Christenen die moslims haten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 10 sep 2019 22:39

Tegenwoordig kom ik ze vooral in evangelische en refo kringen tegen. Christenen die wereldgelijkvormig zijn, door met hen moslims te haten. Waarom luisteren ze niet naar Gods Woord?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 09:37

Haten is niet goed.
Lessen uit de geschiedenis trekken kan echter wel nuttig zijn. En kritiek op bijvoorbeeld massa-immigratie wordt tegenwoordig al snel onder het kopje haat geschoven om het er maar niet over te hoeven hebben.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Dorpeling » 11 sep 2019 09:41

DeLange schreef:Tegenwoordig kom ik ze vooral in evangelische en refo kringen tegen. Christenen die wereldgelijkvormig zijn, door met hen moslims te haten. Waarom luisteren ze niet naar Gods Woord?


Wat is nu precies je bedoeling met dit topic? Hoe denk je dat te kunnen veranderen? Ben je in gesprek gegaan met de mensen die je tegenkomt, hebben ze dat zo gezegd en wat was jouw reactie?

Want ik kom die mensen niet tegen. Wel een soort algemene reserve, in die zin dat het een feit is dat vanuit hun geloof regelmatig opgeroepen wordt om alle christenen af te slachten. En omdat nu eenmaal niet op hun voorhoofd staat wie deze mening onderschrijft en wie niet, is een mate van reserve een natuurlijke, menselijke reactie. Maar dat is heel wat anders dan haat. Dat is ook niet wat Jezus van ons vraagt inderdaad.
Om dat zo te stellen is behoorlijk generaliserend en ook niet eerlijk tov hen die zich juist hiertegen verzetten en zich inzetten voor hulp aan- en het behoud van hun (moslim)naaste. Vanuit 'wereld' én vanuit 'christenwereld'.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Veendam » 11 sep 2019 09:50

DeLange schreef:Tegenwoordig kom ik ze vooral in evangelische en refo kringen tegen. Christenen die wereldgelijkvormig zijn, door met hen moslims te haten. Waarom luisteren ze niet naar Gods Woord?


Mensen haten is gewoon fout. Punt uit.
Maar we mogen de ideologie en de godsdienst wel haten.
Ook hoeven we niet alle moslims in ons land op te nemen omdat ze nu heel zielig zouden zijn.
De meeste vluchtelingen zijn economische vluchtelingen en komen niet eens uit die gebieden waar de oorlogshandelingen zijn.

Ook is het absurt dat deze mensen die zich dan vluchtelingen noemen gewoon een asielzoekerscentrum in de fik steken omdat ze het niet luxe genoeg vinden zodat ze dan naar een bungalowpark mogen.
Wat dat betreft mogen we gewoon hetzelfde daarover denken als mensen die niet geloven.
Het enigste verschil voor ons is dat we nu niet meer als zendeling naar die landen hoeven gaan omdat ze hier nu rondlopen, dus vertel ze maar gewoon wie Jezus is, voor jou, want overwinning behalen hierin is door het bloed van het Lam en het woord van JOUW getuigenis.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Origenes » 11 sep 2019 10:11

Massa-immigratie heeft zo zijn negatieve kanten. En vluchtelingen creëren genoeg redenen om te vinden dat ze hier beter niet konden zijn. Heeft niets met haat te maken. Ook is Islam-kritiek iets totaal anders als moslim-haat. Kritiek op het christendom is nu eenmaal ook toegestaan in dit land.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 12:51

Veendam schreef:Mensen haten is gewoon fout. Punt uit.
Maar we mogen de ideologie en de godsdienst wel haten.
Ook hoeven we niet alle moslims in ons land op te nemen omdat ze nu heel zielig zouden zijn.
De meeste vluchtelingen zijn economische vluchtelingen en komen niet eens uit die gebieden waar de oorlogshandelingen zijn.

Ook is het absurt dat deze mensen die zich dan vluchtelingen noemen gewoon een asielzoekerscentrum in de fik steken omdat ze het niet luxe genoeg vinden zodat ze dan naar een bungalowpark mogen.
Wat dat betreft mogen we gewoon hetzelfde daarover denken als mensen die niet geloven.
Het enigste verschil voor ons is dat we nu niet meer als zendeling naar die landen hoeven gaan omdat ze hier nu rondlopen, dus vertel ze maar gewoon wie Jezus is, voor jou, want overwinning behalen hierin is door het bloed van het Lam en het woord van JOUW getuigenis.
Dit lijkt me een prima insteek :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 12:54

Dorpeling schreef:Wat is nu precies je bedoeling met dit topic? Hoe denk je dat te kunnen veranderen? Ben je in gesprek gegaan met de mensen die je tegenkomt, hebben ze dat zo gezegd en wat was jouw reactie?

Want ik kom die mensen niet tegen. Wel een soort algemene reserve, in die zin dat het een feit is dat vanuit hun geloof regelmatig opgeroepen wordt om alle christenen af te slachten. En omdat nu eenmaal niet op hun voorhoofd staat wie deze mening onderschrijft en wie niet, is een mate van reserve een natuurlijke, menselijke reactie. Maar dat is heel wat anders dan haat. Dat is ook niet wat Jezus van ons vraagt inderdaad.
Om dat zo te stellen is behoorlijk generaliserend en ook niet eerlijk tov hen die zich juist hiertegen verzetten en zich inzetten voor hulp aan- en het behoud van hun (moslim)naaste. Vanuit 'wereld' én vanuit 'christenwereld'.

Ik kom de mensen waar ik over spreek tegen in mijn schoonfamilie en ik kom het ook in charismatische kringen tegen. Ik spreek ze ook en ik moet zeggen dat ik dat heel moeilijk vind. Ik ben wel een paar keer er door ontploft, moet ik eerlijk zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2019 16:33

DeLange schreef:Ik kom de mensen waar ik over spreek tegen in mijn schoonfamilie en ik kom het ook in charismatische kringen tegen. Ik spreek ze ook en ik moet zeggen dat ik dat heel moeilijk vind. Ik ben wel een paar keer er door ontploft, moet ik eerlijk zijn.


Zolang je maar niet mensen die moslims haten zelf gaat haten want dat is ook weer niet goed ;-)

Veel moslimhaat komt uit angst en onwetendheid voort... en angst is doorgaans geen goede raadgever.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 16:35

Ik ben wel benieuwd wat er door topicstarter onder haat verstaan wordt.
Want ik ken in mijn eigen omgeving eigenlijk geen mensen die moslims haten omdat het moslims zijn. Ik ken wel veel mensen die terecht zeer kritisch zijn over de islam en de invloed die het uitoefent op onze maatschappij.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor ben db bd » 11 sep 2019 16:58

De jarenlang, Roemeense geloof ik, martelaar van de communisten, dominee Richard Wurmbrand heeft het vroeger al zo kernachtig weten te verwoorden: 'ik haat het communisme, maar ik heb de communisten lief'.
Ook ik sluit mij aan bij alle positieve geluiden welke we hierboven lezen!
Alleen vind ik dat we daar als doorgeschoten decadent volk ontstellend dom-fout-links en slap mee omgaan, ook de ChristenUnie.
Zo'n 20 jaar of zo was ik lid van de CU en Prof.ir. Egbert Schuurman riep daar al jarenlang dat de islam geen ideologie was.
Dat deed de volgzame partij en daarmee de maatschappij bepaald geen goed, bemerkte ik.
De islam is voor ons heel gevaarlijk en de meeste moslims stellen de sharia graag boven onze nationale wetten. (theocratie dus)
Dat is voor hen niet oneerlijk, maar o.a. in Londen en Parijs laten de complete sharia-wijken de resultaten zien.
Ook in ons land is islamofobie verboden om te uiten. Een beetje 'minder' is al strafbaar, leren we van het proces tegen Geert Wilders.
En de gedachte-politie van Kajsa Ollongren zal ons straks nog zwaar op gaan breken, wedden?

Maar wat ben ik het ook eens met de gedachte dat we nu niet meer zo ver weg hoeven te gaan met onze Blijde Boodschap om hen te bereiken, omdat ze zelf hierheen komen om bekeerd te worden. Nee, dat weten ze zelf nog niet, daarom moeten wij de Heilige Geest eerbiedig vragen om hun harten daartoe voor te bereiden en hen eenvoudig het Evangelie te doen verkondigen. Zijn we al lid van stichting 'Evangelie & moslims'? Amersfoort.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:00

Marnix schreef:Zolang je maar niet mensen die moslims haten zelf gaat haten want dat is ook weer niet goed ;-)

Ja, dat zeg je goed! Tegenwoordig meid ik gewoon de onderwerpen, behalve op dit forum. :lol:

Veel moslimhaat komt uit angst en onwetendheid voort... en angst is doorgaans geen goede raadgever.

Dat denk ik ook. Ik denk ook dat ze zich onnodig druk maken. Vertrouw op Jezus! Niets gebeurd buiten Zijn plan met de wereld om.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:02

Yoshi schreef:Ik ben wel benieuwd wat er door topicstarter onder haat verstaan wordt.
Want ik ken in mijn eigen omgeving eigenlijk geen mensen die moslims haten omdat het moslims zijn. Ik ken wel veel mensen die terecht zeer kritisch zijn over de islam en de invloed die het uitoefent op onze maatschappij.

Haat in de vorm van willen weren. Ik kom echt geluiden tegen dat al die vluchtelingen uit Syrië maar mooi daar moeten blijven. Al komen ze daar om, dat interesseert ze geen barst. "Laten ze elkaar daar maar afmaken", zeggen ze dan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 12 sep 2019 06:49

DeLange schreef:Haat in de vorm van willen weren.

Dat lijkt mij geen haat. Niet meer moslims willen opnemen in onze samenleving lijkt mij rationeel op basis van lessen uit het verleden. Laten we eerst de problemen oplossen met de huidige populatie moslims. Dat is al uitdaging genoeg of zelfs teveel.
Ik kom echt geluiden tegen dat al die vluchtelingen uit Syrië maar mooi daar moeten blijven. Al komen ze daar om, dat interesseert ze geen barst. "Laten ze elkaar daar maar afmaken", zeggen ze dan.

Ook dat lijkt mij geen haat maar een gebrek aan medeleven. Bovendien zijn de vluchtelingen uit Syrië niet enkel moslim.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 07:29

Yoshi schreef:Dat lijkt mij geen haat. Niet meer moslims willen opnemen in onze samenleving lijkt mij rationeel op basis van lessen uit het verleden. Laten we eerst de problemen oplossen met de huidige populatie moslims. Dat is al uitdaging genoeg of zelfs teveel.

Het is onze morele christenplicht om vluchtelingen op te nemen, zolang ze zich aan de wetten van ons land willen gehoorzaam zijn. In het schapen en bokken oordeel van Matteüs 25 staat zelfs een extra uitdaging voor ons: "Ik was een vreemdeling en jij hebt Mij opgezocht." Veel christenen spannen zich met dergelijke drijfveren voor vluchtelingen in. Ik heb in het vrijwilligerswerk van Nijverdal destijds ook een heel actieve vrouw hierin gesproken. Enorm inspirerend. Het lijkt me dankbaar werk.

Ook dat lijkt mij geen haat maar een gebrek aan medeleven. Bovendien zijn de vluchtelingen uit Syrië niet enkel moslim.


Zal de gemiddelde Nederlander het werkelijk boeien dat er ook christenen, Druzen en Atheïsten onder hen zitten? Ik denk het niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Christenen die moslims haten

Berichtdoor Yoshi » 12 sep 2019 07:35

DeLange schreef:Het is onze morele christenplicht om vluchtelingen op te nemen, zolang ze zich aan de wetten van ons land willen gehoorzaam zijn. In het schapen en bokken oordeel van Matteüs 25 staat zelfs een extra uitdaging voor ons: "Ik was een vreemdeling en jij hebt Mij opgezocht." Veel christenen spannen zich met dergelijke drijfveren voor vluchtelingen in. Ik heb in het vrijwilligerswerk van Nijverdal destijds ook een heel actieve vrouw hierin gesproken. Enorm inspirerend. Het lijkt me dankbaar werk.

Misschien moet je je even gaan verdiepen in internationale afspraken mbt vluchtelingen.
Je schaart lukraak zaken die jou niet aanstaan onder haat terwijl het geen haat is. Met zo'n polariserende houding kom je geen stap verder in een gesprek.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten