Ben jij rechtvaardig?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Niagara » 06 sep 2018 10:22

krid schreef:Je begrijpt het niet, Yoshi. Ben je het met me eens dat we tot de slotsom kunnen komen dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet? Ofwel, het gedrag doet niet ter zake!? Mee eens? Dat leert de Bijbel ons immers! Als je het niet met me eens bent, ben je het dus feitelijk niet met de Bijbel eens. Dat mag, maar, dan ben je geen Christen.

Je mag mij op mijn gedrag aanspreken, prima. Je mag het onrechtvaardig noemen, ook prima. Het verandert niks aan het FEIT dat ik 100% rechtvaardig ben. Als jij een wedergeboren Christen bent (ben je dat, Yoshi?), dus Jezus als Verlosser en God aangenomen hebt, dan ben je eveneens 100% rechtvaardig. Geen werk van jou kan dat veranderen!


Je lijkt wel een denkfout te maken krid.
Dat je zonden door Jezus gedragen zijn en dat je daarom schoon voor God mag staan, dat is inderdaad niet dankzij jouw daden maar ondanks. Dus voor je rechtvaardiging verkrijgen zijn je daden niet relevant.
Maar het leven voor God gaat verder dan het cadeau dat jij van Hem krijgt. Hij geeft je het cadeau met een doel; dat je door je rechtvaardiging Hem kunt gaan navolgen. En Jezus navolgen in gedrag, dat doe je niet op het moment dat je zondigt. Zijn voorbeeld is het voorbeeld hoe je kunt leven op een manier die God blij maakt, die herstel brengt in een wereld die kapot gaat aan zonde, hoe je een licht in de duisternis kunt zijn. Wij zijn hier op aarde persoonlijke getuigen van Christus (Handelingen 1:8). Wij zijn een kanaal van Gods verzoening in Christus (2 Korinthiërs 5:19). We mogen God liefde doorgeven aan de mensen om ons heen. Jezus is opgenomen, wij zijn nu Zijn getuigen hier op aarde waardoor anderen Hem kunnen leren kennen. Jezus zegt in Johannes 15 niet voor niks dat we in Hem moeten blijven! Dat gaat niet alleen over dat we in Hem moeten blijven om ons hartje gered te krijgen. Wij zijn op aarde gezet met een doel! Je bent bekeerd met een doel! Namelijk zodat je de liefde die je hebt ontvangen kunt verspreiden! We moeten in Jezus blijven omdat Hij ons niet alleen wil rechtvaardigen, maar ook wil veranderen naar Zijn evenbeeld. De rechtvaardiging is het beginpunt, hetgeen dat het voor een mens mogelijk maakt om vérder te denken dan zijn eigen huid redden. Dénk dan ook verder, ga de wereld in om Jezus liefde te verspreiden. De rechtvaardiging is fijn en nodig omdat je bij dat verspreiden van Jezus liefde heus door je oude natuur zwakke momenten hebt die vergeven moeten worden. Maar de Heilige Geest wil na de reiniging ook werken aan onze heiliging. Je ageert tegen mensen die heiliging vóór reiniging plaatsen (dus daden voor redding), maar dat los je niet op door de heiliging er dan maar helemaal uit te knikkeren. Nee, de heiliging is een groot geluk, een grote troost voor ons die nog steeds gebukt gaan onder zonden, namelijk dat we met Gods hulp al bepaalde persoonlijke zonden kunnen overwinnen en mee kunnen werken aan herstel, al is het maar een heel klein beetje, in een wereld vergeven van ellende. Dat is niet om toch nog je plekje in de hemel te verdienen, maar om Jezus liefde te kunnen laten zien aan de mensen om ons heen, om al wat te laten zien van het koninkrijk van God dat met de wederkomst áfgebouwd zal zijn. Ja, áfgebouwd, dat betekent dat God er nu al aan werkt, ook in jou en mij, daartoe woont de Heilige Geest in je hart. Het evangelie gaat niet egocentrisch om: nou ik heb m’n redding binnen, nou kan ik lekker m’n gang gaan, op m’n handjes zitten en doen waar ik zin in heb. Nee, het begínt pas met je bekering, laat de Heilige Geest in je hart werken, laat Hem je vertellen welke troep je nog in de hoekjes van je hart verstopt hebt en geef die óók over aan God. Je leeft door in een aards lichaam en je oude natuur moet actief gekruisigd worden elke dag. Dat moet je wél doen. Niet om je rechtvaardiging te verdienen, maar om in Hem te blijven, om een relatie aan te gaan waarin niet jouw wil, maar Zijn wil geschiedt! Je hoort je hart op God te richten als je bij Hem hoort, op Zijn plan, Zijn wil, Zijn koninkrijk, en wie Hij is. Hij is geen sinterklaas die jou je cadeautje geeft en de rest van het jaar ga je gewoon je gangetje, Hij is God, een Persoon die een relatie wil met ons. Hij heeft ons geschapen, wij zijn schepselen en leven dankzij Hem. Denk je dan: Wow, IK moet wel heel goed zijn omdat Hij het de moeite waard vond mij te scheppen? Of denk je: Wow, HIJ moet wel heel goed zijn dat Hij mij zoveel geeft..? Als je jezelf goed kunt vinden als Zijn schepsel, dan is dat alleen maar te danken aan Zijn goedheid. Want ja, jij, en de hele schepping, zit fantastisch in elkaar. Maar waarom? Omdat Hij ons dat alles schenkt! Omdat Hij goed is kon Hij ons goed maken, en Zijn goedheid leggen in heel zijn schepping. Omdat Hij geeft is Hij goed, als jij merkt dat er veel goed aan jou is, is dat omdat Hij het je geeft dat er goede dingen aan jou zijn! Die dingen verwijzen dus naar Zijn goedheid. Mensen zijn nogal geneigd zichzelf in het centrum te zetten van hun denken. Maar daartoe zijn wij niet geschapen. God hoort in ons denken de eerste plaats te hebben. Dat is de enige manier waarop we tot ons doel komen en de enige remidie tegen zonden. Ons ego, dat is het grootste waartegen we te strijden hebben in onze oude natuur, wat je ook wel ziet aan dat het de kern was van de eerste zonde; Adam en Eva wouden zelf op plek 1 staan.
Als je gerechtvaardigd bent is dat een geschenk van God dat het je mogelijk maakt God in het centrum van je leven te zetten in plaats van zelfbehoud. Dat betekent: ‘Wat wil God’ bóven ‘wat wil ik’. Dat betekent ‘Gods eer’ boven ‘mijn eer’. Dat betekent ‘Hoe kan ik Hem plezier doen’ boven ‘waar heb ik zelf plezier aan’.
God is een goede God die ons hart verandert, zodat de dingen die Hem plezier doen vaak dingen worden die wij ook mooi vinden doordat de Geest in ons hart, onze nieuwe natuur, van die dingen geniet. Het is dus absoluut niet zo dat we geen plezier mogen hebben. Maar je eigen plezier wordt dus niet meer de graadmeter. Gods wil wordt de graadmeter. Soms zal Hij dingen willen die je op korte termijn veel kosten, maar op lange termijn plezier geven. Soms zal Hij je dingen laten zaaien die anderen oogsten. Soms zal Hij dingen willen die jij ook meteen fijn vindt om te doen. God geeft ons dankbaarheid in ons hart zodat wij gaan willen wat God wil.

In een betoog van ‘ik ben gerechtvaardigd’ past dat je die in het perspectief hebt van waaróm je gerechtvaardigd bent. Dat gaat twee kanten op: 1. Omdat je verloren was heeft God je in Zijn liefde gered. 2. Omdat God de hele wereld wil redden uit verlorenheid wil Hij jou inzetten om het goede nieuw te verspreiden door woorden én daden! Woorden en daden moeten bij elkaar passen, waarom denk je dat Jezus zo boos werd om de schijnheiligheid van de farizeeërs? Het laat de mensen een verkeerd beeld van God krijgen. Je moet gerechtvaardigd worden omdat God rechtvaardig is. Als jij met je mond belijdt dat Jezus je Heer is maar met je daden jezelf op plaats één zet, krijgen de mensen die God niet kennen het beeld van God dat Hij een leugenaar is! Dat Hij arrogant is, al die dingen die de satan juist is. Dat wil je toch niet?
Natuurlijk houdt het doel van God niet op bij je persoonlijke rechtvaardiging, Zijn plan is véél groter dan dat! Je wordt ingelijfd in Zijn koninkrijk als God kind én medewerker. We mogen werken in de wijngaard van onze Vader. En helaas maken we af en toe nog fouten die Hij ons gelukkig liefdevol vergeeft, maar Hem alsnog wél pijn doen! Ze zijn niet opeens góed ondat ze ons niet meer aangerekend worden. We worden vergeven, ten koste van iets. Met elke zonde doen we onze Heer, die voor ons leed aan het kruis, pijn. Daarom gaan we niet vrolijk doorzondigen. Gods redding draait om herstél. Het is daarom de bedoeling dat we van onze fouten leren en niet tegenover de anderen arrogant zeggen: ‘zie, ik ben onkwetsbaar en rechtvaardig, maakt niet uit wat ik doe.’ Je hoort nederig te zijn richting de God die je pijn deed, en eveneens richting je broers en zussen die te dealen hebben met de schade die je toegebracht hebt in de wijngaard van hun dierbare Vader die jij zojuist gekwetst hebt. Het is ook hun Vader en het doet hun pijn om Hem gekwetst te zien worden. Zijn doel is ook hun doel. Ze zullen je niet veroordelen op het feit dat het kan gebeuren dat je een fout maakt omdat ze zelf ook wel fouten maken, maar het is wel een verschil of je fouten maakt en oprecht berouw hebt en je best doet te herstellen waar jij dat zelf kunt en ervan te leert, of dat het je eigenlijk niet boeit of het nog een keer gebeurt en geen gedachte wijdt aan of jij ook iets kan bijdragen aan dat het hersteld wordt, en er niet van wilt leren want ‘wat maakt het uit, ik heb toch een vrijbrief’. Met die laatste houding kun je rekenen dat het je broers en zussen in de Heer verontwaardigt! Het zal je 7x70 maal vergeven worden, maar de waarheid dat dat niet de juiste houding is moet zéker benoemd worden, wij zijn ook geroepen om elkaar te vermanen in liefde. En als je oprecht God wilt navolgen en je hebt niet door dat je dingen doet die Hem juist erg pijn doen, dan is het misschien moeilijk maar ook goed dat je dat wel hoort. Ik zou het erg moeilijk vinden, maar als ik dat verwerkt had blij zijn dat ik het geleerd had en de kans had gekregen me te bekeren in plaats van op de verkeerde weg door te gaan en dat niemand het me vertelde terwijl ze het wel zagen.

Genade is geen récht, het is een gíft! Als je iets krijgt wat je niet verdient past dankbaarheid. Die houding maakt dat je gaat dienen, liefhebben, allemaal wérkwoorden. Werken vanuit dankbaarheid. Niet om het toch te verdienen, maar omdat je het onverdiend kreeg. Niet om wat terug te doen, maar om het doel waarom je het kreeg te vervullen.
Als je een fiets krijgt voor je verjaardag en je bent blij en dankbaar, dan ga je hem gebruiken. Niet alsnog lopen uit valse bescheidenheid, niet expres over glasscherven rijden zodat de banden lek gaan omdat je de fiets niet verdiend had, niet inrijden op mensen, niet mensen uitlachen die nog lopen, niet ruzieën met mensen die ook een fiets hebben en er netjes mee rijden en ze uitmaken voor heilige boontjes. Nee, je gaat ermee doen waarvoor je hem kreeg: ermee fietsen. Om naar vrienden te gaan en naar school/werk, om lekker een ommetje te maken over het platteland of door het bos, om booschappen te doen en naar je eenzame oma te gaan.
Sommige dingen deed je al voor de fiets maar doe je nu anders, andere dingen doe je omdat je de fiets hebt. Bepaalde dingen geef je op, zoals overal met de auto heengaan en dat kost je wel wat moeite om conditie op te bouwen en je komt wat vermoeider aan bij je bestemming, zeker in het begin. Maar dat ‘offer’ valt in het begin misschien zwaar, je merkt op lange termijn dat het je steeds minder kost en je meer oplevert, namelijk dat je je fitter voelt, en onderweg geniet van het weer en zelfs de regen wel lekker vindt omdat je voelt dat je leeft. Waar eerst de auto nemen voor korte afstanden nog wel eens door je hoofd speelde, doet hij dat steeds minder, hoogstens als er een keer een hevige hagelbui of storm is.
Zo gaat het ook een beetje met hoe je leeft uit genade, als je mijn metafoor kunt volgen. Je neemt het geschenk aan en gebruikt het voor het doel waarmee je het kreeg. Je laat je leven heiligen, dat betekent dat je soms ook bewust dingen moet opgeven die wel makkelijk en prettig voelen op korte termijn maar niet goed voor je zijn, zeker op lange termijn. In het begin kost dat moeite en training, later is het je zo gewoon geworden dat de verleiding tot die zonde nog maar zelden tot nooit opspeelt. Dat werkt de Heilige Geest in mensen. In dit leven zullen niet alle zonden zo verdwijnen, maar er kunnen zeker wel veel zonden verminderen door je keuzes die je kunt maken doordat je inzicht krijgt van God, en doordat je weet dat de fouten die je nog wel maakt niet betekenen dat God je opgeeft. De rechtvaardiging geeft je die ruimte, gebruik hem voor het doel waartoe hij gegeven is, waartoe jij geschapen bent.
Afbeelding

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 06 sep 2018 11:31

Niagara schreef:Dat je zonden door Jezus gedragen zijn en dat je daarom schoon voor God mag staan, dat is inderdaad niet dankzij jouw daden maar ondanks. Dus voor je rechtvaardiging verkrijgen zijn je daden niet relevant.


Over de kern van de zaak zijn we het dus eens!

Niagara schreef:Maar het leven voor God gaat verder dan het cadeau dat jij van Hem krijgt. Hij geeft je het cadeau met een doel; dat je door je rechtvaardiging Hem kunt gaan navolgen. En Jezus navolgen in gedrag, dat doe je niet op het moment dat je zondigt. Zijn voorbeeld is het voorbeeld hoe je kunt leven op een manier die God blij maakt, die herstel brengt in een wereld die kapot gaat aan zonde, hoe je een licht in de duisternis kunt zijn. Wij zijn hier op aarde persoonlijke getuigen van Christus (Handelingen 1:8). Wij zijn een kanaal van Gods verzoening in Christus (2 Korinthiërs 5:19). We mogen God liefde doorgeven aan de mensen om ons heen.


En ook dit ben ik met je eens. Het heeft niks met de rechtvaardiging te maken. Zelfs als een mens hierin (deels) faalt, dan is hij/zij nog steeds volledig rechtvaardig! Ik hoop dat je dat met me eens bent. Ik ben het volledig met je eens dat Jezus vervolgens het voorbeeld is, en dat wij Hem vertegenwoordigen. Onze taak is dan ook het evangelie te verkondigen, zieken te genezen, demonen uit te drijven ("En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden."). Ik constateer overigens wel dat dit helaas in veel kerken niet of nauwelijks meer gebeurt! Het evangelie wordt amper verkondigd, zieken worden niet de handen opgelegd, laat staan dat ze genezen worden. Gelovigen falen in veel opzichten, en leven Jezus niet na. Toch zegt dat niks over de rechtvaardiging.

Niagara schreef:Dénk dan ook verder, ga de wereld in om Jezus liefde te verspreiden. De rechtvaardiging is fijn en nodig omdat je bij dat verspreiden van Jezus liefde heus door je oude natuur zwakke momenten hebt die vergeven moeten worden. Maar de Heilige Geest wil na de reiniging ook werken aan onze heiliging.


Dit komt op hetzelfde neer, en ook dit onderstreep ik! Ik ben het hier volledig mee eens! Jezus is opgevaren naar de Hemel. Nu is het "onze beurt". Helaas zijn het aantal arbeiders beperkt, maar, ook dit zegt niks over het feit dat ook die mensen rechtvaardig zijn. Er ligt zeker een oproep voor ons klaar. Voeren we die uit?

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.

Doen we wonderen? Spreken we tegen het weer, als het nodig is? Genezen we de zieken? Drijven we demonen uit? Ik vraag me af op welke schaal dit daadwerkelijk gebeurt, zonder "maar....".

Niagara schreef:Je ageert tegen mensen die heiliging vóór reiniging plaatsen (dus daden voor redding), maar dat los je niet op door de heiliging er dan maar helemaal uit te knikkeren.


Nee, beste Niagara, ik ageer totaal niet. Het is duidelijk dat iemand die Jezus aangenomen heeft als God en Verlosser 100% rechtvaardig IS. Dat je dit als een startpunt kunt zien, ben ik volledig met je eens! Daden op zich zeggen helemaal NIKS. Er zijn "morele" atheisten die "goede" werken doen. Ze kopen er helemaal niks voor. Ik ageer niet tegen die mensen, ik verkondig Gods Woord: Jezus aannemen als Verlosser maakt een mens rechtvaardig. Een andere weg is er niet, ook niet als je goedbedoelde werken doet! Veel bekeringen volgen helemaal niet op "goede werken". Sterker nog, de meeste bekeringen die ik zie zijn van mensen die in de ellende zitten, ronduit slecht gedrag vertonen. Overigens bevestigt de Bijbel dit beeld!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor GDK » 06 sep 2018 12:45

krid schreef: Het is duidelijk dat iemand die Jezus aangenomen heeft als God en Verlosser 100% rechtvaardig IS. Dat je dit als een startpunt kunt zien, ben ik volledig met je eens! Daden op zich zeggen helemaal NIKS. Er zijn "morele" atheisten die "goede" werken doen. Ze kopen er helemaal niks voor. Ik ageer niet tegen die mensen, ik verkondig Gods Woord: Jezus aannemen als Verlosser maakt een mens rechtvaardig. Een andere weg is er niet, ook niet als je goedbedoelde werken doet! Veel bekeringen volgen helemaal niet op "goede werken". Sterker nog, de meeste bekeringen die ik zie zijn van mensen die in de ellende zitten, ronduit slecht gedrag vertonen. Overigens bevestigt de Bijbel dit beeld!


Nou....dat zou Jacobus toch niet helemaal met je eens zijn.... (2:24)

Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
Vooruit met de geit!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Johan100 » 06 sep 2018 13:28

krid schreef:Ben jij rechtvaardig?

Wat versta jij onder rechtvaardig zijn, krid?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Niagara » 06 sep 2018 13:39

krid schreef:Over de kern van de zaak zijn we het dus eens!
En ook dit ben ik met je eens. Het heeft niks met de rechtvaardiging te maken. Zelfs als een mens hierin (deels) faalt, dan is hij/zij nog steeds volledig rechtvaardig! Ik hoop dat je dat met me eens bent. Ik ben het volledig met je eens dat Jezus vervolgens het voorbeeld is, en dat wij Hem vertegenwoordigen. Onze taak is dan ook het evangelie te verkondigen, zieken te genezen, demonen uit te drijven ("En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden."). Ik constateer overigens wel dat dit helaas in veel kerken niet of nauwelijks meer gebeurt! Het evangelie wordt amper verkondigd, zieken worden niet de handen opgelegd, laat staan dat ze genezen worden. Gelovigen falen in veel opzichten, en leven Jezus niet na. Toch zegt dat niks over de rechtvaardiging.



Dit komt op hetzelfde neer, en ook dit onderstreep ik! Ik ben het hier volledig mee eens! Jezus is opgevaren naar de Hemel. Nu is het "onze beurt". Helaas zijn het aantal arbeiders beperkt, maar, ook dit zegt niks over het feit dat ook die mensen rechtvaardig zijn. Er ligt zeker een oproep voor ons klaar. Voeren we die uit?

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.

Doen we wonderen? Spreken we tegen het weer, als het nodig is? Genezen we de zieken? Drijven we demonen uit? Ik vraag me af op welke schaal dit daadwerkelijk gebeurt, zonder "maar....".



Nee, beste Niagara, ik ageer totaal niet. Het is duidelijk dat iemand die Jezus aangenomen heeft als God en Verlosser 100% rechtvaardig IS. Dat je dit als een startpunt kunt zien, ben ik volledig met je eens! Daden op zich zeggen helemaal NIKS. Er zijn "morele" atheisten die "goede" werken doen. Ze kopen er helemaal niks voor. Ik ageer niet tegen die mensen, ik verkondig Gods Woord: Jezus aannemen als Verlosser maakt een mens rechtvaardig. Een andere weg is er niet, ook niet als je goedbedoelde werken doet! Veel bekeringen volgen helemaal niet op "goede werken". Sterker nog, de meeste bekeringen die ik zie zijn van mensen die in de ellende zitten, ronduit slecht gedrag vertonen. Overigens bevestigt de Bijbel dit beeld!



Ik ben het eens met je standpunt dat je daden je niet rechtvaardig maken, dat betwist ik geenszins! Maar dat betekent niet dat daden niets met rechtvaardigheid te máken hebben.
Natuurlijk heeft de rechtvaardiging álles te maken met het doel waarvoor God ons rechtvaardigt!
Het doel heeft te maken met het middel, en het middel met het doel. Dat werkt twee kanten op, niet één.
Net zoals je een fiets krijgt om te fietsen en niet om alleen maar een fiets te bezitten, zo krijg je de rechtvaardiging om vandaaruit in vrijheid Gods wil te kunnen doen en niet puur om lekker rechtvaardig te zitten zijn.
Jij doet net of het doel waarvoor wij gerechtvaardigd worden totaal niks te maken heeft met de rechtvaardiging. En dáár ben ik het niet mee eens. Als je rechtvaardiging hebt zonder doel, heb je er niks aan. Dan heb je toch een zinloos eeuwig leven? Het mooie van Gods plan, dat is veel groter dan de rechtvaardiging. De rechtvaardiging is een cruciaal onderdeel. Maar dat kun je niet isoleren en losmaken van het doel dat God heeft met de rechtvaardiging. Waarheden zijn alleen zinvol binnen de context waarin ze waar zijn. Dus ruk hem daar nou niet uit.
De daden komen voort uit dankbaarheid over je rechtvaardiging. Dus ze hebben er álles mee te maken. Dat de rechtvaardiging éérst komt betekent niet dat met rechtvaardiging het einddoel bereikt is en de rest er niet meer toe doet. Het begin hoort bij het vervolg, de rechtvaardiging hoort bij de daden die daaruit voortvloeien. Je kunt mijns inzien niet beweren dat het volgen van Jezus’ opdracht niet te maken heeft met de rechtvaardiging, omdat de rechtvaardiging de reden is dat we Jezus kunnen volgen. Het doen van daden uit dankbaarheid vloeit voort uit rechtvaardiging, zo heeft rechtvaardiging te maken met wat eruit voortvloeit.
Zie je dan echt geen verband?

Eerst rechtvaardiging, daaruit voortvloeiend goede daden.
Dit betwist níet dat goede daden je niet rechtvaardig maken. Jezus’ offer maakt je rechtvaardig, dat hebben we geconcludeerd.
De rechtvaardiging komt éérst.
Maar ik betwist wél dat rechtvaardiging en daden niks met elkaar te máken hebben, wat jij beweert. Daar ben ik het niet met je eens.
Afbeelding

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 06 sep 2018 13:43

Johan100 schreef:Wat versta jij onder rechtvaardig zijn, krid?


Gered zijn. Immers, alleen rechtvaardigen zullen het Koninkrijk van God binnen gaan. Mensen kunnen dus niet beweren dat ze voor 80% rechtvaardig zijn. Je bent OF rechtvaardig, OF vervloekt. Een tussenweg is er niet. HOE word je rechtvaardig? Door Jezus Christus als God en Verlosser te aanvaarden. Gerechtigheid (rechtvaardig zijn) is een GESCHENK.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Johan100 » 06 sep 2018 14:08

Ik vind dat een beetje een vage omschrijving. Laat ik concreet vragen of jij vindt dat je weleens zondigt.
Zondig jij nog weleens, krid?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 06 sep 2018 14:49

Johan100 schreef:Ik vind dat een beetje een vage omschrijving. Laat ik concreet vragen of jij vindt dat je weleens zondigt. Zondig jij nog weleens, krid?


Zeker zondig ik nog wel eens. Wat vind je vaag aan mijn omschrijving?

Ik zal het proberen uit te leggen. Het is in de uitleg van groot belang dat we het concept "mens" goed begrijpen. Wanneer we wedergeboren zijn, zijn we een nieuwe schepping. Het betekent dat God ons een compleet nieuwe geest geeft. Onze geest en Christus zijn EEN. De rechtvaardiging is een GESCHENK ("Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God"). Onze geest is perfect, en, aangezien onze geest de identiteit bepaalt, zijn we volledig rechtvaardig. De daden doen er in dat opzicht niet meer toe. Door het geloof zijn we rechtvaardig (gered, zalig, of hoe je het ook maar wilt noemen).

Het grappige is dat wanneer ik beweer dat de daden er niet meer toe doen m.b.t. de rechtvaardiging, wekt dat weerstand op. Sommigen zijn het met me eens, anderen niet. Er zijn nog steeds mensen die beweren dat we daden moeten toevoegen aan de genade om de gave van God te ontvangen, en eigenlijk is dat vreemd. Immers, als we er iets voor moeten doen, is het geen gave meer. Als ik jou een sportwagen wil geven, en je neemt die aan, is die van jou. Het is dan een geschenk, toch? Als ik er vervolgens 100 euro voor vraag, is het nog steeds heel goedkoop, maar geen geschenk meer. Gerechtigheid is een geschenk. We kunnen er niks voor doen, dan in dankbaarheid aannemen (geloof!).

Ik begrijp de verwarring. Immers, als we verder lezen, staat er "niet uit werken, opdat niemand zou roemen." (Efeziërs 2), maar vervolgens "Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen." en dat lijkt tegenstrijdig, het lijkt vreemd.

Echter, in de eerste plaats zijn het werken die God al gedaan heeft. Wij moeten ze slechts uitvoeren (verkondig het evangelie, genees de zieken, drijf demonen uit, ..... ).

Hoe zit het dan met onze daden en ons denken? Daar komt het tweede deel, en, als ik dan verkondig dat een christen zijn of haar denken moet vernieuwen, dus het denken opnieuw moet programmeren, conform Gods Woord, dus, afstand moet doen van gangbare gedachten en visies m.b.t. homosexualiteit, yoga, evolutieleer, enz. wordt het opeens "oordelen" genoemd. Een homosexueel die in de evolutieleer gelooft en aan yoga doet, maar Jezus als Verlosser aanvaardt, is gered, dus rechtvaardig. Zijn daden redden hem niet! Het geloof in Christus resulteert in de gratis gave van gerechtigheid! Als het goed is, gaat deze wedergeborene nu wel het denken vernieuwen (ofwel de ziel herprogrammeren) door met en in Christus te wandelen. Stapje voor stapje moet de vrucht van de Geest zichtbaar worden, en dat moet - als het goed is - gaan resulteren in de goede werken die God van tevoren bereid heeft, zoals zieken genezen (genezing is een goed werk, door Jezus bereid!), demonen uitdrijven, het evangelie verkondigen, enz. enz.

Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij (Galaten 2:20).

Dus rechtvaardiging bij het aannemen van Christus als God en Verlosser (we ontvangen een nieuwe geest). Daarna vernieuwing van ons denken.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 06 sep 2018 14:51

Wanneer je weet dat je rechtvaardig bent, omdat Jezus dat heeft bewerkt voor jou, en je gaat het goede doen, dan heb je geen tijd meer over om het verkeerde te doen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Johan100 » 06 sep 2018 15:09

krid schreef:
Het betekent dat God ons een compleet nieuwe geest geeft. Onze geest en Christus zijn EEN. De rechtvaardiging is een GESCHENK ("Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God"). Onze geest is perfect, en, aangezien onze geest de identiteit bepaalt, zijn we volledig rechtvaardig. De daden doen er in dat opzicht niet meer toe. Door het geloof zijn we rechtvaardig (gered, zalig, of hoe je het ook maar wilt noemen).

Ik lees waarlijk zoveel vreemde dingen dat het bijna onbegonnen werk is hierop in het kort op in te gaan. Ik weet niet waar ik beginnen moet.
Ik zit hier bijna letterlijk m'n ogen uit te wrijven.
Lees eens wat goede boeken van H.F. Kohlbrugge of J.C.Ryle.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2018 15:14

Veendam schreef:Wanneer je weet dat je rechtvaardig bent, omdat Jezus dat heeft bewerkt voor jou, en je gaat het goede doen, dan heb je geen tijd meer over om het verkeerde te doen.

Och och, dat geloof je toch hopelijk niet echt he?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Veendam » 06 sep 2018 15:28

Chaya schreef:Och och, dat geloof je toch hopelijk niet echt he?


Als jij tijd genoeg hebt om het verkeerde te doen dan moet je echt eens nadenken hoe je die tijd nuttig kunt besteden !
David deed niet wat hij moest doen, ging een beetje op zijn dak rondkijken in plaats van oorlog te voeren en toen had hij ineens voldoende tijd om zich met Batseba bezig te houden.
Als David had gedaan wat hi moest doen (het goede dus) had hij voor die zonden geen tijd gehad.

Dus....... kies je er voor om tijd over te hebben om te zondigen of besteeds jij je tijd nuttig aan het goede ?

Ik geloof niet alleen dat het kan, maar ik doe het ook.
Jij gelooft het niet dus daarmee geef je aan dat je gewoon kiest om te zondigen omdat je zogenaamd niks anders te doen hebt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2018 15:33

Veendam schreef:Als jij tijd genoeg hebt om het verkeerde te doen dan moet je echt eens nadenken hoe je die tijd nuttig kunt besteden !

Man, voordat de dag nog maar een uur begonnen heb ik al zonden gedaan hoor.
Veendam schreef:us....... kies je er voor om tijd over te hebben om te zondigen of besteeds jij je tijd nuttig aan het goede ?

Ik kies er niet voor, de zonde woont in mijn hart, en het jouwe en van iedereen.
Veendam schreef:k geloof niet alleen dat het kan, maar ik doe het ook.

Je bent echt met blindheid geslagen.
Natuurlijk streven we allemaal naar het goede, maar hoe vaak welt bitterheid of boosheid in je op?
Of een klein leugentje om bestwil?
Paulus zegt het over de inwendige strijd,
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
Zolang we nog onbekeerd zijn hebben we geen zelfkennis, geen zondekennis, maar de Heilige Geest laat zien wie je BENT voor God en niet wat je doet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2018 15:35

Johan100 schreef:Lees eens wat goede boeken van H.F. Kohlbrugge of J.C.Ryle.

Prima advies, maar dat is hier zinloos.
krid schreef:Ik lees de Bijbel, daar baseer ik me op.

Als je daar geen Licht van boven over krijgt, zullen het woorden en teksten blijven.
Ik zeg daarbij dus NIET dat dit het geval is bij jou, maar het is mogelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Johan100 » 06 sep 2018 15:37

krid schreef:Ik lees de Bijbel, daar baseer ik me op.

Iedereen zegt dat, maar goede theologische uitleggers kun je nog veel van leren als ik jou zo lees.
Als ik aan de hand van Gods Woord jouw opvattingen ga weerleggen kan ik zo een pagina vol schrijven.
Ik hoop t.z.t. nog het geduld, de verdraagzaamheid, vriendelijkheid en zachtmoedigheid te hebben een en ander aan te tonen, maar ik denk eerst echt dat het je geen kwaad kan eerst eens een paar goede boeken te lezen van goede schrijvers als Kohlbrugge, Ryle, Spurgeon.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten