet de staat niet of nauwelijks, waardoor de bevolking gefrustreerd wordt en daarmee alle andere vluchtelingen ongewenst gaat vinden.
Sowieso wordt in onze samenleving de lijn tussen migrant en vluchteling nauwelijks getrokken. Er wordt, in elk geval in de media, vaak voetstoots vanuit gegaan dat iedereen die hier komt een vluchteling is, terwijl dat vaak (misschien wel meestal) niet zo is.
Bovendien heeft de staat vanuit de Bijbel de plicht (!) om vreemdelingen die hier komen te wonen bij te brengen dat ze zich net als de ingezetenen aan dezelfde wetten, gebruiken en regels dienen te houden (Exodus 12:49, Lev. 24:22, Numeri 9:14, 15:16).
Als een vreemdeling dus voorrang krijgt bij het krijgen van huisvesting, gratis een zorgverzekering krijgt enz. en vreemdelingen hoger scoren qua criminaliteitscijfers, dan geeft dat scheve ogen en spanningen in de samenleving. Precies wat we nu zien dus.
Het bijbelse spreken over vluchtelingen en vreemdelingen heeft dus ook een kant die in onze samenleving als "rechts" en soms zelfs "populistisch" door het leven gaat.
Ik zag dat maar even voor het evenwicht in de discussie. ;)
Yoshi schreef:Ik ben wel benieuwd wat er door topicstarter onder haat verstaan wordt.
Dat lijkt me een goede vraag. In de Bijbel is het niet alleen een kwestie van hartsgesteldheid, maar ook een kwestie van "voorbijgaan aan de ander". Dus een ander minder of meer behandelen dan je iemand anders behandelt.
Dit terwijl de Bijbel zegt: "Eén wet is er voor de ingezetene en voor de vreemdeling die te midden van u verblijft.". (Ex. 12:49)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2019 08:13

elbert schreef:Voor wat betreft de staat, geldt ook dat die staat mensen die geen vluchteling zijn, maar hier om economische redenen komen, kan uitzetten. Dat laatste doet de staat niet of nauwelijks, waardoor de bevolking gefrustreerd wordt en daarmee alle andere vluchtelingen ongewenst gaat vinden.
Sowieso wordt in onze samenleving de lijn tussen migrant en vluchteling nauwelijks getrokken. Er wordt, in elk geval in de media, vaak voetstoots vanuit gegaan dat iedereen die hier komt een vluchteling is, terwijl dat vaak (misschien wel meestal) niet zo is.
Bovendien heeft de staat vanuit de Bijbel de plicht (!) om vreemdelingen die hier komen te wonen bij te brengen dat ze zich net als de ingezetenen aan dezelfde wetten, gebruiken en regels dienen te houden (Exodus 12:49, Lev. 24:22, Numeri 9:14, 15:16).
Als een vreemdeling dus voorrang krijgt bij het krijgen van huisvesting, gratis een zorgverzekering krijgt enz. en vreemdelingen hoger scoren qua criminaliteitscijfers, dan geeft dat scheve ogen en spanningen in de samenleving. Precies wat we nu zien dus.
Het bijbelse spreken over vluchtelingen en vreemdelingen heeft dus ook een kant die in onze samenleving als "rechts" en soms zelfs "populistisch" door het leven gaat.
Ik zag dat maar even voor het evenwicht in de discussie. ;)


Goede aanvulling. Ik ben er ook voorstander van om economische migranten en vluchtelingen beter te "scheiden". Wat ook wel weer lastig is, de meeste migranten komen tegenwoordig uit de EU en komen hier omdat iedereen lekker goedkoop zijn huis wil laten verven, opknappen etc. Net als dat we in de jaren 60 en 70 ladingen gastarbeiders uit Marokko en Turkije haalden (zonder ook maar iets aan hulp bij integratie te bieden) want er was een tekort aan mensen voor de mindere banen en de bedrijven vonden ze erg goedkoop. En dat zorgt nog steeds voor nieuwe migranten in Nederland. Familie, partner etc. Maar goed, er mag wel evenwichtig over gepraat worden en meer onderscheid gemaakt worden tussen vluchtelingen en economische migranten. Probleem van rechts / populisme is overigens dat ook wel weer dat die zelf die scheiding vaak nauwelijks maken en alle migranten over 1 kam scheren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 19 sep 2019 20:14

DeLange schreef:Ik trek mijn woordkeus voor "haat" weer in. Misschien was dat wat overdreven en te generaliserend.

Top. Mooi gebaar!

Marnix schreef:Flauw ben je.

Spijtig dat je het zo ziet. Ik vond het een spiegel, dat kan wellicht soms flauw zijn.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten