benefiet:
De satisfactie heb je juist omschreven, of...... toch een kleine vergissing ??
Dat standelijk en statelijk zoals je omschrijft, heeft in mijn geboorte kerk de Ger.Gem. nogal wat opschudding te weeg gebracht, vandaar mijn vraag of ik mij vergis.
Nou, als de Ger. Gem jouw geboortekerk is dan ben je daar wel ver vanaf gegroeid, gezien je radicale afwijzing van de kinderdoop!
Maar je voert mij hier wel op glad Ijs, dit is een oecumenisch forum en daarom ligt het erg gevoelig om critiek te uiten op de leer van een kerkverband. Ik stel dan ook voorop dat ik in het algemeen spreek als ik zeg dat in de G.G.alles op de kaart van de wedergeboorte, de levendmakende daad gezet wordt. Ds. Moerkerken mag toch wel als de representant van de G.G gezien worden als hij schrijft: ‘Wie niet door A.Comrie heengekropen is begrijpt de leer van de G.G. niet!’. Maar A.Comrie was veel meer filosoof dan theoloog;hij neemt tot in de kleinste bijzonderheden de natuurlijke geboorte als leidraad zonder de verschillen in acht te nemen. En dan kom je als vanzelf bij die embryoleer terecht, inclusief de eventuele miskramen. Maar in Gods werk en koninkrijk is alles volmaakt, daar komen geen miskramen voor. En het werkt ook de valse lijdelijkheid in de hand. Want ja, in de wedergeboorte is de mens geheel lijdelijk, daar kan hij zelf niets aan doen. En nu vallen geloof en wedergeboorte in de praktijk wel samen, maar in de orde van oorzaak en gevolg gaat het geloof voorop. De mens wordt dan ook niet opgeroepen tot wedergeboorte, maar tot geloof en bekering. Maar als het zwaartepunt bij de kenmerken van levendmaking gelegd wordt dan ontstaat er een gemeente van levendgemaakte zielen zonder de Heere Jezus te kennen. De verzoening door Zijn bloed en de rechtvaardiging door het geloof komen buiten het blikveld te liggen. Want dat komt pas veel later, dat ligt veel verder op de weg, de meesten beleven dat niet eens.
En nu is het wel waar dat in de wedergeboorte alles begrepen ligt, maar zolang de erfgenaam een kind is verschilt hij in niets van een dienstknecht Gal.4: 1.En nu kom ik bij die ‘standelijke rechtvaardiging’ Ik volg hier de definitie van vader W.à Brakel:
‘Rechtvaardigen is een genadewerk van God, als rechtvaardig Rechter, de uitverkorenen om de gerechtigheid van Christus de Borg, hun van God toegerekend, en van hen door het geloof aangenomen, vrijsprekende van schuld en straf, en hen verklarende erfgenamen van het eeuwige leven’.
Het gaat hier dus om de vrijspraak in het geweten en dat valt meestal niet samen met de wedergeboorte, daar kunnen soms jaren tussen liggen waarin de zondaar tussen hamer en aambeeld leeft. Te goed voor de hel en te slecht voor de hemel! Hier laat ik het liever maar weer bij. gr: ereun