weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Jesaja40 » 15 apr 2019 08:24

Vera888 merkt op:

Het verbaasde me elke keer weer hoe precies de statenvertalers het Hebreeuws volgden. Dat kan gewoon niet preciezer. Er kunnen wel vertalingen zijn die even goed zijn als de Statenvertaling, maar beter kan niet.
Ken je de Naardense bijbel? Ik heb er sommige stukjes van gelezen. Dat is een woord-voor-woord vertaling, dus geen gewoon Nederlands. Maar je kan dan zelf zien hoe de Statenvertaling heel dicht bij het Hebreeuws blijft.


De Naardense Bijbel is een woord-voor-woord vertaling en staat nog dichter bij de Hebreeuwse tekst.

Wetenswaardig is dat de heren statenvertalers Joodse rabbijnen hebben geraadpleegd die toen hier in de Lage Landen zich hadden gevestigd. Zij waren de beste vertolkers naar de gangbare taal in die dagen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor hans0166 » 15 apr 2019 09:41

Vera888 schreef:Heb je het zelf vergeleken, Hans?
Ik heb jarenlang de Hebreeuwse bijbel naast de Statenvertaling gelezen en het klopt echt, hoor.


Jesaja40 schreef:Wetenswaardig is dat de heren statenvertalers Joodse rabbijnen hebben geraadpleegd die toen hier in de Lage Landen zich hadden gevestigd. Zij waren de beste vertolkers naar de gangbare taal in die dagen.



de bijbel is maar voor een gedeelte hebreeuws... dit soort statements betekenen niet zo heel veel.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Jesaja40 » 15 apr 2019 10:20

hans0166 merkt op:

de bijbel is maar voor een gedeelte hebreeuws... dit soort statements betekenen niet zo heel veel.

Voor u maken wij graag een uitzondering.
Leest u en interpreteert u het maar naar uw inzicht.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor hans0166 » 15 apr 2019 10:33

Jesaja40 schreef:Voor u maken wij graag een uitzondering.
Leest u en interpreteert u het maar naar uw inzicht.


het gaat niet over mijn interpretatie, het gaat over de stelling dat de SV de beste is. En dat is onzin.
Het OT is zeker niet slecht vertaald, het NT is echter gewoonweg een samenraapsel van laat middeleeuwse en zelfgefrabiceerde "bronnen", omdat er simpelweg geen andere voorhanden waren. Het herontdekken van vele handschriften heeft tot andere inzichten geleid.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor benefietdiner » 15 apr 2019 11:02

off topique-smile

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 15 apr 2019 11:38

Jesaja40 schreef:Wetenswaardig is dat de heren statenvertalers Joodse rabbijnen hebben geraadpleegd die toen hier in de Lage Landen zich hadden gevestigd. Zij waren de beste vertolkers naar de gangbare taal in die dagen.


Ja, inderdaad, leuk dat je dat aanhaalt. Dat heeft zeker eraan meegewerkt om een goede vertaling te krijgen (al is het nu natuurlijk verouderd). En als ze er niet uitkwamen, vooral op het gebied van planten, dieren en edelstenen, lieten ze gewoon het Hebreeuwse woord maar staan.
Er is maar één waarheid. :roll:

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor coby6 » 15 apr 2019 14:07

-
Laatst gewijzigd door coby6 op 15 apr 2019 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 15 apr 2019 17:01

Vera888 schreef:Om nog even je vraag te beantwoorden: ik heb jarenlang Hebreeuws gestudeerd, onder andere aan de Hebreeuwse Universiteit op Mount Scopus in Jerusalem. En ik heb meer dan tien jaar in Jerusalem gewoond.

Fijn om te horen. Spijtig dat je slechts deels antwoord. Want ook nu staat nog open dat a) je nooit alle vertalingen kan hebben gelezen en dus geen vergelijking kan maken b) de bijbel slechts ten dele in het Hebreeuws is. Het belangrijkste deel mis je want geschreven in een andere taal.

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 15 apr 2019 17:47

Marnix schreef:Dat weet ik niet. Misschien is veroordeling vanwege naar anderen vanwege relatief onbelangrijke zaken, eigen gewoonten, tradities, wel een deel van die kern?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen en natuurlijk niet voor iedereen maar ik heb een flauw vermoeden dat dat slechts allemaal bijzaken zijn die als extra druppels fungeren en niet de kern.
En de donkere kleding etc wel het andere deel omdat er zoveel angst is om de verlossing te omarmen? Ik denk dat daar wel grote onderlinge verschillen zitten die zorgen voor veel wederzijds onbegrip.

Het zal mij persoonlijk worst wezen wat andere christenen voor kleding dragen en met wat voor een reden. Denk dat ze daar heel goed zelf over kunnen nadenken, individueel of in een groep. Bijzaak.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2019 19:17

Yoshi schreef:Ik kan het niet met zekerheid zeggen en natuurlijk niet voor iedereen maar ik heb een flauw vermoeden dat dat slechts allemaal bijzaken zijn die als extra druppels fungeren en niet de kern.


Kan. Maar hoeft natuurlijk niet. Het een kan ook een uitwerking zijn van het ander en van wat wij bijzaken vinden kunnen anderen een halszaak maken. En vice versa.

Het zal mij persoonlijk worst wezen wat andere christenen voor kleding dragen en met wat voor een reden. Denk dat ze daar heel goed zelf over kunnen nadenken, individueel of in een groep. Bijzaak.


Mij voor een groot deel ook, prima als andere mensen dingen anders doen, zolang anderen geen oordeel uitspreken over mensen die daar iets anders tegenaan kijken. Want dan wordt het een ander verhaal. En zolang het niet tegen fundamentele bijbelse zaken ingaat. Kleding zegt dan doorgaans niet zoveel maar er zit wel een verband tussen kleding en andere zaken. Hoe donkerder de kleding, hoe leger de avondmaalstafels. En met de ultrabevindelijke leer heb ik soms wel wat moeite. Net als met veroordeling op basis van bijzaken. Mijn vrouw heeft vroeger nooit wat gezegd over de dresscode in het dorp waar ze als kind woonde. Maar kreeg wel van leeftijdsgenootjes van alles nageroepen omdat ze een broek aanhad. Dat soort dingen zijn jammer en onnodig als kleding een bijzaak is. Net als cynische opmerkingen over rokken en zwarte kousen trouwens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 08 sep 2019 21:59

elburger schreef:Het valt mij op dat er een groeiende "weerstand "is tegen mensen die , laat ik het zo zeggen: "van de zwarte kousenkerk" lid zijn.
Ook hier op dit forum lees ik geregeld dat die mensen teveel blijven hangen in hun geloofsopvattingen.
Men moet met de tijd meegaan, lees ik dan en hoor ik ook om mij heen.
Men gaat er van uit dat die mensen op een top christelijk zijn, en vaak worden die mensen hypocrisie verweten, want ja, als men naar een oud gereformeerde kerk gaat dan mag men niet zondigen, welk gebod en welke wet dan ook.
Natuurlijk heeft men als christen het doel zich te onderscheiden als een goed levend mens, levend naar de 10 geboden die God aan Mozes gaf.
Dat moet iedereen, of men nu gelovig is of niet, eenmaal moet ieder mens verantwoording afleggen voor de troon van de Drie-enig God.

Maar waar die "weerstand "vandaan komt , ik weet het niet en begrijp het niet.
Of men nu van de vrij evangelische gemeente lid ben, van een KPN gemeente of van een oud gereformeerde gemeente, welke christelijke kerk dan ook, jij en ik, wij zijn niets meer of minder dan een ander.
Maar wat is het toch altijd triest, ik wordt er zelfs verdrietig van, om te lezen hoe anders denkende, kerkelijk en niet kerkelijk graag lopen te "steken op mensen die, laat ik het eens noemen, "op de Biblebelt" wonen.

Als voorbeeld haal ik er nu eens het geval op Urk bij, enige weken geleden.
Als je leest hoe heel christelijk Urk oven een kam wordt geschoren, dat is te triest voor woorden.
Of neem dat geval van die man uit Spakenburg, ik ken een geval van langere tijd geleden uit Elburg.
De eerste reactie is, oooo dat zijn die van christelijken die elke zondag in de kerk zitten, maar ondertussen gebeurd er dit en dat, en de kranten, tv en sociale media hapt maar al te graag door.
Zonder te weten wat er nu precies aan de hand is en MET het stigmatiseren van heel de gemeenschap.
Dit doet mij zoveel pijn he.
En dan weet ik heel goed wat in de Bijbel staat, er zullen verzoekingen zijn omdat men een kind van God wil zijn, en dan is dit er één van, maar toch, lieve mensen moet men nu echt altijd zoeken naar een verkeerd woord, een verkeerde interpretatie, ja zelfs op dit forum.
Ik lees soms opmerkingen aan deze of gene waarbij ik denk, moet dat nu zo, dit is toch een christelijk forum?!
Heb uw naaste lief als u zelf, doe uw naaste niet aan wat u zelf ook niet aangedaan wilt worden.
Corrigeren is prima, maar soms openlijk aanvallen, dat hoort in onze samenleving niet thuis maar zeker hier niet.

Zal wel weer het een en ander los komen, maar ik moest dit even kwijt.
Iedere christen verdient het niet om in een vakje geplaatst te worden, waar men dan lekker tegenaan mag trappen.

Vale in Domino.
Elburger


Dag!

Ik kom van oorsprong uit Nijverdal en woon nu in Renswoude en kerk nu in Veenendaal bij een Evangelie Gemeente. In Nijverdal heb je 12 kerkgenootschappen, maar geen enkele bevindelijk Gereformeerde. Enkelen kerken er wel in bevindelijk reformatorische kerken te Rijssen, wat weer overheersend bevindelijk gereformeerd of gereformeerde bonders is. Oordelen komen daar veel voort uit de enorme verschillen tussen de plaatsen over en weer. Nu ik getrouwd ben met iemand die zelf uit de bevindelijk reformatorische hoek komt, snap ik zelf beter als Nijverdaller van oorsprong de rijkdom binnen de reformatie, waarbij wij ook wel te veel water bij de wijn hadden gedaan. Toch moet ik zeggen dat we bij ons in het PKN gezin waar ik uit kwam (oorsprong Synodaal Gereformeerd) heel respectvol over Rijssen spraken. We noemden hen uit respect "christelijk", ondanks misstanden waar wij ook van hoorden. We hadden meer respect daarvoor, dan voor dat wat wij "de New Age Gedachtengoed uit het westen" noemden, dat onze kerk in Nijverdal bedreigde. Niet voor niets hoorde ik in mijn familie dat ze daar nu een dominee hebben aangenomen die uit de gereformeerde bond afkomstig is, maar als vrouw daar geen dominee kon worden, dus een confessionele kerk uitkoos. Vergeet niet, al mag synodaal gereformeerd misschien "licht" klinken, bij het beroepingswerk in Nijverdal kan men lastig aan een predikant komen, omdat de gemeente er vrij groot is (meerdere predikanten in de gemeente, als PKN nog pak weg 1000 kerkgangers op een zondag over twee kerkgebouwen) en als confessioneel te boek staat, met het gerucht dat leden de dominees en de kerkenraad plat bellen of mailen, als er een verkeerde verkondiging plaats vindt. Maar de strijd in Nijverdal vond vooral plaats tussen de gevestigde kerken (7) aan de ene kant en de evangelische gemeentes (5) aan de andere kant. Praten over Rijssen was meer goed voor het groepsgevoel "wij Nijverdallers" en "zij Rijssenaren". Veel Nijverdallers vinden hen dan schijnheilig (zeggen vooral de randkerkelijken en de ontkerkelijkten, maar ook christenen zeggen het wel, vooral katholieken ) en uit Rijssen kwam de tegenreacties over Nijverdal: "de laatste poort naar de hel", "daar komt geen goed volk vandaan" en "achterbuurt van Almelo", maar de kritische volger bespeurd ook positieve geluiden vanuit Rijssen en vanuit Nijverdal over hen.

Maar in mijn relatie met mijn vrouw leerde ik mijn seculiere muziek cd's weg te gooien en de rijkdom van de Psalmen en ook Gods stem beter verstaan, want Hij spreekt door Gods Woord tot ons en profeteert ook door ons heen. Iets wat we wel kenden vanuit de evangelische beweging, maar dat verwachtte ik eigenlijk niet uit de bevindelijk Gereformeerde hoek. Eigenlijk was mijn vooroordeel, dat God niet sprak door kerken die zwaarder waren dan de christelijk gereformeerde kerken, die niet tot het "bewaard het pand" behoorden, of tot de "rechtse bonders" behoorden, met enige reserves voor de hersteld hervormden. De termen tussen "(..)" kende ik nog niet, overigens.

Ik heb hier wel van geleerd. Elke kerkgenootschap kent zijn voors en tegens, maar wat ik wel ontdekt heb is dat in de bevindelijk gereformeerde kerken er heel wat mensen zijn die werkelijk ernst maken van hun geloofsleven en diep ontzag hebben voor God. Dat we evangelisch zijn is niet omdat we dit nu daar misten, maar puur vanwege bepaalde gaven van de Heilige Geest die we (overigens gering) tegen komen in de evangelische kringen. Echter hebben we er in de evangelische kring er ook wel eens over dat we van de bevindelijk gereformeerden kunnen leren om meer ernst van ons geloof te maken en diep ontzag voor God te hebben. Het gevaar bekruipt toch deze evangelische kringen dat we "wel prijzen, maar niet lezen", om de woorden van ds. Pieter Boomsma destijds in onze kerk te Nijverdal te citeren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor MoesTuin » 09 sep 2019 15:35

Overal ( zeer breed ook bezien ) zijn Gods kinderen te vinden ben ik van overtuigd.
In en uit Geloof in Christus.

Wat betreft deze topic titel is denk ik het pijn punt als de Leer en het Leven in de dagelijkse praktijk niet overeen komen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor elburger » 09 sep 2019 16:48

DeLange schreef

Ik kom van oorsprong uit Nijverdal en woon nu in Renswoude en kerk nu in Veenendaal bij een Evangelie Gemeente.


Als iemand van de biblebelt, waaronder Elburg dus ook valt, kennen wij de (voor) oordelen die men heeft over de "zwartekousenkerkgangers"
Rijssen is ook zo'n plaats.
Ik heb veel familie wonen in Ederveen,Woudenberg, Lunteren, Veenendaal en Renswoude.
Als ik in Ederveen verblijf/verbleef, heb ik altijd de hervormde kerk in Ederveen bezocht.
Ook daar is sinds een paar jaar een verandering gekomen in oa.a het zingen van niet ritmisch naar ritmisch, men leest ook niet meer uit de Statenvertaling.
Het zelfde heb ik meegemaakt in Elburg.
Ik voelde mij daar niet meer thuis, tenminste, de preken hebben er geen diepgang meer.
En als men aangaat aan het HA komt men in de hemel.
Dat is althans de stelling van de confessionele tak van wat nu dus PKN heet.

Vorige week nog met een ex ouderling gesproken die zich ook hoe langer hoe minder thuis voelt in "zijn" kerk.
Ik heb er voor gekozen om op Urk te gaan kerken.
Heerlijke preken.
Diepgang.
De liefde van God straat erin, maar ook de waarschuwingen komen goed aanbod.
Maar nu ben ik dus van de zwarte kousenkerk.
Men gaat er dan dus gemakshalve maar vanuit dat ik niets doe wat God ons heeft verboden.
En alles wat ik dus fout doe, "zondig" dat wordt extra dik uitgelicht, want ik ben van de ......
Mijn antwoord is altijd,"ik ben een zondaar en geen beter mens als velen hier in Elburg".

Ik ga naar mijn kerkje omdat ik een preek hoor die mij aanspreekt en na bijna 2 uur denk ik, o is het nu al afgelopen?

Ik ga er vanuit dat ongeacht van welke kerk men ook lid is, men komt om een kind van God te willen zijn.
Wie er ook op de kansel staat, het doel moet overal hetzelfde zijn.
Ben voor enige jaren terug eenmaal als gast naar een dienst van de vrij evangelische gemeente geweest.
Dat is niet mijn pakkie an.
Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor hen heb.

Maar ik stoor mij altijd vreselijk aan de weerstand tegen "de zwarte kousenkerken".
Als er iets op Urk gebeurt dan staat de regionale/landelijke krant er vol van en.....is dan de conclusie: " wat een schijnheilig volk".
Zelfde geldt voor Elburg/Oldebroek/Wezep, en ga zo maar verder.
Dat doet zeer.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2019 16:54

Als katholiek kan ik je zeggen; daar leer je wel mee leven.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 19:21

Yoshi schreef:Als katholiek kan ik je zeggen; daar leer je wel mee leven.

Ik denk dat het voor iedere serieuze gelovige wel herkenbaar is in meer of mindere mate.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten