weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

*(Persoonlijk) geloof in het dagelijks leven*
Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jesaja40
Luitenant
Luitenant

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Jesaja40 » 15 apr 2019 08:24

Vera888 merkt op:

Het verbaasde me elke keer weer hoe precies de statenvertalers het Hebreeuws volgden. Dat kan gewoon niet preciezer. Er kunnen wel vertalingen zijn die even goed zijn als de Statenvertaling, maar beter kan niet.
Ken je de Naardense bijbel? Ik heb er sommige stukjes van gelezen. Dat is een woord-voor-woord vertaling, dus geen gewoon Nederlands. Maar je kan dan zelf zien hoe de Statenvertaling heel dicht bij het Hebreeuws blijft.

De Naardense Bijbel is een woord-voor-woord vertaling en staat nog dichter bij de Hebreeuwse tekst.

Wetenswaardig is dat de heren statenvertalers Joodse rabbijnen hebben geraadpleegd die toen hier in de Lage Landen zich hadden gevestigd. Zij waren de beste vertolkers naar de gangbare taal in die dagen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

hans0166
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor hans0166 » 15 apr 2019 09:41

Vera888 schreef:Heb je het zelf vergeleken, Hans?
Ik heb jarenlang de Hebreeuwse bijbel naast de Statenvertaling gelezen en het klopt echt, hoor.

Jesaja40 schreef:Wetenswaardig is dat de heren statenvertalers Joodse rabbijnen hebben geraadpleegd die toen hier in de Lage Landen zich hadden gevestigd. Zij waren de beste vertolkers naar de gangbare taal in die dagen.

de bijbel is maar voor een gedeelte hebreeuws... dit soort statements betekenen niet zo heel veel.

Jesaja40
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Jesaja40 » 15 apr 2019 10:20

hans0166 merkt op:

de bijbel is maar voor een gedeelte hebreeuws... dit soort statements betekenen niet zo heel veel.

Voor u maken wij graag een uitzondering.
Leest u en interpreteert u het maar naar uw inzicht.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

hans0166
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor hans0166 » 15 apr 2019 10:33

Jesaja40 schreef:Voor u maken wij graag een uitzondering.
Leest u en interpreteert u het maar naar uw inzicht.

het gaat niet over mijn interpretatie, het gaat over de stelling dat de SV de beste is. En dat is onzin.
Het OT is zeker niet slecht vertaald, het NT is echter gewoonweg een samenraapsel van laat middeleeuwse en zelfgefrabiceerde "bronnen", omdat er simpelweg geen andere voorhanden waren. Het herontdekken van vele handschriften heeft tot andere inzichten geleid.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 15 apr 2019 11:02

off topique-smile

Vera888
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Vera888 » 15 apr 2019 11:38

Jesaja40 schreef:Wetenswaardig is dat de heren statenvertalers Joodse rabbijnen hebben geraadpleegd die toen hier in de Lage Landen zich hadden gevestigd. Zij waren de beste vertolkers naar de gangbare taal in die dagen.

Ja, inderdaad, leuk dat je dat aanhaalt. Dat heeft zeker eraan meegewerkt om een goede vertaling te krijgen (al is het nu natuurlijk verouderd). En als ze er niet uitkwamen, vooral op het gebied van planten, dieren en edelstenen, lieten ze gewoon het Hebreeuwse woord maar staan.
Er is maar één waarheid. :roll:

coby6
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby6 » 15 apr 2019 14:07

-
Laatst gewijzigd door coby6 op 15 apr 2019 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Yoshi » 15 apr 2019 17:01

Vera888 schreef:Om nog even je vraag te beantwoorden: ik heb jarenlang Hebreeuws gestudeerd, onder andere aan de Hebreeuwse Universiteit op Mount Scopus in Jerusalem. En ik heb meer dan tien jaar in Jerusalem gewoond.

Fijn om te horen. Spijtig dat je slechts deels antwoord. Want ook nu staat nog open dat a) je nooit alle vertalingen kan hebben gelezen en dus geen vergelijking kan maken b) de bijbel slechts ten dele in het Hebreeuws is. Het belangrijkste deel mis je want geschreven in een andere taal.
Memento, homo, quod pulvis es, et in pulverem reverteris

Yoshi
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Yoshi » 15 apr 2019 17:47

Marnix schreef:Dat weet ik niet. Misschien is veroordeling vanwege naar anderen vanwege relatief onbelangrijke zaken, eigen gewoonten, tradities, wel een deel van die kern?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen en natuurlijk niet voor iedereen maar ik heb een flauw vermoeden dat dat slechts allemaal bijzaken zijn die als extra druppels fungeren en niet de kern.
En de donkere kleding etc wel het andere deel omdat er zoveel angst is om de verlossing te omarmen? Ik denk dat daar wel grote onderlinge verschillen zitten die zorgen voor veel wederzijds onbegrip.

Het zal mij persoonlijk worst wezen wat andere christenen voor kleding dragen en met wat voor een reden. Denk dat ze daar heel goed zelf over kunnen nadenken, individueel of in een groep. Bijzaak.
Memento, homo, quod pulvis es, et in pulverem reverteris

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2019 19:17

Yoshi schreef:Ik kan het niet met zekerheid zeggen en natuurlijk niet voor iedereen maar ik heb een flauw vermoeden dat dat slechts allemaal bijzaken zijn die als extra druppels fungeren en niet de kern.

Kan. Maar hoeft natuurlijk niet. Het een kan ook een uitwerking zijn van het ander en van wat wij bijzaken vinden kunnen anderen een halszaak maken. En vice versa.

Het zal mij persoonlijk worst wezen wat andere christenen voor kleding dragen en met wat voor een reden. Denk dat ze daar heel goed zelf over kunnen nadenken, individueel of in een groep. Bijzaak.

Mij voor een groot deel ook, prima als andere mensen dingen anders doen, zolang anderen geen oordeel uitspreken over mensen die daar iets anders tegenaan kijken. Want dan wordt het een ander verhaal. En zolang het niet tegen fundamentele bijbelse zaken ingaat. Kleding zegt dan doorgaans niet zoveel maar er zit wel een verband tussen kleding en andere zaken. Hoe donkerder de kleding, hoe leger de avondmaalstafels. En met de ultrabevindelijke leer heb ik soms wel wat moeite. Net als met veroordeling op basis van bijzaken. Mijn vrouw heeft vroeger nooit wat gezegd over de dresscode in het dorp waar ze als kind woonde. Maar kreeg wel van leeftijdsgenootjes van alles nageroepen omdat ze een broek aanhad. Dat soort dingen zijn jammer en onnodig als kleding een bijzaak is. Net als cynische opmerkingen over rokken en zwarte kousen trouwens.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Terug naar “[Religie] - Geloof & Leven”