weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 14 apr 2019 17:33

Leuk dat jij ook het woord rouwkleding aanhaalt, Marnix. Ik las het pas nadat ik mijn bijdrage verzonden had.

Het lukt me nog niet om de quotes goed in mijn antwoord te krijgen. Kan iemand even zeggen hoe ik dat moet doen, als ik een stukje van een ander aanhaal en daarop wil reageren?
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor DeDwaler » 14 apr 2019 19:07

Vera888 schreef:Leuk dat jij ook het woord rouwkleding aanhaalt, Marnix. Ik las het pas nadat ik mijn bijdrage verzonden had.

Het lukt me nog niet om de quotes goed in mijn antwoord te krijgen. Kan iemand even zeggen hoe ik dat moet doen, als ik een stukje van een ander aanhaal en daarop wil reageren?


Hier staat het uitgelegd, Vera :wink:

faq.php?mode=bbcode#f2r0
.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 14 apr 2019 20:07

DeDwaler schreef:Hier staat het uitgelegd, Vera :wink:


faq.php?mode=bbcode#f2r0[/quote]

Bedankt, Dwaler! Ik kijk gelijk of het werkt.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor hans0166 » 14 apr 2019 20:13

Vera888 schreef:De Statenvertaling is het dichtst bij de grondtekst van alle vertalingen


leer dit toch nou eens af, het is gewoon niet waar.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 14 apr 2019 20:18

Vera888 schreef:Vreemd, dat dit onderwerp, terwijl er heel de week, ook gisteren en vanmorgen, nog is gereageerd, opeens verdwenen is. Waarom eigenlijk?
En ook vreemd, dat de zomertijd niet is aangepast. Ik heb mijn laatste bijdrage niet onder kerktijd geschreven.


Dank aan de beheerders dat het er weer op staat.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 14 apr 2019 20:22

hans0166 schreef:leer dit toch nou eens af, het is gewoon niet waar.


Heb je het zelf vergeleken, Hans?
Ik heb jarenlang de Hebreeuwse bijbel naast de Statenvertaling gelezen en het klopt echt, hoor.
Er is maar één waarheid. :roll:

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 14 apr 2019 20:28

hans0166 schreef:leer dit toch nou eens af, het is gewoon niet waar.

Klopt. Maar soms zijn mythen gewoon fijner om wel te geloven lijkt het. Misschien is ook dat wel een puntje wat weerstand op roept.

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 14 apr 2019 20:31

Vera888 schreef:Heb je het zelf vergeleken, Hans?
Ik heb jarenlang de Hebreeuwse bijbel naast de Statenvertaling gelezen en het klopt echt, hoor.

Zelfs al had je dat gedaan en heb je daadwerkelijke betekenisvolle scholing gehad in Hebreeuws dan nog is de uitspraak die je gedaan hebt van weinig waarde. Je hebt het namelijk over alle vertalingen. En hoe meet je dat, hoe registreer je dat en wat is de zwaarte die je hangt aan een afwijking enzovoort.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 14 apr 2019 20:39

Yoshi schreef:Zelfs al had je dat gedaan en heb je daadwerkelijke betekenisvolle scholing gehad in Hebreeuws dan nog is de uitspraak die je gedaan hebt van weinig waarde. Je hebt het namelijk over alle vertalingen. En hoe meet je dat, hoe registreer je dat en wat is de zwaarte die je hangt aan een afwijking enzovoort.


Het verbaasde me elke keer weer hoe precies de statenvertalers het Hebreeuws volgden. Dat kan gewoon niet preciezer. Er kunnen wel vertalingen zijn die even goed zijn als de Statenvertaling, maar beter kan niet.
Ken je de Naardense bijbel? Ik heb er sommige stukjes van gelezen. Dat is een woord-voor-woord vertaling, dus geen gewoon Nederlands. Maar je kan dan zelf zien hoe de Statenvertaling heel dicht bij het Hebreeuws blijft.
Er is maar één waarheid. :roll:

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 14 apr 2019 20:45

Vera888 schreef:Het verbaasde me elke keer weer hoe precies de statenvertalers het Hebreeuws volgden. Dat kan gewoon niet preciezer. Er kunnen wel vertalingen zijn die even goed zijn als de Statenvertaling, maar beter kan niet.

Je zou autoverkoper moeten worden. Wat een nonsens. Je kan onmogelijk weten of het niet beter kan aangezien je bij lange na niet alle vertalingen hebt gelezen. Waar heb je Hebreeuws gestudeerd?
Ken je de Naardense bijbel? Ik heb er sommige stukjes van gelezen. Dat is een woord-voor-woord vertaling, dus geen gewoon Nederlands. Maar je kan dan zelf zien hoe de Statenvertaling heel dicht bij het Hebreeuws blijft.

Ik spreek geen Hebreeuws. Zou ik serieus zo'n onderzoek willen doen zal ik eerst Hebreeuws moeten studeren. Zo'n hobby methode die je hier verwoord gaat nergens over en heeft voor mij geen enkele waarde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2019 21:00

Yoshi schreef:Bijzonder dat men hier zo de nadruk legt over uiterlijke zaken als kledingkeuze als het gaat om de aversie tegen de 'zwarte kousenkerk (gelovige)'. Mijn inziens compleet bijzaak. Evenals het al dan niet irriteren dat een stoet die de kerk uitloopt niet uitkijkt. Hoe vaak maak je dat nou mee?


Volgens mij valt dat doorgaans wel mee. Er is nog nooit iemand met zwarte kousen uit een kerk geweigerd, weggekeken of wat dan ook. Ik denk dat er doorgaans meer nadruk op ligt in de rechterflank en het daarom vaak ter sprake komt.

Bijbels gezien is er overigens niets tegen rouwkleding in te brengen, integendeel. Wel is rouwkleding altijd tijdelijk. Ook bij “geestelijke rouw”. Als het een soort permanente staat wordt heb ik daar wel wat moeite mee. Dan mist er iets essentieels, verlossing. En dus Jezus, die onze vuile kleren schoonwast.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 14 apr 2019 21:31

Marnix schreef:Volgens mij valt dat doorgaans wel mee. Er is nog nooit iemand met zwarte kousen uit een kerk geweigerd, weggekeken of wat dan ook. Ik denk dat er doorgaans meer nadruk op ligt in de rechterflank en het daarom vaak ter sprake komt.

En dan blijft men dus hangen in oppervlakkigheid en zal niet tot de kern komen waarom er nou weerstand is tegen zwarte kousenkerk (gelovigen).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2019 22:20

Yoshi schreef:En dan blijft men dus hangen in oppervlakkigheid en zal niet tot de kern komen waarom er nou weerstand is tegen zwarte kousenkerk (gelovigen).


Dat weet ik niet. Misschien is veroordeling vanwege naar anderen vanwege relatief onbelangrijke zaken, eigen gewoonten, tradities, wel een deel van die kern? En de donkere kleding etc wel het andere deel omdat er zoveel angst is om de verlossing te omarmen? Ik denk dat daar wel grote onderlinge verschillen zitten die zorgen voor veel wederzijds onbegrip.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 15 apr 2019 05:27

Marnix schreef:Bijbels gezien is er overigens niets tegen rouwkleding in te brengen, integendeel. Wel is rouwkleding altijd tijdelijk. Ook bij “geestelijke rouw”. Als het een soort permanente staat wordt heb ik daar wel wat moeite mee. Dan mist er iets essentieels, verlossing. En dus Jezus, die onze vuile kleren schoonwast.


Mooi gezegd, Martin, en heel bijbels. Ik ben het ermee eens, dat aan de 'reiniging' erkenning van 'vuilheid' vooraf gaat.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Vera888 » 15 apr 2019 05:30

Yoshi schreef: Waar heb je Hebreeuws gestudeerd?


Om nog even je vraag te beantwoorden: ik heb jarenlang Hebreeuws gestudeerd, onder andere aan de Hebreeuwse Universiteit op Mount Scopus in Jerusalem. En ik heb meer dan tien jaar in Jerusalem gewoond.
Er is maar één waarheid. :roll:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten