Ik geloof er helemaal niks meer van!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Cathy » 08 aug 2019 09:28

Ja, dat was in de tijd dat beide partijen, christenen en atheïsten, hun schuttersputjes opzochten om blindelings te schieten. Niet gehinderd door de drang tot waarheidsvinding. :mrgreen:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Origenes » 08 aug 2019 10:04

Cathy schreef:Ja, dat was in de tijd dat beide partijen, christenen en atheïsten, hun schuttersputjes opzochten om blindelings te schieten. Niet gehinderd door de drang tot waarheidsvinding. :mrgreen:

8) :wink:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Chaya » 09 aug 2019 13:11

Wat verschrikkelijk, als je 10 jarige kind je vertelt dat hij niet meer gelooft, in sprookjes.
Lees ik net in de vragenrubriek.
Natuurlijk kan dit tijdelijk zijn, maar toch, er is veel tact en wijsheid nodig voor de ouders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Teus » 09 aug 2019 16:31

Marnix schreef:Opvoeding speelt wel degelijk een rol. Waarom denk je dat er veel meer kinderen van christenen geloven dan kinderen van niet-christenen?

Psalm 78:

Wij hebben het gehoord, wij weten het,
onze ouders hebben het ons verteld.
Wij willen het onze kinderen niet onthouden,
wij zullen aan het komend geslacht vertellen
van de roemrijke, krachtige daden van de HEER,
van de wonderen die hij heeft gedaan.
Hij stelde een richtlijn vast voor Jakob
en kondigde in Israël een wet af.
Onze voorouders gaf hij de opdracht
die aan hun kinderen te leren.
Zo zou het volgende geslacht ervan weten,
en zij die nog geboren moesten worden,
zouden het weer aan hun kinderen vertellen.
Dan zouden zij op God vertrouwen,
Gods grote daden niet vergeten
en zich richten naar zijn geboden.



Bij deze kinderen is juist het vaarwel zeggen van het geloof minder.
Dit is niet zomaar een Psalm.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2019 21:17

Hoe bedoel je dat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Bartje » 10 aug 2019 18:51

ik moest denken aan dit boek:
Afbeelding
heb zelf in de boekenkast staan en vond zeer informatief en grappig
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Teus » 11 aug 2019 14:37

Marnix schreef:Opvoeding speelt wel degelijk een rol. Waarom denk je dat er veel meer kinderen van christenen geloven dan kinderen van niet-christenen?

Teus schreef:Bij deze kinderen is juist het vaarwel zeggen van het geloof minder.
Dit is niet zomaar een Psalm.

Marnix schreef:Hoe bedoel je dat?



Marnix schreef:Psalm 78:

Wij hebben het gehoord, wij weten het,
onze ouders hebben het ons verteld.
Wat hebben zij verteld? Dat we allemaal schaapjes van de Goede Herder zijn? Of dat we uitverkoren moeten zijn? Dat zijn ze nogal snel vergeten hoor. Daar hoef je ook niet meer mee aan te komen als ze 15 zijn en als het hun belemmert in hun uitgaan.
Nee, het gaat hier om wat Jezus gedaan heeft jegens ons en waarvoor. Als hun dat vertelt wordt zal het ze opmerkelijker maken dan alleen te weten dat we een schaapje of uitverkoren moeten zijn.


Wij willen het onze kinderen niet onthouden,
wij zullen aan het komend geslacht vertellen
van de roemrijke, krachtige daden van de HEER,
van de wonderen die hij heeft gedaan.

Welke Wonderen? Niet de wonderen uit de Bijbel maar de wonderen die Hij aan mensenharten, aan ouders verricht. Die de kinderen kenbaar maken dat hun ouders iets bijzonders hebben en hen jaloers maakt. Het vertrouwen dat God gegeven heeft op een gebed in Geest en waarheid. Dat zij het vertrouwen in God hebben niet teleurgesteld te zijn in Hem in alles wat hun overkomt in een levende wandel en relatie met God. Dat zijn de wonderen die kinderen bij hun ouders zien.

Hij stelde een richtlijn vast voor Jakob
en kondigde in Israël een wet af.
Onze voorouders gaf hij de opdracht
die aan hun kinderen te leren.

Geldt uiteraard ook voor onze geboden en verboden.

Zo zou het volgende geslacht ervan weten,
en zij die nog geboren moesten worden,
zouden het weer aan hun kinderen vertellen.
Dan zouden zij op God vertrouwen,
Gods grote daden niet vergeten
en zich richten naar zijn geboden.

Weer aan hun kinderen vertellen opdat zij het vertrouwen op God verkrijgen en zijn daden niet vergeten en doen wat God wil. Dat is waar oprecht gelovige ouders hun Vader om smeken.


Hier gaat het niet om opvoeding maar wat de ouders uit beleving en ervaring met God vertellen en uitdragen aan hun kinderen. Zeker ook vertellen met de mond maar meer met vertellen in gedrag t.a.v. God. Dat maakt hun jaloers, ze zien dat het geweldig is en willen dat ook.
Deze kinderen verlaten niet zo vaak het christelijk geloof.
Nogmaals, dat is niet uit opvoeding maar door zien van vertrouwen en een levende wandel met God.
M.i. staat of valt het voor een groot deel wat de ouders met behulp van God laten zien en Wie Christus is en wie zij zijn in Christus.
Juist daarom is de verantwoordelijkheid van een christenouder zo groot. Niet alleen tegenover de kinderen maar zeker ook tegenover God.
Ik heb het allemaal zelf ervaren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 08:51

Teus schreef:Hier gaat het niet om opvoeding maar wat de ouders uit beleving en ervaring met God vertellen en uitdragen aan hun kinderen. Zeker ook vertellen met de mond maar meer met vertellen in gedrag t.a.v. God. Dat maakt hun jaloers, ze zien dat het geweldig is en willen dat ook.
Deze kinderen verlaten niet zo vaak het christelijk geloof.
Nogmaals, dat is niet uit opvoeding maar door zien van vertrouwen en een levende wandel met God.
M.i. staat of valt het voor een groot deel wat de ouders met behulp van God laten zien en Wie Christus is en wie zij zijn in Christus.
Juist daarom is de verantwoordelijkheid van een christenouder zo groot. Niet alleen tegenover de kinderen maar zeker ook tegenover God.
Ik heb het allemaal zelf ervaren.


Ik kan me in je reactie prima vinden, maar dat bedoelde ik vanaf het begin al. Dat is niet iets anders dan opvoeden volgens mij, het is gewoon een manier van opvoeden. Je kan opvoeden door alleen op regels te wijzen, op wetten en plichten. Je moet dit en je moet dan. Je kan ook opvoeden vanuit liefde. Door te getuigen van wat God in jou leven heeft gedaan, dat je van Hem houdt en dat je gelukkig bent bij Hem. En ze vertellen over de liefde van God, ze helpen met het zoeken naar Hem en leven met Hem. Door met ze te bidden etc. En door ze te vertellen van Gods grote daden (wat ook in die Psalm staat). Ze voorgaan in een levend geloof. Dat is volgens mij ook wat Psalm 78 noemt. En zo je kinderen opvoeden is waartoe we worden opgeroepen.... God maakt zich aan mensen openbaar door mensen heen.

Dus volgens mij zijn we het wel aardig eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 08:55

Bartje schreef:ik moest denken aan dit boek:
Afbeelding
heb zelf in de boekenkast staan en vond zeer informatief en grappig


Doet me weer denken aan C.S. Lewis, een van mijn favoriete auteurs. Hij was fel atheist maar kwam op een gegeven moment (Tolkien speelde daar een belangrijke rol in) tot de conclusie: Het kan gewoon niet waar zijn dat er geen God bestaat. Hij dacht dat het christelijke geloof allerlei vraagstukken onopgelost liet en het voor allerlei vraagtekens zou zorgen, maar hoe meer hij zich er in verdiepte in het atheisme, als atheist, hoe meer hij toen juist voor allerlei vraagstukken kwam te staan waar geen oplossing voor was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Teus » 12 aug 2019 12:02

Marnix schreef: Dus volgens mij zijn we het wel aardig eens.

Zeker, daarom zit volgens mij het verschil in christelijk opvoeden en opvoeden in Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 13:01

Teus schreef:Zeker, daarom zit volgens mij het verschil in christelijk opvoeden en opvoeden in Christus.


Ik bedoelde met christelijk opvoeden "opvoeden in Christus". Dat is namelijk christelijk opvoeden. Dat sommigen er wat anders van maken doet daar niets aan af ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2019 10:12

Marnix schreef:Ik bedoelde met christelijk opvoeden "opvoeden in Christus". Dat is namelijk christelijk opvoeden. Dat sommigen er wat anders van maken doet daar niets aan af ;-)

Het is maar net inderdaad op welk woord in een zin je zelf de nadruk legt... 8)
Als je de topic titel neemt

Ik geloof er helemaal niks meer van!

Leg maar eens de nadruk op 1 woord in die zin en erna op een ander woord, of op die uitroepteken... :D

Zo krijg je snel misverstanden op een forum 8-[
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor JeeWee » 13 aug 2019 12:20

Onlangs hoorde ik een nieuwe term: 'strategische onwetendheid'.
Als je over verschillende dingen gaat nadenken, kun je tot de conclusie komen dat dat allemaal helemaal niet kan.
En als dat gaat overheersen, verlies je alle zekerheden waar je je leven, je geloof op hebt gebouwd.
En dát kan ook weer niet.
Ja, vooral omdat we met zoveel nieuwe kennis worden geconfronteerd, kunnen we veel en kunnen we alles kwijt raken.
Ik herken dat heel erg.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Teus » 15 aug 2019 09:44

Marnix schreef:Ik bedoelde met christelijk opvoeden "opvoeden in Christus". Dat is namelijk christelijk opvoeden. Dat sommigen er wat anders van maken doet daar niets aan af ;-)

Juist bij die sommige verlaten vele de kerk en wat er mee te maken heeft.
En dat bedoelde ik te zeggen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten