Marnix schreef:Ga je nou serieus proberen om Jezus woorden weg te strepen of af te zwakken op basis van andere Bijbelteksten?
Het antwoord is niet zo lastig. Jezus kwam om een nieuw verbond op te richten, een beter verbond dan het oude verbond waar zonde roep om bloed. Net als dat we geen dieren meer offeren voor onze zonden, ook al staat dat net zo goed in het oude testament, verandert Jezus deze dingen door Zijn komst en Zijn offer. Teksten als "had God het dan fout" zijn misplaatst. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Jezus zegt dan ook in de tekst waar ik op wijs eerst:
"U hebt gehoord dat er gezegd is: Uw naasten zult u liefhebben en uw vijanden zult u haten." Dan heeft Hij het niet over een of andere volkswijsheid. Dan wijst hij naar het oude testament en dus het oude verbond. En vervolgens zegt Hij: "MAAR ik zeg u: Heb uw vijanden lief, bidt voor wie u vervolgen. Want ook Hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig zijn." Dat is de opdracht van Jezus en de opdracht van God door Jezus. Voor Zijn volgelingen. Voor wie door Hem vrijgekocht zijn van de vloek van de wet en deel hebben aan een nieuw, beter verbond. En als je Jezus wil volgen geldt die opdracht ook voor jou.
Ik streep Jezus woorden helemaal niet weg of zwak ze af dat doet jij wel om te zeggen dat Jezus het oude testament vervangen heeft met het nieuwe.
De teksten die ik citeerden uit 1 Samuël 15 uit het oude testament hebben geen vervulling in een nieuw verbond gekregen. Voorafgaande aan de teksten die jij citeer heeft Hij immers gezegd: Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden (te veranderen); Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen (te verklaren).
De teksten uit 1 Samuël 15 (en vele ander) heeft Jezus helemaal niet verklaart. Die heeft Hij laten staan zoals ze er staan anders zou Jezus tegen God strijden.
Wij mogen ons verzetten tegen een volk die ons aanvalt. Wij Nederlanders worden door de islam aangevallen en daar mogen we ons tegen verzetten op grond van de teksten uit 1 Samuël 15 en zoals ik zei nog velen anderen citaten uit het oude testament.
Pacifisten zijn zo gefocust op het nieuwe testament dat ze het oude dicht slaan terwijl Jezus zelf gezegd heeft niet één jota noch een tittel van het oude testament zou schrappen c.q. vervangen voor een ander.
Het wordt toch echt tijd voor jou Marnix eens te gaan onderzoeken en het pacifisme wat los te laten. Dat geld trouwens ook voor de politiek leider Gert-Jan Segers van de Christen Unie.
Lees eens het artikel in Elsevier weekblad: ‘Meebuigen met de moslims: hoe de islam Nederland verandert’.
https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... rt-490086/
Wat ons treffe vóór of tegen, volgen wij het pad der deugd. Zo gaan wij langs schoonewegen, Naar het oord der eeuwige vreugd’