weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 20:01

elburger schreef:Als iemand van de biblebelt, waaronder Elburg dus ook valt, kennen wij de (voor) oordelen die men heeft over de "zwartekousenkerkgangers"
Rijssen is ook zo'n plaats.
Ik heb veel familie wonen in Ederveen,Woudenberg, Lunteren, Veenendaal en Renswoude.
Als ik in Ederveen verblijf/verbleef, heb ik altijd de hervormde kerk in Ederveen bezocht.
Ook daar is sinds een paar jaar een verandering gekomen in oa.a het zingen van niet ritmisch naar ritmisch, men leest ook niet meer uit de Statenvertaling.
Het zelfde heb ik meegemaakt in Elburg.
Ik voelde mij daar niet meer thuis, tenminste, de preken hebben er geen diepgang meer.

Dat vind ik zelf persoonlijk ook de kern van de kerkdienst: de verkondiging rondom Gods Woord. Als er te veel water bij de wijn komt, kan dat ver strekkende gevolgen hebben.

En als men aangaat aan het HA komt men in de hemel.
Dat is althans de stelling van de confessionele tak van wat nu dus PKN heet.
:-k , jaaah, daar is het laatste woord niet over gezegd. Het is maar net welke confessioneel je spreekt. Ik denk vooral dat de gevaar hem erin zit dat geloofd wordt dat als je geloofd in Jezus als de zoon van God, dat Hij voor je aan het kruis gegaan is, dat je dan wel in de hemel komt. Maar in de bijbel staat: "dat geloven de boze geesten ook! En zij sidderen."

Komt iedere christen in de hemel? Ik geloof van niet. Je komt in de hemel, als je een relatie met Jezus hebt.

Vorige week nog met een ex ouderling gesproken die zich ook hoe langer hoe minder thuis voelt in "zijn" kerk.
Ik heb er voor gekozen om op Urk te gaan kerken.
Heerlijke preken.


Ik moet zeggen, in Veenendaal en Ede heb ik met veel voldoening naar bonderspreken en een christelijk gereformeerde preek geluisterd. Ze behandelden ook onderwerpen als "de eindtijd" waarin we zitten. Dergelijke onderwerpen durven ze in confessionele kringen amper nog aan te raken, helaas. Mijn vrouw had er ook over dat ze de diepgang van de preken in de gereformeerde bond en de hersteld hervormde kerk erg waardeert.

Diepgang.
De liefde van God straat erin, maar ook de waarschuwingen komen goed aanbod.
Maar nu ben ik dus van de zwarte kousenkerk.

Zit wel een verschil in tussen de kerken. Niet allemaal over één kam te scheren. Welke bezoek je?

Men gaat er dan dus gemakshalve maar vanuit dat ik niets doe wat God ons heeft verboden.

Mensen die dat zeggen kennen de bijbel niet, waarin staat dat niemand op de aarde doet wat God wil, zelfs niet één.

En alles wat ik dus fout doe, "zondig" dat wordt extra dik uitgelicht, want ik ben van de ......
Mijn antwoord is altijd,"ik ben een zondaar en geen beter mens als velen hier in Elburg".

Mjah, zo ernstig tref ik het niet. Als ik zeg dat ik evangelisch ben, vinden velen dat wel leuk. Maar ook ik kan met hen moeilijk over het evangelie beginnen. Als ik ook op facebook iets christelijks plaats, reageren ook altijd christenen. Door de rest word je dan genegeerd. Weet je, we leven in een tijd dat de oren van de mensen verwend zijn geraakt. Ze kunnen de waarheid niet meer aanhoren en verdragen. Ze drijven langzaam steeds verder van God af.

Ik ga naar mijn kerkje omdat ik een preek hoor die mij aanspreekt en na bijna 2 uur denk ik, o is het nu al afgelopen?

Aaah, die van ons is ook een klein kerkje en de dienst duurt ook twee uur en daarna blijven we nog een tijd hangen bij de koffie. :D
Diepgang?? :-k Daarvoor gaan we soms ook naar een andere kerk :|

Ik ga er vanuit dat ongeacht van welke kerk men ook lid is, men komt om een kind van God te willen zijn.
Wie er ook op de kansel staat, het doel moet overal hetzelfde zijn.
Ben voor enige jaren terug eenmaal als gast naar een dienst van de vrij evangelische gemeente geweest.
Dat is niet mijn pakkie an.
Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor hen heb.

Het is ook wat anders, dat snap ik. Ten eerste zal jij jouw Psalmen er sterk missen, denk ik.

Maar ik stoor mij altijd vreselijk aan de weerstand tegen "de zwarte kousenkerken".
Als er iets op Urk gebeurt dan staat de regionale/landelijke krant er vol van en.....is dan de conclusie: " wat een schijnheilig volk".
Zelfde geldt voor Elburg/Oldebroek/Wezep, en ga zo maar verder.
Dat doet zeer.


Dat snap ik. Ik had voor jaren terug een andere ervaring. Namelijk dat ik me schaamde voor de "gereformeerde kerk". De katholieken zagen ons als zwaar, veronderstelde ik. Evangelischen betwijfelen of ze de Heilige Geest wel zouden hebben, dacht ik, bonders wilden ons er niet bij hebben in de PKN en vinden ons te licht, mijn eigen kerk is vergrijsd en een humanist deelt het geloof niet met me, waar moest ik nou mijn vrouw vinden? Het was voor mij een enorme worsteling. Maar voor God is niets onmogelijk.
Laatst gewijzigd door DeLange op 09 sep 2019 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 22:17

(dubbel post)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 10 sep 2019 22:23

Wel denk ik dat ik wat gemakkelijk praten heb. Als niet refo, kleed ik me zichtbaar als een gewone Nederlander. Mijn taalgebruik is alleen beschaafder. Ik vloek en scheld namelijk zelden. Bastaardvloeken na gelaten, daar was ik me tot mijn 21ste niet bewust van, dat dit afgeleid is van vloeken. Verder probeer ik positief over anderen te praten, om hen niet met mijn woorden te doden.

Maar los daar van, we zijn toch wel een beetje christenen incognito. Als je een refo bent, "een fiene", zeggen we in het Twents, dan val je aan je kleding al op. Vooral als vrouw. Of het bidden op het werk. Daar heb ik nooit aan mee hoeven doen. We baden privé thuis. Heel in cognito. Mensen hebben daardoor niet snel wat op of aan te merken.
Toch weten enkele collega's wel dat ik christen ben. Het komt dan ter sprake en omdat in de bijbel staat dat als je bij de mensen ervoor uitkomt een christen te zijn, dan zal Jezus ervoor uitkomen bij de engelen dat je bij Hem hoort, maar wanneer je dat ontkent, dan zal Jezus tegen de engelen zeggen, dat Hij je niet kent. Dus ben ik daar bewust open over en dat is al best spannend. Toch reageren mensen vaak wel respectvol.

Met mijn vrouw ben ik inmiddels wel gewend om samen in het openbaar te bidden voor het eten. Dat vind ik altijd best spannend. Ik zie mensen dan buiten de bijbelbelt echt opkijken, als we dat daar doen. In de bijbelbelt vind ik dat toch prettiger ☺️

Sorry beste mensen, ik ben wel een beetje een held op sokken.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 15:34

Via een artikel op Geenstijl wordt ik zojuist gewezen op dit RD artikel; https://www.rd.nl/opinie/zeg-nee-tegen- ... -1.1592769
Netflix gaat dus ook in de ban? Wellicht doet het de weerstand niet groeien, maar het draagt ook niet bij aan verdere acceptatie.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor MoesTuin » 11 sep 2019 15:53

gewoon je geheel terug trekken uit deze wereld lijkt het motto te worden....
vallen wel meer dingen onder toch, zoals een sobere levensstijl.....
Maar het zal altijd zo zijn en blijven met hoe meer focus op wat wel en niet mag....
Niemand is in staat zich hier volledig aan te houden....
Overigens heb ik verder niks met netflix, ben te actief om anderhalfuur stil te kunnen zitten voor een film .... :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2019 16:40

DeLange schreef:Wel denk ik dat ik wat gemakkelijk praten heb. Als niet refo, kleed ik me zichtbaar als een gewone Nederlander. Mijn taalgebruik is alleen beschaafder. Ik vloek en scheld namelijk zelden. Bastaardvloeken na gelaten, daar was ik me tot mijn 21ste niet bewust van, dat dit afgeleid is van vloeken. Verder probeer ik positief over anderen te praten, om hen niet met mijn woorden te doden.

Maar los daar van, we zijn toch wel een beetje christenen incognito. Als je een refo bent, "een fiene", zeggen we in het Twents, dan val je aan je kleding al op. Vooral als vrouw. Of het bidden op het werk. Daar heb ik nooit aan mee hoeven doen. We baden privé thuis. Heel in cognito. Mensen hebben daardoor niet snel wat op of aan te merken.
Toch weten enkele collega's wel dat ik christen ben. Het komt dan ter sprake en omdat in de bijbel staat dat als je bij de mensen ervoor uitkomt een christen te zijn, dan zal Jezus ervoor uitkomen bij de engelen dat je bij Hem hoort, maar wanneer je dat ontkent, dan zal Jezus tegen de engelen zeggen, dat Hij je niet kent. Dus ben ik daar bewust open over en dat is al best spannend. Toch reageren mensen vaak wel respectvol.

Met mijn vrouw ben ik inmiddels wel gewend om samen in het openbaar te bidden voor het eten. Dat vind ik altijd best spannend. Ik zie mensen dan buiten de bijbelbelt echt opkijken, als we dat daar doen. In de bijbelbelt vind ik dat toch prettiger ☺️

Sorry beste mensen, ik ben wel een beetje een held op sokken.


Ach, dat was Gideon ook. Sowieso moet je dat soort dingen niet doen om op te vallen als christen. Ik bid op het werk doorgaans niet op het eten (ook al doet bijna iedereen dat hier) omdat ik het niet prettig vind. Iedereen zit naar je te kijken en op je te wachten dus dan ga je maar snel even bidden. Ik loop dan liever na de lunch even naar buiten waar het stil en rustig is. In een restaurant doe ik het vaak wel omdat het daar vaak rustiger is. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dus niet moet bidden voor het eten in het openbaar. Maar als je het moet doen om te laten zien dat je christen bent of omdat het een gewoonte is is dat wel iets om over na te denken. Het is beter als we opvallen door wat we voor anderen doen. Door te vergeven, door te dienen, door er voor anderen te zijn, door lief te hebben, ook als mensen dat niet verdienen. De vrucht van de Geest. (Galaten 5)

Verder zijn er genoeg mogelijkheden om te vertellen dat je christen bent. Als collega's vragen wat je gedaan hebt in het weekend bijvoorbeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 22:57

Marnix schreef:Ach, dat was Gideon ook. Sowieso moet je dat soort dingen niet doen om op te vallen als christen. Ik bid op het werk doorgaans niet op het eten (ook al doet bijna iedereen dat hier) omdat ik het niet prettig vind. Iedereen zit naar je te kijken en op je te wachten dus dan ga je maar snel even bidden. Ik loop dan liever na de lunch even naar buiten waar het stil en rustig is. In een restaurant doe ik het vaak wel omdat het daar vaak rustiger is. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dus niet moet bidden voor het eten in het openbaar. Maar als je het moet doen om te laten zien dat je christen bent of omdat het een gewoonte is is dat wel iets om over na te denken. Het is beter als we opvallen door wat we voor anderen doen. Door te vergeven, door te dienen, door er voor anderen te zijn, door lief te hebben, ook als mensen dat niet verdienen. De vrucht van de Geest. (Galaten 5)

Verder zijn er genoeg mogelijkheden om te vertellen dat je christen bent. Als collega's vragen wat je gedaan hebt in het weekend bijvoorbeeld.

Ja, dat klopt. Ik vind dat je het wel mooi omschrijft. Daarbij is het puur traditie dat we de handen vouwen en ogen sluiten. Dat hoeft niet eens. Bidden doe je niet met je ogen en handen, maar met je gedachten richting God. Hoewel ik wel de gewoonte gebruik om me te kunnen focussen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2019 08:14

DeLange schreef:Ja, dat klopt. Ik vind dat je het wel mooi omschrijft. Daarbij is het puur traditie dat we de handen vouwen en ogen sluiten. Dat hoeft niet eens. Bidden doe je niet met je ogen en handen, maar met je gedachten richting God. Hoewel ik wel de gewoonte gebruik om me te kunnen focussen.


Ik ook, vooral de ogen dicht. Dat helpt tegen afleiding. Dan kan je je veel beter concentreren. Zeker als je in een ruimte met meer mensen bidt. Handen vouwen of armen over elkaar of ze naar je lichaam laten hangen maakt voor mijn gevoel minder uit. Bidden kan inderdaad altijd maar het is als je zelf wil bidden (dus niet met een ander, in een groep) denk ik goed om daarvoor ook stilte op te zoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 08:20

Marnix schreef:Ik ook, vooral de ogen dicht. Dat helpt tegen afleiding. Dan kan je je veel beter concentreren. Zeker als je in een ruimte met meer mensen bidt. Handen vouwen of armen over elkaar of ze naar je lichaam laten hangen maakt voor mijn gevoel minder uit. Bidden kan inderdaad altijd maar het is als je zelf wil bidden (dus niet met een ander, in een groep) denk ik goed om daarvoor ook stilte op te zoeken.

Mee eens. Trouwens, tijdens mijn werk bid ik ook tot God, maar dan houd ik mijn ogen open, want anders gaan er gevaarlijke situaties voordoen. :mrgreen:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten