Marnix schreef:De bijbelse opdracht om vreemdelingen te huisvesten en voor ze te zorgen geldt niet alleen de individu maar ook aan de kerk en de staat.
Voor wat betreft de staat, geldt ook dat die staat mensen die geen vluchteling zijn, maar hier om economische redenen komen, kan uitzetten. Dat laatste doet de staat niet of nauwelijks, waardoor de bevolking gefrustreerd wordt en daarmee alle andere vluchtelingen ongewenst gaat vinden.
Sowieso wordt in onze samenleving de lijn tussen migrant en vluchteling nauwelijks getrokken. Er wordt, in elk geval in de media, vaak voetstoots vanuit gegaan dat iedereen die hier komt een vluchteling is, terwijl dat vaak (misschien wel meestal) niet zo is.
Bovendien heeft de staat vanuit de Bijbel de plicht (!) om vreemdelingen die hier komen te wonen bij te brengen dat ze zich net als de ingezetenen aan dezelfde wetten, gebruiken en regels dienen te houden (Exodus 12:49, Lev. 24:22, Numeri 9:14, 15:16).
Als een vreemdeling dus voorrang krijgt bij het krijgen van huisvesting, gratis een zorgverzekering krijgt enz. en vreemdelingen hoger scoren qua criminaliteitscijfers, dan geeft dat scheve ogen en spanningen in de samenleving. Precies wat we nu zien dus.
Het bijbelse spreken over vluchtelingen en vreemdelingen heeft dus ook een kant die in onze samenleving als "rechts" en soms zelfs "populistisch" door het leven gaat.
Ik zag dat maar even voor het evenwicht in de discussie.
Yoshi schreef:Ik ben wel benieuwd wat er door topicstarter onder haat verstaan wordt.
Dat lijkt me een goede vraag. In de Bijbel is het niet alleen een kwestie van hartsgesteldheid, maar ook een kwestie van "voorbijgaan aan de ander". Dus een ander minder of meer behandelen dan je iemand anders behandelt.
Dit terwijl de Bijbel zegt: "Eén wet is er voor de ingezetene en voor de vreemdeling die te midden van u verblijft.". (Ex. 12:49)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)